ads

Isnin, 5 November 2012

13 di rantau abang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di rantau abang - Google Blog Search


MyLife Zalia: Jagung Bakar vs Air Nira <b>di Rantau Abang</b>, Terengganu

Posted: 13 Jun 2012 06:27 AM PDT

Mungkin ini senario biasa je kan. Tapi spjg perjalanan kami yg lebih byk berrnti drpd berjalan ari tu, menu setiap petang ialah jagung bakar. Sangat lazat kot. Makan x hengat sampai lupa amek gambo jagungnya. Sib baek ade gambo gerai tepi jalan ni. Walawehhhh... Pegi jln2 musim cuti skolah kat Malaysia ni, jln pun agak sesak. Tambah lagi kami sepakat nak lalu jln pantai. Pe lagi yg boleh kami buat. Berenti la mana yg boleh. Cemuih wehhh drive sengguk2 gitu. Ape yg menarik tentang air nira ni? Jgn tanya ye sbb kami langsung x beli & x minum. Both of us kureng suka manis ye. Tapi bila tgk semua kedai tulis nira, teringat kat our former classmate dedolu yg ujung nama dia Nira. Hehe... Cekidautttt!!!

~published by iPhone~

13 di seberang takir - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di seberang takir - Google Blog Search


YB Ahmad Razif Blog&#39;s: Majlis Qurban Perdana DUN <b>Seberang Takir</b>

Posted: 28 Oct 2012 05:17 PM PDT





Semalam 28 Oktober 2012 telah berlangsungnya Majlis Qurban Perdana 1433H/2012M bagi DUN Seberang Takir bertempat di Padang Bola, Kg. Baru, Seberang Takir.

13 di setiu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di setiu - Google Blog Search


T E G A N U K I TA: Seminar Fatwa dan Falak <b>di Setiu</b>

Posted: 04 Nov 2012 01:01 AM PST

Oleh: Noraini Jusoh 

Seminar Pendidikan Fatwa dan Falak Negeri Terengganu kali ke-2 telah berlangsung di Dewan Majlis Daerah Setiu, Sungai Tarom, Setiu baru-baru ini.

Seminar itu dianjurkan Jabatan Mufti Terengganu dengan kerjasama Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam), Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT), Pejabat Daerah Setiu, Majlis Daerah Setiu, Pejabat Agama Daerah Setiu dan Yayasan Islam Terengganu.

Majlis dimulakan dengan ucapan alu-aluan oleh Mufti Terengganu iaitu Dato' Dr. Haji Alias Haji Abdullah dan majlis perasmian telah disempurnakan oleh Jawatankuasa Agama dan Penerangan Negeri, Y.B Haji Khazan Che Mat.

 Dalam ucapan perasmiannya, Haji Khazan berkata, seminar tersebut bertujuan membincangkan persoalan-persoalan dan kekeliruan yang timbul berkaitan soal agama di kalangan masyarakat Islam.

 "Pada seminar kali ini kita akan fokus kepada persoalan berkaitan ilmu falak dan kepada hadiran yang hadir sekiranya terdapat sebarang pertanyaan boleh ajukan kepada ahli panel," ujarnya.

 Pada seminar tersebut, pembentangan kertas kerja pertama bertajuk isu-isu semasa dalam penetapan syawal dan zulhijjah telah disampaikan oleh Y.Bhg. Encik Ahmad Taufan Abdul Rashid yang merupakan Penolong Pegawai Fakulti Pengajian Kontemporari Islam, Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA).

Pembentangan kertas kerja bertajuk penyelewengan akidah turut disampaikan oleh Y.Bhg. Ustaz Mohd Aizam.

 Sementara, Alhi Jawatankuasa Fatwa Negeri Terengganu, Y.Bhg. Dr. Haji Zulkifli Mohammad Al-Bakri telah membentangkan kertas kerja bertajuk kemurnian akidah.

 Sesi soal jawab turut dibuka kepada hadirin yang hadir pada majlis tersebut yang terdiri daripada para imam dan bilal serta masyarakat setempat.

 

13 di besut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di besut - Google Blog Search


Diari Anak Timur: Beraya Haji <b>Di Besut</b>

Posted: 30 Oct 2012 09:29 PM PDT

Raya Haji hari ke dua, Ambe, Ayah, Mok Na dan Suami, Along satu family pergi beraya di rumah Mak Long di Kampung Tok Do. Best betul makan tapai pulut kat rumah Mak Long.. sangat manis..pekatnya rasa kat tekak. Nak minta bawa balik ya Mak Long, tapai ni..sedap sangat..

Sedap betul tapai Mak Long


Selepas bertandang ke rumah Mak Long, kami bertolak ke rumah Mak Cik kat Felda Selasih.. dihidang pula keropok lekor.. perut tengah lapar, makan jer.. perjalanan pulang dari rumah Mak Cik kat Selasih, kami singgah tepi jalan Felda Selasih untuk memetik Pucuk Asam Gelugur... di mana pokok gelugur itu direzabkan untuk siapa2 pun boleh mengambilnya... Mak yang pesan suruh kitorg singgah petik pucuk gelugur nak masak gulai ikan katanya...

Makan keropok di rumah Mak Cik Selasih

Petik Pucuk Gelugur

Perjalanan pulang, kami lalu jalan tepi pantai iaitu melalui Pantai Merang.. tekak dah haus, kami singgah pula kedai tepi pantai Merang menikmati Air Kelapa, Ikan Celup Tepung, Udang dan Sotong Celup Tepung dan Keropok Lekor... seronok betul... dah lama tak keluar macam ni bersama keluarga... lain kali boleh singgah lagi.. Insya Allah...

Seronok Lepak Satu Family

Satu Biji Buah Kelapa Mudah.. Best!!!

13 di jerangau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jerangau - Google Blog Search


Blog Felda: felda <b>jerangau</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Sep 2012 12:00 AM PDT

Source: The Star Online

Published on 11th February, 2012 by Hanim Adnan and Edy Sarif

SUSTAINABILITY is the key to the continued success of Malaysia's thriving palm oil industry.

Currently, there is a steady trend among palm oil operators to advocate sustainability through optimal usage of natural resources and their biomass waste products.

One such company is Felda Group, Malaysia's largest plantation company, which is leading the way in "green" practices nationwide.

Felda Global's green agenda will be further enhanced going forward, says Felda Global Ventures Holdings Bhd group president Datuk Sabri Ahmad, who is an ardent advocate of sustainability and Blue Ocean strategy.

In June last year, he was elected a panel member of the Global Science and Innovation Advisory Committee (GSIAC), one of only four Malaysians in the select group made up of eminent scientists.

Bek-Nielsen: 'We are looking at reducing 25% of fossil fuel usage annually.'

"Green" may yet prove to be gold for Felda, Sabri tells StarBizWeekrecently.

Felda to date has 12 biogas trapping plants, two power plants, six compost plants, two mini-gasifier plants and one fuel pellet plant all utilising biomass waste as the feedstock.

Sabri says Felda will likely help to further drive the national biomass projects, which are believed to have a potential value of RM100mil.

Given its sprawling plantation assets, Felda has huge stocks of oil palm biomass waste from its estate and milling operations.

Of the 15.3 million tonnes fresh fruit bunches (FFB) which go into Felda mills annually, it amasses 3.36 million tonnes of empty fruit bunches (EFB), 1.83 million tonnes of mesocarp and 760,000 tonnes of palm shells. It gets another 6.1 million tonnes of old palm fronds from harvesting and 3,000 tonnes of oil palm trunks from replanting activities.

Felda Jerangau palm oil mill.

In addition, its mills have palm oil mill effluent (Pome) ponds which can be used to capture biogas which is then scrubbed to generate clean methane. Felda can in fact easily generate an additional income of RM35mil annually from the sale of its biomass such as palm shells and mesocarp fibre alone.

Instead, it chose to pursue renewable energy (RE) projects using the oil palm biomass waste products as feedstock to set up "green" projects which is friendly to the environment while creating additional lucrative income for the group.

In 2004, Felda built the Sahabat biomass power plant in Lahad Datu, Sabah, the first EFB-based Clean Development Mechanism (CDM) project in Malaysia and, also, the first in the world that runs on 100%-treated EFB.

According to Felda Holdings Bhd head of biomass Ahmad Nor Azman Jamin, many rural sites in Sabah are not connected to the national electricity grid.

Sabri says Felda will help to further drive the national biomass projects.

"Our intention is to replace the diesel usage with EFB-resources to generate 7.2MW and also 16 tonnes of steam for Felda Global's operational facilities."

The Sahabat biomass power plant, which can produce up to 55,000 tonnes of carbon emission credits (CERs) per year, has started selling CERs to an European buyer since 2006.

Under the Government's Entry Point Project 5 (for biogas), Felda Global is also planning an additional 49 biogas capturing plants.

Of the 49 biogas plants, 35 have been designated to supply electricity which will be hooked to the national grid, says Nor Azman. He adds: "Currently, we are segregating 12 existing biogas plants, with one in Serting Hilir already hooked to the national grid."

Following the Sahabat power plant, Felda Global and Tenaga Nasional Bhd's joint-venture company, FTJ Bio Power Sdn Bhd, is building a RM120mil electricity generation plant in Jengka, Pahang .

Commencing last December, it will generate 12.5 million watts using purely EFB. The EFB feedstock is accumulated from seven out of the eight palm oil mills owned by Felda Global in Jengka.

In addition, Felda has set up a joint venture with Premium Renewable Energy Group whereby it will self-generate 6MW that the plant needs for its operations by utilising the biogas generated by surrounding mills.

Meanwhile, another staunch advocate of sustainability is United Plantations Bhd.

The Teluk Intan-based efficient oil palm plantation group has set up biomass reciprocating boiler and biogas plants.

The main goal is to supply steam and electricity power to United Plantations' mills and refineries, thus cutting down both on fossil fuel costs and the emissions of CO2, says vice-chairman and executive director (corporate affairs) Datuk Carl Bek-Nielsen.

"We are looking at reducing 25% of fossil fuel usage annually at our plantations in Perak by relying on electricity generated from our biogas plants."

He says it is the group's commitment to reduce its "carbon footprint" and therefore, its greenhouse gas emissions remain a high priority to which new initiatives and important investments will continue going forward.

United Plantations' biomass reciprocating boiler and biogas plant, since their start-up in 2006, have contributed immensely towards mitigating CO2 and methane emissions.

"We envisage that with the various initiatives undertaken since 2006, our group's carbon footprint per tonne of refineed palm oil produced will be reduced by 35% by the end of 2012 compared with the pre-2005 levels," adds Bek-Nielsen.

Currently, United Plantations has three biogas plants in the country.

He says: "Although it is costly to set up a biogas plant, the impact that we receive is really worth it."

The cost of building a biogas plant is about RM7mil and the group has invested RM20mil in its existing three plants.

Within the next one to two years, Bek-Nielsen says, United Plantations is planning to add more biogas plants in Malaysia and Indonesia.

Advertisement

13 di jabor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jabor - Google Blog Search


Kemah Keming Ustaz Azhar Idrus <b>di</b> Astro OASIS November 2012 <b>...</b>

Posted: 04 Nov 2012 11:29 PM PST

Seperti yang sedia maklum sebelum ini telah tersebar yang Rancangan TV Ustaz Azhar Idrus di Astro Oasis pada bulan Julai 2012 ditunda ke satu tarikh, dan akhirnya beberapa hari lepas keluar iklan di Astro Oasis Rancangan Kemah Keming Ustaz Azhar Idrus bakal bersiaran langsung di kacatv rumah anda pada 13,14,15 November 2012 Selasa hingga Khamis bermula jam 7.30 malam dan siaran ulangan pada jam 11.00 malam di Astro Oasis.
Promosi Video Kemah Keming Ustaz Azhar Idrus Astro Oasis
Jadual siaran waktu tayangan Kemah Keming Ustaz Azhar Idrus di Astro Oasis bulan November adalah seperti berikut:

Selasa, 13 November 2012 - Episod 1

7.30 mlm - Episod 1
11.00 mlm - Ulangan Episod 1

Rabu, 14 November 2012 - Episod 2
6.30 pg - Ulangan Episod 1
10.30 pg - Ulangan Episod 1
7.30 mlm - Episod 2
11.00 mlm - Ulangan Episod 2
Khamis, 15 November 2012 - Episod 3
6.30 pg - Ulangan Episod 2
10.30 pg - Ulangan Episod 2
7.30 mlm - Episod 3
11.00 mlm - Ulangan Episod 3
6.30 pg - Ulangan Episod 3
10.30 pg - Ulangan Episod 3
Sedutan Video Kemah Keming Ustaz Azhar Idrus Astro Oasis.
Tidak diketahui secara rasmi adakah Rancangan Kemah Keming Ustaz Azhar Idrus ini akan disambung ke Episod yang seterusnya ataupun tidak, sama-sama kita tunggu dan lihat..
Komen Defarhano: Syukur, Alhamdulillah, Akhirnya Rancangan Ustaz Azhar Idrus ke udara juga di Astro Oasis.. Harap-harap dapat disiarkan secara bersiri minggu ke minggu untuk tatapan kita semua...(",) "Kalu dok tengok...berat nanang...kene tengok!" - UAI
kredit: Ustaz Azhar Idrus (Original) GengUAI

13 di pulau bidong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau bidong - Google Blog Search


ask ckin_home: pengalamanku <b>di pulau bidong</b>

Posted: 19 Oct 2012 01:32 AM PDT

pada 16/10/2012........tarikh keramat bagi kos saya poseso ola....pergi meneroka di pulau biong...
pulau bidong merupakan pulau yang diwartakan kerajaan kepada universiti malaysia terengganu. pulau bidong juga merupakan pusat penyelidikan umt yang hanya didatangi oleh warga umt saja.
saya sebagai pelajar tahun 1 di umt telah diberi peluang untk meneroka pulau bidong. pulau bidong memang xdikenali oleh orang luar...tapi pulau ni telah menyimpan seribu keindahan dan seribu warisan serta keunikan tersendiri yang tidak pernah disentuh oleh manusia yg mementingkan keuntungan..................first time sy pergi pulau bidong memang byk pengalaman yg yang dapat di sana ..walau cuma 1 hari 1 malam je api byk pengajaran dan hati sy betul2 tersentuh dengan ciptaan Tuhan yg indah sekali di sana.memang iktkan naluri hati ni memang xpuas saya ke sana....
sy bertolak dr umt menaiki bas ke setiu sb pulau bidong terletk di daerah setiu..lbh kurang pukul 7.30 kitaorg naik bas ke jeti masa perjalanan ke sana lbh kurang 1 jam..sampai di jeti kami kena naik bot untuk ke pulau bidong.wow...best sgt..lbh kurang setengah jam kami ambil masa dlm bot utk tiba di sana...sepanjang menaiki bot macam2 karenah kwn2 saya yg kelihatan...ada yg mabuk laut tu memang xblh bla la..hehe nsb baik sy ni antibodinya kuat...sy langsung xmabuk...bangga tu...dpt la saya menikmati udara yg segar di samping melihat kebiruan air laut yg jernih....
sampai di pulau bidong kami telah diberi taklimat dan aktiviti pertama yg perlu kami lakukan ialah water confident..memang aktiviti kami padat la mcm maraton...water confident yg sy lakukan memang mendebarkan sy yela kami kena meredah lautan sedalam 35kaki dr aras laut guna life jaket berenang  ke arah kapal umt ...sbnrnya sy xreti sgt berenang memang penat masa tu...mcm nak patah balik je tp mengeluh mcm mana pon saya mst kena sampai ke bot yg sejauh 300meter mcm tu...mula2 sy xconfident sb kepenatan...tp lps sy sampai di bot dgn selamat confidental sy mula naik..hehe..bila kami dah sampai ke kapal kami kena terjun pula ke dasar laut menuju ke tepi pantai semula.....masa tu saya dah teruja sgt nak berenang ke tepi pantai sb saya dah reti berenang.......hehehhe yes! satu pengalaman yg berharga....kemudian lps water confident kami kena junggle treking di pulau tersebut..tapi xjauh sgt la...naik turun cerun curam tu biasa la memang mesti ada...hehe tp sy dah biasa treking di hutan ni so rasa pnt tu x berapa sgt la...yg menariknya di hutan bidong tu ada tinggalan sejarah mengenai penempatan masyarakat vietnam pada 1978..ada monumen2 tinggalan lama yg masih utuh lagi tu,...warisan mereka masih lagi ada di stu ..fasi saya memaklumkan bhw dulunya pulau tersebut menjadi penempatan rkyat vietnam...monumen2 yg ada kat situ spt pub,wayang,tokong,patung,tempat sembayang,kapal yg dibina....tu la bekas monumenyg masih lg kelihatan walaupun dah hampir runtuh....tp masih boleh dijadikan tinggalan sejarah..
owh saya lupa sblm kami treking kami telah berkayak dulu...owh tidakkk sungguh memenatkan! saya memang kalau bab kayak ni sy blur skt lg2 pada masa tu yg jd pasangan kkayak sy ialah kawan saya berbangsa india..di duduk di bhg belakang dan sy depan..memang ade konflik masa saya naik kayak bersamanya tp mls nak citer la...yg pnting kami sampai ke destinasi sejauh 1500m...jauh kan,,pnt tau...tp xpe la pengalaman tu...susah nk dpt...kat umt je ada..heheh bangga jd warga umt..
kemudian kami dibawa menaiki bot ke tengah lautan untuk aktiviti seterusnya iaitu memancing ikan...perh mmg xterkata sy pertama kali berada ditengah lautan yg hny saya nmpak bila tgk ats nmpk langit yg membiru tgk bwh memang lautan la..dan dibwh pancaran terik matahari kami memancing ikan. kami diberi pancing dan umoan sotong dan memcing dalam keadaan kapal yg terumbang ambing dipukul gelora kecil ombak yg membuatkan kawan2 saya mabuk dan muntah2...nsb baik sy x muntah tp pening sikit tu tipu la kalau xde....sy teruskan memancing cuma seekor je ikan kerisi yg sy dapat...lama tau nak tunggu ikan makan umpan kita...dan iktibar yg sy peroleh ialah sy baru mgerti betapa susahnya nelayan untuk mendapat seekor ikan dl keadaan pans terik dan bot yg terumabng ambing..sy bangga menjadi seorg nelayan walaupun hnya 2jam saja..tp cukup bermakana untuk sy jdkan iktibar dan sbg motivasi dlm hidup ni.....
aktiviti terakhir yg saya lakukan memang xsabar nak buat iaitu snorkelling...kami diberi google,mask dan kasut itik untuk snorkelling...wow sungguh indah ciptaan Tuhan yg tersembunyi ini...first time sy tgk spesies marin yg pelbagai ni...memang xterkata betapa cantiknya kandungan lautan ni yg menyimpan beribu2 hidupan yg unik dan exotic ni...hanya Tuhan je tahu betapa exitednya perasaan sy melihat ikan2,,terumbu karang yg subur,dan elbagai lagi...saya juga dpt melihat bangkai kapal vietnam yg ditenggelamkan di situ....menjadi hbitat ikan2 yg unik2 tau....

13 di kuala berang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala berang - Google Blog Search


Melayan Nafsu <b>Di Kuala Berang</b> | Hidup Biar Sedap

Posted: 29 May 2012 07:41 PM PDT

On Wednesdays all over the internet, bloggers post a photograph with no words to explain it on their blog. Hence the 'wordless' title. The idea is that the photo itself says so much that it doesn't need any description

Posted with WordPress for BlackBerry.

Post Lain Yang Berkaitan:

  1. Pemalu Yang Tak Malu
  2. Away From Keyboard Not Keypad
  3. Mama, Along Yang Buat….
  4. Tak Timbang, Dia Cakap Lapan Puluh Sen
  5. Kebiasaan Yang Diwarisi
 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved