ads

Ahad, 17 Jun 2012

13 di hulu terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di hulu terengganu - Google Blog Search


Hidroelektrik <b>Hulu Terengganu</b> | Darul Iman

Posted: 17 May 2012 06:30 PM PDT

Oleh RADHUAN HUSSAIN utusanterengganu@utusan.com.my

Tapak Lokasi Pelencongan Sungai Terengganu untuk Projek Hidroelektrik Hulu Terengganu di Hulu Terengganu. – UTUSAN/Shaifudin Mohd. Nor

HULU TERENGGANU 16 Mei – Mungkin tidak ramai menyedari di sebalik keheningan belantara di satu lokasi berhampiran laluan utama menghala ke Gua Musang dekat sini, kerja-kerja pembinaan bagi menyiapkan projek Hidroelektrik Hulu Terengganu sedang giat dijalankan.

Untuk ke lokasi, perjalanan sejauh kira-kira 160 kilometer perlu ditempuhi yang mengambil masa selama hampir dua jam dari bandar Kuala Terengganu.

Dari simpang jalan utama ke Gua Musang, laluan berliku, berlumpur yang merentasi beberapa bukit sejauh kira-kira dua kilometer ke dalam, terpaksa diredahi dengan menaiki kenderaan pacuan empat roda yang disediakan.

Pelbagai jenis jentera berat bertungkus-lumus melakukan kerja siang dan malam sejak projek yang menelan belanja kira-kira RM1.6 bilion itu dimulakan dua tahun lalu. Ia dijangka siap sepenuhnya penghujung 2015.

Deruman enjin jentera dan beratus tenaga kerja dengan sebahagian besarnya warganegara China kelihatan komited bagi memastikan projek yang mampu membekalkan elektrik negara siap mengikut jadual.

Setiba di lokasi, suatu panorama mengasyikkan terakam, yang kedudukannya hampir dengan dua buah terowong gergasi dengan setiap satu berukuran 398 meter panjang dan bergaris pusat 9.2 meter yang siap dibina di dasar Empangan Puah itu.

Pada waktu itu, dasar atau lantai saluran berlekuk di sekitar dua terowong berkenaan masih kering sebelum mula digenangi air sejurus kerja lencongan Sungai Terengganu di kawasan itu dilakukan bagi tujuan menakung air untuk proses penjanaan hidro.

Majlis Pelencongan Sungai Terengganu untuk Projek Hidroelektrik Hulu Terengganu itu telah disempurnakan Presiden merangkap Ketua Pegawai Eksekutif TNB, Datuk Seri Che Khalib Mohamad Noh, di sini baru – baru ini.

Beliau melakukan gimik perasmian dengan menekan 'butang letupan' sebelum air sungai dialirkan dan beransur-ansur memenuhi takungan di situ.

Turut hadir Pengarah Eksekutif merangkap Ketua Pegawai Operasi TNB, Datuk Ir. Azman Mohd.; Naib Presiden TNB, Datuk Ir. Mohd. Nazri Shahruddin dan Pengurus Besar TNB Terengganu, Md. Yuslan Mohd. Yusof.

Hadir sama Pengarah Urusan Loh & Loh Constructions Sdn. Bhd., Jason Loh; Pengarah Urusan Sinohydro Corporation Ltd., Che Wei Li dan Pengarah Projek Perunding HTJV, Travis Smith.

Che Khalib berkata, majlis tersebut dilangsungkan bagi meraikan kejayaan melencongkan Sungai Terengganu melalui dua terowong berkenaan hasil usahasama syarikat Loh & Loh Constructions Sdn. Bhd., dan Sinohydro Corporation Ltd.

Menurutnya, sebaik siap sepenuhnya kelak, projek hidro tersebut mampu membekalkan 250 megawatt (MW) untuk seluruh negara.

Malah, beliau turut memberi jaminan projek berkenaan bukan sahaja mampu menampung keperluan bekalan elektrik negara tetapi merupakan suatu projek penambahbaikan dalam membantu mengelak berlaku banjir di kawasan-kawasan tertentu.

"Apabila projek hidroelektrik ini (Hulu Terengganu) dan projek Hidro Elektrik Ulu Jelai di Pahang siap nanti, ia akan meningkatkan lagi bekalan tenaga hidro ke seluruh negara," katanya.

Che Khalib turut berpuas hati dengan kerja-kerja pembinaan bagi menyiapkan projek Hidroelektrik Hulu Terengganu itu tanpa memusnahkan ekosistem dan persekitaran.

Beliau seterusnya menangkis dakwaan pihak tertentu termasuk pertubuhan bukan kerajaan (NGO) kononnya projek pembinaan hidro seumpama itu dilaksanakan turut menjejaskan serta merosakkan alam sekitar.

Beliau berkata, sehingga ini prestasi projek itu hampir mencapai 20 peratus siap dan berjalan mengikut jadual iaitu jangkaan takungan air bermula pada November 2014.

Katanya, projek yang melibatkan kawasan takungan air seluas 6,130 hektar itu apabila siap kelak mampu menjana 250MW kuasa elektrik.

"Projek itu akan melibatkan takungan air di Tasik Puah seluas 6,000 hektar dan Tasik Tembat seluas 130 hektar," katanya.

13 di jerangau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jerangau - Google Blog Search


Blog Felda: felda <b>jerangau</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Feb 2012 12:00 AM PST

Blog Felda: <b>felda jerangau</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Feb 2012 12:00 AM PST

Blog Felda: <b>felda jerangau</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Feb 2012 12:00 AM PST

Blog Felda: <b>felda jerangau</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Feb 2012 12:00 AM PST


Blog Felda: <b>felda jerangau</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Feb 2012 12:00 AM PST


Blog Felda: <b>felda jerangau</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Feb 2012 12:00 AM PST


Blog Felda: <b>felda jerangau</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Feb 2012 12:00 AM PST


Blog Felda: <b>felda jerangau</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Feb 2012 12:00 AM PST


Blog Felda: <b>felda jerangau</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Feb 2012 01:18 AM PST


Blog Felda: <b>felda jerangau</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Feb 2012 01:39 AM PST


Blog Felda: <b>felda jerangau</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Feb 2012 01:29 AM PST

[unable to retrieve full-text content]Kami warga Felda Jerangau mengucapkan terima kasih di atas kesudian menjadikan kampung kami sebagai destinasi program yang bermakna ini. Besar harapan kami agar program yang murni seperti ini akan terus dapat dijalankan untuk ...

Full content generated by Get Full RSS.

13 di ajil - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di ajil - Google Blog Search


Rekabentuk Banglo « alriscitra creative

Posted: 02 Jun 2012 11:33 PM PDT

About ALRISCITRA CREATIVE

WE ARE ~ SKETCH ARTIST, PHOTOGRAPHER, CONTRACTOR, SUPPLIER, DESIGNER, DESIGN CONSULTANT :
ARCHITECTURE | INTERIOR | GRAPHIC DESIGN | LANDSCAPE | FINE ART | DECORATION | 3D SCALE MODEL | 3D VISUAL | ADVERTISING | PRINTING | DISPLAY EXHIBITION BOOTH | PHOTOGRAPHY | VIDEOGRAPHY.

For more info, please email to alriscitra@gmail.com or admin@alriscitra.com
Thank you! :-)

13 di jabor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jabor - Google Blog Search


AZNI BINTI MAT ISA: Pergi Dungun melalui jalan <b>Jabor</b> > Entri <b>...</b>

Posted: 13 Jun 2012 05:48 AM PDT

Arakian tersebutlah kisah pada cuti semester nan lalu,aku pulang ke kampung Kelana Jaya untuk berjalan sambil mencuci fikiran turun ke Pantai Timur. Misi utama adalah ke Dungun indah permai yang terletak di negeri Trengganu.
 Kami bertolak pagi itu dengan keahlian seramai 7 orang dan berhenti minum di kawasan rawat dan rehat yang tak berapa sedap iaitu di Genting Sempah. Duduk bersebelahan dengan aku ialah host jalan-jalan Dungun, gadis lemah lembut ayu pemalu tapi hebat berbahasa Inggeris Cik Wahida, yang kami panggil dengan nama manjanya Wieda.
Terer ek mak kita yang dah usia 72 tahun tu,. boleh follow perjalanan yang ku anggap jauh dan agak meletihkan bagi mereka yang seangkatan usia dengan beliau.
As usual, my sister must be in the picture, maksud aku kemana kami berjalan dia mesti dan diwajibkan jadi tekong, memandangkan pengalaman serta rekod cemerlang yang dipegang sepanjang handle any trip famili.
Aku ni bukan ingat sangat jalan yang kami lalui. Fokus ku adalah lebih terarah kepada merakam panorama yang menerujakan.
Maka bermulalah satu perjalanan yang panjang, tetapi bagiku adalah pendek disebabkan keasyikan melihat pemandangan indah.
Kami melalui jalan yang disebelah kanan,.dan melepasi cabang itu aku dapat melihat dengan sangat jelas perkataan Puspen Karak di atas bukit sebelah kanan. Adalah difahamkan bahawasanya tempat ini adalah tempat bagi memulihkan penagih dadah.
Melepasi Puspen, dari jauh ku lihat awan bergulung-gulung seperti kapas dan jaraknya bukan nya pendek,sangat panjang dan saujana mata memandang meliputi sekeliling "round the clock"
Mata ku terpegun,terpana, terlekat di kaki langit Allah, dan aku dapat melihat dengan sangat jelas awan-awan itu sangat mesra dengan manusia,. seperti dapat aku capai dari tingkap kenderaan.
Aku rasa kecil dan kerdilnya diri berada dibawah gulungan awan Allah Yang Hebat,
Aku memang sangat suka awan dan sangat sayang awan.
...dan awan-awan pujaan ku itu semestinya dimiliki dan dicipta oleh Dia.

 Dia lah yang mencipta alam yang indah ini. Alam yang dikaryakan adalah sangat Agung dan tiada apa pun boleh menandingi kehebatan Nya.

Dari awan yang bergulungan,.. marilah kita meneruskan perjalanan. Kita bakal melalui sebuah jambatan yang merentasi sungai Pahang yang dimana dihiasi dengan pintu gerbang.
Inilah jambatan Temerloh...yang mempunyai dua pintu gerbang yang mengalu-alukan kedatangan para tetamu yang memasuki negeri Pahang..
Aku pernah merakamkan gambaran ini di waktu dan masa yang berbeza. Jika rajin boleh saja kalian ziarah di sini :    

maka begitulah kejadian alam.... siang berganti petang..... ke senja...... ke malam...

Alam tetap setia menanti tetamu yang datang silih berganti menikmati keindahaan dan kecantikan yang dicipta

Rakaman gambaran sungai Pahang tidak dapat diambil dengan 'sharp".,memandangkan kelajuan kereta yang bergerak,. ditambah pula dengan senda gurauan ahli yang tidak memungkinkan tangan ku "stay" tidak gegar.
Melepasi pintu gerbang itu,.dari jauh aku dapat melihat satu lagi kecantikan alam iaitu langit yang membentuk huruf S
Cantik sungguh awan S ini, terasa seperti baru sahaja aku melihatnya di langit nan biru

Dari jauh dapat ku lihat kepulan awan yang mungkin sahaja mengelilingi Tasik Cini, Pahang



Silalah layan gambar -gambar berikut dengan perasaan syahdu..cewah

Maka kita mulai memasuki jalan alternatif..
Ingatkan tak lah ramai yang ikut jalan ni..

masa ni dah masuk waktu makan tengahari dan perut pun dan bising buat perangai
rasa-rasanya kita sedang melalui kawasan felda/felcra
Sedap ek kalau dapat singgah makan kat warung gini,masakan pure orang kampung
Inilah balasan yang diberi bila kita melalui jalan alternatif, indah,aman,tenang.
Boleh nampak road to road, tapi jangan memandu sendirian, aku jangkakan adalah bahaya you
Mungkin ini adalah sekolah atau kolej baru
Kehidupan yang sederhana, dan kita semua mempunyai jalan hidup yang tersendiri
Hidup sederhana sekalipun,. keselamatan diri janganlah diabaikan..malang tidak berbau..
cantik...seperti kata orang putih...country road..oh country road take me home...to the place ..I belong..



Perang poster rupanya telah bermula..
Nama kampung ni..Kampung Baru Ayer Jerneh. Ejaan pun stail orang lama.
Lapar doh weh...
Yes bang,.order apa ya,teh ais o teh o ais ?




kita telah memasuki territory Paka yang terkenal dengan industri minyak tanahair dan sudah tentu bercap kan Petronas
Dari jauh kita boleh melihat kawasan ini ada minyak.... ni ha kat bawah..tanda kawasan ni ada minyak

cantik,,macam castle yang unik
Yeahyy!!kita telah memasuki Dungun.....welcome to Dungun kawan-kawan

hahaha.....................sabo je lah...adakah anda suka buang sampah dari kenderaan especially kulit rambutan?

yang kita lalui dibawah ni...adakah Sura Gate?..ye la kot
dik...cuti sekolah dok g mano ke weh..

Bila masuk je kawasan ni hati terimbau ke kenangan nan lalu bersama Allahyarhamah kakak ku Azlina

Dungun sejuta kenangan....disinilah cinta seni ku bersemi...
Dungun nan indah...suci terpelihara..
damai...tenang...
sayu...

bersambung....

13 di kerteh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kerteh - Google Blog Search


teganuku: Kompleks Biopenapisan <b>Di Kerteh</b> Jana RM204b <b>...</b>

Posted: 16 Jun 2012 08:39 PM PDT

"...apabila siap kelak, kompleks itu mampu menarik kemasukan lebih banyak teknologi produk bio ke negeri ini sekali gus memberi manfaat kepada penduduk tempatan dari segi ekonomi....Keseluruhan projek tersebut dijangka menjana Pendapatan Negara Kasar (PNK) kumulatif sebanyak RM20.4 bilion menjelang 2020 di samping mencipta 2,500 pekerjaan 'hijau' di Malaysia."
 - Datuk Seri Ahmad Said
Bagi kebanyakan rakyat Terengganu, mereka biasa mendengar dan mengenali pokok Petai Belalang dan Akasia.

Namun kedua jenis pokok itu ketika ini mungkin terbiar atau dibiarkan begitu sahaja. Namun dalam tempoh beberapa tahun akan datang pokok Petai Belalang atau nama saintifiknya Leucaena leucocephala dan Akasia atau Acacia Mangium akan menjadi tanaman penting bertaraf komersil di Terengganu.

Ini kerana kedua-duanya akan digunakan sebagai bahan mentah yang diperlukan di Kompleks Biopenapisan yang bakal dibangunkan di Taman Polimer, Kertih yang dijangka mampu menjana perolehan sebanyak RM1 trilion.

Ini bukan 'mimpi Pak Belalang' tetapi realiti yang jangan sembarangan diperlecehkan kerana kompleks biopenapisan terbesar Asia menjelang 2014 akan dibangunkan di negeri ini. Ia berkat kerjasama strategik antara kerajaan negeri Terengganu, Malaysian Biotechnology Corp Sdn Bhd (BiotechCorp) dan Majlis Pembangunan wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECERDC).

Majlis menandatangani dokumen kerjasama bagi pembangunan Kompleks Biopenapisan antara kerajaan negeri Terengganu dengan Majlis Pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECERDC) dan Malaysian Biotechnology Corporation (BiotechCorp) di Kuala Terengganu berlangsung Rabu (13 Jun 2012) lalu.

Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Said menjelaskan kerajaan negeri akan menanam pokok berkenaan bulan depan sebagai percubaan untuk melihat keberhasilannya.

Sebagai persediaaan, sejumlah 30,000 hektar tanah telah disediakan untuk pembangunan ladang pokok Petai Belalang yang akan menghasilkan 1.5 juta tan metrik cip kayu setiap tahun daripada pokok berkenaan.
 
Dan sekiranya projek itu berjaya dan menguntungkan, Kerajaan Negeri akan sarankan petani di negeri ini menanam pokok berkenaan dengan menyediakan tanah untuk mereka antara tiga hingga lima hektar seorang.

Kerajaan Negeri akan mengalakkan petani di negeri ini menanam pokok-pokok berkenaan kerana Kompleks Biopenapisan terbesar di Asia ini memerlukan bahan mentah berkenaan yang banyak untuk menghasilkan produk-produk terbitan bio (bioderivatif) seperti karbohidrat lanjutan, biokimia, biobahan, biobaja dan ramuan suapan aktif.


Kerajaan Terengganu tidak mahu tunggu lama untuk merealisasikan kompleks biopenapisan terbesar di Asia itu di kawasan seluas 1,000 hektar itu apabila pembinaannya akan mula dibina bulan depan dan dijangka siap dan beroperasi pada 2014.

Dibangunkan oleh ECERDC, kos prasarana kompleks tersebut yang terletak di Taman Biopolimer Kertih dianggarkan RM170 juta. Taman Biopolimer Kertih ini merupakan antara projek utama Zon Ekonomi Khas ECER (ECER SEZ) yang menawarkan peluang pelaburan dan sinergi yang meluas kepada peserta industri bioteknologi.

Kejayaan Kerajaan Negeri menempatkan projek ini yang menjadi projek mercu tanda utama dan yang pertama di Malaysia menggunakan bahan mentah cellulosic untuk menghasilkan bioderivatif seperti karbohidrat, biokimia, biomaterial, biobaja dan ramuan makanan haiwan yang aktif pastinya akan merancakkan lagi industri bioteknologi di negara ini.

Kedudukannya yang berhampiran dengan Kompleks Petrokimia Bersepadu Kertih milik Petronas membolehkan pembekalan produk secara bersilang antara kedua-dua kompleks yang pada masa sama menawarkan ekonomi yang menguntungkan bagi pembekalan utiliti dan logistik.

Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) BiotechCorp Datuk Mohd Nazlee Kamal menjangkakan projek itu menjana pendapatan negara kasar terkumpul RM20.4 bilion menjelang 2020 dengan pengeluaran 800,000 tan metrik bioderivatif setahun.

Bagi Kerajaan Negeri, projek ini bukan sahaja semakin melengkapkan Terengganu sebagai salah sebuah negeri maju menjelang 2020 tetapi ia turut menyediakan 2,500 peluang pekerjaan baharu bagi negeri ini.

Dengan jangkaan Pelaburan Langsung Asing (FDI) berjumlah RM6.8 bilion, kompleks yang terletak di kawasan seluas 1,000 hektar di taman itu dijangka akan diduduki oleh lapan penggiat industri bioteknologi perindustrian menjelang 2015.

Bagi Menteri Besar, keyakinan pelabur terhadap keupayaan Terengganu sebagai destinasi pelaburan unggul, dinamik dan kompetitif membuktikan negeri ini mampu bersaing di peringkat global.

Ini kerana Taman Biopolimer kini berjaya menarik kedatangan pelabur besar seperti Hi-Essence Cable Sdn Bhd, MIE Copper Sdn Bhd dan CJ Arkema, masing-masing dengan pelaburan berjumlah melebihi RM2 bilion.

Projek ini pastinya akan menguntungkan semua pihak dan lebih membanggakan, terdapat beberapa syarikat lagi, termasuk dari Eropah dan Amerika Syarikat turut menyatakan minat untuk melabur di lokasi sama.

Bagi Ahmad Said, perkembangan positif itu mampu menjadikan Taman Biopolimer sebagai hab industri bioteknologi di peringkat antarabangsa serta menaikkan imej Terengganu di mata dunia.

Penubuhan kompleks ini tentunya sesuatu yang ideal bagi menarik kemasukan lebih banyak teknologi produk bio ke negeri ini dan secara tidak langsung mampu memberi manfaat dan menjana pendapatan.

Yang paling penting ia akan menyediakan peluang pekerajaan dan penghasilan pertanian yang besar untuk rakyat Terengganu.

Nota - sebahagian besar bahan disiarkan melalui Bicara Terengganukita, Trg FM  14 Jun 2012.

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved