ads

Rabu, 26 Disember 2012

13 di seberang takir - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di seberang takir - Google Blog Search


Firdaus Shope: <b>Seberang Takir</b>

Posted: 09 Oct 2012 05:26 PM PDT

Sudah tiga hari berada di Seberang Takir, Terengganu. Jika dilihat pada nama, mungkin tiada apa-apa. Sama sahaja dengan nama-nama tempat lain. Begitulah pandangan kita seandainya kita hanya melihat dengan mata fizikal sahaja. 
Bezanya tidak banyak barangkali. Namun, nikmat berada di tempat-tempat berbeza adalah di antara nikmat yang tidak mampu saya dustakan. Seolah-olah Tuhan mahu membuka mata fizikal saya untuk melihat tempat lain agar untuk disyukuri.
Sebahagian daripada kita, mungkin telah tiba di pelbagai tempat. Di dalam mahupun di luar negara. Pasti cerita-cerita menarik ada padanya. Di situ jugalah pengalaman-pengalaman baharu diperolehi. Benarlah kata pepatah, "Jauh berjalan, banyak pengalaman."
Berada di Seberang Takir dengan misi membangunkan potensi diri serta memandaikan ummah, bukan calang-calang misi. Visi dan misi yang amat dituntut oleh agama sendiri. Tidakkah Tuhan sentiasa menyuruh agar kita melakukan kebaikan dan perubahan? Kebaikan dan perubahan tidak mampu dicapai seandainya kita selesa dengan keadaan yang ada pada hari ini. Jika hari ini sudah satu kebaikan yang telah kita lakukan, kita tidak boleh berasa cukup dengan satu kebaikan tersebut. Kita digalakkan untuk menambah kebaikan tersebut kepada dua, tiga dan seterusnya. 
Analoginya mudah sahaja, kebaikan tersebut tidak mampu ditambah seandainya tidak disertai dengan perubahan. Perubahan sendiri membawa maksud tidak statik, anjal, sifatnya dinamik dan pelbagai lagi. Mudah kata ia perlu 'bergerak.'
Visi besar untuk memandaikan ummah tidak akan tercapai jika diri sendiri tidak mahu berubah dan bergerak. Ummah yang hebat ialah ummah yang lengkap dan dipenuhi dengan kebaikan. Kita tidak senang jika di sekeliling kita dipenuhi dengan keburukan serta kejahatan, bukan? 
Di Seberang Takir inilah titik tolak untuk melakukan perubahan. Perubahan perlu disertai dengan niat yang betul dan baik, disusuli dengan pelan bertindak yang bagus dan akhir sekali mulakan bertindak penuh komited. Sesekali jangan lupa untuk terus berdoa agar segala usaha yang dijalankan disertai dengan 'berkat' dan 'rahmat-Nya.'
Pengalaman berada di Seberang Takir pasti menjadi memori terindah dan ia pasti sukar dilupakan kerana selain pengalaman makan nasi dagang ikan 'tongkol' dan berada di Teluk Ketapang pada waktu petang, saya dianugerahkan pengalaman bertemu dengan insan-insan hebat yang mempunyai visi besar untuk memandaikan ummah.
Semoga visi serta misi tiga hari di Seberang Takir mampu mencipta kebaikan untuk diri dan ummah. Sesungguhnya nikmat berada di sini adalah nikmat untuk disyukuri, bukan untuk dipersiakan.
Seberang Takir, saya pasti kembali lagi!

13 di marang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di marang - Google Blog Search


SU Agung Pas &#39;rasa&#39; Hadi Tanding <b>Di Marang</b> | Detik Perubahan

Posted: 03 Nov 2012 04:42 AM PDT

SHAH ALAM – Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali percaya Presiden parti, Datuk Seri Abdul Hadi Awang akan kekal bertanding di kerusi yang disandangnya pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) sementara perbincangan mengenainya masih belum dibuat.

"Saya rasa beliau tetap (tanding) di Marang," katanya ketika dihubungi Sinar Harian Online.

Mustafa diminta mengulas laporan Sinar Harian semalam yang memetik kenyataan Abdul Hadi pada Majlis Pelancaran Dana PRU13 Dewan Muslimat Pas Negeri Terengganu semalam.

"Setakat ini kita tidak ada bincang. Mungkin dia cuma tunjuk kesediaan beliau yang patuh kepada keputusan parti," kata Mustafa.

"Mesej di situ ialah semua orang termasuk dia terpaksa patuh kepada parti," tambah beliau.

Abdul Hadi, bekas Menteri Besar Terengganu, menyandang kerusi Parlimen Marang dan Dewan Undangan Negeri Rhu Rendang.

Beliau menang kedua-dua kerusi itu sejak 1990.

Abdul Hadi semalam menyatakan kesediaan beliau untuk bertanding di kerusi Parlimen Pekan pada PRU13 jika parti memberikannya laluan itu.

Kerusi Parlimen Pekan merupakan kubu kuat Umno-Barisan Nasional yang disandang oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sejak 1976.

Najib, anak jati Kuala Lipis Pahang, ditentang oleh calon PKR, Khairul Anuar Ahmad Zainudin pada 2008.

Baru-baru ini, Pas Pahang dikatakan sedang mempertimbangkan untuk mengambil semula kerusi yang "dipinjamkan" kepada PKR sekiranya mempunyai calon yang baik untuk menentang Najib.- Sinar Harian

13 di setiu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di setiu - Google Blog Search


KELAB GREENBOC: [BERGAMBAR] Detik Cemas Banjir <b>Di Setiu</b> <b>...</b>

Posted: 25 Dec 2012 10:01 PM PST

Dibawa arus... Seorang pemuda Khairi Said, 27, yang sedang menunggang motosikal mengalami detik cemas apabila nyaris dihanyutkan arus deras ketika melalui Jalan Permaisuri-Penarik di Kampung Tasik di Setiu, Terengganu, Selasa Beliau yang bertekad meredah banjir untuk ke tempat kerja gagal mengawal motosikalnya, lalu dihanyutkan arus deras di kawasan sawah terbiar berhampiran Sungai Setiu.

Kejadian berlaku sungguh pantas dan orang ramai yang berada dikawasan itu yang menyedari kejadian tersebut turut membantu mangsa.

Jurufoto BERNAMA Arjasneh Ahmad yang kebetulan berada di situ sempat merakamkan detik-detik cemas itu.

Kelihatan Khairi juga turut dihanyutkan arus deras setelah usahanya untuk menyelamatkan motosikal miliknya gagal. Foto ihsan: BERNAMA


1 comments:

View Comments/Post a Comment

SeTiaP DeTiK (CeRiTa TeNTaNG KiTa): BANJIR <b>DI SETIU</b>

Posted: 24 Dec 2012 04:33 AM PST








13 di gong kedak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di gong kedak - Google Blog Search


Jalan2 Yang Ditutup <b>Di</b> Terengganu - Nukilan Kasih Putera Puteri <b>...</b>

Posted: 26 Dec 2012 01:12 AM PST

Laluan di 22 lokasi melibatkan enam jalan Persekutuan dan 16 jalan negeri di tujuh daerah di negeri ini dinaiki air dan sebahagian besar ditutup kepada semua kenderaan hari ini. Jalan yang ditutup kepada semua kenderaan kerana dinaiki air antara 0.5 meter hingga 2 meter termasuklah Jalan Bukit Diman-Felda Tersat,

Jalan Utama Mengkawang-Tersat, Hulu terengganu.

Dua lagi jalan utama yang ditutup ialah Jalan Gong Kedak di Besut, Jalan Felda Neram 1 dan Jalan Cukai-Air Puteh di Kemaman.

Jalan-jalan negeri terlibat ialah Jalan Permaisuri-Hulu Seladang di Setiu,

Jalan Matang/Nibong/Kuala Telemong, Jalan Kg. Kejil-Kg. Bukit Perah, Jalan Batu 24/Pengkalan Ajal, Jalan Kuala Berang-Ajil di Hulu Terengganu.

Juga Jalan Jerteh/Pasir Akar-Keruak, Jalan Jabi/Oh/Pasir Akar Besut,

Jalan Tepus-Kuala Jengai di Dungun; Jalan Teladas, Jalan Kemasik/Air Jernih/ Ibok/Paman di Kemaman.

Lain-lain ialah Jalan Kerteh-Batu Putih, Jalan Kijal/Chengal Besar/Pondok Limau dan Jalan Pelatoh (Kg. Pelatoh) di Kemaman. - UTUSAN

13 di kuala terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala terengganu - Google Blog Search


Kebun Bahagia Bersama: Tukang Kebun <b>di Kuala Terengganu</b>

Posted: 20 Dec 2012 04:30 PM PST

 Tukang kebun dari 18hb tiada di Sungai Buloh balik kampung Tukang Kebun Muscleman sebab ada kenduri kahwin saudara. Lagipun dah 4 tahun tak balik. Oleh itu, email atau komen semua akan dibalas setelah kami pulang kerana tiada access internet di sana.
 Bunga gladioli ini mekar di taman Telipok (Sabah) di rumah mama tukang kebun.
 Ada gardener lain yang gladiolinya mekar berwarna seperti ini?

13 di pulau perhentian - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau perhentian - Google Blog Search


Bercuti <b>di Pulau Perhentian</b>.. Sep 18 - 21,2012 - S affuan S tudio

Posted: 11 Oct 2012 11:18 PM PDT

Memandangkan che terlalu sebok kebelakangan ni, so che embek kesempatan utk bercuti utk menenangkan fikiran..Bertolak dari selayang kol 4am tadi.. Jemput member che kat kepong.. Lepas tu terus ke bangsar umah member che lagi sorg.. Dari rumah dia terus ke kl central.. Naik train 5.30am pastu naik bas ke lcct.. Lepas check in kita org sarapan jap.. Lepas tu baru boarding.. Masuk2 flight, che mcm kenal jer pramugari tu.. Rupanya kastemer che dulu.. Che pun tegur lah dia masa dia nak bg makanan.. Dia terkejut tgk che dah lain.. Dgn rambut panjang segala bagai.. Dia offer che nak apa2 ke.. Masalahnya che dah makan nasik lemak tadi.. Kalau x, harus che mintak.. Dan air teh lagi.. Skrg ni che otw ke kota jeti besut.. Menikmati permandangan kota bharu.. Indah.. Terutama bila selisih dgn abey kelatey..

Kita org sampai kat  airport kota bahru dlm pukul 10 lebih.. lepas tu terus naik teksi ke jeti kuala besut.. lepas bayar cukai masuk ke taman coral kita org pun dibenarkan naik bot.. best giler masa tu.. terbentang luar lautan biru utk che perhatikan.. dengan angin pecutan bot tu.. x sabar sangat nak sampai ke pulau perhentian tu.. sampai jer kat sana kita org dijemput dgn gurauan budak2 pulau yg berlenggeng x berbaju.. eeeemmmmmm...

Lepas tu kita org terus ke reception.. x lama lepas tu kita org pun dibenarkan masuk bilik.. teruja betul sepanjang perjalanan nak ke bilik kita org tu.. kita org melewati kawasan yg penuh dgn pokok2.. rasa mcm duduk dlm hutan jer.. kita org pun apa lagi? cop ler tempat tido masing2.. lepas tu semua tido kejap utk berehat.. bangun ptg sikit kita org pegi ke pantai utk jalan2 dan makan..

Tulisan atas pasir tu kita org buat masa petang tu ler.. lepas makan kita org balik ke bilik balik.. malam tu kita org duduk bilik berborak2 cita segala benda.. terutama cita hantu.. lepas tu cita kelakar.. lepas tu berkekek2 tengah malam.. sampai mat saleh chelet depan kita org sound.. baru masuk dlm tido.. he..he..he..

Esoknya kita org pun buat lah aktiviti wajib ke pulau perhentian.. iaitu snorkeling.. ni pengalaman pertama che.. memang best!!! mula2 kita org ke tempat ikan yu dulu.. byk gak ikat kat situ.. tapi che x nampak pun ikan yu.. kawan che nampak.. lepas tu kita org ke tempat byk penyu lak.. kat situ che nampak.. byk penyunya.. tapi kawasan tu x der batu karang langsung.. tempat tu byk rumpai laut kat dasarnya.. tu yg penyu dtg meragut tu.. best.. besar lak tu penyu tu!!! lepas tu kita org ke tempat batu karang byk pulak.. memang best tempat ni!! dekt dengan rumah api tengah laut.. kecik jer.. jgn pulak bayangkan mcm rumah api atas bukit tu.. kat sini lagi best!!! byk ikan dan coral dia cantik2.. lepas tu kita org singgah ke pulau kecik area situ.. pakcik bot tu nak repair bot.. rosak sikit katanya.. lepas ok, kita org terus balik hotel.

Petang tu keluar balik makan.. malam tu kita org ke long beach.. jauh giler rasanya berjalan masa tu.. x tau sebba faktor kegemokan che ke? benci!! lepas sampai sana mengah!! kita org lepak2.. jer.. kat situ pantai dia lebih best.. sbb x der batu karang.. sesuhai utk aktviti pantai..

Esoknya kita org lepak2 bilik jer.. seharian.. sebab penatkan..lepas makan malam kita org ke loing beach lagi.. esoknya balik.. kita org check out awal sebab nak jejalan kat bandar kota bahru.. bersambung..  .




Dalam ERL.. menuju ke airport.





Sarapan kat airport..









Baru lending..





OTW ke Jeti Kuala Besut..






Dalam bot.. ke pulau kazambo..





Perjalanan ke bilik..




Bilik kita org..





 Permandangan dari restoran kita org lepak..









ratu sampai pantai katanya..




Bilik dilanggar todak..






Show kat long beach..








Kat pasar siti khatijah...



13 di batu rakit - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di batu rakit - Google Blog Search


Bermain Layang-Layang <b>di</b> Pantai <b>Batu Rakit</b> | Jendela Hidup

Posted: 20 Dec 2012 04:00 PM PST

Kisah ni dah lama...time balik bercuti Awal Muharram hari tu..cuaca panas betul ketika tu, berjanji dengan anak-anak nak bawak mereka main layang-layang di tepi pantai..mula-mula tu kena la pekena Ikan Celup Tepung dan ABC dulu...dah redup baru turun ke tepi laut untuk bermain layang-layang.

Pada hari yang dijanjikan tu, saya , suami , anak-anak dan seorang anak kepada sepupu saya memang bersemangat gila nak main layang-layang...sebelah pagi dah pergi ke situ tapi mana ada angin..balik dulu tunggu petang.

Bila dah masuk petang kena la tunggu jam 6 petang pulak sebab time tu baru la cuaca betul-betul redup. Budak-budak ni bila kita cakap tunggu petang, setiap jam mereka ni bertanya, dah petang ke belum ni? Ishh tak menyompet nyompet..





13 di hulu terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di hulu terengganu - Google Blog Search


Wanita Lemas, Korban Pertama Banjir <b>Di Terengganu</b>

Posted: 26 Dec 2012 12:59 AM PST

 

 

KUALA TERENGGANU 26 Dis -  Seorang wanita menjadi korban pertama banjir di Terengganu apabila ia ditemui lemas setelah terjatuh ke dalam sungai Lanjut berdekatan Jambatan Permaisuri semalam.

 

Ketua Operasi Penyelamat Balai Bomba dan Penyelamat Setiu, Mohd Izani Zakaria ketika mengesahkan kejadian itu berkata, pihaknya dengan bantuan penduduk kampung, menemui mayat mangsa pada pukul 6.30 petang berdekatan tempat mangsa terjatuh.  

 

Samhanim Ramli, 36, dikatakan tergelincir ketika sedang menahan pukat jaring bersama suaminya, Wan Amran Wan Sudin di sungai tersebut kira-kira pukul 3 petang.  

 

Mayat dibawa ke Hospital Setiu untuk bedah siasat.

 

Sementara itu, jumlah mangsa banjir di Terengganu meningkat kepada  6,100 orang sehingga 8.30 malam ini berbanding 5,297 orang petang tadi.

Mereka kini tempatkan dipindahkan di 106 pusat pemindahan banjir.

 

Menurut portal banjir negeri, jumlah terbesar mangsa banjir yang dipindahkan adalah di Dungun iaitu seramai 1,221 orang diikuti Besut (1,096), Hulu Terengganu (1,046), Kemaman (979), Kuala Terengganu (807), Setiu (707) dan Marang (244).

 

Air di beberapa batang sungai termasuk sungai Besut di Kampung La; sungai Dungun iaitu di Pasir Raja dan Kuala Jengai; sungai Nerus, di kampung Langkap di sini; sungai Setiu di Permaisuri; dan sungai Telemong di Kuala Ping, Hulu Terengganu kekal berada di paras bahaya.  

 

Namun, setakat ini tiada jalan utama yang menghubungi negeri ini ditutup kepada kenderaan.

 

Tinjauan Bernama di beberapa lokasi di Kampung Tasik dan Kampung Buluh di Setiu mendapati perbuatan beberapa penduduk yang bermain air di jalan raya dilihat boleh mengancam nyawa mereka memandangkan air yang mengalir amat deras di situ.

 

Seorang penduduk ketika ditemui Ibrahim Yahya, 56 berkata banjir ini disifatkan sebagai yang terburuk melanda daerah ini sejak tujuh tahun lepas.

 

"Daerah ini sering dilanda banjir namun tidaklah seteruk ini dimana air begitu cepat naik ke dalam rumah dan menyukarkan kami untuk bergerak dengan arus yang deras," katanya. Foto : Bernama.

13 di jerangau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jerangau - Google Blog Search


Tentang Kami..: Tanah Runtuh <b>Di Jerangau</b> - Jabor, 8 Kenderaan <b>...</b>

Posted: 26 Dec 2012 02:20 AM PST


KEMAMAN,26/12/2012 — Lapan buah kereta tertimbus apabila tebing jalan masuk utama Jabor-Jerangau ke Jalan Air Puteh di kilometer 139 di sini runtuh, berikutan hujan lebat berterusan di kawasan itu, awal hari ini.
Ketua Polis Daerah Kemaman, Superintenden Che Suza Che Hitam berkata, tebing jalan setinggi 12 meter itu runtuh kira-kira 3.30 pagi tadi lalu menghempap kenderaan-kenderaan terbabit yang diletakkan di kawasan berkenaan.
"Kita khuatir kemungkinan ada orang yang tidur di dalam kereta yang tertimbus itu," katanya ketika dihubungi pemberita di sini, hari ini.
Che Suza berkata, jalan itu tertimbus sepanjang kira-kira 50 meter dan pihaknya telah menghubungi Jabatan Kerja Raya (JKR) bagi membantu kerja-kerja membersihkan kawasan yang tertimbus menggunakan jentolak.
Katanya, kejadian itu berikutan hujan lebat berterusan menyebabkan pergerakan tanah di kawasan itu. — BERNAMA

Tebing Jalan Runtuh, Lapan Kereta Tertimbus | MyNewsHub

Posted: 25 Dec 2012 10:20 PM PST

KEMAMAN  - Lapan buah kereta tertimbus apabila tebing jalan masuk utama Jabor-Jerangau ke Jalan Air Puteh di kilometer 139 di sini runtuh, berikutan hujan lebat berterusan di kawasan itu, awal hari ini.

Ketua Polis Daerah Kemaman, Supt. Che Suza Che Hitam berkata tebing jalan setinggi 12 meter itu runtuh kira-kira 3.30 pagi ini lalu menghempap kenderaan-kenderaan terbabit yang diletakkan di kawasan berkenaan.

"Kita khuatir kemungkinan ada orang yang tidur di dalam kereta yang tertimbus itu," katanya ketika dihubungi Bernama di sini, hari ini.

Che Suza berkata jalan itu tertimbus sepanjang kira-kira 50 meter dan pihaknya telah menghubungi Jabatan Kerja Raya (JKR) bagi membantu kerja-kerja membersihkan kawasan yang tertimbus menggunakan jentolak.

Katanya kejadian itu berikutan hujan lebat berterusan menyebabkan pergerakan tanah di kawasan itu. – BERNAMA

BACA: SULTAN BRUNEI KAHWIN JANDA MALAYSIA?

Iklan Teks:

PERINGATAN: Mynewshub tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

13 di ajil - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di ajil - Google Blog Search


jamuan akhir tahun sk. <b>ajil di</b> anjung bistro - sekolah kebangsaan <b>...</b>

Posted: 31 Oct 2012 10:22 PM PDT

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

PENAFIAN
Sekolah Kebangsaan Ajil tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang
dialami kerana menggunakan maklumat dan
aplikasi dalam laman ini.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sekolah Kebangsaan Ajil
21800, Ajil, Hulu Terengganu
Tel: 09-6861154 Fax: 09-6861159
Email : tba5053@yahoo.com

13 di jabor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jabor - Google Blog Search


RAKYAT MARHAEN: Tiada Mangsa Korban Tanah Runtuh <b>Di Jabor</b>

Posted: 26 Dec 2012 04:07 AM PST


Tiada Mangsa Korban Tanah Runtuh Di JaborKEMAMAN – Jalan masuk utama Jabor-Jerangau ke Air Puteh di Kilometer 139 kini sudah boleh digunakan selepas kerja membaik pulih jalan terbabit yang terjejas akibat runtuhan tanah awal pagi ini selesai dijalankan oleh Jabatan Kerja Raya (JKR).
Ketua Polis Daerah Kemaman Supt Che Suza Che Hitam ketika dihubungi Bernama berkata, jalan tersebut dibuka kira-kira 5 petang ini dan turut terbabit dalam runtuhan tanah itu ialah sebuah lori dan lima kenderaan jenis sedan.
"Tiada kemalangan jiwa dilaporkan dalam kejadian itu dan kini jalan sudah boleh dilalui semua jenis kenderaan," katanya.
Katanya dalam kejadian kira-kira 3.30 pagi ini tebing jalan setinggi 12 meter runtuh dan menimbusi jalan sepanjang 50 meter.
Menurutnya runtuhan itu dipercayai berpunca daripada hujan lebat sehingga menyebabkan berlaku pergerakan tanah. – BERNAMA

Tiada Mangsa Korban Tanah Runtuh <b>Di Jabor</b> | MyNewsHub

Posted: 26 Dec 2012 03:52 AM PST

KEMAMAN – Jalan masuk utama Jabor-Jerangau ke Air Puteh di Kilometer 139 kini sudah boleh digunakan selepas kerja membaik pulih jalan terbabit yang terjejas akibat runtuhan tanah awal pagi ini selesai dijalankan oleh Jabatan Kerja Raya (JKR).

Ketua Polis Daerah Kemaman Supt Che Suza Che Hitam ketika dihubungi Bernama berkata, jalan tersebut dibuka kira-kira 5 petang ini dan turut terbabit dalam runtuhan tanah itu ialah sebuah lori dan lima kenderaan jenis sedan.

"Tiada kemalangan jiwa dilaporkan dalam kejadian itu dan kini jalan sudah boleh dilalui semua jenis kenderaan," katanya.

Katanya dalam kejadian kira-kira 3.30 pagi ini tebing jalan setinggi 12 meter runtuh dan menimbusi jalan sepanjang 50 meter.

Menurutnya runtuhan itu dipercayai berpunca daripada hujan lebat sehingga menyebabkan berlaku pergerakan tanah. – BERNAMA

BACA: GAMBAR WANITA DISALAH GUNA OBJEK SEKS

Iklan Teks:

PERINGATAN: Mynewshub tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

teganuku: Polis - Tiada Mangsa Korban Tanah Runtuh <b>Di Jabor</b>

Posted: 26 Dec 2012 06:50 AM PST

Jalan masuk utama Jabor-Jerangau ke Air Puteh di Kilometer 139 kini sudah boleh digunakan selepas kerja membaik pulih jalan terbabit yang terjejas akibat runtuhan tanah awal pagi ini selesai dijalankan oleh Jabatan Kerja Raya (JKR).

Lapan buah kereta tertimbus apabila tebing jalan masuk utama Jabor-Jerangau ke Jalan Air Puteh di kilometer 139 di Kemaman  runtuh, berikutan hujan lebat berterusan di kawasan itu, awal hari ini.

Ketua Polis Daerah Kemaman, Supt Che Suza Che Hitam berkata, jalan tersebut dibuka kira-kira 5 petang ini dan turut terbabit dalam runtuhan tanah itu ialah sebuah lori dan lima kenderaan jenis sedan.


"Tiada kemalangan jiwa dilaporkan dalam kejadian itu dan kini jalan sudah boleh dilalui semua jenis kenderaan," katanya.

Dalam kejadian kira-kira 3.30 pagi ini tebing jalan setinggi 12 meter runtuh dan menimbusi jalan sepanjang 50 meter.

Tebing jalan runtuh kira-kira 3.30 pagi ini lalu menghempap kenderaan-kenderaan terbabit yang diletakkan di kawasan berkenaan.

"Kita khuatir kemungkinan ada orang yang tidur di dalam kereta yang tertimbus itu," katanya sebelum ini.

Che Suza berkata  pihaknya menghubungi Jabatan Kerja Raya (JKR) bagi membantu kerja-kerja membersihkan kawasan yang tertimbus menggunakan jentolak.

Katanya kejadian itu berikutan hujan lebat berterusan menyebabkan pergerakan tanah di kawasan itu.

Menurutnya runtuhan itu dipercayai berpunca daripada hujan lebat sehingga menyebabkan berlaku pergerakan tanah.

13 di kemasik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kemasik - Google Blog Search


Cerita Orang Kita: 4 Maut kemalangan <b>di</b> depan IKBN <b>Kemasik</b>

Posted: 23 Dec 2012 02:05 AM PST


[DIEMAS KINI 1.45 PETANG] KEMAMAN - Empat mangsa dari satu keluarga rentung dalam kemalangan membabitkan sebuah kereta dan bas ekspres di depan IKBN Kemasik di sini kira-kira jam 1 pagi tadi.
Kesemua empat mangsa yang rentung merupakan pemandu kereta dan tiga penumpangnya.
Pemandu yang terbunuh dikenali sebagai Sabiren Sulaiman, 45; dari Batu Pahat, Johor; isterinya, Halina Said, 40; dan dua anak mereka Siti Khalijah, 12 dan Siti Aishah.

Mohd Sabiren merupakan seorang guru.
Dalam pada itu, Ketua Polis Terengganu Datuk Jamshah Mustapa dipetikBernama berkata, dalam kejadian kira-kira pukul 1.30 pagi, keempat-empat beranak itu terperangkap di dalam kereta Kia Sephia yang mereka naiki, mengakibatkan kereta itu terbakar dan seterusnya membakar bas ekspres terbabit yang dinaiki lapan penumpang.
Katanya, kemalangan itu dipercayai berlaku apabila kereta yang dinaiki keluarga terbabit dari arah Kuantan menghala ke Dungun dipercayai hilang kawalan sebelum memasuki laluan bertentangan dan merempuh bas berkenaan.
Beliau berkata, kereta itu bertembung dengan bas ekspres dari Kota Baharu, Kelantan menuju ke Melaka sebelum kereta itu diseret
bas ekspres kira-kira 30 meter sehingga ke kaki lima jalan.
"Pertembungan itu mengakibatkan kereta yang dinaiki keluarga malang itu terbakar sebelum api menyambar dan membakar hampir keseluruhan bas ekspres," katanya ketika ditemui di tempat kejadian.
Empat beranak itu dalam perjalanan pulang dari Kuala Lumpur ke Dungun selepas menghantar anaknya menyertai pertandingan catur.

13 di kemaman - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kemaman - Google Blog Search


Terkini: 4 Rentung Kemalangan Bas-Kereta <b>Di Kemaman</b>

Posted: 22 Dec 2012 04:52 PM PST

Empat mangsa rentung dalam kemalangan membabitkan sebuah kereta dan bas di depan IKBN Kemasik di Kemaman kira-kira jam 1 pagi tadi.

(3 GAMBAR) Empat Sekeluarga Rentung Dalam Kemalangan Di Kemaman

Kesemua empat mangsa yang rentung merupakan pemandu kereta dan tiga penumpangnya.

Pemandu yang terbunuh dikenali sebagai Sabiren Sulaiman, 45; dari Batu Pahat, Johor; isterinya, Halina Said, 40; dan dua anak mereka Siti Khalijah, 12 dan Siti Aishah.

Mohd Sabiren merupakan seorang guru.

Dalam pada itu, Ketua Polis Terengganu Datuk Jamshah Mustapa dipetik Bernama berkata, dalam kejadian kira-kira pukul 1.30 pagi, keempat-empat beranak itu terperangkap di dalam kereta Kia Sephia yang mereka naiki, mengakibatkan kereta itu terbakar dan seterusnya membakar bas ekspres terbabit yang dinaiki lapan penumpang.

Katanya, kemalangan itu dipercayai berlaku apabila kereta yang dinaiki keluarga terbabit dari arah Kuantan menghala ke Dungun dipercayai hilang kawalan sebelum memasuki laluan bertentangan dan merempuh bas berkenaan.

Beliau berkata, kereta itu bertembung dengan bas ekspres dari Kota Baharu, Kelantan menuju ke Melaka sebelum kereta itu diseret bas ekspres kira-kira 30 meter sehingga ke kaki lima jalan.

"Pertembungan itu mengakibatkan kereta yang dinaiki keluarga malang itu terbakar sebelum api menyambar dan membakar hampir keseluruhan bas ekspres," katanya ketika ditemui di tempat kejadian.

Empat beranak itu dalam perjalanan pulang dari Kuala Lumpur ke Dungun selepas menghantar anaknya menyertai pertandingan catur.

Beliau berkata Mohd Sabirin merupakan seorang guru bahasa Jepun dan mengajar di Sekolah Menengah Tengku Intan Zaharah, Dungun dan keluarga itu tinggal di Jalan Tok Mudim, Batu 5 Dungun.

"Ketika kejadian hujan renyai-renyai dan mungkin jalan licin menyebabkan mangsa gagal mengawal kenderaan. Bagaimanapun siasatan lanjut berhubung kejadian masih dijalankan.

"Saya mengingatkan orang ramai agar berhati-hati ketika memandu di musim hujan ini berikutan jalan licin dan jalan berlopak. Ini kerana dalam tempoh dua minggu ini, dua hingga tiga kes maut dicatatkan disebabkan faktor itu," katanya.

Mayat Mohd Sabiren yang pertama dibawa keluar disusuli Siti Aisyah yang rentung keseluruhan badan, diikuti Halina yang rentung sehingga ke paras pinggang dan yang terakhir Siti Khatijah yang rentung keseluruhan badannya.

Sementara itu, pemandu serta lapan penumpang bas ekspres itu mengalami cedera ringan termasuk seorang yang patah kaki ketika cuba menyelamatkan diri sebelum bas tersebut terbakar.

Seorang penumpang Wan Mohd Al-hakim Wan Yusoff, 27, berkata semasa kejadian dia baru sahaja hendak tidur selepas berbalas khidmat pesanan ringkas bersama rakannya.

Namun tiba-tiba dia terasa bas terbabas ke kiri jalan dan terdengar dentuman kuat serta jeritan meminta tolong dari luar bas.

"Saya terjaga dan nampak kereta telah melanggar bas yang saya naiki selain itu saya turut mendengar jeritan dari luar bas namun saya tidak berani nak tengok dan lihat api dari depan bas.

"Masa itu hanya fikir nak selamatkan anak saya Wan Mohd Adam Al-Haqq dan saya mencari anak yang jatuh dari tempat duduk dan terlihat kepulan asap di dalam bas," katanya.

Wan Mohd Al-hakim berkata kesemua penumpang cuba menyelamatkan diri namun gagal kerana pintu berkunci sebelum seorang daripada penumpang memecahkan pintu utama untuk membolehkan mereka keluar.

Akibat kejadian itu dia mengalami kecederaan ringan di bahagian tangan dan punggung manakala seorang lagi penumpang Mohd Faiz Sulihan, 23, patah kaki kiri dan menerima rawatan di Hospital Kemaman.

13 di dungun - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di dungun - Google Blog Search


teganuku: Banjir - 7 Pusat Pemindahan <b>Di</b> Buka, Paras Air 5 Sungai <b>...</b>

Posted: 23 Dec 2012 07:38 PM PST

(Kemaskini jam 1.46 ptg) Paras air di lima sungai utama di Terengganu melebihi paras bahaya tengah hari ini berikutan hujan lebat sejak malam tadi.

Ketika ini, tujuh  pusat pemindahan dibuka melibatkan tiga daerah iaitu Setiu, Marang dan Dungun sementara daerah dijangka turut terlibat banjir ialah Besut, Kuala Terengganu, Hulu Terengganu dan Kemaman.

Jurucakap Majlis Keselamatan Negeri (MKN) ketika dihubungi berkata sehingga pukul 11 pagi ini, sungai Setiu, di Kampung Langkap, mencatat bacaan 21.51 meter melebihi paras bahaya 21.50m manakala paras air Sungai Besut di Kampung La mencatat 20.3 meter mengatasi paras bahaya 19.2 meter.

Paras air di Sungai Dungun, Pasir Raja, pula mencatat bacaan 37.5m melepasi paras bahaya 30.5m.

Sementara itu, paras air Sungai Setiu di Kampung Langkap pula berada pada tahap 22.56 meter iaitu kira-kira satu meter melepasi paras bahaya (bahaya 21.5 meter).


Paras air Sungai Telemong di Kuala Ping, Hulu Terengganu juga meningkat kepada 20.41 meter melepasi paras bahaya 20 meter manakala paras air Sungai Setiu di Kampung Besut mencatat 18.34m melebihi paras amaran 17.4 meter.

Jabatan Meterologi Malaysia meramalkan hujan sekejap-sekejap kadang kala sederhana dijangka berlaku di Kelantan, Terengganu dan Pahang sehingga Sabtu ini.

Jumlah mangsa banjir di Terengganu terus meningkat dan setakat pukul 8 pagi ini sebanyak 330 orang berada di pusat pemindahan berbanding 144 petang semalam.

Menurut portal banjir kerajaan negeri, selain Dungun dua lagi daerah dilanda banjir iaitu Marang dan Setiu yang membabitkan 49 keluarga.

Banjir yang mula melanda daerah Setiu semalam  menyebabkan 25 keluarga dengan seramai 94 orang dari Kampung Tok Dor dipindahkan ke Sekolah Kebangsaan Anak Ikan bermula jam 11 malam semalam.

Menurut pesanan melalui Facebook,  Ahli Dewan Undangan Negeri  Kawasan Jabi, Ramlan Ali mengatakan hujan di daerah itu masih lebat.

Katanya, mangsa yang dipindahkan itu dibantu dengan makanan dan barangan keperluan di pusat pemindahan berkenaan.

Di Marang, 64 orang daripada 16 keluarga ditempatkan di Sekolah Kebangsaan Bukit Gading, sementara Setiu pula menyaksikan 94 orang membabitkan 33 keluarga dipindahkan ke surau Kampung Sungai Pinang dan masjid Kampung Sungai Bari.

Sementara itu, di Dungun, jumlah mangsa banjir meningkat kepada 172 orang berbanding 144 semalam, membabitkan empat buah kampung.

Mereka terdiri daripada 49 penduduk Kampung Pulau Serai, 43 dari Kampung Batu Tiong, 51 mangsa dari Kampung Seberang Pintasan dan 29 orang penduduk Kampung Tok Kah. Bagaimanapun, pusat pemindahan di Balai Raya Komuniti Tanjung Pagar yang menempatkan 33 mangsa semalam telah ditutup dan semua mangsa dibenar pulang.

13 di kuala berang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala berang - Google Blog Search


SEKOLAH KEBANGSAAN <b>KUALA BERANG</b>: Pertukaran Guru <b>...</b>

Posted: 20 Nov 2012 02:36 AM PST

Puan Aminah binti Ismail, memulakan perkhidmatan beliau sebagai Guru Penolong Kanan 1 di Sekolah Kebangsaan Kuala Berang pada tahun 2009.  Sepanjang berada di SK Kuala Berang, pelbagai aktiviti telah dirancang dan direncanakan oleh beliau demi memajukan SK Kuala Berang dan demi menaikkan nama SK Kuala Berang di mata semua.  Dikenali sebagai seorang yang agak tegas dan serius sewaktu melaksanakan tugas, beliau tetap seorang yang mudah didekati.  Beliau adalah seorang GPK yang mudah dibawa berbincang dan seorang yang sangat tidak berkira dari segala segi.  Beliau disenangi oleh semua guru dan kakitangan kerana beliau merupakan seorang yang tegas tetapi bertempat.  Kerja menjadi mudah dengan pendekatan yang beliau gunakan.
SK Kuala Berang merasa satu kehilangan apabila pada tanggal 16 September 2012, beliau diarahkan untuk memulakan tugas beliau sebagai Guru Besar di Sekolah Kebangsaan Kuala Jenderis.  Pada mulanya, pertukaran beliau adalah sesuatu yang sukar diterima oleh semua warga SK Kuala Berang, namun demi masa depan beliau, pertukaran itu direlakan.  Buat Puan Aminah binti Ismail, selamat menjalankan tugas baru dan semoga terus cemerlang dengan amanah baru.
Di bawah adalah gambar-gambar yang telah dirakamkan pada hari terakhir Puan Aminah binti Ismail berada di SK Kuala Berang.  Sesi bersalaman bersama semua murid dan semua guru mengakhiri tugas beliau di SK Kuala Berang.  Terima kasih sekalung budi..jasamu tetap di hati..




Menggantikan tempat beliau adalah Puan Norizan binti Daud yang dinaikkan daripada GPK Ko Kurikulum kepada GPK 1 dan SK Kuala Berang menerima GPK Ko Kurikulum baru iaitu Encik Mohd Norman bin Ibrahim dari SK Kua.  Kedua-duanya diterima dengan hati terbuka dan selamat bekerjasama...
En. Mohd Norman bin Ibrahim

pengumuman keputusan upsr - sekolah kebangsaan <b>kuala berang</b>

Posted: 24 Nov 2012 06:01 PM PST

Tarikh 19 November 2012 dinanti dengan penuh debar bukan sahaja oleh semua calon UPSR SK Kuala Berang tetapi juga oleh semua guru SK Kuala Berang.  Semua tertanya-tanya dengan keputusan yang bakal diperoleh oleh SK Kuala Berang.
Jam 9.15 pagi, sewaktu Guru Besar tiba dari Pejabat Pelajaran Daerah, senyuman lega mula terukir di wajah guru-guru apabila keputusan akhirnya menjawab segala teka-teki.  2012 menyaksikan keputusan yang terbaik dalam sejarah UPSR SK Kuala Berang apabila SKKB telah berjaya mencatatkan keputusan seperti berikut :

                            5A           :  19 orang ( 36.54% )
                            GPS        :  1.37
                            LSMP     :  100%

Keputusan ini juga telah menempatkan SK Kuala Berang di tangga keempat peringkat daerah Hulu Terengganu dan tempat kelima peringkat negeri Terengganu Darul Iman.
Slip keputusan telah diserahkan kepada semua calon UPSR 2012 oleh Encik Baharu bin Abdul Ghani, YDP PIBG dalam satu majlis ringkas yang diadakan di dewan sekolah.  Setelah selesai penyampaian slip keputusan dan hadiah kepada calon-calon yang telah berjaya mendapat 5A, sesi bergambar telah diadakan.
Tahniah kepada semua yang berjaya dan kepada yang kurang berjaya, jangan putus asa.  Teruskan usaha di sekolah menengah nanti.

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved