ads

Ahad, 1 April 2012

13 di marang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di marang - Google Blog Search


Cahaya: Gua lahir dan membesar <b>di Marang</b>. Rusila tu tempat gua <b>...</b>

Posted: 19 Mar 2012 02:29 AM PDT

Dan ini salah satu contoh orang Marang. Amacam?

13 di kuala terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala terengganu - Google Blog Search


It&#39;s Mine..: KERJA KOSONG <b>DI KUALA TERENGGANU</b>

Posted: 17 Mar 2012 09:51 PM PDT

Bukan nak iklan kerja kosong..tapi nak mintak tolong korang carikan kerja kosong untuk aku ni. Penat dah mencari ruang2 kosong..nak try kerja kat tempat lain. Aku ni dah tak larat nak kerja kat sini lagi. 6 hari seminggu..dari 8am-5pm! Fuh..banyak masa di abiskan kat pejabat dari rumah tau!

Gaji tu bukan keutamaan aku. Kalau dapat kerja 5 hari seminggu dah bersyukur. At least dapatlah lebihkan masa untuk waiz & baby yang bakal lahir nanti. Rasanya waktu kerja kat ofis aku ni dah tak relevan lagi. Kebanyakkan pekerja dah berkahwin..ada anak, family..penat tau kena datang kerja hari sabtu.

Time cuti hari jumaat tu..kelam kabut buat kerja rumah. Still kena bangun pagi, masak, basuh baju..kemas rumah. Mane nak layan suami..anak lagi..fuh. Hari cuti pon tak macam cuti..lagi penat dari hari biasa. Sedihnyaaa...

Sorilah kawan2..tetiba terrrremosi pulak hari ni. Tak de mood nak kerja..asyik meng-google kerja kosong tapi tak ada pulak. Jumpa kat ELX tadi..tapi kat Kemaman lah pulak. 

Orang yang nak menggantikan tempat aku time cuti bersalin nanti pon tak jumpa2 lagi. Bulan April nanti baru TESDEX bagi jawapan pasal budak T-GAS..huhu. Kalau aku terrrrberrrsalin awal, nasib lah yer..hai hai bye bye.

p/s: sesiapa yang ada info kerja kosong kat KT..bagi tau lah yer.

Sincerely...

13 di ketengah jaya - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di ketengah jaya - Google Blog Search


Lagi Umno Rampas Tanah; Generasi Kedua Felda Jadi Mangsa

Posted: 31 Mar 2012 04:12 PM PDT

Tanah Generasi ke-2 Felda yang bertempat di Felda Ketengah Jaya, Mukim Paka kini dirampas oleh agensi KETENGAH sebagai sebuah institusi kerajaan yang ditubuhkan di wilayah Terengganu tengah. Hasrat sebenar penubuhan Ketengah adalah untuk membantu dan memajukan negeri Terengganu.


Sudah berjuta peruntukan dilaburkan di Ketengah tetapi sehingga kini ianya tidak dapat dibanggakan. Bahkan kerugian, kegagalan mau pun salah urus serta penyelewengan dan pecah amanah diketahui umum oleh rakyat. Ianya menjadi institusi yang diambil kesempatan oleh para pemimpin Umno-BN sendiri.
Ia menjadi tempat bersemayam Datuk Idris Jusoh apabila BN kalah pada tahun 1999 di Terengganu. Pernah Ketengah menjadi masyhur apabila pecahnya penyelewengan yang dilakukan oleh bekas Menteri luar Bandar sendiri iaitu Anuar Musa dalam agensi Ketengah melibatkan berjuta ringgit.

Kereta beliau ditangkap tetapi tuannya bebas. Pegawai Ketengah pula akhirnya menjadi kambing hitam. Ketengah terus dilaburkan dengan duit rakyat manakala sejauhmana rakyat dikawasan Ketengah ini maju, dibangunkan serta bebas dari kemiskinan amat jauh dari angan-angan dan cita-cita. Bandar Ketengah Jaya, Bukit Besi bahkan Bandar Muktafibillah Shah sendiri masih lagi jauh ketinggalan.

Terbaru kini mereka bersekongkol bersama pimpinan Umno-BN untuk menzalimi rakyat mereka sendiri yang sepatutnya mereka dibantu. Kepercayaan yang diberi dengan undi daripada masyarakat Felda sepatutnya dibalas dengan membantu serta menaikkan taraf hidup mereka tetapi malangnya mereka pula dikhianati. Adakah pihak kerajaan menganggap bahawa mereka ini golongan bodoh yang boleh diambil kesempatan keatas mereka?

Tanah Generasi ke-2 Felda, iaitu tanah yang telah dikeluarkan dari akta GSA untuk dibahagi-bahagikan kepada generesai anak-anak peneroka gugusan Felda Kerteh 1,2,3,4 dalam Daerah Dungun serta Felda 5&6 untuk Daerah Kemaman. Setelah mendapat kelulusan diperingkat Pejabat Tanah daerah dengan sokongan oleh jabatan-jabatan serta mendapat kelulusan PTG negeri dan Exco MMKN Terengganu.

Ia dipecahkan seluah 1,090 lot. Bayangkan ianya akan menjadi perkampungan baru yang boleh menjadi pemangkin pembangunan daerah. Seramai 560 orang dikalangan anak-anak peneroka ini telah dipilih namanya untuk sessi pertama dan 500 orang lagi bakal menjadi penghuninya untuk sessi ke-2. Memandangkan kekangan kewangan pihak kerajaan ketika itu, atas kesepakatan dikalangan peserta serta Jawatan Kuasa Tanah Gen-2 Felda yang ditubuhkan, mereka sepakat untuk menyegerakan seliaan tanah tersebut dengan mengupah kontraktor membersih dan stacking tanah yang berbukit dan berhutan itu. Mereka mengeluarkan RM1,300.00 seorang dan mereka juga mengupah juru-ukur swasta sehingga ke peringkat selesai menanam tanda batu sempadan. Semua urusan kewangan diurus dan dipegang oleh pihak lawyer Zabidi & Co.

Satu majlis penyerahan dan undi lot juga telah diseliakan oleh Pejabat Tanah Daerah Dungun dan ianya disempurnakan oleh Menteri Besar Terengganu sendiri pada tahun 2003.

Tetapi harapan generasi anak-anak peneroka Felda untuk memiliki tanah mereka sendiri akhirnya terhenti akibat daripada nafsu buas pemimpin Umno-BN sendiri. Keangkuhan dan kesombongan serta dendam kepada kepimpinan terdahulu menyebabkan mereka sanggup mengarahkan kerja-kerja tunjuk lot dan semua pengurusan dibatalkan serta merta.

Inilah pengkhianatan yang akan terus terpahat diminda rakyat meskipun sejuta alasan yang mereka suarakan. Sepatutnya mereka meneruskan hak anak-anak peneroka ini dengan member hak milik, bahkan sepatutnya memberi pinjaman mudah untuk mereka memiliki rumah sendiri. Kesemua mereka adalah penganut agama Islam dan 100% adalah orang melayu. Dimana sebenarnya slogan membela melayu yang dilaungkan?

Kini tanah tersebut dirampas dan diserahkan kepada pihak Ketengah yang dikatakan untuk membangun kawasan Bandar dengan pembinaan perumahan. Bahkan sekali lagi ia mengecewakan anak-anak peneroka. Bukannya hendak dibahagikan kepada anak-anak generasi kedua Felda tetapi akan dikormesialkan dengan membina rumah untuk dijual dengan nilai RM200K sebuah. Secara langsung telah menafikan hak anak-anak peneroka ini. Sedangkan pihak Ketengah memguasai hampir 650,000 hektar tanah yang mereka boleh bangunkan Bandar atau projek dimana sahaja tetapi malangnya kenapa dipilih tanah yang sudah dibersihkan, yang diseliakan untuk rakyat ini?

Inilah sikap dan hati perut sebenar pemimpin Umno-BN. Yang menghairankan kita, tindakan zalim dan rakus sebegitu yang dilakukan oleh pemimpin Umno-BN, masih ada lagi orang yang menyokong dan bersekongkol dengan mereka. Kalau ini berlaku dikalangan masyarakat Cina maupun India atau bangsa lain, nescaya mereka tidak berani melakukan tindakan jahat ini. Mereka tahu bahawa orang cina atau bangsa lain akan menentang kezaliman seperti itu.

Apabila ianya berlaku sesama bangsa mereka maupun seagama mereka, mereka dengan rakusnya meneruskan agenda jahat ini. Sampai bila mereka harus mebiarkan kezaliman ini berlaku?

Ustaz Satiful Bahri Mamat
Timbalan Pesuruhjaya 1 PAS Terengganu

Komen:

Lagi Umno Rampas Tanah; Generasi Kedua Felda Jadi Mangsa

Posted: 31 Mar 2012 11:06 AM PDT

http://www.buletinonline.net/images/stories/berita53/tanh%20ktgh.jpg

(Buletin Online) - Inilah pengkhianatan yang akan terus terpahat diminda rakyat meskipun sejuta alasan yang mereka suarakan. Sepatutnya mereka meneruskan hak anak-anak peneroka ini dengan member hak milik, bahkan sepatutnya memberi pinjaman mudah untuk mereka memiliki rumah sendiri. Kesemua mereka adalah penganut agama Islam dan 100% adalah orang melayu. Dimana sebenarnya slogan membela melayu yang dilaungkan?

Tanah Generasi ke-2 Felda yang bertempat di Felda Ketengah Jaya, Mukim Paka kini dirampas oleh agensi KETENGAH sebagai sebuah institusi kerajaan yang ditubuhkan di wilayah Terengganu tengah. Hasrat sebenar penubuhan Ketengah adalah untuk membantu dan memajukan negeri Terengganu.

Sudah berjuta peruntukan dilaburkan di Ketengah tetapi sehingga kini ianya tidak dapat dibanggakan. Bahkan kerugian, kegagalan mau pun salah urus serta penyelewengan dan pecah amanah diketahui umum oleh rakyat. Ianya menjadi institusi yang diambil kesempatan oleh para pemimpin Umno-BN sendiri.

Ia menjadi tempat bersemayam Datuk Idris Jusoh apabila BN kalah pada tahun 1999 di Terengganu. Pernah Ketengah menjadi masyhur apabila pecahnya penyelewengan yang dilakukan oleh bekas Menteri luar Bandar sendiri iaitu Anuar Musa dalam agensi Ketengah melibatkan berjuta ringgit.

Kereta beliau ditangkap tetapi tuannya bebas. Pegawai Ketengah pula akhirnya menjadi kambing hitam. Ketengah terus dilaburkan dengan duit rakyat manakala sejauhmana rakyat dikawasan Ketengah ini maju, dibangunkan serta bebas dari kemiskinan amat jauh dari angan-angan dan cita-cita. Bandar Ketengah Jaya, Bukit Besi bahkan Bandar Muktafibillah Shah sendiri masih lagi jauh ketinggalan.

Terbaru kini mereka bersekongkol bersama pimpinan Umno-BN untuk menzalimi rakyat mereka sendiri yang sepatutnya mereka dibantu. Kepercayaan yang diberi dengan undi daripada masyarakat Felda sepatutnya dibalas dengan membantu serta menaikkan taraf hidup mereka tetapi malangnya mereka pula dikhianati. Adakah pihak kerajaan menganggap bahawa mereka ini golongan bodoh yang boleh diambil kesempatan keatas mereka?

Tanah Generasi ke-2 Felda, iaitu tanah yang telah dikeluarkan dari akta GSA untuk dibahagi-bahagikan kepada generesai anak-anak peneroka gugusan Felda Kerteh 1,2,3,4 dalam Daerah Dungun serta Felda 5&6 untuk Daerah Kemaman. Setelah mendapat kelulusan diperingkat Pejabat Tanah daerah dengan sokongan oleh jabatan-jabatan serta mendapat kelulusan PTG negeri dan Exco MMKN Terengganu.

Ia dipecahkan seluah 1,090 lot. Bayangkan ianya akan menjadi perkampungan baru yang boleh menjadi pemangkin pembangunan daerah. Seramai 560 orang dikalangan anak-anak peneroka ini telah dipilih namanya untuk sessi pertama dan 500 orang lagi bakal menjadi penghuninya untuk sessi ke-2. Memandangkan kekangan kewangan pihak kerajaan ketika itu, atas kesepakatan dikalangan peserta serta Jawatan Kuasa Tanah Gen-2 Felda yang ditubuhkan, mereka sepakat untuk menyegerakan seliaan tanah tersebut dengan mengupah kontraktor membersih dan stacking tanah yang berbukit dan berhutan itu. Mereka mengeluarkan RM1,300.00 seorang dan mereka juga mengupah juru-ukur swasta sehingga ke peringkat selesai menanam tanda batu sempadan. Semua urusan kewangan diurus dan dipegang oleh pihak lawyer Zabidi & Co.

Satu majlis penyerahan dan undi lot juga telah diseliakan oleh Pejabat Tanah Daerah Dungun dan ianya disempurnakan oleh Menteri Besar Terengganu sendiri pada tahun 2003.

Tetapi harapan generasi anak-anak peneroka Felda untuk memiliki tanah mereka sendiri akhirnya terhenti akibat daripada nafsu buas pemimpin Umno-BN sendiri. Keangkuhan dan kesombongan serta dendam kepada kepimpinan terdahulu menyebabkan mereka sanggup mengarahkan kerja-kerja tunjuk lot dan semua pengurusan dibatalkan serta merta.

Inilah pengkhianatan yang akan terus terpahat diminda rakyat meskipun sejuta alasan yang mereka suarakan. Sepatutnya mereka meneruskan hak anak-anak peneroka ini dengan member hak milik, bahkan sepatutnya memberi pinjaman mudah untuk mereka memiliki rumah sendiri. Kesemua mereka adalah penganut agama Islam dan 100% adalah orang melayu. Dimana sebenarnya slogan membela melayu yang dilaungkan?

Kini tanah tersebut dirampas dan diserahkan kepada pihak Ketengah yang dikatakan untuk membangun kawasan Bandar dengan pembinaan perumahan. Bahkan sekali lagi ia mengecewakan anak-anak peneroka. Bukannya hendak dibahagikan kepada anak-anak generasi kedua Felda tetapi akan dikormesialkan dengan membina rumah untuk dijual dengan nilai RM200K sebuah. Secara langsung telah menafikan hak anak-anak peneroka ini. Sedangkan pihak Ketengah memguasai hampir 650,000 hektar tanah yang mereka boleh bangunkan Bandar atau projek dimana sahaja tetapi malangnya kenapa dipilih tanah yang sudah dibersihkan, yang diseliakan untuk rakyat ini?

Inilah sikap dan hati perut sebenar pemimpin Umno-BN. Yang menghairankan kita, tindakan zalim dan rakus sebegitu yang dilakukan oleh pemimpin Umno-BN, masih ada lagi orang yang menyokong dan bersekongkol dengan mereka. Kalau ini berlaku dikalangan masyarakat Cina maupun India atau bangsa lain, nescaya mereka tidak berani melakukan tindakan jahat ini. Mereka tahu bahawa orang cina atau bangsa lain akan menentang kezaliman seperti itu.

Apabila ianya berlaku sesama bangsa mereka maupun seagama mereka, mereka dengan rakusnya meneruskan agenda jahat ini. Sampai bila mereka harus mebiarkan kezaliman ini berlaku?




ATM Sasar 200000 Askar Wataniah Menjelang 2020

Posted: 31 Mar 2012 12:52 AM PDT

DUNGUN – Angkatan Tentera Malaysia (ATM) menyasarkan keanggotaan Askar Wataniah (AW) akan mencapai 200,000 orang menjelang tahun 2020, kata Panglima Medan Tentera Darat Leftenan Jeneral Datuk Zulkiple Kassim.

Beliau berkata ATM komited untuk menambah kekuatan anggota AW di seluruh negara yang pada ketika ini berjumlah 100,000 anggota dengan nisbah satu anggota anggota tetap kepada satu anggota sukarela.

"Kemasukan AW tidak terhad dan terbuka kepada semua rakyat Malaysia. Saya menyeru anak muda untuk menyertainya bagi melengkapkan sistem pertahanan negara," katanya kepada pemberita di majlis pelancaran Kompeni Askar Wataniah Felda Peringkat Terengganu di Sekolah Menengah Bandar Ketengah Jaya di sini, Sabtu.

Beliau sebelum itu memeriksa perbarisan Rejimen 512 Askar Wataniah terdiri daripada 145 anggota AW generasi Felda dari seluruh Felda di Terengganu.

Ini merupakan kompeni ketiga AW Felda selepas pelancaran Kompeni pertama oleh Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi di Gedangsa, Selangor 12 Feb lalu.

Zulkiple berkata usaha Gabungan Wawasan Generasi Felda yang menarik anak-anak peneroka menyertai AW perlu dipuji kerana usaha ini melengkapkan tiga daripada 10 kompeni Askar Wataniah Felda di seluruh Negara.

Menjelang hujung tahun ini, ATM bakal disertai 10,000 anggota tambahan terdiri daripada golongan peneroka Felda melibatkan 10 kompeni AW di seluruh Negara. – BERNAMA

Iklan Teks:

Berita Berkaitan:

PERINGATAN: Mynewshub tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

13 di kemasik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kemasik - Google Blog Search


Surau Kg Jaya: Masyarakat Tionghua <b>di</b> Pekan Air Jernih, <b>Kemasik</b> <b>...</b>

Posted: 30 Mar 2012 08:38 PM PDT


Kemasik, 28hb. Mac - Kebangkitan rakyat untuk membuat perubahan politik telah melangkaui batas perkauman dan fahaman agama.
Kegagalan UMNO/BN mengurus tadbir kerajaan yang diamanahkan menyebabkan masyarakat mulai bangkit menunjukkan ketidakpuasan hati naluri mereka.
Bagi sebahagian masyarakat kaum Tionghua di Pekan Air Jernih, Kemasik menaikkan bendera PAS di premis mereka telah menceritakan kemahuan mereka dalam PRU Ke-13 nanti. 
Puan Wang Liang Seng, 47 tahun kelihatan begitu bersemangat memasang bendera PAS dan Parti Keadilan Rakyat. Beliau sendiri memanjat tangga setinggi lima belas kaki untuk memasang bendera PAS tersebut.
(Gambar kiri - Puan Wang (berbaju merah) memanjat sendiri tangga untuk memasang bendera PAS, bendera PKR dan banting manifesto tawaran air percuma di Pekan Air Jernih, Kemasik, petang tadi).
Puan Wang menyifatkan PRU Ke-13 ini merupakan detik terbaik seluruh masyarakat membuat perubahan dengan memilih PAS dan Pakatan Rakyat menerajui pemerintahan di Terengganu dan di Putrajaya.
'Saya yakin perubahan pasti berlaku, ramai jiran - jiran dan sahabat handai datang berbisik kepada saya menyatakan sokongan secara diam dan akan membuat perubahan di PRU Ke-13 nanti', ujarnya ketika ditemubual oleh wakil www.dppkk.org.
Beliau seterusnya berkata, 'pembaziran dan keborosan kerajaan UMNO/BN di Terengganu ini cukup banyak dan kita sebagai rakyat dihimpit penderitaan hidup dengan harga barang yang mahal dan gagal dikawal oleh kerajaan UMNO/BN', ulasnya.
Puan Wang seterusnya berkata, 'dimana keupayaan dan ketegasan kerajaan Ahmad Said melindungi rakyat yang dihimpit harga barang yang melonjak naik, apa guna kalau ada kerajaan tapi tidak dapat buat apa pun untuk menolong rakyat macam saya ini', tegasnya dengan perasaan penuh kecewa dengan kerajaan UMNO/BN.
Turut hadir di acara memasang bendera di premis rumah kedai di Pekan Air Jernih ialah Ustaz Alias Abdul Hamid, Pengarah PAS DUN Kemasik dan Mohd Tishaah Hamzah, Ketua Penerangan PAS DUN Kemasik.
Sebahagian masyarakat Tionghua di Pekan Air Jernih, Kemasik bergambar bersama Ustaz Alias Abdul Hamid, Pengarah PAS DUN Kemasik di sessi menaikkan bendera PAS dan PKR  petang tadi.

13 di jabor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jabor - Google Blog Search


T E G A N U K I TA: Peluang pekebun kecil RISDA tingkat hasil

Posted: 01 Apr 2012 02:20 AM PDT

Oleh FAUZI MOHD

Pelancaran Gerakan Membaja RISDA peringkat negeri di Kampung Perasing Jaya, Jabor, Kemaman hari ini diyakini memberi peluang kepada pekebun kecil di bawah skim bantuan RISDA mengamalkan teknologi membaja dengan betul.

Pada masa sama, gerakan membaja itu akan dapat memastikan pekebun kecil melaksanakannya secara berterusan mengikut amalan berkebun yang baik untuk meningkatkan produktiviti.

Pengerusi RISDA, Tan Sri Rahim Tamby Chik berkata, melalui amalan pembajaan yang betul dan teknologi yang sesuai, tempoh muda pokok boleh dipendekkan kepada empat tahun setengah bagi getah dan dua tahun setengah bagi sawit selepas ditanam.


"Apa yang paling diharapkan adalah gerakan membaja ini juga dapat meningkatkan produktiviti pekebun kecil dan secara langsung akan meningkatkan pendapatan mereka.

"Dengan harga komoditi yang baik sekarang, saya minta pekebun kecil tidak terus berasa selesa sebaliknya memberi komitmen lebih tinggi dan sentiasa memberi respons kepada teknologi, pendekatan mahupun sistem yang diperkenalkan oleh RISDA atau agensi penyelidikan lain," katanya.

Beliau berkata demikian pada Majlis Pelancaran Kasihi Pekebun dan Gerakan Membaja peringkat negei yang disempurnakan Menteri Besar, Dato' Seri Ahmad Said.

Turut hadir, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kemasik, YB. Ir. Rosli Othman; Ketua Pengarah RISDA, Dato' Wan Mohamad Zuki Mohamad dan Pegawai Daerah Kemaman, Mohamad Kamil Othman.

Tambah Tan Sri Rahim, gerakan membaja telah dilancarkan pada tahun lalu secara besar-besaran berteraskan kepada peningkatan produktiviti supaya setiap pekebun kecil akan membaja setiap pokok getah dan sawit mengikut jadual serta peraturan yang betul.

Katanya, dengan gerakan itu para pekebun kecil akan dapat meningkatkan hasil dan seterusnya meningkatkan pendapatan selari dengan Model Baru Ekonomi (MBE) yang diperkenalkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Apa yang perlu dilakukan oleh para pekebun kecil adalah mengubah minda dan sikap untuk melihat tanah sebagai aset bagi menjana pendapatan secara maksimum.

"Bagi tujuan ini, pembajaan pokok amat penting kerana ia merupakan asas amalan pertanian yang baik, tetapi jangan pula RISDA memberi baja, kita tinggalkan di bawah rumah sahaja atau dijual kepada orang lain dan baja tidak sampai ke pokok," katanya.

T E G A N U K I TA: Pekebun kecil perlu dampingi RISDA

Posted: 01 Apr 2012 02:30 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Beliau berkata demikian pada Majlis Pelancaran Kasihi Pekebun dan Gerakan Membaja peringkat negeri di Kampung Perasing Jaya, Jabor, Kemaman hari ini. Pada majlis itu, Dato' Seri Ahmad turut menyampaikan bantuan ...

13 di pulau wan man - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau wan man - Google Blog Search


Al Khidmah <b>di</b> Semenanjung Malaysia #5 | Kata, Abadi

Posted: 24 Mar 2012 08:20 PM PDT

Sepulang dari Yala kami tidur di flat dengan pulas. Sudah separuh perjalanan Al Khidmah goes to Asean, terlampaui: mulai dari Batam, Johor dan Yala. Ada dua tempat lagi yang, seperti penulis akan ceritakan, juga merupakan rintisan. Dua itu adalah Terengganu dan Kelantan.

Kamis, 22 Maret 2012, jam 09.30, kami pakai bis menuju Terengganu Darul Iman. Salah satu negara bagian Malaysia ini terletak di Pantai Timur Semenanjung Malaysia. Berbatasan dengan Kelantan di bagian utara dan barat, serta berbatasan dengan Pahang di bagian selatan dan barat daya.

Perjalanan memakan waktu tiga jam. Tujuan utama kami adalah Masjid Tengku Tengah Zaharah. Namun karena jadual Majlisan di Masjid Tengku jam 4 sore, kira-kira selepas Asar, maka kami "pusing-pusing" (jalan-jalan) dulu di Taman Tamadun Islam di Pulau Wan Man, Terengganu.

Di Taman Tamadun Islam (TTI) terdapat masjid bagus bernama Kristal. Disebut "Kristal" lantaran hampir seluruh masjid dibuat dari baja dan kaca. Berdiri tegak—seperti terapung—di atas sungai laut. Jadi kalau dilihat dari kejauhan, tampak seperti kilauan kristal di atas laut.

Masjid Kristal diresmikan oleh Perdana Menteri Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi pada 8 Februari 2008. Luas masjid kira-kira 2.146 meter persegi, dengan kapasitas kurang lebih 750 jamaah, dilengkapi jaringan wifi—dengan tujuan melayani dan "memanjakan" jama'ah—agar bisa pakai internet, membaca Al-Qur'an elektronik, dan tentu saja biar betah di masjid.

Kalau boleh dibilang, TTI mirip Taman Mini Indonesia Indah (TMII). Jika di TMII terdapat replika 27 rumah dan budaya dari 27 propinsi seluruh Indonesia, di TTI terdapat 23 replika masjid tersohor dari seluruh dunia—atau disebut Taman Monumen. Ada Masjid Nabawi di Madinah, Taj Mahal di India, Masjid Al Aqso di Palestina, Masjid Sunan Kudus di Indonesia, dan sebagainya.

Jam dinding sudah tunjuk pukul tiga sore. Maka kami harus bergegas menuju lokasi majlis: Masjid Tengku Tengah Zaharah.

***

Orang sering sebut Masjid Tengku Tengah Zaharah (TTZ) sebagai Masjid Terapung. Pasalnya, mirip seperti Masjid Kristal, Masjid TTZ dibangun di atas Sungai Ibani. Nama TTZ diambil dari Sultan Terengganu, Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah, atau lebih tersohor dikenal sebagai Tuanku Intan Zaharah putra Tengku Seri Setia Raja.

Masjid TTZ terletak 4 km dari pusat kota Kuala Terengganu. Desain dan arsitektur ditata oleh Dato' Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad. Pembangunan berlangsung selama 29 bulan, bermula pada September 1991 sampai Januari 1994, serta menghabiskan dana 20.9 miliar rupiah. Diresmikan oleh Sultan Mahmud pada Jumat, 28 Ramadlan 1414 H atau 11 Maret 1994.

Keindahan masjid tercermin pada menara masjid yang tingginya mencapai 30 meter; dimahkotai satu kubah besar mengkilat, warna langit membiru di atasnya, tiupan angin laut China Selatan di sekelilingnya, serta puluhan tiang yang kokoh di atas air Sungai Ibani sedalam 1.5 meter. Pantaslah kalau dikatakan Masjid TTZ adalah masjid terapung termegah dan terindah di Malaysia.

Masjid TTZ mampu menampung jamaah hingga 1000 orang. Namun, karena masih rintisan, majlis yang terselanggara hari itu hanya dihadiri kurang lebih 100 orang. Untuk ukuran Malaysia, 20 orang hadir sudah terhitung banyak. Apalagi bisa mencapai 100 orang, tentu sangat melimpah bagi satu majlis permulaan.

Hadloroh dipimpin oleh Habib Abdullah bin Umar Al Haddar dan KH. Munir Abdullah. Istighosah oleh KH. Abdul Kholiq Kudus. Pembacaan maulid oleh Habib Salim Baharun dan santri Pondok Pesantren Al Fitrah Kedinding Surabaya. Doa maulid oleh Habib Ahmad Zein Al Kaf.

Hari sudah menjemput malam. Selepas majlisan di Masjid Terapung, para jama'ah langsung menuju ke satu rumah makan di tengah Kota Bahru, Kelantan. Malam itu adalah malam jumat. Sebelum makan malam bermula, para kiai dan habaib memimpin kami untuk membaca Iklil. Sebuah ajaran ulama' salafuna sholihun yang selalu kami rindukan.

***

Jumat, 23 Maret 2012, jam 4 pagi kami sudah bersiap-siap menuju Masjid Kamil Hassan, Mukim Cabang Tiga Pendek, Batu 6 1/2., Jalan Salor 15100 Kota Bahru, Kelantan. Di masjid inilah majlis perdana Al Khidmah Kelantan diselenggarakan.

Ketika kami sampai di masjid itu muncul rasa gembira karena Takmir Masjid Kelantan sudah persiapkan semuanya dengan sangat baik. Ada tenda besar di sepanjang halaman masjid, kursi berjajar rapih untuk para habaib, kiai, dan jamaah, makanan sarapan pagi, serta spanduk besar bertuliskan "Selamat Datang Jama'ah Al Khidmah Surabaya".

Di Malaysia, waktu subuh jam 6 pagi. Kami tiba di masjid jam 5 pagi. Tentu untuk ukuran Kelantan, masih masuk waktu sahur. Ketika kami tiba, terdapat satu baris jama'ah yang melaksanakan sholat sunnah seperti tahajud, hajad, dan witir. Dan kami pun lalu langsung beri'tikaf di dalam masjid hingga adzan subuh bertalu.

Adzan subuh diserukan oleh Muhammad Yahya. Alumni Kedinding yang kini tinggal—dan berkhidmah—di Jakarta. Suaranya indah, seindah bangunan Masjid Kelantan. Imam subuh oleh Habib Ahmad Zein Al Kaf. Disambung dengan tausiyah lepas subuh oleh KH. Najib Zamzami.

Tepat jam 07.30 pagi, majlis maulid dimulai, ditandai dengan hadloroh oleh Habib Abdullah bin Umar Al Haddar dan KH. Munir Abdullah. Istighosah oleh KH. Abdul Kholiq dari Kudus. Pembacaan maulid oleh Habib Salim Baharun dan santri Pondok Kedinding Surabaya. Doa maulid oleh Habib Ahmad Zein Al Kaf.

Majlis kali ini dihadiri oleh jamaah yang jauh lebih banyak daripada Majlis Terengganu. Kira-kira 350 kursi yang disediakan oleh panitia habis diduduki jama'ah. Bahkan jelang pertengahan pembacaan  maulid, jama'ah sekitar masjid masih ada yang datang berduyun-duyun, lalu duduk di sepanjang serambi masjid.

Dengan banyaknya jamaah yang hadir, berarti niat baik Al Khidmah telah disambut positif oleh Takmir Masjid dan jamaah Masjid Batu. Apalagi majlis juga dihadiri oleh tokoh penting seperti Dato' Husam Musa sekeluarga, Timbalan Negeri Besar Kelantan, Dato' Abdul Rohman, Tuan Haji Yusuf, dan Jajaran Pengurus dan Ahli Jawatan Kuasa Masjid Kamil Hassan—tentu kebersyukuran kami pada Ilahi berlipat berkali-kali.

Banyak kenangan menyelinap di Kota "Serambi Makkah"-nya Malaysia ini. Tetapi kami harus lekas tinggalkan Kota Bahru Kelantan. Tepat jam 4 sore kami berangkat menuju Selangor. Perjalanan 7 jam arah selatan dari Kelantan.

Di kota tujuan ini terdapat peninggalan Kiai Asrori RA yang maha penting—yang masih dilestarikan oleh para perantau, utamanya, dari Bawean. Peninggalan itu adalah ndalem (rumah) Beliau RA dan Haflah Dzikir dalam rangka Haul Akbar wanita terhebat sepanjang jaman, Sayyidatina Khodijah Al Kubro Radliyallahu 'anha.[]

13 di kerteh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kerteh - Google Blog Search


D&#39;Tajuzz Homestay <b>Kerteh</b> « thexcel

Posted: 31 Mar 2012 08:26 AM PDT

Assalam semua!

Hepi bila tengok jumlah kunjungan ke blog ini dari hari ke hari semakin meningkat. Sehingga kini, jumlah pengunjung UNIK ke blog ni sehari dah cecah 100++ orang! Alhamdulillah…Anda yang mahu saya berkunjung ke blog anda, boleh la meninggalkan komen dan link skali ye!

Minggu lepas, saya kena bertugas di Kerteh selama seminggu. Kebiasannya, saya akan tinggal di hotel samada Awana Kijal, Residence Resort ataupun Rumbia Resort. Oleh kerana kali ni isteri dan anak saya nak ikut, so kami decide untuk memilih homestay sebagai tempat penginapan kami selama seminggu.

Melalui iklan di laman Mudah.my, saya menemui beberapa homestay list di Kerteh. Saya memilih D'Tajuzz Homestay, yang terletak di Kampun Baru Kerteh.Tak jauh dari Mesra Mall (Dalam 3km kot). Sampai di sana, kami disambut mesra oleh En Din. Jejak kaki je masuk dalam homestay, memang terasa selesa dan moden.

Homestay ni, bilik-biliknya diubahsuai daripada kabin (kontena). Namun, anda tak terasa macam tinggal dalam kabin. Ruang tamu homestay ni, dihiasi dengan perhiasan serba ringkas, namun tampak moden. Penggunaan cermin kaca sebagai dinding menyerlahkan lagi kemodenan homestay ni di samping meminimakan penggunaan cahaya lampu.

Dengan sewa RM80/malam (saya duduk 5 malam, dapat la diskaun sikit), bilik kami dilengkapi dengan 2 katil, 2 katil queen dan satu katil single. Bilik dilenkapi penghawa dingin dan pemanas air (water heater) dalam bilik mandi.

Bagi yang ingin mengetahu tetang homestay ni lebih lanjut, bolehlah ke blog mereka di SINI.

Halaman luar rumah ni luas, boleh parking kereta 5-6buah kereta. Sewaktu saya di sana, kawasan laur rumah sibuk dengan pengubahsuaian,jadi agak berhabuk sedikit.

Cuma, homestay ni tak ada dapur untuk anda memasak, jadi anda perlu beli makanan di luar. Jangan risau, kedai makan cukup banayk di kawasan berhampiran tu.

Di ruang tamu, ada disediakan TV yang mendapat siaran ASTRO, pemanas air (drinking water heater), pinggan mangkuk, dan di dapur ada mesin basuh.

Kesimpulannya, saya berpuas hati dengan D'Tajuzz Homestay dan saya mungkin akan singgah di sana lagi selepas ini bila ada kerja di Kerteh. =)

P/S: Saya menggunakan Internet Digi. Coverage di sana hanya EDGE.

13 di kijal - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kijal - Google Blog Search


RAKYAT MARHAEN: Ahmad Said Tidak <b>di</b> calun <b>di</b> DUN <b>Kijal</b> <b>...</b>

Posted: 27 Mar 2012 08:57 PM PDT

Oleh: mohdnoorawang

"Menteri Besat Terengganu Dato' Seri Ahmad Said atau nama manjanya Ahmad Zoo dikatak tidak dicalunkan di Dun Kijal PRU13. Ahmad Said mungkin "disingkir" dari bertanding kerusi DUN. Ramai orang bercakap dalam "kedai kopi dan wartawan kedai kopi Ahmad Said disingkir secara terhormat dari kerusi menteri besar PRU13.

Cakap cakap  politik Ahmad said bertanding atau ditawarkan kerusi Parlimen Kemaman PRU13. Apakah salah Ahmad Said semasa menjadi menteri besar Terengganu?. Untuk rekod Ahmad Said menjadi menteri besar Terengganu secara lantikan atau secara rampasan kuasa secara terhormat dari Idris Jusoh.


Jika benar apa yang diwarwarkan disekitar bandar Chukai dan Bandar Kuala Terengganu Ahmad Said hanya menjadi menteri besar hanya satu penggal sahaja. 
Namun bagi ahli politik atau sokongan politik bawahan mahukan Ahmad Said terutam kawsan Kemaman dan kawsan Dungun mahu melihat wajah Ahmad Said bertanding di Dun Kijal dan dinobatkan sebagai menteri besar Terengganu pad penggal PRU13 jika BN/UMNO menang dalam PRU13.
Persoalan yang diajukan kepada umum oleh penyokong setia dan kroni Ahmad said 'SANGGUPKAH AHAMD SAID TIDAK DICALUNKAN DI DUN KIJAL DAN TURUN DARI KERUSI MENTERI BESAR TERENGGANU?. KERANA OARNG KENAL AHMAD SAID JENIS SUKA LANGGAR PERATURAN DAN "PONGGOH" ATAU KERAS KEPALA. TIDAK MUNGKIN AHMAD SAID MEMBIARKAN DAN MERELAKAN.
Melainkan Ahmad Said bertanding di Parlimen Kemamn dan dijanjikan kerusi menteri penuh kabinet atau timbalan menteri pusat ( jika BN/UMNO menang PRU13).
Dan dikatakan Datuk Sabery Chik bakal bertanding kerusi DUN Kijal. Mungkin satu permainan politk ala UMNO untuk menjaga kroni masing masing kok.

13 di bukit besi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di bukit besi - Google Blog Search


Majlis Penyerahan eBook Tahun 4 DUN <b>Bukit Besi</b> 2012

Posted: 26 Mar 2012 07:29 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]"Melestarikan Pendidikan Terbilang". Sekian, terima kasih. Majlis Penyerahan eBook Tahun 4 DUN Bukit Besi 2012. Posted by SK TEPUS. 0 comments: Post a Comment. Newer Post Older Post Home. Subscribe to: Post Comments (Atom) ...
 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved