ads

Jumaat, 30 November 2012

13 di seberang takir - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di seberang takir - Google Blog Search


Keropok Lekor <b>Seberang Takir</b> | shakiddo.com

Posted: 30 Nov 2012 06:40 AM PST

Mang! mu balik kampung ke? Kiring kepok lekor sket.. Untung aku ada teammate member Bukit Payung, Terengganu. Seronok kalo kirim mengirim nih kan? Member aku, Abdul Rahman, daddy kepada seorang baby 6 bulan yang comel.

Pagi-pagi dah tanya aku, "mu nak brape paket? hok banyok ikang ke, banyok sagu?" tanya Mang.

"hok banyok ikang laa mang, buleh makang waktu petang".. jawab aku.

Haaaa.. empat peket aku terus sambar. Memang sedap laaa kalau isi ikan banyak. Dari banyak sagu atau tepung. Cuma sekarang stail frozen supaya boleh tahan lama untuk yang banyak ikan. oh yea, keropok lekor yang ni dari Seberang Takir. Yang dari Bukit Tok Beng pun ada.

Ada juga yang suka banyak sagunya. Ikut selera memasing deh. Hmmmm… rebus boleh. goreng pun boleh. sedap weeyhhhh… cicah petang-petang..

Ada bloggers dari Terengganu??

Jupe mung di nung…!! =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

13 di setiu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di setiu - Google Blog Search


T E G A N U K I TA: 70 penduduk miskin <b>di Setiu</b> dipilih sertai <b>...</b>

Posted: 06 Nov 2012 05:58 PM PST

Kerajaan Terengganu mengenal pasti 70 penduduk miskin di Pancor Bederu, Setiu untuk menyertai projek ternakan kambing Boer yang akan dimulakan Wilayah Pembangunan Ekonomi Pantai Timur (ECER) Februari depan. Menteri Besar, Dato' SeriHaji Ahmad Said berkata 30 lagi penduduk dari Projek Perumahan Rakyat Termiskin akan menjalani proses temuduga pada Januari ini sebelum layak menyertai projek itu.

13 di gong kedak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di gong kedak - Google Blog Search


serius : penemuan terowong misteri bawah tanah <b>di</b> <b>...</b> - Kurakura.My

Posted: 30 Nov 2012 09:36 AM PST

SERIUS : PENEMUAN TEROWONG MISTERI BAWAH TANAH DI PALEKBANG, KELANTAN | Anda semua sudah pasti tertanya-tanya apakah sebenarnya yang berlaku di sini kerana ia masih lagi belum mendapat perhatian media setakat ini. Ada juga sumber menambah bahawa terowong ini dikatakan sepanjang 100 kilometer. Persoalannya di sini, bagaimana terowong ini boleh ditemui dan apakah misteri disebaliknya? Kesahihannya masih belum dipastikan lagi. Ikuti ulasan di bawah ini.

terowong misteri

Melalui perkhabaran yang diterima, terowong ini pada mulanya dijumpai oleh beberapa pekerja kontraktor ketika kerja-kerja pembinaan dijalankan disana..Dikatakan terowong Palekbang Tumpat yang dijumpai ini mungkin mengubah landskap sejarah yang tidak pernah terungkai selama ini dan masih menjadi misteri.

Masyarakat sekitar kawasan Palekbang Tumpat dan Kelantan khususnya yang mengetahui tentang terowong bawah tanah ini dikatakan mula menjenguk tempat penemuan terowong yang mungkin dibina telah lama dahulu tapi tidak diketahui sebelum ini..

Pihak berkuasa tempatan, polis, tentera mula mengawal rapi tempat penemuan terowong purba misteri yang ditemui di sana buat masa ini..

Melalui info yang diterima terowong Palekbang Tumpat, Kelantan ini dikatakan:

Merentasi Sungai Kelantan (panjangnya dikatakan hampir 100km)
Sebagai kubu bawah tanah yang pernah digunakan oleh tentera Jepun dahulu
Kota purba Raja Siam yang mengandungi harta karun
Tempat simpanan emas yang digunakan oleh kerajaan melayu purba


Dikatakan pihak bomba Malaysia masih lagi menjalankan kerja-kerja menyedut air untuk dikeluarkan dari terowong tersebut bagi memudahkan kerja-kerja dijalankan oleh pihak bertanggungjawab ketika ini..

Pihak dari Jabatan Arkeologi hanya dapat memasuki sebahagian sahaja dalam terowong tersebut kerana laluan terowong ini di penuhi air..

Dijangkakan juga kepanjangan terowong ini boleh mencecah hingga ke Tak Bai, Siam..

 Sumber daripada : FB Kelab Pencinta Sejarah Kelantan

1. Terowong Bawah Tanah yang dipercaya dijumpai oleh kontraktor ini adalah kawasan "pat dahat"..dimana terowong ini digunakan oleh sebilangan tentera jepun untuk menyerang tanah melayu kelantan..melalui bawah terowong ini juga, tentera jepun membawa segala peralatan perang dan radar serta harta untuk ke sesebuah markas. Tetapi tentera jepun bukan keseluruhan melalui kawasan "pat dahat" itu..pada masa ini kawasan dan persekitaran terowong seluas "pintu rumah" dan keadaan geografi pada tahun 1930-1945 tidak seperti hari ini. KPSK menggambarkan "pat dahat" daripada sumber yang pernah bekerja di lapangan terbang Lalang Luas, Machang dan Gong Kedak. Jadi apa yang kita lihat hari ini mungkin bukan pintu utama nak masuk ke dalam terowong. Sebab ada yang pernah masuk dalam terowong seperti ini di Gong Kedak pada tahun 1970an akhirnya keluar dalam keadaan mendukacitakan.

2. Sebab ambo pernah kato di KPSK bahawa suatu ketika dahulu Kelantan ni pernah berlaku satu peristiwa di mana "ghaibnya" kerajaan Chermin, "ghaibya" kerajaan Cik Siti Wan Kembang, "ghaibnya" kerajaan Raja Kumar di Pulau Sabar ( sejajar dengan Palekbang hari ini, lokasi sudah jadi Sungai Kelantan separuhnya ) adalah kesinambungan gapo berlaku hari ini..Palekbang hari ini adalah asalnya separuh Kerajaan Kelantan Purba..Kerajaan Raja Kumar di Pulau Sabar dan segala harta jepun di bawa dari markas utama dan sementara Siam ke Tanah Melayu xkan bawok naik kapal laut..mesti melalui darat..ko guana..??? tepuk amai amai belalang kupu kupu..tepuk ramai ramai nanti antara kita dapat tahu.

3. Jadi xhairanlah kalu Palekbang ni ada kontraktor napok lubang dale air..dan dalam lubang tuh penuh dengan air..dan bomba pun sedup nak suruh kering air, nak masuk dale lubang nak cari "pade bola", logik ko akal dale terowong ada pade bola..semuanya bare mistik belako..lagumana kalu lube ni ada arus sapa ko Kuala Takbai..????xkan nak suruh kering air dale tuh, amik masa belako tuh..kemungkinan kebangkitan kerajaan 2 raja bersaudara akan timbul dale masa terdekat..

Sumber daripada: FB This is Kota Bharu

Kawasan larangan di Palekbang dimana tempat dikatakan terdapat penemuan sesuatu yang misteri di tapak bersejarah bekas pelabuhan Palekbang. Kelihatan kerja-kerja membersih giat dijalankan oleh beberapa orang petugas . Sementara di kawasan lapang berhampiran pam pasir Hj. Manaf kelihatan lebih sepuluh orang berkhemah dan mungkin sedang merancang sesuatu.

terdapat sebuah lubang yang kelihatan agak dalam seperti sebuah telaga lama atau terowong yang sebelum ini mungkin tertimbus .

Apapun tempat tu dapat dilihat dengan mata sendiri petang ni. Yang perlu dikorek bukan sekadar terowong tetapi juga sejarah masa silam Palekbang yang suatu ketika dulu dikhabarkan pernah menjadi sebuah bandar pelabuhan.


Mungkin jawapan tepat boleh diberikan oleh penduduk sekitar kawasan tersebut atau tunggu sehingga penemuan terowong Palekbang Tumpat, Kelantan ini diumumkan secara rasmi oleh pihak bertanggungjawab..Apapun kita tunggu dan lihat.

Versi Tambahan

Berikut adalah sedikit sebanyak komen atau update yang aku dapat dari beberapa buat forum dan facebook serta kenalan-kenalan. Update akan aku lakukan dari masa kesemasa. :

# Pihak tentera dan polis sedang mengepung satu kawasan di dalam hutan dekat Palekbang, Tumpat, Kelantan.

# Kawasan telah dikepung sejak 2 hari lepas.

# Bomba sedang menyedut air.

# Satelit kaji bumi untuk membuat imbasan x-tray ke kawasan terbabit dijangka akan melalui kawasan itu pada hari ini.

# "menurut org2 kt situ, bnda ni kena dirahsiakan dulu wat smentara waktu.
sementara pihak2 berkuasa yg berkenaan sdg menyiasat.
alah.. ala2 pyramid melayu style lah. bukak sikit2 je.
yang pasti, pihak arkeologi, muzeum n antikuiti, sejarah, kerajaan negeri dan tntunya pihak keselamatan sdg berkampung dikawasan tsbt saat ini.
namun tiada pihak media.

yg telibat sedang dipagar pihak berkuasa bg mengelak pencerobohan. lokasinya bukanlah dlm hutan rimba or pedalaman krn tiada hutan di tumpat. ia terletak di tebing sungai, strategically located close to KB city. Terdapat rangkaian terowong bawah tanah yang kompleks sehingga berKM2 ke….. …
dan ada…..menunggu keputusan imbasan satellite yg sah."

# "Dgr cerita penemuan emas yamashita kat sana… Admin blog shahpaskal jgk yg buat pengesahan"

# "cerita yg ambo dengar…. katanya la… seorang cina duk tanam cerucuk buat jambatan… tetiba muncul seekor buaya putih,,, then buaya putih ghoyat ko dia…
"cukup2 la duk tanam cerucuk kat sini…. berenti lah… pasal kat bawah ada "kubu" … lama…."
itulah berita yang hamba dengar… dan tidak dapat dipastikan kesahihan cerita tersebut…."

# "merekA TERJUMPA PIRAMId xde laaa harta bilion punnn"

# "Pihak kerajaan telah menjumpai terowong panjang di Palekbang, Tumpat, Kelantan yang berisi emas dan peralatan perang milik Jepun. Ini merupakan tinggalan terbesar selepas Perang Dunia Kedua di Malaysia yang diumum terus kepada awam."

# "Ambo gi kelih ptg td mmg rmai situ..bomba dok sedut air x abih2 lg,polis,jabatan miniral & geosains (betul ko ejo nih) pn ado.x kurang jgk rmai ore kg dok tgk. Terowong tu sbenarnyo menghala ko sempadan thailand.dulu puok2 ni wt seludup brg dll..loni musm boh,hujan xbrenti jd terowong tu penuh dgn air..sebelum ni ore x jupo lg terowong tu sapa la kontraktor jupo..nnti ambo update lg…"

# "so,emangnyer confirmla terowong..so mmg xder la pyramid? xde la peninggalan srivijaya? xde la emas yamashita? cuma terowong seludup beras jew?frust…"

# "so..versi rasminya, itu terowong seludup beras? bila nak kluar teori konspirashit, kerajaan malaysia menyembunyikan fakta sebenar berkenaan penemuan terowong tersebut? bahwa mmg ada dijumpai sesuatu di dalam itu tapi terpaksa di"gelap"kan beritanya demi KESELAMATAN negara?"

# "Ini mungkin penemuan terhebat dalam sejarah tetapi unit propaganda akan cover up. …. mungkin akan declare 'hanya sebuah terowong kosong'sedangkan isinya dah ghaib kena angkut dek. …… (aku tak berani tulis nanti masuk ISA)"

# "sebenarnya sejak last week ada orang tetiba sangat berminat mengenai topik ISTANA PURBA RAJA SIAM DI TUMPAT, KELANTAN. …..kita anggap cuma isu terpencil dan tak ambil berat. …….. sehinggalah kita dapat info bahawa tentera dah sampai ke Palekbang, Tumpat. ……"

# "Bomba sedut air tak habis2 lagi sejak 2 hari lepas. – Boleh bayangkan besar mana tempat bawah tanah itu???

# "lokasi terowong ini ialah di seberang Bandar Kota Bharu sahaja. Facing area between Kg Cina-Hotel River View"

# "kalau betul mungkin terowong zaman jepun dan polis dan tentera yg menutup kawasan tuh utk keselamatan mungkin takut ada bom2 peninggalan zaman jepun……"

# "saya bagi clue:
Jepun hantar spy ke Kelantan sebelum Perang Dunia II.
Jepun dapat tahu bahawa dahulukala di tengah2 Sungai Kelantan ada sebuah pulau yang merupakan pusat pentadbiran.
Kawasan itu juga merupakan kota purba. ………..
Pernah didengar cerita orang mati lemas ditelan pusar air. …… tapi mayat jumpa di tempat lain yang jaraknya 100km. …. seperti ada terowong. ……
Askar Jepun terdesak, mereka sanggup cari kota purba/terowong rahsia tinggalan kerajaan purba untuk dijadikan bunker/markas bawah tanah.
KONTRAKTOR JAMBATAN SULTAN YAHYA PETRA DEPAN TESCO mengadu sukar untuk piling beberapa batang tiang sehingga menyebabkan tiang di seberang Pasir Pekan tidak siappppppp. ……..
Tidak jauh daripadanya, kontraktor mengorek pasir pula menjumpai sesuatu. …."

# "anda takkan percaya bahawa apa yang dijumpai di Kelantan ini akan menyebabkan chapter tambahan Perang Dunia ke 2 akan terbongkar dan mat salleh dari selluruh dunia akan datang ke Kelantan. ….. CNN pon akan ke Kelantan. tapi saya takkan tulis banyak. kalau nak tahu, pergi sendiri ke Kelantan"

# "Ceritanya jadi amat panjang apabila penjajah British tahu berkenaan terowong yang amat panjang dibina oleh tamadun purba, dan tahu pasal Piramid di sempadan Kelantan-Pahang tetapi mereka merahsiakannya. ….. Askar Jepun pula menggunakan terowong ini semasa Perang Dunia II dan menyorok emas dan senjata mereka di dalam terowong ini. ……."

# "abang ipar aku ada pergi td….bukan piramid melayu la….penemuan kubu dan terowong jepun masa diorang serang tanah melayu…..ditutup sebab dah jd tempat arkeologi…..tempat tu dijumpai sebab berdasarkan peta yg dibawa dari jepun…..dan satu lagi penemuan penting adalah lapangan terbang zaman jepun pun dah dijumpai di wilayah gua musang.
peta dari jepun? peta asal? benarkah ini?"

# "dgr cerita diorg ada jumpa terowong rahsia Jepun heading towards Thailand. A very long tunnel. Waiting for satellite imaging confirmation."

# "berita terbaru..unit cawangan khas telah menagkap ejen pihak negara luar kerana cuba mengorek rahsia ini…"

# "palekbang sebahagian kelantan purba..raja masa tu x silap raja kumar.."

# "Setakat loni (7.56pm)..kawase tuh dikawal ketat puok2 tentera & polis..org kg xleh masuk lgsung doh kawase tuh…napok banyok jgk 'sb' dok bkeliarn tgh2 ore ramai..ambo x raso demo nih jupo stakat terowong emas & kota lamo..mungkin jupo benda lain lg slain tu hok lg misteri…sbb tghari td napok tigo empat butir land rover cermin gelap masuk situ siap dgn escort lg..pahtu napok skuad pkaian putih dgn topeng gas (chemical clothing) masuk situ…ambo update smula.."

# "menurut kata saing ambo… kawasan palekbang tu merupakan kwsn kubu tentera jepon mase mula2 dtg tanah melayu dulu selepas mereka mendarat d pantai sabak n then baru pwgi palekbang… masih ade saki baki tinggalan tentera jepon yg ade… antarany perigi lame dan bubu pthanan… yg keadaan menjadi kecohnya sbb ade pihak muzium dtg utk mengkaji tmpt tu… mereka telah menemui terowong didalam perigi yg mane sblom ini tidak dketahui umum.. pnduduk kg pon xtau dalam perigi tu ade trowong… dalam trowong tu mereka mjumpai tinggalan perang seperti senjata dan peluru… mgkn sbb tu la askar n polis dpanggil…"

# "rasanya dah takde ape kot..kalau ada bom ngan peluru pun rasanya askar dan polis dah setelkan..dah takde askar yang jaga tempat tu hari ni..yang ada pun ahli arkeologi yang nak kaji kesan peninggalan sejarah tempat tu..yang kata jumpa emas bagai tu tak kot.."

# "terowong ni panjangnye 100km menghubungkan kg takbai thailand."

# "Perkara ini tersebar, ekoran Kontraktor yang sedang menjalankan pembinaan telah menemui satu struktur bawah tanah yang meragukan hingga mereka telah memangil Bomba untuk menyedut air dari satu tempat pembinaan mereka. Dari sini, Bomba telah memaklumkan kepada pihak tentera dan polis kerana apa yang mereka temui adalah diluar bidang kuasa mereka."

# "Sumber kami di Palekbang menyatakan bahawa, struktur dalam tanah tersebut mengandungi bahan letupan (belerang) dalam kuantiti yang banyak dan ianya didakwa adalah tinggalan Perang Dunia ke-2. Sumber kami yang lain pula menyatakan bahawa mereka yang mempunyai "pas keselamatan" sahaja boleh memasuki kawasan ini."

# "Apa yang ditemui dikawasan tersebut memang kami tidak ketahui lagi. Hingga saat ini ianya masih dibawah kawalan pihak ATM."

Sumber : Buat Best

13 di kuala terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala terengganu - Google Blog Search


Alahai Kak Jeemah: Jom Jalan2 <b>Di Kuala Terengganu</b> <b>...</b>

Posted: 26 Nov 2012 11:18 PM PST

Assalammualaikum...

 Saje je nak cite aktibiti balik kampung hari tu......ada ke org nak tau..hahaha...nak cite juga la...nanti satu hari nanti bila anak-anak besar boleh la dia belek2 blog gedik mak dia...

 Nie cite kat kampung somi aku...kampung beliau kan kat Bandar banyak la tempat nak g...kampung aku kat ulu...jalan-jalan ...pusing-pusing...tembus tang tu gak...ala kampung kan mesti la suasana sunyi, hutan banat jalan pun tanah merah , tanah becak, banyak nyamuk..vavi pun lari2 depan umah...hahaha...kalu myvi lalu depan umah tu kat bandar, sibuk bunyi kenderaan, jem...tu dah sebati ngan aku kat kl nie..

 Kalu balik kg...eh kg ker? Wajib la pergi ke Pantai Teluk Ketapang nie dekat dengan airport Kuala Terengganu...buat apa kat situ? Apa lagi pekena Sotong, udang & Ikan celop tepung la...terbaik arrrr...Kalu korang g sana pastikan makan 3 benda nie...kalu idak mesti x lengkap percutian korang...hahaha...seminggu aku duk sana 3 kali makan benda alah nie..kopak gak la..gambar x sempat ambil sbb kelaparan...

 Sebelum nie aku ada cite pasal ATV Beach Extreme...dulu aku bonceng je...kali nie en. somi paksa aku bawak...mak aiii...penat siot nak kawal berattt...sakit kaki2 aku...nak bawak senang je tekan clash 3 kali cam bawak Honda Cup...hehehe...mmg Extreme la..kepada suka aktiviti lasak wajib cuba...20 minit RM 15 hengget je...

Terer x ? ...sakit kaki...muka belagak je dapat bawakkan...

Budak berdua nie sibuk nak bwk sendiri...mak ko bawak pun terhegeh2 ada hati nak bawak sendiri...pigi dah...
  Kalu datang wajib try ekkk...mmg best..kalu takut suruh husband bawak..kita bonceng je..aku pernah naik 4 beranak tau..sib baik saiz masing2 comel2 jew...hahaha..
 Hari tu aku x cite pasal Stesen Bas, Kuala Terengganu...mmg aku jarang g sini..tp hari tu aku naik beca ...beca uolls...naik 4 beranak...bayangkan la cam ne pak cik lebih separuh abad tu bawak...kesian aku tenggok...so aku ckp kat en somi bayar lebih kat pak cik tu...walaupun x sampai 1 km...hehehe...
Ada apa kat sini?? kat sini tempat shopping tudung & baju-baju...mmg macam-macam pesen..tp aku rasa best lagi kat Wakaf Che Yeh atau Pasar Siti Khadijah lagi kot...
Kat atas stesen bas...shopping2...posing2...

Emmm...lupa nak inform...kg en.somi nie...ada dua jalan untuk ke bandar...first jalan raya...pilihan kedua kalu jem ialah jalan laut...kalu cuti-cuti sekolah nie naik bot lagi senang dan murah...seringgit je untuk dewasa percuma untuk kanak2...
Kan seronok naik bot...x yah bersesak2...pastu nak cari parking lagi...wah damainyer kat perkampungan nelayan nie...anak-anak aku mmg suka naik bot...asal balik kampung kesini la kami...
 Seminggu balik mmg mendamaikan......tempat yang wajib pergi lagi adalah Pasar Payang...kalu x pergi mmg x sah...walaupun cuma nak beli sagun jek..hehehe
Pusing-pusing...wajib beli ole-oleh kat mak& pak kg kampung...mak aku biasa la order kain batik . Sepanjang aku kawen ngan org Terengganu nie mmg mak aku mewah ngan kain batik...
 Itulah kisah percutian kami sekeluarga...dah macam bukan balik kg...kira rumah kg tu cam homestay jek...mana idak nyer x melekat kat rumah...
 ~SELAMAT DATANG KE KUALA TERENGGANU~
Macam duta plak....kerajaan Terengganu x bayar kat aku pun tau....hehehe

13 di kerteh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kijal - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kijal - Google Blog Search


TV3 Stesyen TV Portal Pertama - 6 Maut Kemalangan <b>Di Kijal</b>

Posted: 09 Oct 2012 08:18 PM PDT

10/10/2012 11:18:00

Enam maut selepas sebuah kereta bertembung dengan bas ekspress di Kijal dekat Kemaman.

Dalam kejadian jam 3:50 pagi tadi, dua orang lagi parah.

Kereta Perodua Viva yang dinaiki lapan individu itu dipercayai menghala ke Kuantan.

Ketika tiba di di hadapan Sekolah Meraga, Beris, kereta berkenaan bertembung dengan bas ekspress yang tidak berpenumpang.

Enam mangsa maut di tempat kejadian

Pemandu bas terbabit tak mengalami kecederaan.

Setakat ini, identiti mangsa belum dikenalpasti.

Sebarang maklumat terkini akan dimaklumkan dari semasa ke semasa.

13 di kuala besut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala besut - Google Blog Search


KELAB GREENBOC: [ZALIM] Kerajaan Umno Roboh Rumah Rakyat <b>...</b>

Posted: 05 Oct 2012 08:01 PM PDT

Besut - PAS menyifatkan tindakan kerajaan Umno dan Barisan Nasional (BN) Terengganu merobohkan rumah-rumah rakyat ketika penghuninya tiada di rumah sebagai tindakan zalim yang mengambil kesempatan atas kesusahan hidup rakyat.

Menurut Yang DiPertua PAS Besut Ustaz Wan Azhar Wan Ahmad, kerajaan tahu, pemilik rumah-rumah terbabit adalah terdiri daripada mereka yang susah yang mendirikan rumah tersebut secara berdikit-dikit.

Walau pun begitu, beliau berkata, kerajaan terus menekan dan memburu rakyat miskin, sehinggalah rumah mereka di robohkan.

"mereka membangunkan rumah itu sehari demi sehari, secara berdikit-dikit sehingga ada yang telah siap dan ada masih dalam pembinaan, di Rancangan tanah Berkelompok Kuala Besut adalah "rombongan yang datang semalam, merobohkan rumah tersebut berlaku (ketika) penghuninya tiada di rumah...betapa zalimnya kerajaan yang tidak bersama kehidupan rakyat, "mereka tahu rakyat hidup susah (tetapi) mereka terus menekan, memburu, memaki dan menghamun.....dalam keadaannya semahu-mahunya, sehinggalah rumah mereka (di)roboh dan runtuh,"tegasnya.

Beliau berkata, antara rumah yang terlibat adalah rumah penerima bantuan yang juga seorang ibu tunggal.

Katanya, beliau dimaklumkan, pihak berkuasa merancang pelan untuk merobohkan kesemua rumah yang dibina diatas tanah tersebut yang berjumlah sebanyak 84 lot.

"penjelasan dari satu pegawai (terbabit) ada pelan A, pelan B dan pelan C (untuk merobohkan semua rumah) dalam lot tanah sekitar 84 buah, "opereasi (roboh) dibuah dalam (keatas) rumah yang sedang dibina dan ada yang telah siap......dan ada yang telah duduk barang-barang penuh dalam rumah (diroboh) berselerak, "ada satu (sebuah rumah milik) ibu tunggal yang dapat peruntukan (bantuan) peringkat awal dulu di buat rumah sikit-sikit (akhirnya) (di)roboh semua"jelasnya ketika ditemui selepas menunaikan solat Jumaat di Masjid Kampung Jabi, dekat sini pada Jumaat, 5 Oktober.

Oleh itu, Wan Azhar mendakwa, tindakan tersebut adalah cubaan untuk menghapuskan semua bahan bukti kebaikan yang dilakukan oleh kerajaan PAS.

Menurutnya, dengan merobohkan rumah-rumah itu, Umno-BN harap rakyat akan lupa kepada jasa-jasa kerajaan PAS

Sehubungan itu, beliau menyeru setiap rakyat supaya merekodkan setiap kezaliman yang dilakukan oleh kerajaan Umno-BN dan membuat perbandingan diantara zaman pemerintahan kerajaan Umno-BN dengan kerajaan PAS.

Kata beliau, pihaknya akan memikirkan samada satu tindakan tuntutan melalui mahkamah adalah diperlukan, kerana katanya, dalam perkembangan mutakhir tindakan-tindakan Umno-BN adalah berdasarkan perkiraan politik.

"kita akan ambil sikap tengok dan lihat dulu sebab perkembangan diperingkat akhir ini, dia ( tindakan Umno-BN) tidak akan lari dari tindakan politik

"pendekatan mahkamah kita akan terus tengok pada masa yang sama kita akan 'mobilise' (menggerakkan) rakyat untuk (kerana) ia adalah lebih cepat untuk proses keadilan apabila kerajaan bertukar,"katanya.

Beliau berjanji sekiranya PAS dapat megambil alih kuasa di peringkat negeri Terengganu, rumah-rumah yang dirobohkan di Rancangan Tanah Berkelompok Kuala Besut itu, akan dibangunkan semula dalam tempoh seratus hari. -buletinonline

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved