ads

Isnin, 1 Ogos 2011

13 di jerangau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jerangau - Google Blog Search


Blog Felda: felda <b>jerangau</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Apr 2011 12:00 AM PDT


Blog Felda: <b>felda jerangau</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Apr 2011 12:00 AM PDT


Blog Felda: <b>felda jerangau</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Apr 2011 12:00 AM PDT


Blog Felda: <b>felda jerangau</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Apr 2011 12:00 AM PDT


Persatuan Belia <b>Felda Jerangau</b>: Pertandingan Memancing Terbuka <b>...</b>

Posted: 27 Apr 2011 01:19 AM PDT

Pada 22 April yang lalu telah berlangsungnya Pertandingan Memancing Terbuka FELDA Jerangau anjuran Persatuan Belia (MBFM) Felda Jerangau bertempat di kolam ikan Pok Kob dengan disertai lebih 70 orang peserta. Peserta yang terlibat adalah daripada kampung-kampung sekitar FELDA Jerangau. Turut mengambil bahagian adalah beliawanis yang bersama-sama memeriahkan acara. Yang lebih membanggakan ada peserta yang membawa anak-anak untuk turut sama beriadah. Pertandingan ini turut dimeriahkan lagi dengan acara meneka biji betik yang menawarkan hadiah sebuah basikal beserta hamper. Ikan terberat yang berjaya dinaikkan seberat 3.5 kg. Penyampaian hadiah telah disempurnakan oleh YB Dato' Haji Din bin Adam, Ahli Dewan Undangan Negeri Kawasan Bukit Besi. Turut sama memeriahkan adalah Pengurus dan Penolong Pengurus FELDA Jerangau serta Pengerusi JKKK FELDA Jerangau 'A'. Acara ini turut disokong oleh Pejabat JKKR FELDA Jerangau, Pejabat Khidmat Masyarakat Dun Bukit Besi, Pejabat Khidmat Masyarakat Parlimen Dungun Serta Ketua UMNO Bahagian. Diharap pada masa yang akan datang Persatuan Belia (MBFM) FELDA Jerangau terus mendapat sokongan daripada semua pihak agar harapan untuk melihat persatuan ini maju akan terus subur.

Galeri Gambar klik disini

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Persatuan Belia <b>Felda Jerangau</b>: Temu Mesra Warga <b>FELDA Jerangau</b> <b>...</b>

Posted: 27 Apr 2011 12:11 AM PDT

PERIHATIN...Pengurus Besar FELDA Wilayah Terengganu bersama Pengurus Rancangan FELDA Jerangau meluangkan masa melawat warga FELDA Jerangau

Pada 2 Mac 2011 yang lalu Pengurus Besar FELDA Wilayah Terengganu Tuan Haji Malib telah meluangkan masa melawat ke beberapa buah rumah warga FELDA Jerangau bersempena Program Temu Mesra Warga FELDA Jerangau Bersama Pengurus Besar FELDA Wilayah Terengganu. Pada sebelah pagi Pengurus Besar bersama-sama Pengurus Rancangan FELDA Jerangau dan kakitangan beserta Jawatankuasa Persatuan Belia (MBFM) FELDA Jerangau telah meluangkan masa untuk bersama-sama warga felda bagi bertanya khabar serta menyampaikan hamper bagi mereka yang mangalami sakit kronik. Pada sebelah petang pula telah diadakan program dialog bagi merungkaikan persoalan yang telah sekian lama berlegar di fikiran warga felda. Program ini telah berlangsung dengan jayanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

13 di kuala terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala terengganu - Google Blog Search


Lawatan Presiden ISMA <b>di Kuala Terengganu</b> | ISMA Terengganu

Posted: 01 Jul 2011 07:50 PM PDT

KUALA TERENGGANU, 1 JULAI 2011 – Presiden ISMA, Ustaz Abdullah Zaik telah meluangkan masa dalam satu sesi silaturrahim bersama ahli-ahli ISMA di Pejabat Aman Palestin, Batu 6, Kuala Terengganu. Walaupun memiliki jadual yang padat, Ustaz Abdullah Zaik telah turun padang untuk meninjau perkembangan aktivisme ahli-ahli ISMA khususnya di Terengganu.

Selain itu, sesi yang pendek ini telah dimanfaatkan oleh ahli-ahli ISMA untuk mendapatkan penerangan dan bertukar-tukar pandangan mengenai beberapa isu semasa yang berkaitan. Secara kesimpulannya, Ustaz Abdullah Zaik berpesan agar ahli-ahli ISMA di Terengganu terus beriltizam dengan amal Islami berdasarkan manhaj yang diyakini selama ini.

ISMA Terengganu ingin memberi penghargaan kepada Ustaz Abdullah Zaik yang sudi meluangkan masanya untuk bersama-sama ahli ISMA di Terengganu. Walaupun dalam tempoh masa yang sekejap, namun ia cukup untuk memberikan suntikan semangat untuk ahli terus bekerja demi mendokong kejayaan Islam yang kita impikan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

13 di ajil - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di ajil - Google Blog Search


jalankakiku: Dusun <b>di</b> Bukit Perepat, <b>Ajil</b>

Posted: 31 Jul 2011 05:12 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Dusun di Bukit Perepat, Ajil. Posted by pemwira at 5:12 PM · Email This BlogThis! Share to Twitter Share to Facebook Share to Google Buzz. 0 comments: Post a Comment. Older Post Home. Subscribe to: Post Comments (Atom) ...

13 di jabor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jabor - Google Blog Search


Karnival Emping popularkan Dadong | Darul Iman

Posted: 30 Jul 2011 04:52 PM PDT

Oleh RADHUAN HUSSAIN - utusanpahang@utusan.com.my

KEMAMAN 30 Julai – Selama ini mungkin tidak ramai mengenali Kampung Dadong yang terletak kira-kira 16 kilometer dari bandar Cukai dan jika ingin ke kampung itu, ia lebih dekat melalui Jalan Jerangau-Jabor.

Namun, bermula tanggal 28 Julai lalu, segalanya mulai berubah dan nama kampung itu terus terpahat dalam kalangan orang ramai yang pada mereka, akan wujud suatu sinonim baru iaitu Dadong-Emping.

Dengan kata lain, Kampung Dadong menjadi tumpuan dan akan terus dikenali, malah dikenang sebagai tarikan emping, sejenis makanan tradisional yang dihasilkan daripada padi.

Sepintas lalu, makanan ruji itu digoreng terlebih dahulu untuk beberapa ketika yang kemudiannya ditumbuk di dalam lesung lalu digaul dengan kelapa sebelum dimakan.

Emping bercampur kelapa itu juga enak dimakan setelah diadun dengan garam serta gula dengan diperap selama kira-kira sejam agar bijiran padi lebih rapuh serta lembut dimakan.

Malah penggemar emping juga mempunyai satu lagi pilihan dengan memakannya dengan kuah santan yang bercampur telur dan manisan gula Melaka.

Demikianlah keenakan emping yang kini menjadi satu tarikan baru serta cukup unik bagi Kampung Dadong dekat sini apatah lagi dengan kelangsungan Karnival Emping 2011 selama tiga hari berakhir 30 Julai lepas.

Karnival itu yang julung kali pernah diadakan di negara ini telah dirasmikan oleh Menteri Belia dan Sukan merangkap Ahli Parlimen Kemaman, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek.

Program tiga hari itu sarat dengan pelbagai acara menarik serta menghiburkan pada hari pertama dan kedua yang dimulakan perlawanan futsal di gelanggang yang baru dirasmikan oleh Ahmad Shabery sendiri.

Lain-lain pengisian program adalah tadarus al-Quran di Masjid Kampung Dadong serta pelancaran Rakan Muda Ramadan Peringkat Kebangsaan di masjid yang sama selain mini MAHA, perarakan masuk peserta 4 x 4 Emping Challenge, kayak dan berakit.

Tidak ketinggalan pertandingan motor cross, pertandingan menumbuk emping dan kacau kubang, pelepasan anak tuntung dan jamuan rakyat di pekarangan Masjid Kampung Dadong.

Pada hari kedua program itu berlangsung, satu konsert 'lain dari yang lain' diadakan di tengah-tengah kawasan bendang di Kampung Dadong yang dijayakan barisan artis terkenal tanah air.

Mereka ialah Ramli Sarip, Hattan, Black Mentor, Zarina AF, Lina AF, Rudy Kristal, Yus Raja Lawak serta Acong di samping band pengiring, Super Friend.

Disebabkan konsert itu, kawasan sawah yang sebelum ini sunyi telah bertukar gamat dan sesak dengan kehadiran kira-kira 7,000 penduduk kampung itu dan sekitarnya yang ternyata teruja dengan persembahan artis pujaan mereka.

Tidak berakhir di situ, hari ketiga yang juga hari penutup karnival, acara sukaneka dan sukan rakyat, explorace Dadong, perlawanan akhir futsal terbuka bawah 18 tahun turut dilangsungkan.

Seperti kata Ahmad Shabery, Karnival Emping 2011 itu dipercayai menjadi program pertama yang pernah diadakan di negara ini dan jika mendapat sambutan menggalakkan, ia akan diteruskan malah dijadikan program tahunan.

Selain itu jelas beliau, sekiranya segala berjalan lancar, program itu juga akan dimuatkan ke dalam kalendar pelancongan dalam usaha menarik lebih ramai pelancong ke Kampung Dadong kelak.

Katanya, program itu juga diadakan sebagai simbol keunikan kehidupan tradisi masyarakat setempat menjalankan aktiviti memproses padi bagi menghasilkan emping.

Pendek kata, Karnival Emping 2011 itu berjaya mencapai objektifnya dalam usaha merapatkan hubungan di kalangan penduduk dan masyarakat sekeliling, malah keunikan emping turut mampu menggamit pelancong ke situ.

Syabas dan setinggi tahniah diucapkan kepada beberapa pihak yang terlibat menganjurkan program itu antaranya Pejabat Parlimen Kemaman, Kementerian Belia dan Sukan, Pusat Khidmat Masyarakat DUN Air Putih dan Pemuda UMNO Bahagian Kemaman.

Begitu juga sumbangan serta kerjasama Majlis Perbandaran Kemaman, Pejabat Belia dan Sukan Daerah Kemaman serta Kelab Rakan Muda Daerah Kemaman yang turut membantu menjayakan program tersebut.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

13 di pulau bidong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau bidong - Google Blog Search


admissible: Update Last Month 2 : Camping <b>di Pulau Bidong</b>

Posted: 06 Apr 2011 02:53 PM PDT

Ok..update kali ni pula pasal kem yang ainur join di Pulau Bidong, Terengganu..ainur difahamkan tempat ni bersebelahan dengan Pulau Redang..Kem kali ni adalah kem Nur Al-Falah 2 anjuran KPT..kem ni banyak memberi input-input mengenai kepentingan mengetahui sejarah tanah air dan betapa pentingnya semangat sayangkan tanah air dalam kalangan anak muda..alhamdulillah la sebab based on kem yang pertama ainur terpilih untuk wakil USM ke kem yang kedua ni..antara Uni lain yang join adalah rakan-rakan dari UM, UMT, UMK dan UNISZA..ada yang memang ainur dah kenal sebab jumpa di kem pertama dan ramai juga yang still kenal ainur..mungkin sebab masa kem yang lepas ainur dicalonkan jadi penghulunita kot..tapi tak dapat..dapat jadi Exco Kebajikan je..hehe..
Aktiviti start di Bandar Kuala Terengganu lagi..dimana kami diberi tugasan kerja lapangan..besh..sambil buat kerja boleh jugak kami bantai McD secara berjemaah..hehe..Cabaran bermula di jeti..mulanya naik bot..semua orang excited..tapi dengan kelajuan bot terbabit bercampur dengan rintangan dari ombak yang besar nak mati..kami semua bagaikan naik roller coaster..dapat lihat muka-muka yang dah mula bertukar pucat dan ada yang pegang tempat duduk tak lepas..(Perghh..kerek gile mentang-mentang tak mabuk kan)..di akhir-akhir perjalanan..salah seorang dari kami tak tahan sangat lalu memuntahkan McD beliau kepada ikan-ikan dan terumbu karang di laut..kemudian diikuti oleh 3 orang lagi..ceit..memalukan nama USM je korang..tak komando langsung..haha..sory..sory..gurau je eh..
Petang tu sampai di tapak perkhemahan, kami diberi sedikit taklimat dan kemudian minum petang..then kami ada sesi water confident pulak..lepas solat maghrib dan isyak berjemaah kami makan malam dan disambung dengan sesi ice breaking..malam tu..minum malam memang ainur dah..cannot go already..terus terbabas bersama bantal inflatable yang ainur beli di airport masa nak bergi Beijing itu hari..
Pagi esoknya, EXPLORACE! ni paling menarik..kumpulan USM menang 1st place kot..bangga..bangga..dah la kami semua perempuan..hehe..mulanya kami kena berkayak mencari tempat kapal berlabuh..mujurlah tak jauh..hanya di teluk sebelah lagi tu je..ombak kuat gile..yang best masa explorace tu bila nak jawab soalan pasal sejarah, kenegaraan semua..masing-masing berusaha sedaya upaya nak jawab..merapu meraban semua keluar..siap kena gelak dengan fasi..lepas tu..task-task yang diberi sangatlah best..ada yang kena berenang kat laut yang biru dan memang wa cakap lu..marvellous kot..wa tak kisah kena berenang sampai tengah pun sebab cantik sangat..naik bukit turun bukit..semput eden..tapi semangat nak menang menidakkan kepenatan itu..hehe..
Balik tengahari rehat..lepas tu ada PDK sampai petang..then tiba masanya untuk snorkelling dan memancing di laut dalam..excited nak mati..kumpulan ainur kena pergi snorkelling dulu..so kami pun beritik-itikkanlah ke laut dan menyelamkan separuh badan..tup tup..tiba-tiba hujan..damn! laut jadi keruh dan budak-budak yang pergi memancing pun terpaksa balik sebab laut dah mula mengganas..sedihnya..patutnya riadah petang ni lah paling besh..hujan pulak..sob sob sob..malam PDK lagi..lepas tu ada BBQ..makan banyak seyh..seronok!
Esoknya adalah PDK yang last..sesi pelan tindakan..so lepas ni..kenalah apply apa yang dah belajar dalam kehidupan seharian..sesi pergulungan oleh ketua fasi sangat menginsafkan..bersemangat ah lepas tu..kami pun akhiri dengan menyanyikan lagu warisan secara berjemaah..then..sesi fotografi dan makan-makan..masing-masing sedih nak tinggalkan pulau yang sangat cantik tu..habis kemas-kemas barang..kami kena gotong royong pulak bersihkan tapak perkhemahan dan bawak masuk barang dalam bot..kumpulan kami kena basuh tandas..aigoo! semua tandas pulak tu..tapi takpa jugak..dari kena basuh tempat makan lagi pening..
Balik tu ainur nak speed bot..yeahh!! this time memang full of action!! nak nak masa pakcik tu nak elak ombak dia buat drift..ahaa..lengan ainur sebelah dah rapat gile dengan air..possibilities nak jatuh tu anytime je kalau tak pegang kuat-kuat..ahaa..tapi memang fun la..terlambung-lambung ainur dengan yang lain-lain dalam bot tu..tapi kurang memabukkan la rasanya compare dengan naik bot besar..lagipun dia laju naik speed bot ni..sampai di jeti kami beramai-ramai tolong angkat barang dan bergerak pulang ke kampus masing-masing..
Budak-budak USM tumpang bus UMK so balik pun bersama la..on the way balik tu kami singgah makan seafood..weehuu..my fav! ainur dengan bayti beli sotong dengan udang dan makan banyak-banyak..thanks pakcik bus sebab tunaikan hajat ainur..actually ainur yang minta dia berhenti makan seafood..sory la kawan-kawan yang pokai tu..hehe..jarang kot dapat singgah tempat tu..jauh..so apa salahnya kan sekali sekala..hehe..k la..ni pulak gambar-gambar yang ainur cilok dari membe-membe jugak..saksikanlah...


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

di negeri terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri terengganu - Google Blog Search


Buletin Online: Kes PRU ke - 11 <b>negeri Terengganu</b> bukti paling <b>...</b>

Posted: 16 Jul 2011 07:07 PM PDT

KUALA TERENGGANU - Tuntutan-tuntutan yang dibuat oleh BERSIH adalah benar dan tulin kerana terdapat bukti-bukti yang nyata perjalanan pilihanraya negara ini penuh dengan penipuan.

Menurut Naib Presiden PAS Dato' Husam Musa, keputusan pilihanraya umum ke 11 (PRU ke-11) pada tahun 2004 di negeri Terengganu adalah bukti yang paling besar menunjukkan pilihanraya yang berlaku tidak adil dan tidak bersih.

Beliau berkata, statistik-statistik hasil PRU ke-11 bagi Terengganu adalah tidak masuk akal kerana pengundi bau bertambah sebanyak 62% merupakan yang tertinggi didunia.

"Hasil pilihanraya Terengganu (tahun) 2004 tidak masuk akal, pengundi baru bertambah 62%, paling tinggi dalam dunia,  pengundi baru bertambah, pengundi Umno bertambah 62%,

"sedangkan undi PAS kalau dalam kes Besut hanya 8% seluruh negeri Terengganu hanya 5%, undi kita (PAS) turun 5% undi Umno boleh naik 62%,"jelasnya ketika berucap dalam Ceramah Perdana Pasca BERSIH 2.0 di Rusila, 15 Julai.

Sedangkan katanya, pertambahan pengundi muda yang baru yang baru didaftarkan pun tidak sama dengan jumlah pertambahan pengundi dalam tahun 2004.

Beliau menegaskan, dalam keputusan PRU ke-11 itu, terdapat tujuh undi di negeri Terengganu yang tidak boleh disahkan, berbeza dengan jumlah yang terdapat dalam daftar pemilih.

"Dalam kes Terengganu ada tujuh undi yang tidak boleh disahkan, undi dapat tetapi dari segi daftar pemilih tidak ada banyak itu pengundi yang keluar mengundi,

"ada tujuh undi (itu) yang menunjukkan ada dua kali mengundi, satu orang mengundi dua kali atau tiga kali,'tega Husam.

Sebab itu, menurutnya, BERSIH menuntut kepada lkerajaan dan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) supaya setiap pengundi dicap jarinya menggunakan dakwat kekal.

Dengan itu, katanya, bila seorang pengundi sudah dicap jarinya, akan hanya mengundi sekali sahaja dan tidak boleh mengundi sekali lagi ditempat lain.

Beliau yang juga Ahli Exco kerajaan negeri Kelantan menyatakan, Umno takut untuk melaksanakan tuntutan tersebut kerana sekiranya ia dapat dilaksanakan, Umno akan kalah diseluruh negara.

"Kalau tiap-tiap pengundi (membuang) undi sekali satu orang, Umno akan 'ranap' (di)seluruh negara, ini (sebab) Umno takut, ini talian hayat Umno,"ujarnya.

Beliau menolak hujah Umno yang mendakwa PAS menang dibeberapa negeri dan kawasan adalah bukti menunjukkan pilihanraya berlaku dengan adil.

Sedangkan kata beliau, penipuan terus berlaku dan sedang dilakukan oleh Umno dan SPR khusunya di negeri Selangor pada ketika ini.

Menurutnya, Umno dan SPR akan terus melakukan penipuan akan terus berlaku dan sedang berlaku di negeri Selangor

"penipuan masih berlaku dan penipuan akan terus berlaku besar-besaran, di Selangor sekarang telah didaftarkan puluh ribu orang-orang daripada Sabah dengan I.C (nombor kad pengenalan) 12,"hujahnya.

Katanya, baru pada minggu lalu, PAS telah membantah seramai 660 orang dari Sabah yang diangkut dan didaftarkan di DUN Selat Kelang untuk menjadi pengundi di situ.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

13 di bukit besi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di bukit besi - Google Blog Search


Malaysia Daily Bulletin – 01/08/11 – SharesInv.com

Posted: 31 Jul 2011 11:41 PM PDT

Jotech Holdings, AIC Corp and AutoV Corp Merger On Its Way To Completion
The proposed merger between Jotech Holdings, AIC Corp and AutoV Corp to form a bigger manufacturing company, which may be called Temasek Formation, is expected to be completed in 1Q12. Owner of Temasek Formation, also executive chairman of both Jotech and AIC Corp, Datuk Goh Tian Chuan, said that the RM696m takeover of the three companies will create a larger entity with diverse customer portfolios in industries such as medical and life sciences, automotive and the electrical and electronics. Temasek Formation has offered to buy Jotech, AIC Corp and AutoV Corp shares for a total of RM217.3m, RM339.2m and RM138.9m respectively.

Significance: The stronger financial footing gained after the merger will allow the three companies to tap into each other's strengths to access a wide array of lucrative business opportunities as well as improve its ability to raise funds in the debt and capital markets.

Press Metal's Subsidiary Secures RM400m Loan
Press Metal Bintulu (PMB), a subsidiary of Press Metal, has secured a RM400m loan facility to help fund the first of a two-phase expansion of an aluminium smelting project in Samalaju, Sarawak. CEO of Press Metal Datuk Paul Koon stated that the first phase of the expansion, estimated to cost RM1b, is targeted to be completed by 3Q12 while the second phase, which has yet to secure funding, will be completed by 2Q13. Each phase will have a production capacity of 120,000 tonnes and the total cost of the expansion will be between RM1.5b to RM2b. The proposed new plant is a strategic move as it was identified as one of three growth nodes in the Sarawak Corridor of Renewal Energy for development of heavy industries, including aluminium smelters. Currently, Press Metal already has an aluminium smelting plant in Mukah, Sarawak, which is already in operations since November 2009.

Significance: The new plant, which has the potential to triple Press Metal's smelter capacity in Malaysia to 360,000 tonnes, will further strengthen Press Metal's position as a leading aluminium producer in Southeast Asia when fully commissioned.

Perwaja Set To Gain From Mining Concession
Perwaja Holdings (Perwaja) has received approval in principle from the Terengganu state government to mine iron ore in Bukit Besi near Dungun. Terengganu Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Said said the approval was given on condition that there will be job creation and opportunities for Terengganu youths to acquire the necessary skills in iron mining and steel milling. Ahmad made this announcement during Perwaja's ground-breaking ceremony to build a RM400m concentration and pelletisation plant in Telok Kalong, which is expected to be commissioned in August or September next year and provide employment for up to 3,000 people. The plant, slated to be the first of its kind in the country and South-East Asia, will produce 1.2m tonnes of iron ore pellets under the first phase of the project early next year and 2.4m tonnes under the second phase in 2013.

Significance: This approval will help Perwaja to bring down its importing and shipping costs significantly, which will not only increase its revenue but also improve its profit margin.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

KLSE News: What&#39;s on the Table – 1 Aug 2011 | KLSE / Bursa <b>...</b>

Posted: 31 Jul 2011 06:39 PM PDT

August 01, 2011 By: martinwo Category: Economic

1. Manufacturing companies involved in the lightemitting
diode (LED) business are experiencing a
slowdown in the second half of the year due to an
over-supply situation in the global market. There is
excess supply because some 25 new LED
manufacturers have entered into the market, while
75 LED manufacturers have increased capacity over
the last two years, according to the Austin-based

IMS Research report. Meanwhile, Malaysian
American Electronics Industry (MAEI) chairman
Datuk Wong Siew Hai said the semiconductor and
electronics industry in the country in the second half
was expected to improve compared with the first half
2011. Globetronics Technology Bhd chief executive
officer Heng Huck Lee said that the group's LED
chip products was down by between 5% and 10%
compared with the corresponding quarter last year.
The group managed to find new customers for its
integrated circuits used for hard disk drives, and
high performance timing device used in consumer
electronic products, which will help the sustain
business in the second half. Heng said that
Globetronics will introduce a new range of 10,000
lumens LED module product in November for
customers in the United States and Europe, which
will generate income in 2012. Pentamaster Corp
Bhd executive chairman C.B. Chuah said orders for
the group's LED testers dropped by about 30% to
40% in the third quarter. The group's LED testers,
which are used in determining the brightness,
colours, and electricity characteristics of LEDs,
contribute about 15% of the group's revenue
annually. Chuah said the global economic crisis also
contributed to the slower sales of LED products and
LED testers. Elsoft Research Bhd managing director
C.E Tan said the market for low brightness LEDs
was saturated, and growth was slower. Another
reason that demand was growing slower than supply
was because there had been a large reduction in
LEDs used in televisions and monitor panels since
the third quarter of last year. (StarBiz)
2. Local rubber industry player must take heed and be
prepared for the impact of the European Union's
legislation on rubber and rubber products. UK-based
Tun Abdul Razak Research Centre research director
Dr Stuart Cook said the EU legislation which
covered environmental, health and safety and
medical devices directive, can influence similar
legislation in other countries. In the case of tyre,
which is the largest single product market for rubber,
Cook said the EU environmental legislation would
be looking at tyre labelling particularly on safety
performance, fuel effciency, wet grip and external
rolling noise among others. The EU tyre labelling
regulations will be made mandatory for all tyres
produced after July 2012 and on sale in the EU from
November 2012, said Cook in his paper "Impact of
European Legislation on the Rubber Market" at the
Malaysian Rubber Board's (MRB) International
Economic Rubber Conference recently. Despite the
stringent legislation imposed by the EU, Cook
pointed out that this could create opportunities for
Malaysian rubber players to look at new rubber
grades that can provide tyre with greater safety, fuel
economy or increased use of recycable and
sustainable materials. (StarBiz)
3. The short-term outlook for shop offices and retail
space in the Klang Valley is stable despite concerns
over inflationary pressures as well as reduced rental
yields, property consultants say. A report by DTZ
Nawawi Tie Leung Property Consultants Sdn Bhd
said while the retail market continued to be active,
the rise in the inflation rate would have an adverse
impact on household disposal income leading to
declining purchasing power. The retail sales growth
for 2011 is expected to be maintained at 6% due to
concerns over high oil prices, declining purchasing
power and continuous surges in prices of goods and
cost of operations. The Malaysia Retailers
Association had earlier forecast retail sales growth
at 7% year-on-year for both the second and third
quarters of this year due to the festive celebrations
and after recording a 5.1% growth in the first
quarter. The report also pointed out that the abolition
of duties for 300 selected items in Budget 2011 was
making an impact on tourist shopping expenditure.
The commercial outlook is still relatively strong in
the local property market and new launches are still
coming in at select locations at record prices. There
is still strong investor interest in landed commercial
properties like shoplots due to the vibrant retail
market and the relatively low and attractive interest
rates. (StarBiz)
4. Malaysia plans to come up with its very own national
certification scheme on the sustainable production of
palm oil to tell the world that its oil palm plantations
are grown in a sustainable manner and do not
involve the clearing of virgin forest. Malaysia's oil
palm sector currently does not certify its plantations.
Unlike, the timber sector, the oil palm sector does
not have any illegal felling of trees. However, three
million tonnes out of 17.5 million tonnes of palm oil
products produced last year are certified by the
Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO).
Plantation Industries and Commodities Minister Tan
Sri Bernard Dompok said the government, together
with the industry, is on the drawing board on how to
come up with the certification scheme. He said the
government is looking at national certification
because even with RSPO-certified palm oil, big
users such as Unilever are still not buying in huge
volume for reasons known only to them. Yusof
added that the certification will emulate Indonesia,
which is also coming up with its own national
certification scheme. National Association
Smallholder Malaysia secretary general Zulkifli
Mohd Nazim said the national certificate will help the
country's over 300,000 smallholders get certified as
the RSPO is too expensive and the smallholders
cannot afford it. (Business Times)
5. Perwaja Holdings Bhd has received approval in
principle from the Terengganu state government to
mine iron ore in Bukit Besi near Dungun. The
approval will help Perwaja bring down its costs,
especially importing and shipping costs significantly.
Ahmad said the approval was given on condition
that there will be job creation and opportunities for
Terengganu youths to acquire the necessary skills in
iron mining and steel milling. According to surveys
done by several geologists, Perwaja estimates that
there's still some 50m tonnes of high grade iron ore
in Bukit Besi and another 25m tonnes of medium
grade in Kemaman. Industry observers felt that
Ahmad did not want to elaborate because of a suit
that is pending court judgment. Two months ago,
China Anshan Corp Sdn Bhd and its joint venture
company, Terengganu Anshan Iron & Steel Sdn
Bhd, filed a suit at the Terengganu High Court. They
claimed that the Terengganu state government, via
Menteri Besar Incorporation, had allegedly breached
its contract over rights to mine iron ore over a 697ha
site in Bukit Besi, Terengganu. (Business Times)
6. According to the latest research report by Bain & Co
Southeast Asia Inc, new capital is increasingly
flowing into Asia with Asia-focused funds wielding
some USD185b (RM548b) in 2010. New capital
under management in Asia surged by 6% and
accounted for 12% of all new global funds raised in
2010. New capital is starting to bypass China and
India and is heading directly to Southeast Asia.
Private firms are raising capital for funds that focus
on a single market in the sub-region. In addition,
nearly 70% of the respondents forecast that they will
invest and much as USD100m annually over the
coming two to three years. The three sectors that
topped private equity fund managers' lists of target
in region were consumer, healthcare and energy.
Nevertheless, survey respondents cited difficulty in
finding attractive companies to invest in and sellers'
inflated price expectations as two of the biggest
constraint on private equity. To recap, the overall
private equity investment activity continued the
steady decline that followed the global financial
crisis, but investor interest in Southeast Asia has
remained consistent and robust. (The Edge Daily)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved