ads

Sabtu, 11 Mei 2013

13 di pulau redang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau redang - Google Blog Search


Gambar romantik Neelofa dan Fahrin Ahmad <b>di Pulau Redang</b> (4 <b>...</b>

Posted: 07 May 2013 03:42 PM PDT

Gambar romantik Neelofa dan Fahrin Ahmad ketika melakukan aktivit selam skuba di Pulau Redang untuk penggambaran filem adaptasi novel Pilot Cafe.

13 di hulu terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di hulu terengganu - Google Blog Search


Jawatan Kosong <b>di</b> Projek Hidroelektrik <b>Hulu Terengganu</b> | Hidup <b>...</b>

Posted: 26 Apr 2013 06:36 AM PDT

Assalamualaikum

Notis jawatan kosong

Memerlukan pekerja untuk jawatan berikut:

  1. Senior Engineer
  2. Senior Supervisor
  3. QC Engineer

Lokasi : Projek Hidroelektrik Hulu Terengganu

Hubungi : saipul@loh-loh.com.my atau 019 2164224 untuk maklumat lanjut.

Ciri-ciri utama projek ini termasuk empangan timbusan tanah setinggi 78m , terowong lencongan, terowong kuasa, alur limpah (spillway) , main intake struktur di Empangan Puah dan bilik kuasa bawah tanah.  Klik Projek Empangan Hidroelektrik Hulu Terengganu.

hulu terengganu hydroelectric project

Notis : Saya tidak  terlibat secara langsung dengan projek ini, segala urusan sila hubungi person in charge tersebut.

13 di batu rakit - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di batu rakit - Google Blog Search


Pelajar <b>di</b> DUN <b>Batu Rakit</b> terima Bantuan Persekolahan <b>...</b>

Posted: 16 Jan 2013 08:26 PM PST

Sebanyak RM2,773 Bantuan Pakaian Sekolah diagihkan kepada 2,773 pelajar sekolah rendah dan menengah terpilih di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Batu Rakit.

Kerajaan negeri menetapkan setiap keluarga mendapat bantuan RM100 bagi setiap pelajar atau maksimum hanya untuk dua orang atau RM200 sekeluarga.

Seramai 1,697 keluarga yang berpendapatan kurang RM1,500 di DUN itu layak menerima sumbangan, membabitkan 1,524 pelajar sekolah menengah dan 1,249 pelajar sekolah rendah.

Pengagihan secara berperingkat-peringkat melibatkan tiga kawasan iaitu zon pantai, dan zon darat diagihkan berakhir minggu lalu, manakala zon pulau dijangka menerima sumbangan dalam tempoh terdekat atau bergantung kepada keadaan cuaca.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Batu Rakit, YB Ustaz Haji Khazan Che Mat, berkata pengagihan sumbangan itu membuktikan kerajaan negeri sentiasa prihatin dan mengambil cakna tentang kebajikan rakyat.

"Walaupun pengagihan bantuan sama bakal diagihkan kerajaan Pusat, Terengganu tetap menghulurkan bantuan semata-mata tidak mahu melihat rakyat susah dan tiada lagi pelajar memakai pakaian lusuh, kasut dan beg koyak.

"Ibu bapa disaran bersama-sama kerajaan negeri mengambil cakna tentang pelajaran anak-anak masing-masing.

"Melalui pelajaran saja, keadaan kehidupan kita boleh berubah daripada miskin kepada lebih selesa dan sempurna," katanya

13 di jabor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jabor - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di jabor</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Apr 2013 11:18 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Anwar persoal kos Lebuhraya <b>Jabor</b> RM5 bilion | KeadilanDaily.com

Posted: 02 Nov 2011 03:54 AM PDT

KUALA LUMPUR 2 Nov: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mempersoalkan pembinaan Lebuhraya Jabor di Kemaman, Terengganu yang menelan kos tinggi sehingga melebihi RM2 bilion daripada kos asal.

Anwar berkata, kos asal pembinaan lebuhraya yang termasuk dalam projek Lebuhraya Pantai Timur (LPT) itu hanya bernilai RM3 bilion, tetapi kini  menjadi RM5 bilion.

Menurut beliau, perkara itu tidak sepatut berlaku kerana ia melibatkan wang rakyat yang sepatutnya digunakan dengan cara yang betul.

"Siapakah yang bertanggungjawab dalam hal ini. Kenapa kejadian ini berlaku? Ini merupakan kelemahan JKR dan kementerian terbabit perlu bertanggungjawab dalam hal ini," katanya ketika berucap pada persidangan Dewan Rakyat hari ini.

Katanya, projek tersebut yang dibina sejak 2007  dan sepatutnya siap tahun lalu, sehingga kini masih gagal disiapkan.

Ia katanya, belum lagi mengambil kira persoalan tol dan syarikat pemegang konsesi.

"Sehingga sekarang, kita masih belum tahu siapakah yang akan mengendalikan tol dan siapakah yang akan memegang konsesinya," katanya yang juga Ketua Umum KEADILAN.

Selain itu, beliau yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh turut mempersoalkan projek membina jambatan di atas daratan di Kemaman, Terengganu dengan kos RM174 juta yang melebihi RM70 juta dari harga sebenar.

"Ini merupakan satu projek pelik Umno BN yang membina jambatan di daratan dan dan kosnya pula amat tinggi serta melebihi kos sebenar," katanya, lapor Harakah Daily

Beliau turut membidas sikap para pemimpin Umno yang lebih mementingkan diri daripada memikirkan derita rakyat dengan membuat cadangan untuk menaikkan elaun wakil-wakil rakyat.

Sehingga kini, katanya, kemiskinan tegar di kalangan rakyat masih belum diatasi, tetapi para pemimpin Umno sanggup membuat cadangan untuk menaikkan elaun wakil-wakil rakyat tanpa memikirkan derita rakyat.

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=22541

RAKYAT MARHAEN: Tiada Mangsa Korban Tanah Runtuh <b>Di Jabor</b>

Posted: 26 Dec 2012 04:07 AM PST


Tiada Mangsa Korban Tanah Runtuh Di JaborKEMAMAN – Jalan masuk utama Jabor-Jerangau ke Air Puteh di Kilometer 139 kini sudah boleh digunakan selepas kerja membaik pulih jalan terbabit yang terjejas akibat runtuhan tanah awal pagi ini selesai dijalankan oleh Jabatan Kerja Raya (JKR).
Ketua Polis Daerah Kemaman Supt Che Suza Che Hitam ketika dihubungi Bernama berkata, jalan tersebut dibuka kira-kira 5 petang ini dan turut terbabit dalam runtuhan tanah itu ialah sebuah lori dan lima kenderaan jenis sedan.
"Tiada kemalangan jiwa dilaporkan dalam kejadian itu dan kini jalan sudah boleh dilalui semua jenis kenderaan," katanya.
Katanya dalam kejadian kira-kira 3.30 pagi ini tebing jalan setinggi 12 meter runtuh dan menimbusi jalan sepanjang 50 meter.
Menurutnya runtuhan itu dipercayai berpunca daripada hujan lebat sehingga menyebabkan berlaku pergerakan tanah. – BERNAMA

13 di pulau wan man - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau wan man - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di pulau wan man</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Apr 2013 12:01 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di pulau wan man</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Apr 2013 12:02 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di pulau wan man</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Mar 2013 11:41 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Suara Pemikir: Antara MASJID Tercantik <b>Di</b> MALAYSIA (5 Gambar)

Posted: 19 Feb 2013 05:52 AM PST

Masjid Kristal , Kuala Terengganu
Terletak dalam kawasan pelancongan Taman Tamadun Islam di Pulau Wan Man, Terengganu.
Dibuka pada 08 februari 2008 , dibina daripada kaca dan keluli, masjid pintar pertama di Malaysia dan mempunyai keluasan 2,146 meter persegi. Masjid ini boleh memuatkan 700 jemaah pada satu-satu masa dan dilengkapi dengan prasarana teknologi maklumat dan liputan WiFi yang membolehkan pengunjung menggunakan kemudahan akses internet bagi membaca al-Quran elektronik.
Masjid Bandaraya Kota Kinabalu
Terletak di Bandar Kota Kinabalu dan dibuka dengan rasminya pada tanggal 2 Februari 2000 berikutan pengisytiharaan Kota Kinabalu sebagai sebuah bandar raya.
Masjid Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
Masjid Wilayah Persekutuan ini dibina di antara tahun 1997 dan tahun 2001. Masjid ini terletak di tanah berukuran 33 ekar bersebelahan dengan Kompleks Pejabat Kerajaan di Jalan Duta dan boleh memuatkan seramai 17,000 jemaah dalam satu masa.
Pembinaan masjid ini bermula pada 1997 dan disiapkan dua tahun kemudian pada 1999. Masjid ini terletak bersebelahan dengan Perdana Putra, pejabat Perdana Menteri Malaysia dan bersebelahan dengan Tasik Putrajaya.
Masjid Ubudiah , Kuala Kangsar , perak.
Masjid Ubudiah ialah sebuah masjid di Bukit Chandan, Kuala Kangsar, Perak yang dianggap salah satu masjid terindah di Malaysia . Masjid Ubudiah dirasmikan pembukaannya oleh Sultan Jalil Karamatullah Shah pada tahun1917. Masjid ini telah siap dibina dan dibuka dengan rasminya oleh Sultan Abdul Jalil Karamatullah Shah (1916-1918.), Sultan yang ke-29, pada tahun 1917.
Gambar-gambar ni aku cari kat gugel dan sejarahnya dari wikipedia . Dalam 5 Masjid ni , Masjid Kristal dan Masjid Putra je yang aku dah pegi . Pemandangan di kedua Masjid ni sangat indah kalau waktu senja :) Indah sangat :) kan ..

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di pulau wan man</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Feb 2013 11:11 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Masjid Kristal <b>di Pulau Wan Man</b> | Keindahan Terengganu

Posted: 30 Aug 2010 09:29 AM PDT

Masjid Kristal merupakan sebuah masjid yang terletak dalam kawasan pelancongan Taman Tamadun Islam di Pulau Wan Man, Terengganu. Ia memberikan pendidikan dan hiburan informatif tentang destinasi Islam dunia. Taman seluas 23 hektar ini adalah sebahagian daripada projek untuk membangunkan Kuala Terengganu sebagai bandar tebingan sungai. Taman Tamadun Islam ini terbahagi kepada dua zon: Kompleks Taman Tamadun Islam dan Zon Awam.
Masjid Kristal telah dirasmikan oleh Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi. Yang Di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin bersama-sama Raja Permaisuri Agong, Tuanku Nur Zahirah telah berkenan berangkat ke Majlis Perasmian Masjid Kristal di Pulau Wan Man, Kuala Terengganu pada 8 Februari 2008 jam 6.00 petang.

Taman Tamadun Islam adalah taman tema pertama yang mengiktiraf senibina Islam. Kompleks ini menempatkan 21 replika bangunan berkaitan sejarah Islam dunia.
Tarikan utama di sini termasuk Masjid Negara (Malaysia), Dome of the Rock (Palestin), Masjidil Haram (Arab Saudi), Al-Hambra  Citadel (Spain) dan Taj Mahal (India).

Terdapat juga Mimbar Kalyan (Uzbekistan), Makam Abu Nasr (Afghanistan), Mimbar Berputar Samarra (Iraq), Masjid Mohd Ali (Kaherah), Masjid Besar Qairawan (Tunisia), Masjid Besar Agadez (Nigeria), Aleppo Citadel (Syria), Masjid Kul Syarif (Russia) dan Mimbar Xian, China.


Masjid ini dibina daripada kaca dan keluli, masjid pintar pertama di Malaysia dan mempunyai keluasan 2,146 meter persegi. Masjid ini boleh memuatkan 700 jemaah pada satu-satu masa dan dilengkapi dengan prasarana teknologi maklumat dan liputan WiFi yang membolehkan pengunjung menggunakan kemudahan akses internet bagi membaca Al Quran elektronik.

Ikon bagi Taman Tamadun Islam ialah Masjid Kristal, yang menjadi mercu tanda baru bagi Kuala Terengganu.


13 di kuala berang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala berang - Google Blog Search


HANNA RAZ: Hari-hari <b>di Kuala Berang</b> 10

Posted: 26 Apr 2013 12:33 AM PDT

Khamis, 12 April 2012 (hari terakhir praktikum) : Bangun tidur, solat dan balik rumah sewa. Mandi-manda, bertolak ke sekolah.

Hati terkinja-kinja mahu segera pulang ke Batu Rakit. Tapi .. jasad terkira-kira mahu menanti. Malam ini, kami diminta menyertai majlis solat hajat, sesi "rawatan" dan sesi "membasuh rumah berkembar tercinta" itu.

"Tunggu la dulu, pelepas dulu semua benda, baru balik." Kata-kata Kak Wa terngiang-ngiang semula di cuping telinga. Padahal ayat itu aku dengar malam tadi, masa mereka tengah bincang pasal majlis tu.

"Haa .. pelepas dulu. Nanti kang ada yang mengikut awak balik sana, kan susah." Seperti biasa, lidah tak bertulang Kak Yus berjaya membuatkan mulut aku mencebik. Kepakaran yang mungkin dia sendiri tidak sedari!

Suka tak suka, aku hantarkan juga pesanan pada Suraya. Maklumkan situasi tersepit diri ini pada dia, sebab aku akan kembali ke Batu Rakit bersamanya.

Pagi esok ada program memancing..

Oh, elok sangatlah! Kawan-kawanku yang 'bermastautin' di SK Cheting akan menutup kenangan di Kuala Berang ini dengan suatu aktiviti yang sangat tak biasa dilakukan. Bermakna! Dan aku?! Terlebih sangat bermakna 'aktiviti' yang bakal berlangsung malam nanti!

Geng lelaki turut dijemput. Hanya beberapa orang yang bakal menunjukkan muka nanti.

Maghrib sudah melabuhkan tirainya. Aku dan Pah di sini tika ini .. tertunggu-tunggu saat kemuncak .. bersama Da dan buah hatinya, Along, dan Angah serta Ebi (ke Along je yang ada ek? Lupa suda..). Kami dikunci di rumah Kak Wa ini. Secara tak langsung turut membawa makna, "JAGA, AWASI DAN TANGANI DA!!"

Fuhh ..! Mata terasa perit, seperit hati yang tidak sudah-sudah disakiti. Peristiwa yang sama sentiasa berulang-ulang, tapi kenapa sakit itu tetap menyengat??

Lihatlah .. kami ditinggalkan. Diamanatkan menjaga pesakit. Bukankah mereka semua tahu bahawa kami juga sedang 'sakit'??

Da meragam. Kami membatu. Tidak ada sebarang mood mahupun modal untuk menghidupkan suasana bungkam. Setiap dentingan terasa bagai menyamai satu pusingan penuh sebuah jam. Tak suka menunggu macam ni, tau. Rasa macam tunggu giliran untuk masuk interview aje.

Dua buah kereta berhenti berderet di depan rumah. Mata tertoleh ke luar. Encik polis dengan suami Kak Wa. Masanya dah tiba!

Aku bangkit daripada bersandar di lantai dinding. Kaki dihayun ke muka pintu. Sedang jantung berdetak memukul dada. Aku disuruh meloloskan diri ke dalam kereta encik polis. Da dan yang lain-lain dalam kereta suami Kak Wa. Diskriminasi? Aku kira itu demokrasi .. terpimpin barangkali! Entah la ..

Da dan yang lain-lain terus masuk ke rumah sebelah. Untuk sesi "rawatan", kalau tak silap. Aku mengajak Pah ke rumah sewa kami.

"Makan dulu." Selamba aku menuturkan.

Pah teragak-agak. Elok pulak masa tu suara memekik sudah memecah keheningan malam yang sudah merangkak ke jam 10.

"Makanlah dulu. Nanti kalau masuk sana, lambat pulak sudahnya." Masih tak berputus asa menghasut. Atau dalam erti kata lain, elakkan diri, dan .. isi perut yang dari tadi turut terpekik minta diisi.

Aku kira hasutanku berjaya sebab Pah turut mengambil pinggan. Kami mula mencedok nasi. Beberapa pasang mata jemaah yang bercacak memerhati dari depan rumah sebelah tidak aku hiraukan. Korang mesti tak tahu betapa terderanya kami, kan?? Jadi, tengok dan diam saja!

Suapanku tak putus-putus, konon berselera sangat. Padahal deria rasa dan deria bau seakan tak berfungsi kala ini. Tengok saja kuantiti nasi yang aku ambil. Teramatlah menyalahi kebiasaan, tau!

Selesai makan, cepat-cepat basuh tangan dan teguk air. Dah siap semua sekali barulah kami melangkah ke rumah sebelah. Dan orang-orang yang berbaju Melayu serta berbaju kurung yang memenuhi ruang membukakan kami jalan. Waahh .. terasa macam diraikan pulak! Siap semua mata menyoroti langkah kami lagi. Kuikuikui ..

Kaki baru memijak lantai rumah, semua mata memandang kami.

"Haa .. baguslah! Mari, cikgu pulak!" Ustaz Wulan menyapa dengan sepotong ayat yang buat aku membulatkan mata dengan rengkung memanjang.

Langkah kaki terbata-bata. Malas melawan, lagi-lagi dengan semua mata memerhati, aku akur saja. Duduk depan ustaz. Sesi rawatan bermula.

"Ada rasa apa-apa?" Dia bertanya.

"Sakit." Balasku sepatah.

"Sakit sebab kena kuku." Sambungku selamba.

Seluruh isi rumah tergelak. Laa .. dah memang betul pun!

Ustaz pun berlepas tangan tiup-meniup aku.

Pah pula disuruh duduk depannya. Langkah yang dilakukan masa merawat aku diulang. Aku tengok dari tepi. Terasa lucu bila ingat kena tiup macam tu. Tapi, kalau terpaksa nak buat macam mana.

"Malam ni tidur dengan akak." Jiran Kak Wa berbisik di telingaku.

Aku senyum aje. Main-main, ye kak?

Perhatianku teralih daripada wanita berjubah yang bermata kuyu itu. Ustaz Wulan dan seorang kawannya memulakan sesi "membasuh" serta "memagar". Bahan yang digunakan ialah air dan lada hitam. Setiap ruang dinding tak terlepas daripada percikan air dan bahan tersebut. Dan di luar rumah .. aku dapat tahu bahawa Ustaz Wulan memanjat dinding pemisah antara kedua-dua buah rumah ini kerana mahu habiskan sesi "memagar" sehingga kembali ke titik permulaan. Waah ..! Macam mana tu? Dengan kain pelikat, tu ..

Di luar .. seorang lelaki bertongkat menarik perhatianku. Ada dua tiga orang sedang bercakap-cakap dengannya. Aku tertarik untuk menyertai.

"Kayu ni tak ada kuasa. Tapi .. TUHAN Yang Maha Berkuasa menggerakkan ia untuk menunjuk ke mana 'benda' itu pergi."

Keningku terangkat. Persembahan percuma ..

Demonstrasi dimulakan. Mulutnya terkumat-kamit membaca. Kayu kejap di tangan kanan.

"Ke mana dia pegi?"

Tangan kanannya menaik. Lurus menunjuk ke hadapan. Arah rumah-rumah kosong yang gelap gelita di hujung jalan.

"Berapa banyak?"

"Tiga." Dia menjawab sendiri.

"Jauh dah dia pergi?"

Kayu naik tinggi sikit daripada tadi. Mungkin isyarat jauh la kot.

No komen! Tengok bolehlah. Percaya? Hurm .. baik kukuhkan kepercayaan pada benda yang memang wajib dipercayai.

Majlis selesai sekitar 12.30 malam. Beberapa orang mengusik aku dan Pah supaya bermalam di rumah itu.

"Apa kata awak yang tidur sana?" Soalku dengan muka senyum pada si pengusik.

Haah ..! Kan dah berubah muka tu.

Aku tetap kena naik kereta encik polis. Tak kisahlah. Asalkan sampai rumah Kak Wa, dan .. tido.

Sesampai aje, mereka semua turut masuk ke dalam rumah. Berborak-borak. Aku bersandar di dinding. Nak baring, tempat tido memang kat ruang tamu ni. Tak ke malu? Nak join borak .. sorry! Otak dah beku.

Pukul 2 pagi! Hai lah! Encik polis, Kak Yus .. tak nak balik ke??

Di pintu yang memang terbuka luas, terjengul muka jiran Kak Wa yang berbisik dalam majlis tadi.

"Nak pinjam sorang ke, dua-dua ke .. takut duk sorang-sorang."

Lorh ..! Ingatkan main-main je tadi.

Pah tak berapa sihat. Aku biarkan Pah temankan akak tu.

Tapi .. tido sorang sebelah dia?? Erk ..!

Kak Wa masih nak menahan. Aku diminta temankan adik dia. Geramnya hati. Dah awak tu, tak boleh ke temankan adik sendiri?! Mau aje bermulut lancang.

Hati membentak.

"Biarlah dua-dua. Mana boleh berpisah diorang ni." Suami Kak Wa mencelah.

Terima kasih, terima kasih!! Terima kasih sebab memahami!

Kak Wa nak membantah.

"Tak apalah. Awak boleh, kan .. temankan Da?" Hah! Amik kau.

Aku laju kemaskan barang. Seronoknya! Wuhuu..

Masuk rumah akak ni buat mulut aku hampir terlopong. Ruangnya tak adalah luas mana, tapi hiasannya tampak ekslusif. Rasa sayang pulak nak kalih pandangan. Huhu..

Akhirnya .. dapat jugak escape sekejap. Maaf, Kak Wa. Saya tak cukup kuat nak penuhi kehendak Kak Wa. Saya tak sekuat yang Kak Wa harapkan. Dan saya tak mampu menipu diri sendiri demi menggembirakan hati Kak Wa.. Selamat malam ..

Aku jumpa keluarga itu esoknya. Da terpacak di depan tingkap luar rumah, betul-betul di hujung kakiku. Terperanjat besar masa bukak mata.

Akak si pemilik rumah sudah keluar. Ada game rasanya.

Hati berbolak-balik. Pintu dibuka. Da melangkah masuk. Sekejapan, Angah datang memanggil. Angah memerhati mak sedaranya itu dari luar. Aku pulak hanya mampu tersengih. Jantung? Korang bayangkan sendiri bagaimana rasanya berhadapan, hanya berdua .. dengan dia yang kau kenal semasa alam luar sedar. Aku? Rasa macam .. nak cabut lari!

Jahat! Tersangat jahat! Padahal dia datang mengajak aku keluar bersarapan bersama mereka sekeluarga. Penutup kepada pertemuan dan perkenalan yang sebulan ini.

Berdosakah aku?!

Entah .. remain .. undefined!

Suasana di meja makan .. beku tanpa bicara. Hanya anak-anak Kak Wa berbalas kata dengan orang tua mereka. Itupun tentang menu.

Ketara sangat pada pandanganku – kesedihan. Mata Da suram. Kak Wa juga. Sudah merasai bahang perpisahan yang bakal terjadi, barangkali.

Usai makan, kami singgah ke kedai cenderahati. Mereka sekeluarga memilih. Aku pula hanya menoleh, melihat jam di tangan, bersilih ganti dengan orang-orang yang keluar masuk kedai ini. Perlu didefinisikan lagi ertinya? Tak usah! Kerana hati sedang bergolak, tak selari dengan realiti.

Selepas Zohor, kami akan bertolak ke Batu Rakit.

Tanpa disangka-sangka, Kak Wa sekeluarga memutuskan untuk bergerak dahulu. Kalau dah begitu, apa hendak dikata. Hak mereka..

Tangisan mengiringi detik perpisahan. Kolam mata Da pecah. Kak Wa juga. Sendu berlagu, mengalunkan irama kesayuan dalam tutur kata dan biasan pandangan. Hati kecil turut terkesan. TUHAN .. sesungguhnya benar janjiMU, pertemuan pastinya disusuli perpisahan ..

Aku berteleku. Mengimbas kisah yang terlakar di sini.

Ya RABB .. KAU hantarkan ku ke sini .. demi mengajar erti kehidupan yang sebenar. Terima kasih, ya TUHAN. Kini aku mengerti .. hidup yang sebenar, ialah hidup keranaMU, untukMU, dan kepadaMU ..

Setitis air mata kukesat perlahan. Bagaimana pula perjalanan kisahku nanti? Nafas disedut dalam. Hari esok .. masihkah ada?

Hari-hari di Kuala Berang 10. Sekian.

HANNA RAZ: Hari-hari <b>di Kuala Berang</b> 8

Posted: 25 Apr 2013 08:50 PM PDT


Selasa, 10 April 2012 : Mata rasa berpasir. Pijak tanah pun kaki macam tak berapa nak lekat je. Tapi tanggungjawab tetap tanggungjawab. Aku dan Pah, sama-sama gagahkan diri bangkit dari 'mati yang seketika'. Bersiap-siap untuk ke sekolah.

Rumah sebelah sudah beroperasi. Bunyi berdentum-dentum. Kedengarannya seperti radio, sengaja dipasang kuat-kuat. Hurm .. baguslah, boleh aku tumpang dengar sekali!

Kak Nis tegak terpacak di luar rumah. Sambil menunggu Pah panaskan enjin Mike, aku sempat tanya khabar Kak Nis, risik-risik hal semalam. Kak Nis menahan suaranya daripada terkuat, takut-takut Da yang kat dalam terdengar. Tapi .. telinga aku yang rasa berdengung jasa kejutan bagai nak rak malam tadi tak mampu nak bekerjasama dengan baik. Kak Nis feeling habis bercerita siap dengan suara tersekat-sekat sebab sebak, aku pulak terkelip-kelip mata tengok dia dengan kepala yang terangguk-angguk, tapi .. ting-tong!

Di sekolah, ketibaan Puan Rosmani kami sambut dengan mulut riuh bercerita pengalaman semalam. Puan mendengar dengan baik. Puan usulkan agar kami berpindah. Tinggal 2 hari praktikum. Paling lama kaki terus memijak lantai bumi Kuala Berang pun 3 hari saja lagi. Itupun kalau kami stay lagi hari Jumaat. Tapi hati dah jerit awal-awal, "Tak nak!!". Well .. nasihat yang baik, but seems impossible!

Hari yang langsung tak ceria. Tapi syukur semuanya berjalan lancar. Jutaan penghargaan cikgu ucapkan teristimewa untuk murid-murid 6 Cemerlang atas lakonan cemerlang kalian! Kelas aku hari ini berlangsung dengan sangat sepi. Nampaknya murid-murid aku ni menepati janji yang mereka buat. Sampaikan aku pulak resah sebab kekok berada dalam 6 Cemerlang yang senyap sunyi tanpa suara nih. Tahniah, Engku Amirul Afifi sebagai ketua geng lelaki 6C, Izzat, Hafiz .. yang lain-lain maaf ya, cikgu dah lupa nama kamu semua!

Balik sekolah, singgah kejap kat rumah Kak Wa. Da ada di situ. Petang ni Kak Wa pelawa datang lagi. Okey lah ..
Petang menjelang. Kami memenuhi jemputan Kak Wa. Faiz juga datang melawat. Da sugul aje. Aku berlagak biasa melihat perempuan itu. Nampak sangat kesihatannya yang masih terganggu. Aku sendiri pun dah rasa macam nak demam, jadi berdiam itu lebih baik.

Berjalan pulang seiringan dengan Faiz. Lalu ikut jalan belakang, jadi lintas depan rumah dia dulu sebelum sampai rumah. Eloklah, jam pun dah rapat sangat ke angka 7, dengan langit pun dah mula gelap. Sungguh tak patut!

"Korang stay sana lagi ke?"

Soalan Faiz buat muka kami berdua berkerut.

"Ya la. Dah tu nak duk mana lagi?"

Faiz pulak ditanya.

Faiz mula membuka cerita pasal rumah kami. Kisah malam tadi, versi rumah kami pulak.

"Bedu nampak mangga kat grill tu bergoyang macam ada orang goncang. Masa korang kalut-kalut kat dalam tu, ada lipan keluar depan rumah korang. Besar jugak la. Warna gelap-gelap. Tak tahu dari mana muncul."

Terbeliak mata aku.

Apa ni wei?! Dah lah sekarang dah masuk malam. Tubuh pulak tunggu nak betul-betul jadik demam je lagi. Camna aku nak stay dengan aman kalau dah dengar cite cam ni?!

Bulu roma merinding.

Tak salah, Faiz! Bukan salah kau cite hal yang sebenar. Cuma aku yang tak cukup kuat nak hadapinya.

"Aku nasihatkan korang tak yah stay sana la. Pergi la rumah kawan-kawan korang. Ada kan, kawan korang kat bandar Kuala Berang tu?" Nasihat seorang kawan di tepi jalan, di ambang malam. Buat kami tertunduk.

"Tak pun ambil la kete aku. Tak nak tumpang rumah kawan, tido la dalam kete."
Dia menyambung. Terima kasih. Kami sangat hargainya.

"Tak apalah. Tak de apa, nya .." Pah meningkah.

Akhirnya .. stay saja. Mampukah?? Hati mula bermarathon.

Sampai depan rumah. Serentak dengan laungan azan Maghrib.

Aku telan liur. Pah tenung mangga solek grill lama-lama. Mukanya mula berubah rona. Makin lama makin merah. Kolam mata mula membengkak.

"Pah!" Cepat-cepat aku panggil.

"Jangan, Pah! Bukan di sini!" Okey! Berlagak kuat pulak aku ni.

"Aku tak boleh la, Hanna!" Matanya berkaca-kaca. Hujung tudung ditarik ke muka. Mata yang mula basah dilap.
"Tak apa. Kita pergi rumah Ainaa, jom." Berunding dan memujuk, dua-dua bersatu.

"Tak nak la susahkan diorang. Gi rumah Kak Wa la. Dia pun ajak tido sana jugak tadi, kan?" Pah menyambung.
Mata aku terkelip-kelip. Nak elakkan cobaan atau mendekatkan diri dengan cobaan, ya??

"Jom la." Aku pula memutuskan.

Sampai ke rumah Kak Wa. Dijemput masuk. Aku tersengih-sengih. Malu jugak rasa dekat Kak Wa sebab tadi macam beria aku menolak pelawaan dia tido sini. Huhu..

Masa sampai, Da tengah meragam. Nak balik kampung katanya. Kak Wa di sebelah termenung melayan ragam luar sedar adiknya. Penuh kasih sayang seorang kakak dia menjawab bicara si adik.

Malam itu, elok je lepas solat Maghrib, tragedi berlaku. Aku dan Pah secara tak langsung menjadi orang yang paling bertanggungjawab mengendalikan Da. Gagahkan diri, kuatkan hati.

Geng Faiz turut dihubungi. Bantuan diperlukan. Dan seperti sebelum ini, orang kampung memenuhi laman rumah. Menantikan pertolongan daripada yang sudi menghulurkan, hampir terkancing jugak pinggang aku bertahan memegang Da selama hampir 2 jam. Aku di bahagian atas, hampir-hampir memeluk Da dengan aksi tangan kanan aku menahan tangan kirinya, dan tangan kiri aku menahan tangan kanannya. Pah menahan tindakan agresif pada bahagian kaki. Di tengah rumah Kak Wa ini, kami bertiga bagaikan pelakon utama, di bawah sinaran cahaya lampu, "mempersembahkan" situasi yang terlalu jarang berlaku, khusus untuk "tatapan" penduduk taman perumahan ini. Hati? Telah mati. Yang tinggal hanya secebis harapan. Menantikan bilakah mimpi indah kan menjelma, menggantikan mimpi buruk yang tak berkesudahan ini??

Ustaz Wulan tiba untuk membuat rawatan. Dan aku terus menjadi 'misi'. Pah terhanyut tatkala memandang muka Da. Bedu mengambil alih. Pah diminta mengasingkan diri. Dalam keadaan lemah, elakkan diri daripada situasi sebegini ya, kawan-kawan ..

Usai sesi rawatan, aku diam tidak berkutik di satu penjuru. Sudah tak larat untuk berborak atau melakukan apa-apa. Nasib baik esok cuti. Bolehlah rehat. Harapnya ..

Malam itu, aku, Pah dan Da tidur bersama. Tolong jagakan Da, kata Kak Wa. Aku menahan rasa di hati. Bersyukurlah, Hanna! Dia bagi kau menumpang pun dah cukup bagus! Hurm ..

Aku baring di tengah-tengah. Biasa mengiring ke kanan. Tapi Da di sebelah itu, jadi .. kiri pun kirilah. Hati berdetak rancak. Denting jam di dinding kupicing dengan hujung telinga. Mengantuk, letih .. semua bersatu. Tapi mata berdegil. Ikutkan sangat hati yang lirih.

Mata kupaksa pejam. Ingatkan TUHAN. Pohonkan jagaanNYA. ALLAH .. ALLAH .. ALLAH ..

Sekejap, sekejap .. aku terjaga. Pejam semula. Lelap kejap .. sedar kembali.

Situasi yang selalu berlaku bilamana tidur dalam berwaspada. Takut dicekik, takut diterajang, takut dicakar. Imaginasi melampau! Huh ..

Tudung masih terletak elok di kepala. Tapi belakang tengkuk terasa panas. Terasa desah nafas. Adakah dia tidur terlalu hampir dengan aku? Lagilah payah aku nak lena balik. Aduhai ..

Hari-hari di Kuala Berang 8. Sekian.

13 di chukai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di chukai - Google Blog Search


teganuku: Ahmad Nizam Mahu Jadikan <b>Cukai</b> Bandar Maju <b>Di</b> <b>...</b>

Posted: 04 May 2013 11:12 AM PDT

Menyedari bandar Chukai sudah kekurangan tempat untuk penduduk tempatan berniaga, menjadi agenda calon Barisan Nasional (BN) N31 Dun Chukai, Datuk Wan Ahmad Nizam Wan Abd Hamid untuk membina lebih banyak ruang niaga jika diberi mandat oleh rakyat.

Beliau yang juga bekas Adun Air Putih berkata, usaha itu seiring dengan visi utama beliau untuk membangunkan Chukai dan Kemaman sebagai bandar paling maju di Terengganu pada masa akan datang.


Apa yang berlegar di minda beliau adalah untuk menjadikan Chukai sebagai sebuah bandar perindustrian dan pelancongan tambahan lagi kedudukan geografi Chukai yang bersempadanan dengan Kuantan, Pahang menjadikan bandar itu sebagai pintu masuk utama ke Terengganu dari Pahang dan Pantai Barat.

"Saya berhasrat jadikan Chukai sebagai bandar diminati oleh pengunjung dan pelancong untuk dilawati.

Chukai berada dalam daerah Kemaman yang terkenal sebagai kawasan cari gali minyak dan gas di samping terdapat dua pelabuhan.

"Jadi kesemua keistimewaan yang terdapat di daerah ini boleh dijadikan daya penarik kepada masyarakat luar, di samping kita berterusan mengekalkan dan mempromosikan makanan tradisi (satar, otak-otak dan keropok lekor) yang sudah sinonim dengan Kemaman," kata Wan Ahmad Nizam.

Sepanjang kempen Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13), hasrat itu turut disuarakan kepada rakyat kerana pembangunan dan kemajuan pesat yang dicita-citakan itu akan dirasai rakyat setempat kelak.

Dalam tempoh kempen yang hanya berbaki sehari, serata ceruk kampung dan bandar di Dun Chukai dijelajahi beliau.

Sinar Harian

13 di kijal - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kijal - Google Blog Search


+LiFe+LoVe+LaUgH+: :4hari 3malam <b>di Kijal</b>:

Posted: 27 Feb 2013 06:25 PM PST

assalamualaikum uolls...

harini aku kembali bekerja setelah bercuti ke kijal kampung suami.

alhamdulilah Allah permudahkan urusan perjalanan aku 

dan urusan ketika aku di kampung haritu..mirza pun ok je. 

Takdelah menangis melalak nak nenek ke ape..

lagipun kat kampung ramai je orang melayan dier so takdelah die bosan

dan tetiba teringat kat nenek.hahaha....

cumanya yang tak best tu sebab kat sana musim hujan maka

takdelah aktiviti jalan2, nak mandi laut pun takleh sebab ombak besar

lagipun aku masih lagi dalam berpantang 

so nak aktif ke sana ke sini tu aku tak berapa nak berani lagilah hehehe

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved