ads

Isnin, 16 Julai 2012

13 di besut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di besut - Google Blog Search


Kolokium Kepimpinan Mahasiswi Nasional (KKPN) <b>di</b> ILIM, <b>Besut</b>.

Posted: 05 Jul 2012 08:21 AM PDT



Alang alang masih panas lepas tulis satu entri, baik aku teruskan saja dengan entri yang seterusnya.hehe. kemungkinan hujung minggu ni aku ada hal sedikit.kang nanti tertangguh-tangguh lagi. Ada pula nanti yang menghantar mesej menanyakan kapan mahu update blog :p sungguh aku tak lupa, internet kat rumah ni lambat macam siput. siput jalan pun laju lagi.
Minggu lepas buat sekian kalinya, aku menjejakkan kaki ke Terengganu Darul Iman setelah kira-kira 13 tahun kami pindah keluar dari Terengganu. Tak ingat dah duduk kat area mana tapi yang pasti tadika aku kat depan rumah aje ehehe :) Tujuan ke tranung kali ni bukan untuk melancong atau mengimbas nostalgia lalu, tapi sebenarnya untuk hadiri Kolokium Kepimpinan Mahasiswi Nasional (KKPN) yang diadakan di besut.  Waktu nok kelik tu adola jalang-jalang sikit, beli ole-ole. ß jangan tiru bahasa ni.bahasa hentam ajelah namenya.
Kolokium ni istimewanya dihadiri oleh kaum hawa saja, dengan seorang ustaz daripada jakim sebagai pengiring dan juga pengarah program. Sangat bebas dan den sangat sangat suko hehe.Kolokium ni jugak sambungan kepada aktiviti pkpim yang dulu penah buat di morib, iaitu kem res-q. Kalu dulu aku, fatin, firas dengan tiqah antara yang senior kat kem res-q, tapi kali ni mintak maafla, barangkali kalu kalian semua ikut serta, kita antara yang paling junior sekali dalam program. Ahaa.. silap besar dulu aku berangan nak jadi fasi.
Tapi tak apa, soal umur tak menjadi masalah. Asalkan kita hormat orang lain, dan yakin pada diri sendiri, kita mungkin bahkan bisa menjadi ketua. Sebabkan aku dah kenal beberapa orang kakak fasi, aku tak dela jadi malu-malu kucing sangat. Lebih-lebih lagi semuanya kaum hawa, ni la masanya untuk ku bina keyakinan diri supaya mantep! ;)
Kami bertolak pada malam khamis, berkumpul semua di kl sentral. Dan sampai di ILIM, besut kira-kira jam tujuh setengah pagi gitu.Subhanallah, tempat nya sungguh nyaman dan indah sekali! Dahla dekat dengan pantai. Allah maha mengetahui bahawa hambaNya seorang ini sangat cinta pada pantai!
A'la kulli hal, aku sangat berpuas hati sepanjang kolokium ini dijalankan, iaitu selama 3 hari dua malam. Aku timba pelbagai ilmu baru daripada penceramah-penceramah jemputan yang bukan calang-calang orangnya. Antaranya, Ustazah Zawiah Hasan-Mursyidah Rancangan Ustazah Pilihan Astro Oasis, Ustazah Normadiha Daud-Pensyarah UNISZA dan penulis buku, dan seorang lagi Ir En Khairunnizam (kalau tak silap)-Engineer IT.
Ada satu perkara lagi yang aku tak kan lupa selamanya. Pada hari yang kedua, selepas BBQ, biasalah, malam tu adalah malam kemuncak. Malam yang dipanggil sebagai culture night.Seakan tahu kemampuan kami, kumpulan aku (kump 5) diberi tugasan bertajuk: Sajak berirama- Wanita dan Bunga. Sajak??! aku mana pernah bersajak, inikan pula nak mengarangnya. Suruh menyanyi boleh tahan lagi :p Aduh sakit perut dibuatnya.Tempoh persediaan sudah lah singkat. Terus dalam pikiran aku terlintas seorang sahabat baik semasa di smap kajang dulu. Yaa… naimah! Seorang yang sangat hebat dalam bidang sastera begini!
Terus aku hantar mesej meminta pertolongan, dan siapa sangka, selang beberapa jam, satu mesej panjang masuk ke dalam inbox.Terkebil-kebil mataku membaca..
Tatkala alis mataku merenung
Pada sebuah citra nan indah
Jiwaku bagai dinaungi awan cinta
Terpaku..pada keindahan sang debunga
Duhan sebaik hiasan dunia
Dirimu persis kuntuman mawar
Indah dipandang, namun sukar disentuh
Dilingkari duri-duri keimanan
Dilitupi kelopak ketaqwaan
Dan disemai baja keredhaan
Bukan mudah untuk dihampiri
Apatah lagi untuk dimiliki
Kerana..tidak mudah meraih cintamu
Sesukar mencantas dahan ketaatan
Hanya, hanya pemuda yang cintakan Tuhannya
Bisa memiliki sekuntum mawar berduri
Subhanallah.subhanallah, ana sangat kagum dengan anti naimah! Dengan sajak yang anti nukilkan ini, dengan bangga ana bentangkan hasilnya pada kumpulan. Ada sedikit rangkap lagi yang ana tambah kerana bukan ana sorang saja yang baca, tapi setiap seorang dalam kumpulan ana turut mengambil bahagian. Alhamdulillah, terima kasih sahabatku cinta! ;)
Haa..terasa panjang pulak celoteh kali ni. Melepaskan gian agaknye.
Untuk setiap perkara yang Kau telah aturkan padaku, terima kasih yaAllah, aku sangat sangat menghargainya dan juga sangat sangat bersyukur terhadapnya. I luv u soo much :)
p/s: Fatin, ana bukan nak buat anti rase jeles, tapi serius ana rase program kali ni memang lagi bes daripada yang dulu kita pergi. Nama pun untuk mahasiswi makanya memang cocoklah aktivitinya dengan kita.hehe. Tapi jangan risau, memang betul ada hikmahnya. Hari ahad tu kami sampai malam dalam pukul 10 macam tu. Ana pun terpaksa tumpang bilik kakak uia dulu sebelum balik rumah keesokannya. Bayangkan kalu anti ikut, terkejar-kerjarla nak gi daftar 2 julai tu :D Ada apa-apa maklumat lagi, pasti ana akan informkan k! :)
surau yang tersergam indah.dikelilingi bukit dan pantai..tempat yang pasti akan dirindui!


semasa sesi tadabbur alam :)


di mana bisa ku cari ketenangan seperti yang ku rasakan saat ini.




 kak dyll yang menghandle aktiviti yang dinamakan semut gila
inilah ustazah zawiah, kalau sebelum ini hanya jumpa di kaca tv untuk forum perdana, kali ini siap berpeluang bertentang mata pula dengannya :)


kumpulan 5-semasa persediaan untuk latihan sajak :p


ini pula ustazah normadiah.subhanallah teknik penyampaian ceramahnya sungguh hebat.walaupun slotnya pada waktu tengahari, tiada seorang pun yang mengantuk.mana taknya, bahasa t'ganu nya sungguh pekat! tak kering gusi kami ketawa :D


penceramah dan bakal penceramah.ameen...


taklimat untuk praktikal komuniksi dakwah
berdoa sebelum memulakan perjalanan-menemu bual masyarakat luar


semasa proses interview-berrmacam ragam, berrrmacam pendapat




berpeluang untuk solat dan membaca mathurat di tepi pantai.subhanallah, pengalaman yang cukup berharga, cukup menginsafkan.




antara persembahan bidan terjun he he


rupanya hari ini hari lahir kak tikun.fasi kami yang tersayang ;D




bersama orang atasan kolokium


Kak rosita dari usim. kak ita punya ilmu agama yang sangat mantap! Sepanjang kolokium,dialah penghuluwati.Ditakdirkan pula aku sebagai roomatenya. yaAllah,,aku sangat-sangat bersyukur!.kak ita orang sabah, dan aku byk belajar benda baru darinya.trima qasih bah!


KKPN anjuran JAKIM & PKPIM berakhir dengan penuh nostalgia yang indah :) :)
Aku sentiasa berdoa supaya Allah menjadikan aku baik. Aku sentiasa berdoa agar Allah menempatkan aku bersama orang yang baik-baik. Dan yang pasti dan selamanya, aku sentiasa berdoa agar Allah mengampunkan dosa lamaku yang hina. Ameen. Ameen ya rabb..
"Setiap urusan ada masanya. Aku ikhlaskan tangan Tuhan membimbingku meraih seluruh impian ini."

13 di gong kedak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di gong kedak - Google Blog Search


duneoworld: Review Lima Sekawan <b>Di</b> Bukit Jaguh

Posted: 11 Jul 2012 05:44 PM PDT


Lima Sekawan Di Bukit Jaguh adalah buku ke 18 dalam senarai siri Lima Sekawan yang diterbitkan oleh Penerbitan Hasratpelajar, kiranya cam buku terakhirlah dalam siri ini sebelum aku tahu sebenarnya ada 21 buku kesemuanya. Sebenarnya jujukan senarai Hasratpelajar tu tak ikut susunan yang betul, buku ini bukan penamat siri Lima Sekawan. Aku pernah 2 kali memiliki buku ini iaitu edisi Penerbitan Fargoes tahun 70an tapi sayang sungguh kedua-dua buku tu hilang. Alhamdulillah berjaya juga jumpa edisi tahun 1984 ni yang sangat berharga bagi aku kerana mempunyai sentimental value yang tinggi. Versi Inggerisnya bertajuk Five Go To Billycock Hill iaitu buku ke 16 dari 21 buku.

Beberapa perkara unik yang aku dapat recall sebelum baca balik setelah sekian lama tak jumpa, antaranya Lima Sekawan mempunyai 'peti sejuk' sewaktu berkhemah, hehe peti sejuk tu adalah satu ruang tempat menyimpan barang di bawah aliran air sungai kecil di kawasan perkhemahan mereka. Lagi satu pasal medan lapangan terbang rahsia yang bersebelahan dengan tempat berkhemah mereka dan juga ladang rama-rama.

Apa yang membuatkan aku tergerak nak review cerita ni sebenarnya sebab aku terjumpa satu tempat di Terengganu yang hampir menyamai gambaran tempat di Bukit Jaguh. Mungkin anda pernah dengar atau melalui kawasan ke Lapangan Terbang Tentera Gong Kedak, entahlah tapi bagi aku keadaan lapangan terbang yang tersorok tu dan dengan adanya bukit kecil di sebelah belakangnya membuatkan aku terbayangkan pengembaraan Lima Sekawan Di Bukit Jaguh. Mungkin kalau aku membesar di kawasan Gong Kedak ni dan membaca Lima Sekawan Di Bukit Jaguh sewaktu berumur 9 atau 10 tahun, rasanya mungkin aku akan cuba berkhemah di atas bukit dan memerhatikan lapangan terbang ni, manalah tahu kot-kot ada insiden yang sama, huh taksub tul tuh.



Watak-watak sampingan kali ini adalah Ah Keong, Ah Lek, Kontot, Leftenan Udara Jeffry Kam, Leftenan Udara Adnan, Nyonya Kam, Encik Kandasamy, Encik Harban Singh, Babu, Orang Tua Meena dan beberapa orang lagi.

Kali ini kisahnya Lima Sekawan bercuti di kawasan berbukit bersebelahan ladang kawan Eddie dan Dean yang bernama Ah Keong, Bukit Jaguh nama tempatnya dan di kawasan tersebut ada banyak gua-gua yang menarik untuk dijelajahi selain terdapat juga satu ladang rama-rama. Kewujudan kawasan medan terbang tu pula Lima Sekawan hanya tahu setelah berkhemah di Bukit Jaguh, maklumlah tempat tu kan ke rahsia.

Lima Sekawan bergerak ke Bukit Jaguh dengan berbasikal dari Teratak Kenari, perjalanan tersebut memang digambarkan menyeronokan, merentas desa, bukit, lembah dan pantai dengan basikal bersama-sama melalui jalan kampung, berehat-rehat di beberapa tempat dan berkelah. Memang teruja membacanya terutama sewaktu kanak-kanak. Boleh tak benda sebegini berlaku agaknya, entahlah tapi imaginasi time budak dulu kata boleh, sekarang kalau nak buat rasa tak berapa selamat kot.

Setibanya di Bukit Jaguh, mereka singgah di Ladang Ah Keong untuk mengambil bekalan, khemah dan berkenalan dengan keluarga Ah Keong. Adik Ah Keong iaitu Ah Lek mempunyai seekor anak kambing dipanggil Kontot iaitu antara watak penting jugak dalam kisah ini. Dalam versi asal Inggeris, haiwan ni seekor anak khinzir/babi, diubah kepada anak kambing bagi tujuan kesesuaian kot. Tapi kalau tak salah aku, dalam versi Penerbitan Fargoes tahun 70an, Kontot seekor anak biri-biri, entahlah yang mana betul. Kemudiannya Lima Sekawan mengambil keputusan untuk berkhemah di satu tempat yang menarik atas Bukit Jaguh, ia berdekatan dengan anak sungai serta boleh nampak medan terbang dan ladang Ah Keong, dan kat sinilah Mona jumpa 'peti sejuk' tu. Oleh kerana cuaca baik, Lima Sekawan tak pasang khemah tapi tidur berbumbungkan langit. Yang ni memang aku pernah buat masa camping kat Taman Negara tahun 1992 selepas exam SRP tapi bila masuk jam 3 pagi kami berempat bangun kena pasang khemah jugak sebab sejuk beb, embun turun, kat Malaysia tak sesuai kot heh.

Ok, ringkas ceritanya kat tepi Bukit Jaguh ada satu medan terbang rahsia yang dimiliki kerajaan. Kebetulan sepupu Ah Keong iaitu Leftenan Udara Jefrey Kam salah seorang juruterbang di situ dan sangat disegani. Walaupun ia medan terbang rahsia, tapi orang jahat jumpa jugak dan pada satu malam yang gelap dan beribut kencang, musuh membuat cubaan melarikan 2 kapal terbang kerajaan beserta menculik 2 juruterbang termasuklah sepupu Ah Keong. Situasi menjadi rumit bila pihak polis yang menyiasat mendapat petunjuk yang Leftenan Udara Jefrey Kam antara dalang dalam cubaan melarikan kapal terbang tersebut. Lima Sekawan yang kebetulan berkhemah di kawasan tersebut juga cuba membantu dengan membuat sedikit penyiasatan. Kebetulan pula mereka mendengar sesuatu yang pelik pada malam kejadian yang gelap dan beribut itu. Rupanya ia ada kaitan dengan peristiwa tersebut dan didapati penyangak/musuh-musuh itu bersembunyi di Ladang Rama-Rama.
Dan selepas melalui beberapa peristiwa, masalah terakhir yang cuba diselesaikan Lima Sekawan adalah mengesan di mana kedua-dua juruterbang kerajaan yang diculik itu disembunyikan dan usaha mengesan mereka ini yang menjadi kemuncak cerita ini. Seperti biasa Lima Sekawan berjaya dengan bantuan Kontot. Hadiah kejayaan Lima Sekawan kali ini adalah dibawa terbang dengan kapal terbang oleh Leftenan Udara Jefrey Kam. Kiranya ini adalah kisah Lima Sekawan berdepan perisikan/pengintipan pihak negara luar yang cuba mensabotaj harta negara lagaknya. Bukan cerita terbaik Lima Sekawan tapi masih lagi sangat teruja membacanya.

13 di pulau kapas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau kapas - Google Blog Search


Everything Here: Kapas Island Resort, <b>Pulau Kapas</b>, Terengganu

Posted: 15 Jul 2012 06:17 PM PDT

Kapas Island Resort is located on Kapas Island off Terengganu State, East Coast of Peninsular Malaysia. The jetty to the island is 15 minutes drive KAPAS from Kuala Terengganu town and 30 minutes drive from Kuala Terengganu Airport. The boat ride from Marang Jetty to Kapas Island Jetty takes approximately 10 minutes by a sheltered speed boat. Marang Jetty provides ample secured parking lots. If one chooses to drive, it will take approximately 5 hours non stop driving from Kuala Lumpur city to Marang Jetty.
The resort is only few minutes walking distance from main jetty on the island. Just in front of the resort lies a white and long sandy beach, which is a short walking distance from the chalets. The resort facilities include 60 units of Malay built traditional designed wooden chalets, two dormitories, a swimming pool, 3 covered multi – purpose hall, one open air hall, a karaoke room, a seaside open – air restaurant and a surau.
An outdoor (volley ball, beach football and jungle trekking) and an indoor games (carom, chess, congkak, mahjung, card etc) as well as marine activities (snorkeling, fishing, squid catching etc) is available at the resort recreation centre. Arrangement for a scuba – diving and kayaking is also available. The resort could cater up to 250 guests at one time.
The resort is operated and managed by a private owned Bumiputra company, licensed under the Ministry of Finance and Ministry of Tourism, Malaysia.
Pulau Kapas is an ideal island paradise with white sandy beaches fringed with shady palm trees making it a perfect retreat. The first impression is its laid back yet rustic ambience calling for pure relaxation. It offers a "home away from home" amidst a typical Malay village concept and hospitality.
 Kapas Island is a small island consisting of merely a few holiday resorts. It will take just a couple of hours to stroll along the beautiful beach from one end to the other end passing all the holiday resorts. The other side of the island is however, only accessible through a jungle – trekking trail. One could view a spectacular sunrise over a private beach there.
Pulau Kapas offers a variety of adventures to sun and sea lovers. The hidden treats of nature's splendors are both on land and below the sea. You could track into the island's interior and amazed at the colorful natural flora and fauna along the way. Explore the most varied marine life among the many coral reefs around the island. Snorkeling and underwater diving is popular along stretches of shallow coral reefs of the island's western shore.
 The island is just 4 nautical miles from Marang making it highly accessible from the mainland. The advantages of Pulau Kapas is its easy accessibility, wide range of activities and facilities. It is highly popular among backpackers as it is less expensive than other neighboring islands yet offers equally good beaches. 
July, August and the local holidays are the best times to go. An island famous for its clear waters, sandy white beaches and swaying palms, it is relatively isolated. Home to an infinite variety of hard and soft corals, the waters around the island abound with sea-shells, fish and turtles.
RELAXATION AND ACTIVITIES
Tucked within breezy coconut groves, traditional huts adorn selected stretches of the spotless beach.The island's laid back atmosphere is ideal for relaxation but the more adventurous will find it is also a haven for swimming, snorkeling, windsurfing, kayaking, boating and fishing.  
Kapas Island is famous for squid catching activities whereby tourist flock to the island from the month of April to September every year for this unique activity. Guest will go squid catching at night time by a local fisherman boat, equipped with the squid catching equipment to catch a squid as big as 20 inches long. The squid caught will be up to the guest for own barbeque and to be cook at the resort restaurant at a minimal charge.  
 The island is also a host for an annual International event 'Swimathon Event", which is held during the month of April every year. The event requires a participant to swim across the ocean from Kapas Island to the mainland which is approximately 6.5 kilometers in distance. This event has been attracting more than 200 participants yearly from all over the world.  
Services such as snorkelling around the island is very much standardised and priced accordingly. The standard price of equipment is RM5 per day for mask & tuba and RM5 per day for fins.  
A taxi from Kuala Terengganu airport or the bus terminal costs RM 30.00 per cab for the journey to Marang Jetty. Boat transfer service may start as early as 7:00 and costs RM 35.00 per person (two way).      
The key attraction for diving at Pulau Kapas is the World WarII shipwreck located 5 nautical miles offshore. The outer reefs on her seaward side has are good diving spots as well. Its shallow water make it an ideal training ground for divers. Besides staying on the island, one may choose to stay at better facilities available in town and may do the diving on day trips.  
Leisurely splashing and snorkelling around with a playful but shy variety of fishes are pleasant and undemanding pursuits. Play spot the turtles and pay your silent underwater tribute to the colours of the sea shells besides wind-surfing, kayaking and boating. Previously a well-guarded secret amongst members of the diving community, Kapas has now become more accessible to divers and snorkellers with services offered by Kapas Island Resort.  
Where else would be better than Kapas Island Resort to hold your organisation's seminar/ conferences where facilities and services are designed to ensure organisers and delegates are well taken care of.

13 di hulu terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di hulu terengganu - Google Blog Search


Pembantu jualan lemas berkelah <b>di Hulu Terengganu</b> | Malaysian <b>...</b>

Posted: 15 Jul 2012 10:29 PM PDT

Jawatan Kosong <b>di</b> Majlis Daerah <b>Hulu Terengganu</b> - Julai 2012

Posted: 16 Jul 2012 12:14 PM PDT

JAWATAN:
1. PENOLONG PEGAWAI TADBIR N27
2. PENOLONG AKAUNTAN W27
3. PELUKIS PELAN J17
4. TUKANG K3
5. PEMANDU R3
6. PEMBANTU AM PEJABAT N1

CARA MEMOHON:
Pemohon hendaklah mendapatkan Borang Permohonan MDHT.TR1 di pejabat Majlis Daerah Hulu Terengganu:

Majlis Daerah Hulu Terengganu,
21700 Kuala Berang,
Hulu Terengganu.

TARIKH TUTUP : 15 Ogos 2012

Jawatan Kosong <b>Di</b> Majlis Daerah <b>Hulu Terengganu</b> (MDHT) - info <b>...</b>

Posted: 15 Jul 2012 07:59 AM PDT


Permohonan daripada warganegara Malaysia yang berkelayakan adalah dipelawa bagi memohon jawatan di Majlis Daerah Hulu Terengganu.

JAWATAN :-

1. Penolong Pegawai Tadbir(1 Kekosongan)
2. Penolong Akauntan (1 Kekosongan)
3. Pelukis Pelan (1 Kekosongan)
4. Tukang K3 (3 Kekosongan)
5. Pemandu Kenderaan (3 Kekosongan)
6. Pembantu Am Pejabat (2 Kekosongan)

Maklumat lanjut sila klik sini
Borang Permohonan Jawatan

13 di pulau perhentian - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau perhentian - Google Blog Search


PENGHUNI GUA: SCUBA <b>DI PULAU PERHENTIAN</b> 6 JUN 2012 !!!!!

Posted: 06 Jun 2012 02:48 PM PDT






















JAM 12 TENGAHARI SAMPAI DI PULAU PERHENTIAN DAN MENGINAP DI SHARI - LA RESORT . AMAT BAIK RESORT INI DAN NHARGANYA BERPATUTAN. PETANG JAM 3 MULA MENYELAM DI D' LAGOON DALAM KE DALAMAN 13.9 METER. JUMPA PARI 5 KAKI LEBAR DAN 6 KAKI PANJANG. AMAT BAIK PEMANDANGAN CORALNYA DAN HIDUPAN LAUTNYA. JOM BERKUNJUNG KE PERHENTIAN. ANDA TIDAK AKAN RUGI. 
ESOK JAM 830 PAGI MULA MENYELAM LAGI . MUNGKIN DAPAT 3 KALI SELAMAN HINGGA KE PETANG DAN MALAM AKAN BUAT SELAMAN JUGA.

13 di jerangau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jerangau - Google Blog Search


Ekor Kucing - Acalypha hispida & <b>JERANGAU</b> - ADAT HIDUP <b>...</b>

Posted: 08 Jul 2012 06:49 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Jerangau mempunyai sejarah perubatan yang lama. Tumbuhan ini digunakan secara meluas di dalam rawatan modern khusunya dalam menghasilkan aroma wangian dan juga sebagai tonik. Tumbuhan ini telah digunakan ...

13 di jabor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jabor - Google Blog Search


Pasangan edar dadah sembunyi dalam pondok | Darul Iman

Posted: 12 Jul 2012 04:15 PM PDT

KEMAMAN – Metro: Bagi mengelak kegiatan mengedar dadah dikesan polis, sepasang kekasih nekad menjadikan pondok yang didirikan sementara dalam sebuah ladang kelapa sawit di daerah ini sebagai tempat tinggal sejak hampir setahun lalu.

Malah untuk mengaburi mata polis, pasangan terbabit dikatakan bijak menyembunyikan pondok berkenaan apabila menutup bahagian atas pondok yang dibina menggunakan kotak kertas itu dengan pelepah sawit.

Bagaimanapun, taktik digunakan pasangan terbabit masing-masing berusia 20 dan 36 tahun terbongkar selepas kawasan persembunyian mereka di ladang sawit Felda Neram, di sini, dikesan dalam satu operasi dilakukan Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kemaman diketuai Asisten Superintendan Hamzah Awang Dolah, Selasa lalu.

Menurut sumber, operasi dilakukan hasil risikan bahagian berkenaan selepas menerima aduan penduduk setempat itu bermula jam 6 pagi hingga 2 petang.

Katanya, dalam serbuan itu, polis merampas sebanyak 517 gram heroin bernilai hampir RM40,000 yang dipercayai untuk diedarkan kepada pengedar dadah di empat kawasan Felda berhampiran iaitu Neram 1 dan 2, Jabor serta Cheneh.

"Serbuan di pondok berkenaan dilakukan pada jam 7.30 pagi dan ketika diserbu, pasangan terbabit sedang asyik membungkus dadah untuk diserahkan kepada pengedar dadah di empat kawasan felda terbabit.

"Selain dadah, polis turut merampas wang tunai RM2,640, sebuah motosikal Yamaha bernilai RM8,000, alat penimbang dan penyukat serta plastik kecil yang digunakan untuk mengisi dadah," katanya.

Susulan tangkapan itu, polis yang menjadikan pasangan terbabit sebagai umpan turut berjaya menahan empat lelaki berusia 20 hingga 35 tahun di kawasan itu.

"Semua lelaki terbabit adalah pengedar dadah yang aktif menjalankan kegiatan mereka di sekitar kawasan felda di daerah ini," katanya.

Pasangan terbabit ditahan untuk siasatan lanjut mengikut Seksyen 39(B) Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952 manakala empat lelaki terbabit disiasat mengikut Seksyen 12(2) akta sama kerana memiliki dadah jenis heroin dan pil kuda.

13 di pulau wan man - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau wan man - Google Blog Search


TERKINI <b>DI</b> TERENGGANU: 15 JULAI 2012 (AHAD)

Posted: 04 Jul 2012 07:10 PM PDT

10.00 pagi : Kebawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan Terengganu telah berkenan untuk berangkat ke Majlis Penutup dan Pengurniaan Hadiah Piala Yayasan DiRaja Sultan Mizan bagi tahun 2012 di Dewan Konvensyen, Taman Tamadun Islam, Pulau Wan Man, Kuala Terengganu.

YAB MB Terengganu turut hadir ke

Majlis Penutup dan Pengurniaan Hadiah Piala Yayasan DiRaja Sultan Mizan bagi tahun 2012 di Dewan Konvensyen, Taman Tamadun Islam, Pulau Wan Man, Kuala Terengganu.

2.30 petang: YAB MB Terengganu hadir ke Majlis Pembahagian Zakat Maidam, Bertempat di Dewan Orang Ramai Seri Bandi, Seri Bandi, Kemaman.

4.00 petang: YAB MB Terengganu hadir ke Majlis Pembahagian Dana Remaja DUN Kijal, Bertempat di Dewan Sivik Kijal, Kijal, Kemaman.

8.30 petang: YAB MB Terengganu hadir ke Majlis Pembahagian Dana Remaja DUN Kijal, Bertempat di Dewan Serbaguna Kg Ibok, Kemaman, Terengganu.

13 di wakaf tapai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di wakaf tapai - Google Blog Search


Jefridin buat laporan palsu kena lima bulan – Perak Today

Posted: 04 Jul 2012 02:50 AM PDT

Jefridin Manan

Kuala Terengganu: Seorang tukang masak dijatuhkan hukuman penjara lima bulan oleh Mahkamah Majistret, di sini selepas mengaku bersalah membuat laporan polis palsu kecurian motosikalnya.

Sebaliknya, motosikal berkenaan digunakannya untuk melakukan rompakan bersenjata di sebuah kedai emas di Wakaf Tapai, Marang, pada November tahun lalu.

Tertuduh, Jefridin Manan , 31, dari Jalan Tok Lam, di sini, yang juga pemilik motosikal berkenaan adalah antara lima suspek termasuk tiga anggota polis yang ditahan bagi membantu siasatan berhubung kes samun Kedai Emas Swee Heng di Taman Bestari, Wakaf Tapai, pada 28 November 2011.

Majistret Abdul Hayyi Salim membuat keputusan itu selepas tertuduh mengaku bersalah terhadap pertuduhan mengikut Seksyen 182 Kanun Keseksaan kerana membuat laporan palsu.

Mengikut pertuduhan, Jefridin didakwa dengan sengaja membuat laporan palsu dengan niat menyebabkan penjawat awam menggunakan kuasanya yang sah di sisi undang-undang yang mendatangkan bencana kepada orang lain di Balai Polis Kuala Terengganu kira-kira jam 1.15 tengahari pada 10 Disember 2011.

Bagi kesalahan itu, Jefridin boleh dihukum penjara sehingga enam bulan atau denda sehingga RM2,000 atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

Pendakwaan dilakukan Pegawai Pendakwa, Inspektor Miky Dunstan Muda, manakala Jefridin yang berbaju-T warna merah jambu tidak diwakili peguam.

Mengikut fakta kes, pegawai penyiasat bertugas mendapati tertuduh membuat laporan polis palsu kerana berdasarkan siasatan dijalankan, motosikal jenis Honda Icon tidak dilaporkan hilang, sebaliknya digunakan Jefridin sendiri dalam kejadian rompakan yang menggunakan senjata api.

-Berita Harian Online

di negeri terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri terengganu - Google Blog Search


Jadual Waktu Berbuka dan Imsak bagi <b>Negeri Terengganu</b> 1433H <b>...</b>

Posted: 15 Jul 2012 05:00 PM PDT

Salam sejahtera buat semua.

Ramadhan Mubarak

Berikut adalah jadual waktu berbuka puasa dan imsak bagi kawasan-kawasan di negeri Terengganu untuk tahun 1433H/2012. Anda boleh melihat secara terus atau muat turun (download) melalui pautan yang disediakan. Jika ada sebarang masalah untuk melihat atau melakukan muat turun, sila ajukan di ruangan komen.

WAKTU BERBUKA DAN IMSAK BAGI KAWASAN DI NEGERI TERENGGANU

Berikut adalah senarai kawasan yang berada dalam zon-zon waktu di negeri Terengganu:

Zon 1 – Kuala Terengganu dan Marang

Zon 2 – Besut dan Setiu

Zon 3 – Hulu Terengganu

Zon 4 – Kemaman dan Dungun

Sila download salinan jadual waktu berbuka dan imsak negeri Terengganu melalui paparan Sribd di atas. Selamat menjalani ibadah puasa kepada umat Islam di Terengganu khususnya dan di seluruh Malaysia amnya.

Sumber: Portal JAKIM

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved