ads

Ahad, 9 Oktober 2011

13 di rantau abang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di rantau abang - Google Blog Search


Mengapa Beraya <b>Di Rantau</b> Orang

Posted: 25 Aug 2011 10:28 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Itu je yang sesuai dikatakan sekarang ini. Hujan yang turun dengan agak lebat petang tadi memenuhkan bendang di belakang rumah. ... Nak beraya di Rantau Abang.. jauh sangat ehhh… :D Dulu LainSekarang Lain recently ...

13 di paka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di paka - Google Blog Search


My Story - A day at a time....: JJCM–Ikan Bakar <b>di Paka</b>

Posted: 05 Oct 2011 07:15 PM PDT

Ianya adalah sebuah kedai makan biasa yang terletak diantara stesen minyak Petronas dan stesen Minyak Shell di bandar Paka Terengganu. Namun menjelang pukul 12.00 tengahari, pelanggan akan beratur untuk mendapatkan ikan bakar.

IMG_1926

Kelihatannya macam ikan bakar biasa yang dibakar diatas kuali bersama kunyit dan mentega, tapi bagi mereka yang telah mencuba pastinya akan datang lagi.

IMG_1924

Mungkin kesedapannya terletak pada ikan yang dimakan panas-panas, atau  kuah asamnya yang pekat dan sedap, atau mungkin juga kuah kicapnya yang lemak masin dan manis. Walau apa pun alasannya, mencuba ikan bakar ini dirumah tidak sama rasanya dengan disini. Selain dari itu, ada beberapa masakan yang lain dari masakan dikedai lain seperti daging salai lemak chili api dan sayur ulam masak lemak tempoyak juga terdapat disini. Tidak pernah bertanya pada tuan kedai, tapi rasanya mereka berasal dari Negeri Sembilan kerana masakannya pedas sidikit berbanding dengan 'standard' lauk di Terengganu. Kami sanggup datang dari Dungun apabila teringin nak makan ikan bakar disini.

13 di besut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di besut - Google Blog Search


T E G A N U K I TA: Permainan gasing masih popular <b>di Besut</b>

Posted: 03 Oct 2011 05:30 PM PDT

Oleh: Mohammad Ishak


MENARIK..remaja daerah Besut meminati permainan gasing

Biarpun kebanjiran pelbagai jenis permainan berbentuk game yang menghantui peminat terutama dikalangan remaja negara ini dengan menggunakan teknologi moden seperti komputer namun permainan tradisional terutama gasing masih mampu menarik minat penyertaan golongan muda.

Ini terbukti apabila ramai dikalangan remaja di daerah Besut menyertai permainan gasing bersama golongan yang sudah berusia yang sememangnya meminati permainan tradisional itu sejak turun temurun.

Pembabitan remaja dalam permainan itu bersama golongan tua yang sudah dalam katagori usia emas satu perkembangan menarik kerana selain mereka dapat bergaul dengan orang lebih tua daripadanya mereka juga mewarisi permainan tradisional berkenaan.

Yang Dipertua Majlis Kebudayaan Daerah Besut (MKDB), Yusoff Kasim berkata, pihaknya masih memulihara permainan tradisional itu daripada pupus ditelan zaman dan usaha mempertahankannya sentiasa diberi perhatian.

Katanya, penubuhan Persatuan Gasing Daerah Besut satu contoh baik yang dilakukan penduduk daerah itu untuk memulihara permainan berkenaan daripada terus dilupakan oleh generasi sekarang.

Menurutnya, persatuan itu kini dianggotai kira-kira 100 ahli yang sebahagian besarnya peminat gasing aktif menjalankan pelbagai aktiviti termasuk pertndingan membabitkan sesama ahli dan juga pertandingan antara peserta Terengganu dan Kelantan.

"Ahli persatuan berkumpul setiap hujung minggu mengadakan pertunjukkan dan pertandigan secara bergilir mengikut kampung," katanya.

Malah,katanya, menerusi pertandingan itu mereka juga dapat mengumpul remaja sekali gus dapat mengcukil bakat baru dalam permainan berkenaan.

Sehubungan itu, Yusoff mencadangan jabatan berkaitan supaya menganjurkan pertandingan lebih berpristej bagi menarik minat penduduk negeri ini menghayati seni permainan tradisional berkenaan yang memerlukan kesabaran dan ketelitian ketika bertanding.

13 di hulu terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di hulu terengganu - Google Blog Search


T E G A N U K I TA: Politeknik <b>Hulu Terengganu</b> tetap diteruskan

Posted: 04 Oct 2011 05:54 PM PDT

Oleh FAUZI MOHD

Projek pembinaan kampus Politeknik Hulu Terengganu (PHT) yang tergendala sejak lebih tiga tahun lalu tetap diteruskan pembinaannya di daerah itu.

Ketika ditanya pemberita, Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains dan Teknologi negeri, Ahmad Razif Abd. Rahman berkata, projek berharga RM184 juta itu tertangguh pembinaan berikutan masalah teknikal dan tapak asal yang tidak sesuai.

Menurut beliau, pihaknya telah bangkitkan masalah berkenaan dalam pertemuan dengan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Mohd. Yassin yang berkunjung ke Terengganu baru-baru ini.


"Walaupun mengalami kelewatan, politeknik itu tetap akan dibina. Tidak dipindahkan ke daerah lain, tetap dibina di Hulu Terengganu.

"Kita tidak dapat memaklumkan bila ia akan mula dibina kerana usaha untuk menyelesaikan masalah itu sedang berjalan antara kerajaan negeri dan persekutuan," katanya selepas Majlis Konvokesyen Politeknik Sultan Mizan Zainal Abidin (PSMZA), Dungun baru-baru ini.

PHT yang menyewa bangunan milik Majlis Daerah Hulu Terengganu di Kuala Berang kini mempunyai kira-kira 200 pelajar dengan menawarkan dua program pengajian iaitu Diploma Perakaunan dan Diploma Pengurusan Pelancongan.

Tambah Ahmad Razif, pihaknya turut mengambil kira cadangan beberapa pihak untuk membina kampus itu di kawasan padang ragut Tersat di Kampung Tanjung Putat atau berhampiran Padang Astaka Kuala Berang.

"Pembinaan kampus berkenaan cukup penting bagi memastikan penduduk di kawasan itu menerima pendidikan dengan lebih baik, selaras dengan perancangan asalnya," ujarnya.

13 di jerangau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jerangau - Google Blog Search


canolelisabet: Tanam <b>Jerangau di</b> Bukit Tinggi

Posted: 29 Sep 2011 01:15 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Tanam jerangau di bukit tinggi. Mati dipijak anak badak. Melihat sang bangau sakit gigi. Gelak terbahak penghulu katak. Diposkan oleh Raden Muhammad Hendra di 01:15 · Kirimkan Ini lewat EmailBlogThis! ...

13 di jerteh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jerteh - Google Blog Search


Pencerobohan rizab sungai <b>di Jerteh</b> | Aduan Rakyat Online

Posted: 03 Oct 2011 07:48 AM PDT

Saya nak adukan Sungai Alor Pok Ka di Kg Jabi, 22020 Jerteh, Besut, Terengganu telah lama diceroboh oleh segelintir pihak yang tamak harta dengan menimbus tebing sungai yang dulunuya lebar 6 kaki kini menjadi 2 kaki lebar sahaja untuk penanaman getah walaupun sering tenggelam bila banjir.

Masalahnya sungai makin tertutp dan aliran air tersekat sedangkan dibahagian atas sungai lebih luas dan lebar tetapi dibahagian bawahnya dah hampir tertutup aliran air sungai yang dahulunya lancar tetapi sekarang tersekat semakin jadi teruk.yang makin parahnya ialah tuan tanah tu buat pagar sampai ke dalam rizab sungai sehingga air sungai sudah jadi macam empangan bukan lagi sungai sebab tersekat oleh pagar yang dibuat sehingga ke dalam rizab sungai.

Masalah ini dah penat saya adukan sana sini termasuklah jps , jas dll namun nampaknya mereka semua hanya omong kosong sahaja kononnya nak ambil berat pasal sungai dan alam sekitar dan siapkan talian hotline tetapi bila saya telefon dan buat aduan hasilnya masalah masih belum selesai dah bertahun=tahun dah macam ni keadaannya mereka buat pada saya pada sungai dan pada alam sekitar.

Saya mintak tolong sangat pada aduan rakyat ni supaya dapatlah tolong masalah saya ni sebab sungai tersebut dah makin serius dah dirosakkan oleh orang yang tak ada peri kemanusian dan hati perut.terima kasih, wassalam

By: bakri hassan

Aduan yang berkaitan:

13 di kemaman - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kemaman - Google Blog Search


Pemuda <b>Kemaman</b> yakin pertahan 4 kerusi <b>di</b> Parlimen <b>Kemaman</b> <b>...</b>

Posted: 13 Sep 2011 02:36 AM PDT

Pemuda Kemaman yakin pertahan 4 kerusi di Parlimen Kemaman

Pemuda Umno Bahagian Kemaman akan turun padang ke setiap kawasan peti undi mulai bulan depan untuk berjumpa dengan semua Ketua Pemuda cawangan sebagai persiapan memantapkan lagi jentera pilihan raya Umno dan Barisan Nasional (BN) di daerah ini.

Ketuanya, Mohd Hisham Zubir berkata, memandangkan pilihan raya umum dijangka akan diadakan sekitar tiga dan empat bulan akan datang, jadi sudah tiba masanya jentera pilihan raya digerakkan.

Menurutnya, menerusi usaha itu setiap jentera Pemuda Umno dapat didekati sebagai persediaan menghadapi pilihan raya umum nanti.

Katanya, ketika ini jumlah keahlian Pemuda Umno bahagian Kemaman yang melebihi 10,000 orang yang merupakan antara keahlian tertinggi di seluruh Malaysia diyakini mampu membantu dalam pertahankan kerusi Umno dan BN di daerah ini.

"Dalam mendekati golongan belia dan pemuda kita ambil peluang melalui program dana bakti remaja dan mendekati kelompok ini kita turut mengambil kira minat orang muda.

"Misalnya kita banyak mengadakan program sukan termasuk futsal, bola sepak, motocross dan sebagainya kerana sukan berkenaan digemari mereka," katanya kepada Sinar Harian pada rumah terbuka Aidilfitri Pemuda Umno Kemaman, Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) dan Umno Geliga Baru yang diadakan di kediamannya di Taman Desa Sri Geliga 2, di sini.

:Sementara itu, menurutnya majlis rumah terbuka itu yang dihadiri ribuan tetamu secara tidak langsung menjadi medium untuk meraikan semua Ketua Pemuda Umno cawangan yang selama ini ikhlas berbakti kepada rakyat.

Selain itu, kehadiran ketua jabatan kerajaan, swasta, syarikat sekitar dan penduduk pada rumah terbuka itu juga terus menghidupkan tradisi rumah terbuka di daerah ini yang masih belum berakhir biarpun 1 Syawal sudah hampir dua minggu berlalu.

Sumber: SH

13 di jabor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jabor - Google Blog Search


Malaysia Zoom » Bajet untuk rakyat – Ahmad Said

Posted: 08 Oct 2011 04:02 PM PDT

KUALA TERENGGANU 8 Okt. – Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said menyifatkan Bajet 2012 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semalam sebagai pembentangan bajet untuk rakyat apabila melibatkan peruntukan menyeluruh kepada semua lapisan masyarakat.

Katanya, bajet tersebut bukan sahaja mengambil kira kepentingan rakyat secara umum, malah turut merangkumi kepentingan untuk meningkatkan ekonomi rakyat sekali gus mampu memastikan ekonomi terus berkembang.

"Pembentangan bajet pada kali ini amat menyeluruh dan sesuai dengan slogan 'Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan' yang sering kita dilaungkan serta ia memenuhi keperluan rakyat dari pelbagai segi terutamanya dalam menghadapi kesan kemelesetan ekonomi dunia.

"Apabila rakyat mendapat manfaat, lebih mudah untuk mengembang dan meningkatkan ekonomi negara tambahan dengan pelbagai insentif yang diumumkan, kita yakin bakal menarik lebih ramai pelabur," katanya.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan majlis penutup Program Wacana Melestarikan Pendidikan Terbilang anjuran Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu (JPNT) dengan kerjasama Agensi Pembangunan Masyarakat Terengganu (APMT) di Hotel Permai di sini, hari ini.

Mengulas lanjut, Ahmad berkata, beliau juga melahirkan rasa terima kasih kepada Perdana Menteri apabila turut meluluskan penyambungan projek pembinaaan Lebuhraya Pantai Timur Jabor-Kuala Terengganu.

Selain itu, katanya, penduduk di Dungun juga menerima berita gembira apabila pembinaan Hospital Dungun yang baru juga akan diteruskan dan dijangka bakal di bina bermula tahun depan.

Jelasnya, hospital berkenaan yang dijangka mengambil masa untuk siap dalam tempoh kira-kira setahun hingga tiga tahun itu bakal di bina di atas tanah seluas 20 hektar di Kampung Simpang Che Lijah.

"Setakat ini saya tidak tahu kos yang bakal diperuntukkan tetapi hospital tersebut mampu memuatkan 200 buah katil untuk menempatkan pesakit demi keselesaan mereka," jelasnya.

Dalam pada itu, Ahmad turut mengulas tentang Bajet 2012 yang memansuhkan bayaran yuran persekolahan untuk sesi 2012 bagi sekolah rendah dan menengah melibatkan kos RM150 juta.

Katanya, pengumuman tersebut pastinya amat ditunggu-tunggu oleh rakyat dan sehubungan itu, beliau berharap melalui manfaat yang telah diberikan itu dapat memberi motivasi kepada ibu bapa untuk melahirkan lebih ramai cendiakawan.

"Bayaran yuran yang dikenakan tidak mahal pun tetapi jika dimansuhkan adalah lebih baik kerana tidak akan membebankan rakyat. Namun, ibu bapa harus bersedia memberi nilai tambah kepada pendidikan anak mereka sekiranya mahu melihat mereka berjaya dan bukan hanya mengharap bantuan kerajaan semata-mata," katanya.

Dipetik dari Utusan Malaysia

13 di pulau wan man - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau wan man - Google Blog Search


Taman Monumen, Taman Tamadun Islam, <b>di Pulau Wan Man</b> - Kirapu

Posted: 16 Feb 2011 07:52 PM PST

Taman Tamadun Islam (TTI) terletak di pulau Wan Man tak jauh dari Losong (kawasan yg terkenal dgn kepok Losong) dan muzium Terengganu. Taman Tamadun Islam (TTI)ni ialah sebuah taman tema yang mengetengahkan keunggulan seni warisan dan seni bina Islam dari seluruh dunia.Kat sini kitorang ambil pakej promosi masa tu semperna karnival iaitu pakej termasuk tiket masuk dan keretapi di taman monumen, river cruise dan pakej makan serta cenderamata dengan harga RM20.00.
Taman Monumen

Di taman monumen ni terdapat pelbagai replika masjid dan senibina keagungan Islam. Selain menggunakan keretapi, pengunjung boleh gak menyewa basikal yg terdapat di sini.

Banyak lagi sebenarnya monumen2 yg ada kat sini selain daripada semua yg di atas. Kalau nak tengok kena la datang sini.

13 di bukit besi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di bukit besi - Google Blog Search


slumber + cooLfever: berbasikal ke <b>bukit besi</b> 1

Posted: 09 Sep 2011 02:32 AM PDT

hadoii.. lamer benar aku tak update blog ni. dah beberapa bulan dah.

so dengan itu aku memang konpem dah takde orang visit sini. T.T ..

takpe, ramadhan baru berakhir aku sabar ye.

mule2 aku citer dulu pasal amende yang berlaku sekitar aku dari

A sampai Z.  dari sebelum puasa sampai raye, barulah aku update

pasal mende lain.. kalau korang bosan, aku tetap nak pakse korang bace.

ok. yang pertame.

'pengalaman aku berbasikal ke bukit besi'.

alah.. berbasikal je.. tu pun nak kecoh.. ehem2. kalau setakat naik

basikal gedek2, aku pun taknak story. tapi lebih kurang sebulan yang

lepas la, kelab basikal bawah uitm ade wat satu aktiviti. kitorang

perlu berbasikal dari dungun ke bukit besi sejauh 40 km. yela, memang

takleh kalahkan pelumba2 basikal, tapi tetap jauh kan? ala kalau tak

jauh pun, korang anggap la jauh, leh aku bangga sikit ngan kudrat aku

yang mengayuh basikal letih2 ni.

kitorang bertolak pagi dalam kul 8, pastu sampai kat bukit besi dalam

pukul 11 lebih. alhamdulillah sepanjang perjalanan takde la kejadian yang

tak dingiini berlaku. cume semasa perjalanan tu ade la sekor babi

melintas jalan. orang2 yang tak penah tengok babi tu mula la kecoh2

"ehhh! tengok tu! babiii!". mungkin babi tu comel sangat kot sampai

diorang exited macam tu.




*gambar babi tak di snap sebab haramm

lepas sampai, kaum2 lelaki siap2 nak gi solat jumaat, sebab hari tu

hari jumaat. kalau hari lain, maka takde la solat jumaat. diorang balik

je dari masjid, kitorang makan. pastu gi kat tasik yang ade kat sane,

kitorang berkayak pulak. sebelum tu, kitorang berendam dulu dalam air

sambil gelak ketawa yang tak berapa comel bunyinye. pastu kitorang

diberi penerangan tentang kayak dan selepas tu, kitorang perlu naik

kayak berpasangan lelaki ngan perempuan. diorang suruh lelaki yang pilih

pasangan, so aku yang terpinggir ni menunggu je la sape2 yang datang.

alhamdulillah ade jugak lelaki yang pilih aku. maklum la, orang terpinggir.

lepas tu? nanti la sambungan entri lepas ni.. nak balik bilik la pulak..

hehee....

*korang mesti bace tau. kalau tak aku ganggu korang tiap2 malam.



 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved