ads

Ahad, 31 Mac 2013

13 di rantau abang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di rantau abang - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

13 di seberang takir - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di seberang takir - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

13 di hulu terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di hulu terengganu - Google Blog Search


Gambar & Video Demo CIMB <b>Di Kuala Terengganu</b>

Posted: 17 Mar 2013 04:20 AM PDT

" ); (function() { var nn = document.createElement('script'); nn.type = 'text/javascript'; nn.src = 'http://synad2.nuffnang.com.my/lr.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(nn, s.nextSibling); })();

13 di kuala terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala terengganu - Google Blog Search


Gambar & Video Demo CIMB <b>Di Kuala Terengganu</b>

Posted: 17 Mar 2013 04:20 AM PDT

" ); (function() { var nn = document.createElement('script'); nn.type = 'text/javascript'; nn.src = 'http://synad2.nuffnang.com.my/lr.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(nn, s.nextSibling); })();

Semalam Sahaja <b>di Kuala Terengganu</b> - Blog Sayangku Zie

Posted: 23 Mar 2013 09:42 AM PDT

Hampir lima tahun tak menjejak kaki disini, kini kembali bersama anak2.....
kami tak bercadang pun nak kesini dan bermalam, pagi Ahad tu lepas sarapan abah ajak pergi pagi tu jugak so berangkatlah kami dalam jam 11 pagi.. memang terik lah jalan siang panas je rasa... nak berenti pun pikir banyak kali...dan elok petang tu kami berhenti kat masjid, elok ja redup waktu.. bagi Rayyan mandi sikit, solat baru gerak semula... sampai Kuala Terengganu ni dalam jam 7  malam terus cari hotel nak menginap... kami tak nampak yang lain cari Hotel Sri Malaysia ja... senang betul2 kat pekan... naik hotel mandi2... rehat kejap keluar pulak jari makan... makan kat depan Masjid Terapung.. macam macam ada kat situ... lepas makan terus gerak nak balik tidur... tapimsebelom balik hotel kami ke ..... next entry


waktu otw balik hotel. jumpa Ustaz Azhar Idrus kat gerai ni... huhu tapi gambar  blurr  plak.. huhu geram nya...



Peragut Dibelasah Orang Ramai <b>Di Kuala Terengganu</b> <b>...</b>

Posted: 18 Mar 2013 05:33 AM PDT

Gambar hiasan

Gambar hiasan

Dua orang peragut yang meragut seorang jurujual dipukul orang ramai dalam kejadian di Jalan Sultan Mahmud di sini Sabtu lalu.

Kedua-duanya yang juga buruh binaan sebelum itu turut melarikan diri dari polis selepas melakukan jenayah itu.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri, ACP K.Manoharan berkata peragut sebelum itu meragut jurujual berumur 27 tahun berkenaan kira-kira pukul 10 malam di hadapan Masjid Al-Muktafi Billah Shah.

Beliau berkata mangsa yang menunggang motosikal untuk pulang ke rumahnya telah dihimpit motosikal yang dinaiki peragut dan merampas beg tangan mangsa yang diletak di dalam bakul motosikal sebelum suspek melarilkan diri.

"Mangsa yang panik dengan kejadian itu bertindak menekan hon motosikalnya bagi mendapat perhatian orang ramai yang telah disedari seorang anggota polis yang berada tidak jauh dari tempat kejadian.

"Anggota itu bertindak mengejar peragut dengan keretanya sehingga peragut mencampak beg tangan mangsa di tengah jalan berhadapan Stadium Negeri. Para peragut terus melarikan diri sebelum diberkas dan dipukul pula oleh sekumpulan orang awam yang berada tidak jauh dari situ.

"Akibat pukulan itu, kedua-dua suspek yang berasal dari Kampung Gong Sentul cedera di pipi dan mata," kata Manoharan.

Beliau berkata kedua-dua suspek yang turut positif dadah dipercayai turut terlibat dalam beberapa kes ragut di sekitar bandaraya ini.

Mereka kini direman untuk disiasat kerana menyamun. – Bernama

13 di jerangau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jerangau - Google Blog Search


majlis perkahwinan myra dan afif <b>di jerangau</b> - honey soft ice cream

Posted: 13 Feb 2013 05:33 AM PST

 ketibaan Honey Soft Ice Cream di majlis perkahwinan Myra dan Afif di Jerangau
adik dan kakak makan ice cream.

chocolate fountain untuk tetamu. 


pengantin ketika makan beradab
masa mendera pengantin. kita suruh pengantin pam ice cream.
pandai pengantin lelaki pam ice cream. cayalah
lain dari yang lain. pangantin ni pose dalam lori kami. tempat lain tak dapat dik oiiiii.
untung tetamu ni dapat ice cream yang di pam khas oleh pengantin.
kesian pengantin tak pasal-pasal kena pam ice cream.
memang best pengantin ni. tengah panas pun sanggup kena dera. kalau kamilah. memang tak sanggup. thank you pengantin.
memang best anda berdua ni.
ha...ni pulak x-staff kami. rindu juga dengan dia. papepun tq sbb sudi datang kerja dengan kami untuk majlis ini.( lepas gian lama tak pam ice cream ke?)
hehehe.... tersalah cerita pulak. oklah terima kasih kepada pengantin kerana sudi menempah ice cream kami untuk meraikan tetamu anda berdua. diharap servis kami memuaskan. 

buat xstaff,  doa kami semoga kamu dimurahkan rezeki, bahagia bersama family n jangan lupa kami disini. rasa-rasa rindu nak pam ice cream. carilah kami. huhhuhuhu.... miss u mr cool.
www.tips-fb.com

Khasiat Pokok <b>Jerangau</b> dan Cara menggunakannya

Posted: 05 Mar 2013 07:02 AM PST


Jerangau  Dalam Perubatan Tradisional
PENGENALAN
Nama Melayu: Deringu, Jerangau, Jeringau
Nama Lain: Sweet Flag, Sweet Sedge, Myrtle Flag, Calamus, Flagroot, Jerangang, Alwah, Dlingo (Indonesia).
Terdapat 2 jenis 'Jerangau'
a)   Jerangau Merah' dan
Kegunaan biasaAmenorea * Aphrodisiac * Asma *Selsema * Kesesakan * Batuk * Sakit kepala * Kesakitan *Sakit tekak *

Nilai Ubatan : Pengguguran (Abortifacient) * Melegakan Kesakitan (Analgesik) * anti-bakteria * Antioksidan *Aromatik * Artritis * Kanser * mengeluarkan gas usus *diuretik * menggalak haid (Emmenagogue) * Penenangan *Psychedelic * sedatif * Tonik rahim *



Bahagian Digunakanrizom
 
Jerangau ialah tumbuhan yang berdaun wangi dan mempunyai ubi yang lebih wangi. Sehingga ia berkembang sepenuhnya dan menunjukkan bunganya yang hijautersendiri, jerangau (acorus Calamus) menyerupai beratus-ratus tumbuhan hutan yang lain, yang mempunyai daun panjang seperti pedang yang tumbuh dari rizom bercabang.Tumbuhan liar ini menyerupai rumput rampai dan biasanya dijumpai di kawasan berpaya atau berair. Ia boleh tumbuh pada ketinggian melebihi 3 kaki.
Ubi jerangau yang ditandai dengan parut daun di sebelah atas memiliki banyak anak akar yang menuju ke bawah. Jerangau tidak berbatang dan daun-daunnya tumbuh terus dari ubi. Daunnya berwarna hijau kuning dan berbentuk pedang, dengan tepi yang sedikit berombak-ombak berukuran 0.75 inci lebar. Ia juga mempunyai urat daun yang jelas.
Sebagai tumbuhan yang lasak, jerangau mudah ditanam di kebanyakan jenis tanah, asalkan terdapat air dan cahaya matahari yang mencukupi. Hidup dengan baik di kawasan lembab yang menakung air seperti paya, tepi sungai atau kawasan parit. Bunganya berwarna kuning dan hijau, sementara rizomnya berwarna merah muda. Ia boleh ditanam dengan mudah daripada keratan ubi sepanjang 5 sentimeter (2 inci), dengan 3 sentimeter (1 inci lebih) dicucuk ke dalam tanah pada jarak 15-20 sentimeter (6-8 inci) antara satu tumbuhan dengan yang lain.
Jika mendapat peluang untuk berada dekat pada tumbuhan tersebutanda mungkin dapat menghidu akarnya yangdikatakan mempunyai bau seperti lemon yang manis yangmungkin diandaikan bahawa gula-gula di buat dari tumbuhan ini. Ubinya boleh dituai sewaktu jerangau berusia setahun atau sewaktu mencapai 30-40 (12-16 inci) sentimeter tingginya.
Di Malaysia, jerangau ditanam di kedua-dua kawasan rumah orang Melayu dan India untuk digunakan, khususnya secara luaran, sebagai ubat sapuan atau losen. Minyak pati ubinya digunakan secara meluas dalam pengeluaran minyak wangi dan perasa makanan. Mengunyah akar dikatakan dapat menghilangkan bau tembakau.
Seperti kebanyakan tumbuh-tumbuhan lain yang mempunyai senarai panjang sifat penyembuhan terapeutiknya, Jerangau (Calamus) dikatakan telah dibawa keluar dari pergunungan Asia Tengah dan India di mana ia telah ditanam dan digunakan untuk pelbagai tujuan perubatan  Ayurveda dan rawatan Tradisional China. Penyebaran dan kegunaan Calamus keseluruh dunia semenjak dari kurun ke-40an lagi. Hippocrates dari Yunani purba menulis Calamus telah digunakan sebagai kemenyan suci untuk upacara keagamaan bagi kedua-dua Sumeria dan Mesir kuno.
Ia telah sampai ke Eropah, dan digunakan sebagai bahan penyegar di gereja dan sebagai ubat penghalau pepijat. Menjelang abad ke-17, penanaman Calamus telah merebak sampai ke Eropah Tengah dan tidak lama selepas itu, dengan usaha dari peneroka Eropah, ia menempuhi jalan ke pantai Dunia Baru.

Suku-suku asli Amerika Utara mendapati banyak kegunaan perubatan dari akar ini yang dibahawa oleh peneroka Eropah. Mereka memanggil akar tikus kasturi (muskrat root), kerana terdapat bulu-bulu kecil seperti mamalia kesukaan mereka untuk kulit-bulunya. Adalah dipercayai juga bahawa suku kaum berpindah randa ini akan menyemai tumbuh-tumbuhan ini di sepanjang perjalananmereka untuk dituai apabila ia diperlukan, dan sebagai satu cara untuk menarik keluar tikus kasturi, untuk kulit-bulunya yang berharga.

Sejarah penggunaan Calamus sebagai ubat amat panjang dan melampaui 2,000 tahun sejak digunakan oleh bangsa Cina dan bangsa India. Ubi jerangau digunakan sebagaitonik herba untuk memudakan otak dan sistem saraf. Jerangau juga ubat yang terbaik untuk mengatasi kesan buruk alkohol, khususnya pada otak dan hati.
Di Asia Tengah, Acorus Calamus telah digunakan sebagai ubat melebihii dua ribu tahun, menjadi penawar tradisional untuk apa sahaja dari artritis hingga ke masalah saraf. 'Dioscorides', pengamal perubatan klasik Yunani menggunakan asap tumbuhan melalui corong sebagai ubat rawatan batuk. Kaum Cina telah menggunakan akar untuk membantu mengubati pening kepala, pekak dan epilepsi, dan juga telah dikhabarkan menggabungkan jerangau (sweet flag) dengan daun manis (ganja) dan ramuan lain untuk membuat halusinasi (hallucinogenic).

Selain sebagai ubat untuk sakit kepala dan cirit-birit, beberapa suku asli Amerika mengguna pakai sifat  ringan halusinogen tumbuhan ini ke dalam upacara berpuak.  Puak suku asli Amerika utara (Cree) percaya bahawa tumbuhan ini membantu mereka berjalan lebih jauh tanpa menyentuh tanah semasa upacara adat. Puak-puak lain, termasuk Ojibwas dari kawasan Great Lakes, dilaporkan telah menguna tumbuhan ini untuk tujuan rekreasi dan upacara adat.

Sehingga 1916, rizom dari Acorus Calamus yang dikupas kering telah disenaraikan dalam Pharmacopoea Amerika Syarikat sebagai rawatan untuk masalah perut (pedih ulu hati, kembung, dan cirit-birit) dan sehingga ke hari ini ia digunakan di beberapa bahagian di  Eropah sebagai membantu merangsangkan kelenjar air liur dan menghasilkan lebih banyak jus perut. Ia juga masih digunakan dalam Perubatan Ayruveda sebagai cara untuk membantu memulihkan dan meremajakan minda dan badan.

Kini ia tidak lagi disenaraikan sebagai ubat rawatan perubatan oleh pertubuhan perubatan moden, tetapi masih wujud penyelidikan yang mengesahkan ia digunakan sebagai ubat rawatan tradisional. Pengambilan dalam jumlah kecil tumbuhan ini menunjukkan ia membantu mengurangkan keasidandalam perut dan bila diambil dalam jumlah yang besar, ia meningkatkan  keasidan dalam perut, ini menunjukkan keberkesanannya pada ke pelbagaian besar gangguan perut.
Terdapat juga bukti menunjukkan bahawa tumbuhan ini menekan sistem saraf pusat, dan dikaji sebagai satu cara untuk merawat epilepsi. Terdapat juga beberapa bukti saintifik bahawa wap dari tumbuhan ini bertindak sebagai penghalau serangga yang berkesan.
  • Demam / Selsema
  • Kembung Perut
  • Asma
  • Menghentikan Pendarahan Selepas Bersalin
  • Membantu Untuk Pencernaan
  • Mandian Aromaterapi
  • Melegakan Sakit Gigi
  • Membuang Angin Dalam Badan
  • Campuran Untuk Membuat Minyak Wangi
  • Menambah Selera Makan
Dalam perubatan tradisional, ubi yang berusia 2-3 tahun digunakan kerana akar yang lebih tua cenderung menjadi keras dan geronggang. Walaupun ubi yang kering hilang 70% daripada beratnya, ia mempunyai bau dan rasa yang lebih baik. Bagaimanapun, ia merosot jika disimpan terlalu lama.
Jerangau mempunyai sejarah penggunaan yang panjangdalam perubatan tradisi herba Cina dan IndiaIa digunakan secara meluas dalam perubatan herba moden sebagai julap sedatifdiuretik, dan sifat mengeluarkan udara (carminative)Ia digunakan dalam perubatan Ayurveda dan Unani  untuk menangani kesan sampingansemua hallusinasi.  Jerangau adalah salah satu daripadaubat-ubatan yang paling banyak dan kerap digunakan dikalangan masyarakat Chipewyan (Masayarakat  Athapaskanyang tinggal di barat Kanada diantara tasik Great Slave Lake dan Teluk Hudson).
Di kedua-dua akar dan daun jerangau menunjukkan aktivitiantioksidan, aktiviti antimikrobial dan aktiviti insektisid. Jerangau membuktikan ia langkah yang amat berkesan dalam mengawal kutu lembu (cattle tick), Rhipicephalus,(Boophilus) microplus.

Berikut adalah beberapa ciri-ciri nilai Perubatan jerangau :
Ø  Ia memberi kelegaan perut berat dengan melegakankembung perut, Kesakitan perut dan meningkatkanselera makan. Akar jerangau yang dibakar, abu nya dicampur dengan  minyak hambar seperti minyak kelapa tapis atau dibungkus dalam kain dijadikan tuam ke atas perut sebagai rawatan.

Jerangau adalah ubat bernilai untuk cirit-birit kronik.Ia juga berkesan dalam disentri (dysentery) kronik, kerana kehadiran tannin. Diberi secara mencampurkan (Infusi) boleh diberikan kepada kanak-kanak yang menderita dari penyakit ini.

Ø  Dalam rawatan asma, ia mengeluarkan bahan catarrhal dan kahak dari tiub bronkial. Diambil kira-kira 65 centigrams herba ini setiap 2 atau 3 jam.
Ø  Jerangau juga berguna untuk merawat selsema.Sepotong kecil rizom dipanggang dan diserbukkan.Secubit serbuk ini diambil bersama madu memberi kelegaan yang besarUntuk bayi, pes jerangaudicampur kan dengan susu ibu dan disentuhkan pada lidah bayiSatu lagi kaedah yang mudah memberiubat kepada bayi adalah dengan  meratakan sedikit pes pada puting ibu semasa menyusukan anak.
Ø  Ia juga berguna pada merawat ulser mulutSepotong kecil herba disapukan pada lidah dan bahagiankeradangan kulit  untuk mendapat kelegaan.
Ø  Serbuk jerangau  yang dipanggang merupakan ubatrumah yang bernilai bagi kanak-kanak yangmengalami batuk kokol (whooping cough)  (Penyakitmembran mukus pernafasan)Secubit dari serbuk iniboleh diberikan bersama maduSebagaiantispasmodicia menghalang serangan batukmenjadi-jadi. Untuk kanak-kanak  kecil, sukatan pengambilannya juga mesti berkadar kecil.
Ø  Serbuk dari akar pokok jerangau amat berkesan dalam menyingkirkan cacing usus.
Ubi jerangau juga mempunyai keupayaan yang berikut:
  1. Jerangau dapat melegakan demam.
  2. Jerangau dapat melegakan rasa sakit dengan mengurangkan kepekaan otak dan sistem saraf. Mengunyah ubi jerangau juga dapat melegakan sakit gigi. Selain itu, jerangau juga digunakan sebagai ubat sapu untuk merawat penyakit sendi dan sakit saraf.
  3. Jerangau mencegah pembentukan gas di dalam saluran pencernaan dan dengan itu, dapat mengatasi masalah angin (kentut).
  4. Jerangau membaiki selera dan fungsi perut. Dalam dos kecil, ia mengurangkan kemasaman perut, manakala dos yang lebih besar dapat menambahkan perembesan perut dan justeru, digunakan untuk merawat gangguan makan, ketakcernaan, gangguan pundi hempedu serta gangguan pencernaan yang lain, termasuk berak darahkanak-kanak. Bagaimanapun, jika dos terlalu besar, ia boleh mengakibatkan rasa loya atau muntah.
  5. Dalam perubatan tradisional, jerangau juga digunakan untuk merawat cirit-birit.
  6. Jerangau dapat mengatasi perpeluhan berketerlaluan.
  7. Jerangau bertindak sebagai sedatif bagi mengurangkan kerengsaan dan kegegaran.
  8. Jerangau bersifat antiseptik dan justeru, dapat mengurangkan kemungkinan kejangkitan, keracunan darah, dan pembusukan, selain digunakan sebagai ubat sapu untuk merawat letusan kulit.
  1. Jerangau dapat mengurangkan tekanan darah;
  2. Jerangau melarutkan lendir yang pekat serta melegakan kesukaran pernafasan dan justeru, digunakan untuk melegakan bronkitis, sinusitis dan penyakit lelah.
  3. Dalam perubatan tradisional, jerangau juga digunakan untuk merawat barah, konvulsi (menggigil-gigil dan terkejang-kejang), dan sawan babi. Selain itu, perubatan tradisional juga menggunakan akar jerangau untuk merawat kencing manis dan sebagai teh untuk merawat sakit usus.
  1. Jerangau dapat merangsang aliran darah di bahagian pelvis dan justeru, digunakan sebagai afrodisiak. Ia juga digunakan sebagai herba pengguguran.
  2. Jerangau dapat menghapuskan cacing parasit dari tubuh badan, baik dengan menyebabkannya terasa terhuyung-hayang mahupun dengan membunuhnya.

Penggunaan jerangau di Malaysia
Penggunaan jerangau di Malaysia hanya terhad kepada perubatan tradisional dan biasanya disediakan untuk rawatan yang berikut:
  • Jerangau yang direbus bersama-sama halia dan bonglai digunakan untuk merawat demam dan selesema.
  • Jus jerangau digunakan untuk merawat cirit-birit.
  • Tuam yang disediakan daripada jerangau dan cukadigunakan untuk menyapu tubuh badan selepas bersalin.
  • Rebusan ubi jerangau diminum sebagai tonik selepasbersalin.
  • Rebusan akar jerangau diminum untuk menghentikanperdarahan selepas bersalin atau aliran haid yang berlebih-lebihan.
  • Jerangau juga digunakan untuk merawat flatulens(kentut), ketakcernaan, penyakit sendi, dan malaria.
  • Losen yang diperbuat daripada campuran jerangau, halia dan Kaempferia pulchra digunakan untuk merawatpenyakit sendi dan sakit mata merah.
  • Dilaporkan pernah digunakan untuk merawat sakit gigi, sakit kepala, sakit perut dan kencing manis.
UBATAN DAN kEPERCAYAAN Jerangau Merah (Tunggal)
Adalah dipercayai bahawa 'Jerangau Merah' mempunyainilai perubatan yang lebih tinggi  berbanding  'Jerangau Putih'.  Dikatakan Jerangau merah ialah tumbuhan yang cerewet sedikit untuk tumbuh di atas tanah rendah, ia tidak boleh didedahkan dengan terlalu banyak panas matahariIa tumbuh liar di dataran yang menyediakankeadaan cuaca yang sempurna untuk pertumbuhan.
Diantara beberapa perubatan dan kepercayaan masyarakat setempat,  khususnya pada jerangau merah ialah, ia memiliki kuasa penyinkiran dan penyembuhan seperti berikut :
i.   Bagi para peminum arak'Jerangau' amat terkenal sebagai penawar anti-mabuk. Akarnya samadadikunyah  atau hanya sekadar diletakkan diantara gigisemasa sesi minum arak, di jamin si peminum tidak akan merasa mabuk selagi akar jerangau  itu masih di dalam mulut.
ii.  Anti Rasa – dikatakan apabila jerangau merah diletakkan didalam mulut kemudian cili sepedas manapun  dimakan tidak akan merasa pedasnya,
iii.Garam dimakan tidak masin.
iv.    Penawar Racun : Ikan dimasukkan ke dalam air yang dicampurkan dengan racun rumpai dan dibiarkan beberapa minit, ikan tidak mati dan kekal hidup.
v. Anti Buatan Orang : Apa2 buatan orang seperti menyimpan racun dalam cawan, cawan akan pecah. Ini merupakan pelindung diri.
Petua Mengatasi Penyakit Darah Tinggi Dengan Jerangau Merah
Orang dulu-dulu hanya mengunyah dan menghisap air daun jerangau merah bagi mengatasi penyakit darah tinggi. Bagi mereka yang tak sanggup mengunyah daun jerangau merah, mereka boleh menggunakan cara  yang  sama seperti penggunaan daun hempedu ular iaitu:
Daun jerangau  merah diambil sepanjang 3 inci kemudian direndam kedalam air panas yang dimasukkan didalam gelas atau mug. Tutup gelas tersebut kira-kira 3 hingga 5 minit. Kemudian keluarkan daun tersebut dan airnya boleh diminum. Cara meminumnya ialah 3 kali seminggu. Jika penyakit darah tinggi sudah turun berhentilah dari meminumnya, kalau tidak ia akan meyebabkan penyakit darah rendah pulak. Maka perlulah berhati-hati.
Tumbuhan ini boleh menyebabkan keradangan pada kulit atau dermatitis. Beta-Asarone di dalam tumbuhan ini mempunyai kesan karsinogenik.
Buangkan saki baki tumbuhan dari anggota yang terdedah dan basuh dengan sabun dan air. Jika masih terasa gatal, kemerahan atau sakit dapatkan rawatan lanjut dari pegawai perubatan.
Jika terkena mata, lalukan dengan air bersih selama 10 minit
Konstituen: cineole, alfa-pinena, alfa-terpineol, azulene, beta-asarone, camphene, kapur barus, choline, delta-cadinene, elemicin, etanol, eugenol, galangin, limonene, magnesium, menthol, terpines, tanin, zink

Bahan Aktif: Eugenoldan Asarone (2,4,5-trimethoxy-1-propenylbenzene)
Bahan Lain: Monoterpene hydrocarbons, Sequestrine ketones,
Kedua-dua triploid dan tetraploid jerangau mengandungialpha-asarone  fitokimia lain termasuk:
• Beta-asarone
• eugenol
Diploids tidak mengandungi beta-asarone (β-asarone).Satu kajian terbaru menunjukkan bahawa beta-asaroneyang diasingkan daripada minyak jerangau menghalangadipogenesis dalam sel-sel 3T3-L1 dan sekaligusmengurangkan pengumpulan lemak lipid dalam sel.
A. Calamus dan hasil pengeluarannya seperti minyak telah diharamkan pada tahun 1968 sebagai penambahan makanan (food additives)  dan ubat-ubatan oleh Pentadbiran Pemakanan dan Ubatan Amerika Syarikat. pengharaman ini adalah hasil dari kajian makmal yang melibatkan penambahan diet keatas haiwan makmal dalam tempoh masa yang lama dengan pemberian dos tinggi dari bahan kimia terpencil (β-asarone) dari terikan Calamus jammu India.
Haiwan mengalami ketumbuhan tumor, dan tumbuhan itu dilabelkan 
(penyebab kanser) pro-carcinogenic.  Wichtl berkata, "Ia tidak jelas sama ada kesan karsinogenik  yang diperhatikan dalam tikus itu mempunyai  kaitan dengan organisma manusia."
Empat jenis strain Acorus Calamus terdapat secara semula jadi. Diploid, triploid, tetraploid dan hexaploid. Diploids tidak menghasilkan procarcinogenic β-asarone. Diplois diketahui tumbuh semulajadi di Timur Asia (Mongolia dan Tanah-datar siberia Tengah) dan Amerika Utara. Triploid Cytotype mungkin berasal dari rantau Himalaya, sebagai kacukan diantara diploid dan tetraploid cytotypes. Calamus Amerika Utara dikenali sebagai Acorus Calamus var.

Americanus atau hanya sebagai  Acorus Americanus. Seperti diploid strain dari Calamus di bahagian Himalaya, Mongolia, dan Siberia tengah. Diploid strain Amerika Utara tidak mengandungi β-asarone punca bara kanser (pro-carcinogenic).  Kajian menunjukkan bahawa "β-asarone tidak dikesan dalam diploid acorus Amerika Utara [Calamus var. Americanus] ".

Pada hakikatnya  β-asarone bukanlah karsinogen tetapi ia adalah procarcinogen tidak sama sekali hepatotoxic mahupun secara langsung hepatocarcinogenic. Ia mestilah terlebih dahulu menjalani proses  metabolik l'-hydroxylation di dalam hati sebelum mencapai ketoksikan. Cyrochrome P450 dalam  hepatosit (hepatocytes) bertanggungjawab untuk merembeskan enzim hydrolyzing yang menukarkan β-asarone ke dalam struktur epoksida genotoksik.  Walaupun dengan pengaktifan metabolit ini, potensi karsinogen adalah tersangat rendah  disebabkan kerana kerosakan yang pesat pada sisa-sisa epoksida bersama hydrolase yang meninggalkan sebatian ini kaku / lengai (Luo, 1992).  Di samping itu, metabolit utama β- asarone adalah asid 2,4,5-trimethoxyninnamic, punca dari yang bukan karsinogen (Hasheminejad & Caldwell, 1999).


Sumber:herbadantumbuhan.blogspot.com


Tentang Kami..: Tanah Runtuh <b>Di Jerangau</b> - Jabor, 8 Kenderaan <b>...</b>

Posted: 26 Dec 2012 02:20 AM PST


KEMAMAN,26/12/2012 — Lapan buah kereta tertimbus apabila tebing jalan masuk utama Jabor-Jerangau ke Jalan Air Puteh di kilometer 139 di sini runtuh, berikutan hujan lebat berterusan di kawasan itu, awal hari ini.
Ketua Polis Daerah Kemaman, Superintenden Che Suza Che Hitam berkata, tebing jalan setinggi 12 meter itu runtuh kira-kira 3.30 pagi tadi lalu menghempap kenderaan-kenderaan terbabit yang diletakkan di kawasan berkenaan.
"Kita khuatir kemungkinan ada orang yang tidur di dalam kereta yang tertimbus itu," katanya ketika dihubungi pemberita di sini, hari ini.
Che Suza berkata, jalan itu tertimbus sepanjang kira-kira 50 meter dan pihaknya telah menghubungi Jabatan Kerja Raya (JKR) bagi membantu kerja-kerja membersihkan kawasan yang tertimbus menggunakan jentolak.
Katanya, kejadian itu berikutan hujan lebat berterusan menyebabkan pergerakan tanah di kawasan itu. — BERNAMA

13 di pulau perhentian - Google Blog Search

1 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau perhentian - Google Blog Search


Amoi <b>di Pulau Perhentian</b> | HARUBIRUAN

Posted: 14 Mar 2013 02:33 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Amoi di Pulau Perhentian. Sampai hati sya-sya pi picnic tak ajak uncle.. Last shout: Sya-sya jangan la besar cepat sangat.. Posted Yesterday by Useriez. 0. Add a comment. Mar. 12. 5th Putrajaya International Hot Air Balloon ...

Dunia Mrs. Pejan&#39;s: Apa Yang Menarik <b>Di Pulau Perhentian</b>

Posted: 28 Feb 2013 12:34 AM PST


1. Beza Perhentian Kecil dan Perhentian Besar?
Antara Perhentian Kecil dan Perhentian tidak terdapat banyak perbezaan. Cuma di Perhentian Besar terdapat lebih banyak resort untuk menjadi pilihan para pelancong berbanding dengan Perhentian Kecil. Ramai yang tersalah anggap bahawa di Perhentian Besar terdapat banyak kampung nelayan tetapi sebenarnya kampung nelayan terletak di Pulau Perhentian Kecil. Angin di Perhentian Kecil lebih kuat berbanding Perhentian Besar dan boleh dikatakan Perhentian Besar lebih panas berbanding Perhentian Kecil.Perhentian Kecil mempunyai 'Long Beach' dimana tempat yang paling meriah pada waktu malam di Pulau Perhentian.
 2. Di mana mempunyai air paling cantik/pasir yang paling putih?
Pantai Long Beach dan Pantai Adam&Eve di Perhentian Kecil
 3. Di mana pemandangan paling cantik?
Pantai Adam&Eve, Pantai D'Lagoon Chalet, Marine Park dan Solar Turbine
 4. Di mana tempat paling sesuai untuk melihat matahari terbenam (Sunset)?
Kebanyakan pakej bulan madu di Pulau Perhentian menawarkan 1 kali 'Sunset View'. Sebenarnya anda sendiri boleh pergi melihat matahari terbenam dengan menaiki 'water taxi' di Teluk Aur (Senja Bay dan Sharila Island Resort) dan juga di Pantai Adam&Eve.
 5. Pantai paling happening di Pulau Perhentian?
Sudah semestinya Pantai Long Beach, Pulau Perhentian Kecil. Sekiranya anda memang sukakan atau ingin mencuba dan melihat 'night life' di pulau anda amat digalakkan pergi ke sini pada waktu malam. Tetapi bagi yang mempunyai anak kecil, eloklah mencari tempat penginapan di kawasan lain kerana bunyi bising mungkin menyebabkan anak anda tidak dapat tidur malam!!
 6. Saya ada anak kecil, bolehke saya pergi bercuti ke Pulau Perhentian?
Kenapa tidak? Malah saya selalu melihat ibu bapa bergilir-gilir pergi snorkelling dan kemudian menjaga anak.
 7. Mana nak cari kedai makan/restoran yang menyediakan BBQ paling sedap?
Setakat ini, 'the best' BBQ yang pernah saya cuba adalah di Sharila Island Resort Cafe. Semua restoran/kafe menyediakan makanan laut yang segar kerana sumber makanan laut di Pulau Perhentian mudah didapati. Malah ada resort (D'Lagoon Chalet) sebelum mereka menyediakan 'BBQ Dinner', staff resort sendiri yang pergi memancing ikan. Sharila Island Resort bukan setakat menyediakan makanan yang segar tetapi pilihan dia yang banyak dan masakan dia juga memang sedap.
 8. Mana nak snorkeling?
Bagi yang kaki snorkeling kami cadangkan anda pergi snorkelling di Turtle Point (anda boleh berenang dengan penyu), Shark Point (Jerung disini 'vegeterian' dan kalau anda bernasib baik anda dapat melihat jerung besar), pantai Perhentian Island Resort (senang nak cari 'clown fish' dan disini penyu suka melepak waktu tengah hari - petang) dan juga pantai D'Lagoon Chalet (kalau anda bernasib baik anda akan terjumpa banyak ikan besar seperti baracuda, jerung dan lain-lain), coral bay (coral disini cantik)
Kebanyakan pengunjung masih tidak mengenali pantai ini dan pantai ini agak 'privacy'. Bot tidak boleh memasuki pantai ini kerana terdapat banyak 'coral' dan airnya yang cetek. Untuk ke pantai ini anda perlu ke D'Lagoon Chalet dan berjalan dalam 5 minit. Pantai ini menyajikan pemandangan yang cantik dan juga di sini anda boleh melihat matahari terbenam. Anda juga boleh melihat anak jerung bermain di kaki air.
 10. Resort mana yang ada swimming pool?
Ada sesetengah pengunjung yang suka mencari resort yang lengkap dengan kolam renang. Antara resort yang mempungai kemudahan kolam renang adalah Perhentian Island Resort dan juga Arwana Perhentian di Perhentian Besar. Tetapi saya ingin mengingatkan anda mempunyai 'border less'  kolam renang tetapi kenapa masih mencari kolam renang yang kecil?

Jari Manis : Travel List: Kenangan <b>di Pulau Perhentian</b>

Posted: 04 Feb 2013 12:24 AM PST

Assalamualaikum dan salam sejahtera pembaca semua!!!!
Terlebih dahulu aku ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua follower dan semua pembaca yang sudi singgah kat blog aku...aku sangat menghargai kalian. Pertambahan bilangan pembaca memberi suntikan semangat untuk aku terus menulis dan berkongsi pengalaman percutian aku ke tempat-tempat menarik yang terdapat di Malaysia dan juga Luar Negara.
Seperti semua sedia maklum, tujuan utama aku buat blog bukan untuk berkongsi pengalaman, memberi panduan, sebagai rujukan destinasi pilihan sekiranya ingin bercuti ke sana dan juga sebagai rujukan aku sendiri jika aku nak repeat lagi tempat yang pernah aku pergi seperti Hong Kong dan Macau. Kepada kawan-kawan yang belum pernah ke sana..aku cadangkan..masukkan dalam list travel korang..memang berbaloi....Boleh rujuk entri aku berkaitan Hong kong dan Macau yer..
Oh ya...hari ini aku ingin berkongsi pengalaman aku bercuti ke Pulau Perhentian Kecil pulak..sebelum ni Pulau Langkawi kan...siapa yang tak tahu Pulau Perhentian kat mana...eheheh..jangan buat-buat tak tahu yer. Perhentian Island terletak di negeri Terengganu..
Pulau Perhentian terdiri daripada Pulau Perhentian Kecil dan Pulau Perhentian Besar yang terletak sekitar 21 km dari Kuala Besut di pantai timur Semenanjung Malaysia dan boleh ke sanan dengan menaiki bot laju atau bot biasa dari jeti Kuala Besut, atau dengan chartered boat dari Pulau Redang dan Pulau Lang Tengah. Setiap pelancong akan dikenakan RM5 sebagai caj pemuliharaan/levi taman laut.
**Untuk makluman bahawa tiada perkhidmatan ATM atau bank-bank di Kuala Besut atau di Pulau Perhentian. Visa dan Mastercard hanya diterima pada beberapa resort. ATMS terdekat adalah di Jerteh**
Kuala Besut terletak 50 km ke arah selatan kota bharu dan 110km di utara Kuala Terengganu. Terdapat pelbagai cara untuk ke Jeti Kuala Besut, Terengganu antara :
Getting there by AirPlane :
1. Terdapat beberapa syarikat penerbangan yang menawarkan perkhidmaan penerbangan dari Kuala Lumpur ke Kuala Terengganu setiap hari seperti Air Asia, MAS dan Fireply (Subang Airport).
2. Bagi pelancong yang menggunakan perkhidmatan kapal terbang dan mendarat di Lapangan Terbang Sultam Mahmud Kuala Terengganu.
3. Dapatkan teksi atau bas ke Jeti Kuala Besut Kuala Terengganu
4. Dapatkan tiket di Kaunter Tiket jeti dengan menaiki bot laju
- Speedboat RM70 return and RM40 for one way
- Estimate time : 30 - 45 minit
- Kekerapan bot : 4 -5 kali setiap hari
- Starting time : 07.00 in the morning
Selain daripada menaiki kapal terbang, pelancong boleh juga menggunakan perkhidmatan bas ekspres dan memandu dengan menaiki kenderaan sendiri.
-Best time to visit adalah antara bulan Julai sehingga Ogos
-Monsoon seaasom between November to March severy year
-Tidak sesuai bagi bulan Oktober - February kerana keadaan cuasa hujan.
Penginapan/chalet /resort:
Perlu buat tempahan awal terutama pada musim cuti sekolah dan tempahan boleh dibuat melalui booking.com atau agoda.com
Apa yang seronok sangat kat Pulau Perhentian ni eh..iyolah kepada yang minat yang berjemur/ berjalan-jalan di tepi pantai dan pasir pantai yang bersih..ini tempatnya. Korang boleh :
- Menikmati kebiruan air laut
- Release tension.memenangkan jiwa
Argghh..malas nak citer panjang..jom ikut aku ke Pulau Perhentian..percutian aku pada tahun 2010 3H2M dengan menaiki kapal terbang dan tiker fligt RM45 all in dan aku bawak budget RM500 sahaja. Percutian aku bukan sahaja ke PP tetapi pada masa yang sama aku juga ke Kota Bharu dan Tasik Kenyir. Agak basi kerana percutian aku pada 2 tahun lepas tetapi aku tetap nak kongsi dengan rakan pembaca..hihihih.

Aku bersama 'my travel partner' bermalam 1 hari disini dan kami melakukan aktiviti snorkeling dan menikmati keindahan pulau ciptaan Allah s.w.t. ini. Aku malas nak story mory panjang and let's picture talk..katanya..eheeh

Kami ke sini sebenarnya untuk aktiviti snorkeling dan hajat kami tercapai..memang best..siapa yang tidak pandai berenang pun boleh janji perlu pandai kawal pernafasan.
Itu sahaja kisah percutian aku di Pulau Perhentian Kecil dan kepada rakan pembaca yang belum pernah ke sana, aku ingin syorkan di sini..ini adalah destinasi pulau yang perlu di kunjungi kerana tempatnya menarik air laut yang biru, boleh snorkeling melibat terumbu karang yang cantik, memberi makan ikan dan pelbagai aktiviti menarik yang lain. MEME berbaloi :-)
C u alls on next entry...babai..

13 di ketengah jaya - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di ketengah jaya - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di ketengah jaya</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Mar 2013 01:35 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di ketengah jaya</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Feb 2013 01:31 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

PAS SELEWENG DUIT PENEROKA, PENEROKA FELDA TUNGGU <b>...</b>

Posted: 26 Feb 2013 10:51 PM PST

ISU TANAH JANJI PAS DAN WANG LESAP DI KETENGAH JAYA-KAMI TUNGGU SAMAN DARI SATIPUL!!!

"Umno semakin terdesak. Fitnah d wujudkn dgn tuduhn bahawa saya sebg bekas Adun 1999-2004, Jsr, Pas caw Ketengah Jaya maupun Tetuan Azman Wan Helmi & Associate terlibat merembat Rm1.4j duit anak generasi kedua bg Tanah Gen 2 Felda Ktgh jaya.Bahkn Tn Guru Hj Hadi juga d tuduh sama. Saya sudah berbincang & pihak lawyer akn mengambil tindakn saman dlm masa terdekat. "

Petikan di atas adalah yang ditulis oleh Satipul dalam FBnya….. .(sepatut FB Satipul Bahri tapi jadi FB Saipul Bahri…..itu nama sebenar pun mahu tipu juga ke….hahaha)

Para pembuat report isu kerajaan Pas seleweng duit janji tanah di Mukim Rassau (Ketengah Jaya) dan Mukim Kuala Paka, sedia pada bila-bila masa untuk berdepan dengan saman pihak Satipul, bekas Adun Paka itu.

Beliau memang terlibat bersama JSR, Tetuan Azman Wan Helmi dan Menteri Besar Haji Hadi waktu itu yang datang membahagikan nombor-nombor lot di Padang Astaka Ketengah Jaya.

Bahkan menurut seorang yang terbabit Fauziah binti Mamat, salah seorang yang terbabit memberitahu temuduga di adakan di Pejabat YB Satipul sendiri ketika itu Ahli Dewan Undangan Negeri Paka, no 55, Tebing Tembah, 23100 Paka Dungun pada 1 Julai 2002 jam 11.00 pagi. (sila rujuk lampiran surat panggilan temuduga)

Oleh itu, Satipul yang juga Timbalan Pesuruhjaya Pas Terengganu sekarang ini janganlah sekadar membuat UGUTAN nak saman……SILA KEMUKAN SAMAN SEGERA WAHAI SATIPUL.

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di ketengah jaya</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Mar 2013 02:56 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Permata Wangi: Pelajar Sekolah Gaduh <b>Di</b> Surau <b>Ketengah Jaya</b>

Posted: 15 Jul 2009 07:11 AM PDT

Kerana cantik dan bijak, dua pelajar perempuan yang juga sahabat baik dihasut supaya bertumbuk di sebuah surau di Ketengah Jaya, Dungun 18 Jun lalu.

Aksi bergasak pelajar tingkatan satu berpakaian seragam itu dirakam menggunakan kamera telefon bimbit dan bukan sahaja tersebar di kalangan pelajar tetapi boleh ditonton di laman web perkongsian YouTube.

Rakaman 30 minit itu bermula dengan tiga remaja perempuan tingkatan dua dari Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Ketengah Jaya, Dungun di sini melahirkan rasa tidak puas hati terhadap dua pelajar yang dikatakan menjadi kesukaan ramai.

Dua pelajar cantik dan bijak itu masing-masing pelajar tingkatan satu. Seorang dari SMK Ketengah Jaya manakala seorang lagi dari SMK Rasau Kerteh, Kemaman.

Rakaman seterusnya menunjukkan tiga pelajar senior itu membuli dan memukul pelajar dari Rasau Kerteh kerana dia didakwa bercakap besar. Pihak polis telah pun memanggil enam orang pelajar tersebut untuk memberi keterangan. Difahamkan juga pihak sekolah telah pun menggantung pembelajaran beberapa orang pelajar yang terbabit.

Tiga pelajar itu turut memaki hamun gadis berkenaan dalam dialek Terengganu. Mereka turut menampar, menarik tudung dan rambut selain menendang pelajar dari Rasau Kerteh itu beberapa kali.

Rakaman kemudian menunjukkan pergaduhan melibatkan dua sahabat baik itu selepas mereka dihasut oleh ketiga-tiga pelajar senior itu.

Aksi tarik rambut dan sepak terajang antara dua sahabat itu bukan sahaja disorak oleh tiga pelajar itu malah dirakam.- KOSMO

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di ketengah jaya</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Feb 2013 01:31 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

13 di ajil - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di ajil - Google Blog Search


Ceritera Aque Gadysmu ƸӜƷ: Sedara accident <b>di Ajil</b>.

Posted: 05 Dec 2012 04:47 AM PST

Hari Selasa lepas, 2 November. Lebih kurang pukul 9 malam, pak cik aku accident.
Masa tu diorang on the way nak pergi KL.
Aku pun tak tahu sangat cerita. Apa yang aku ...
Pak cik aku terlanggar belakang lori.
Dalam kereta tu, ada sedara aku yang paling aku rindu sekali. Masa tu dia duduk belakang.
Kat depan isteri pakcik aku dengan anak dia. Baby lagi weyh.
Bila tengok gambar muka isteri pakcik aku tu kan memang teruk gila la.
Nasib baik baby tak de apa-apa.
Dia masuk wad. Adik aku kata dia shock lepas accident tu.
Pak cik aku pulak kaca masuk mata. Dia pun kena tahan wad. Dahi dia kena jahit.
Pasal sedara yang aku rindu tu, aku tak de gambar dia.
Tapi dia sikit je kena. Bibir dia sumbing sikit.
Ini gambar kereta pakcik aku yang kena accident tu.
Innallilah wainnailahirojiun~
P/S: Harap-harap diorang cepat sembuh. Apa yang terjadi mesti ada hikmah disebaliknya.

Kejohanan Merentas Desa MSSDHT <b>di</b> SMK <b>Ajil</b> - sekolah <b>...</b>

Posted: 07 Feb 2013 12:00 AM PST

Pada 7 Februari 2013 telah berlangsung Kejohanan Merentas Desa MSSDHT  di SMK Ajil. Kejohanan ini wakil SMK Tun Indera iaitu :
1) Rahmat bin Maksuh telah memenangi  tempat ke  3 (L18)
2) Nor Fatihah bt Ismail memenangi tempat  ke 2 (P15)
3) Siti Nabilah bt Mahari memenangi tempat ke 3 (P15)
4) Norsazwani bt Mustafa memenangi tempat ke 8 (P15)
Tahniah kpd pelajar yang telah mengharumkan nama sekolah 
- Laporan drp Wartawan Lokasi

guru penolong - SK <b>Ajil</b>

Posted: 25 Feb 2013 11:35 PM PST

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

PENAFIAN
Sekolah Kebangsaan Ajil tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang
dialami kerana menggunakan maklumat dan
aplikasi dalam laman ini.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sekolah Kebangsaan Ajil
21800, Ajil, Hulu Terengganu
Tel: 09-6861154 Fax: 09-6861159
Email : tba5053@yahoo.com

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved