ads

Khamis, 24 Januari 2013

13 di kemasik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kemasik - Google Blog Search


Sang Pujangga Langit(Penawar Rindu): Sedetik <b>di Kemasik</b>

Posted: 14 Dec 2012 06:11 AM PST

koleksi puisi garapan sazalee sulaiman dan teman-teman bertujuan untuk menghimpun puisi-puisi pemuisi kecil-kecilan agar tidak hilang begitu sahaja ditelan waktu. Perkongsian nukilan garapan amat dialu-alukan. Jika ingin berkongsi karya yang dipetik pastikan ada nama penulis asal dinyatakan jika tidak ianya melanggar akta plagiat dan anda boleh diambil tindakan susulan.

13 di pulau wan man - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau wan man - Google Blog Search


Kristal Yang Indah <b>di Pulau Wan Man</b> - terengganu yang kukenali

Posted: 29 Sep 2010 06:53 AM PDT

Keunikan 76 – Kenali Masjid Kristal Terengganu (sambungan TTI)
Masjid yang terkenal di negeri Terengganu ini terletak di Pulau Wan Man, Kuala Terengganu.  Mercu tanda yang menjadi ikon bagi Taman Tamadun Islam (TTI) ini diperbuat daripada kristal kaca dan keluli menjadikannya unit dan istimewa.
Ia dibuka secara rasminya oleh Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin pada 8 Februari 2008.
Bandar Kuala Terengganu yang diisytiharkan sebagai bandaraya pada 1 Januari sebelum itu diserikan lagi dengan perasmian Masjid ini.  Keindahannya telah menarik perhatian pelancong tempatan dan luar negara untuk datang ke negeri Terengganu, Malaysia ini.
Masjid yang mempunyai keluasan 2,146 meter persegi boleh memuatkan 700 jemaah pada satu-satu masa ini merupakan masjid pintar pertama di Malaysia.  Ia dilengkapi dengan kemudahan untuk mengakses internet dengan liputan WIFI bagi membolehkan pembacaan al Quran elektronik.
Masjid yang cantik di bahagian luar dan dalam ini mempunyai kombinasi warna yang harmoni iaitu putih dengan warna kristal keemasan disulami permaidani merah lembut menutupi bahagian lantainya.
Tidak dapat hendak digambarkan dengan jelas hanya dengan kata-kata dan tulisan, melainkan anda datang ke sini dan melihat sendiri apa yang penulis ingin gambarkan. 
Foto-foto yang sempat dirakamkan ini mungkin boleh menterjemahkan sedikit sebanyak apa yang penulis ingin katakan.  Mari kita lihat……………..
Pelajar SMAASZA (anak didik) bergambar di hadapan Masjid Kristal
Info Penting
Cara untuk datang ke sini
- Bas Cas Ligas (Bas Bandar) yang berlepas dari Taman Shahbandar
Kuala Terengganu setiap hari
seawal jam 6 pagi hingga 10 malam.
- Teksi bagi yang datang dari Lapangan Terbang Sultan Mahmud atau
Stesyen Teksi di Kuala Terengganu
- Bot Penambang yang bertolak dari Jeti Shahbandar Kuala Terengganu
 Untuk Pertanyaan boleh hubungi
TTI Management Sdn. Bhd
Taman Tamadun Islam, Pulau Wan Man,
Losong Panglima Perang, 21000 Kuala Terengganu, Malaysia
Tel : 609 6278888    Fax : 609 6309020
Web : www.tti.com.my

CUTI-CUTI KE PULAU WAN MAN
BAWA KELUARGA MELIHAT KEINDAHAN SENIBINA
MASJID KRISTAL 

13 di chukai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di chukai - Google Blog Search


Yunus Badawi: Stuffed Crab Bandar <b>Chukai</b>, Terengganu

Posted: 29 Dec 2012 04:29 AM PST

Dua buah kedai makan yang sinonim dengan bandar Chukai, Kemaman ialah Kopitiam Hai Peng dan Restoran Stuffed Crab Tong Juan. Kalau kita ke Chukai, tak sah kalau tak pergi ke salah sebuah kedai ini.  Sabtu lepas kami makan tengahari di Tong Juan.
Bagi yg tak biasa dengan Chukai, tak susah untuk mencari restoran ini. Setibanya anda di persimpanan selepas hospital Kemaman jika anda datang dari arah Kuantan, sila belok ke kanan ke Jalan Sulaiman. Jalan ini adalah jalan sehala w/pun ada 4 lorong. Elok ambil lorong yang kanan kerana Tong Juan di deretan kedai di sebelah kanan jalan.  Teruskan di jalan tersebut sehingga anda melalui stesen Shell.


Stesen Shell bandar Chukai ini dibina sebelum aku dilahirkan lagi.
Selepas stesen minyak itu anda akan nampak bangunan seperti di bawah ini. Ianya adalah Muzium Kemaman
Kalau berminat boleh singgah di Muzium ini

Tong Juan terletak di deretan kedai selepas muzium ini. Bila nampak tempat letak kereta di sepanjang jalan tu, bolehlah parkir di situ.


Ini dia pandangan depan Tong Juan
Kalau ke Tong Juan sudah tentulah stuffed crab atau ketam bungkus yg menjadi pilihan utama.

Ini dia stuffed crab itu. Satu berharga RM8. Masa aku mula2 ke restoran ini pada pertengahan tahun 90an satu ketam tu cuma RM5 .... huhu

selain stuffed crab, boleh juga mencuba udang stim dengan bawang putih

atau ikan siakap kukus ini

Cerita banyak pun tak guna. Kalau anda ke Kemaman, bolehlah singgah di restoran ini untuk tahu sendiri apa keistimewaan ketam bungkus di situ.

di negeri terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri terengganu - Google Blog Search


Parti Liar <b>di Kuala Terengganu</b>

Posted: 19 Jan 2013 08:39 PM PST

Terengganu Darul Iman mungkin hanya sekadar pada nama sekarang. Dulu Terengganu merupakan antara negeri terawal menerima Islam di Tanah Melayu, dan juga tempat ulamak-ulamak mengembangkan agama Islam. Tapi sekarang makin rosak. Ya, bukan semua yang terikut-ikut dengan benda ni. Tapi bak kata orang-orang tua, kerana nila setitik rosak susu sebelanga.

Masa aku tengok gambar-gambar ini di share oleh seorang kawan di facebook, persepsi pertama aku adalah ini mungkin berlaku di Pantai Barat. Namun aku silap. Rupa-rupanya berlaku di negeri sendiri, Terengganu Darul Iman. Secara spesifik, di Kuala Ibai.

Parti ini diberi nama "Bring It To The Max Party". Memang celaka lah orang yang anjur parti ni, dan juga yang pergi.

Memang aku geram. Sampai hilang sikit demam aku hari ni. Nah, tengok lah sendiri.

Aku print screen gambar ni lepas dapat tahu owner dah remove album ni.

p/s: Jom ubah, sebelum parah. If u know what i mean.
p/s: aku terpaksa hide komen. bahaya.

13 di kijal - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kijal - Google Blog Search


budak 3 tahun dilarikan penyamun storm <b>di</b> stesen minyak <b>kijal</b>

Posted: 23 Jan 2013 04:00 PM PST

Mencari Kerja Sambilan (Part Time) Di Rumah? Klik Sini!
Sebagai Rakyat 1 Malaysia, Jum Bersatu Hati..Tak Yah Gaduh2
SARINA dan Zailani bersyukur kerana anak mereka, Mohd. Darwish Aniq ditemui selamat selepas dilarikan penjenayah di sebuah stesen minyak di Kijal, Kemaman semalam.

SARINA dan Zailani bersyukur kerana anak mereka, Mohd. Darwish Aniq ditemui selamat selepas dilarikan penjenayah di sebuah stesen minyak di Kijal, Kemaman semalam.

Tindakan sepasang suami isteri meninggalkan anak lelaki mereka yang berusia tiga tahun dalam Mitsubishi Storm dengan enjin hidup di sebuah stesen minyak di Kijal, Kemaman mengundang padah apabila budak itu dan kenderaan tersebut dilarikan penyamun.

Di sini Di Himpunkan Kisah Pelik dan Lucu, Anda Pasti terhibur...

Kejadian berlaku kira-kira pukul 10.30 pagi semalam ketika mangsa yang sedang tidur di tempat duduk belakang kenderaan tersebut ditinggalkan oleh ibu bapanya yang masuk ke tandas.

Melihat kenderaan itu tidak dikunci dan enjin hidup memudahkan kerja seorang penjenayah yang terus masuk ke dalam kenderaan tersebut dan memandunya ke arah Dungun.

Kejadian tersebut disedari ibu bapa mangsa yang berusia 37 dan 42 tahun apabila mereka melihat kenderaan itu bergerak. Pasangan suami isteri itu terus menghubungi polis.

Sebelum kejadian, tiga beranak itu dalam perjalanan dari rumah mereka di Kijal menuju ke Chukai, Kemaman untuk urusan perniagaan sebelum singgah di stesen minyak berkenaan.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Asisten Komisioner K. Manoharan berkata, selepas menerima maklumat tersebut, polis terus membuat operasi dan berjaya mengesan kenderaan tersebut di Kerteh.

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved