ads

Isnin, 29 April 2013

13 di marang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di marang - Google Blog Search


Rokok Seludup Bernilai RM162 Ribu Dirampas <b>Di Marang</b> <b>...</b>

Posted: 08 Apr 2013 06:58 PM PDT

Gambar hiasan

Gambar hiasan

Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) Terengganu merampas pelbagai jenis rokok putih dan kretek bernilai RM162,426.60 termasuk duti yang cuba diseludup masuk ke negeri ini.

Pengarah JKDM Terengganu, Abdullah Zawawi Abd Latiff berkata rampasan itu dilakukan di sebuah setor di Kampung Padang Mengkuang, Bukit Payung, Marang pada Rabu lalu.

Serbuan dilakukan kira-kira pukul 2 petang dengan diketuai Pegawai Kastam Kanan, Ahmad Ibrahim hasil pemerhatian selama tiga jam.

"Ketika serbuan dilakukan, premis tersebut berkunci dan pasukan kastam terpaksa membukanya secara paksa. Hasil pemeriksaan, kita menemui 1,542 karton yang mengandungi 295,200 batang rokok pelbagai jenama yang disyaki belum lulus kastam," katanya kepada pemberita Isnin.

Abdullah Zawawi berkata kesemua rokok berkenaan dipercayai untuk edaran di sekitar Marang, Hulu Terengganu dan sini.

Beliau berkata pihaknya turut menahan dua lelaki berusia 42 dan 44 tahun dalam serbuan berasingan pada hari yang sama dan sehari kemudian.

Kedua-dua suspek yang bekerja sendiri itu dipercayai terlibat dengan kegiatan berkenaan secara sambilan sebelum aktif menyeludup.

"Suspek pertama yang berusia 44 tahun ditahan di sekitar premis yang kita serbu selepas setengah jam serbuan dijalankan manakala suspek kedua berusia 42 tahun, kita tangkap keesokan harinya dan dia didapati mempunyai rekod jenayah lampau yang sama.

"Kedua-dua mereka akan didakwa di bawah Seksyen 135(1) Akta Kastam 1967 dan jika sabit kesalahan boleh dijatuhkan hukuman denda tidak kurang daripada 10 kali nilai barang dan tidak lebih 20 kali nilai barang atau penjara tiga tahun atau kedua-duanya sekali," katanya.

Sementara itu Abdullah Zawawi berkata sehingga hari ini, sebanyak 25 kes penyeludupan berjaya dipatahkan dengan kawasan tumpuan pengedar ialah di sekitar sini dan Marang.

Beliau meminta orang ramai yang mempunyai maklumat berkaitan aktiviti penyeludupan dan penyelewengan melapor kepada pihak kastam melalui talian 09-622 8477, 09-620 4073 atau talian bebas tol 1800-88-8855.-bernama

13 di seberang takir - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di seberang takir - Google Blog Search


<b>Seberang Takir</b> ~ Blog Siakappaka

Posted: 22 Mar 2013 11:14 PM PDT

Assalamu'alaikum kepada pembaca-pembaca Blog Siakappaka, kali ini penulis ingin menceritakan tentang lokasi memancing ikan gred A di Terengganu iaitu Kampung Seberang Takir Kuala Terengganu. Seperti di dalam gambar, di kawasan inilah menjadi sasaran buruan kaki-kaki pancing 2 dalam 1 untuk memancing ikan-ikan laut dan ikan-ikan sungai kelas
terbaik seperti Ebek, Gerung, Talang, Pari, Siakapputih, Siakapmerah, Kuku, Kerapu dan lain-lain. Jika anda gemar memancing ikan- ikan laut anda bolehlah memancing di sebelah laut, manakala jika anda pula gemar memancing ikan-ikan sungai anda bolehlah memancing di sebelah sungai ataupun kedua-dua sekali serentak mana tau jika ikan laut tak dapat berkemungkinan ikan sungai yang dapat, betul kan. Seberang Takir terletak bersebelahan pinggir bandar Kuala Terengganu yang dipisahkan oleh sebuah sungai dan muara. Jika anda berada di Pasar Payang dan Bazar Warisan perkampungan jelas kelihatan tidak jauh dari situ. Ada dua cara untuk ke Kampung Seberang Takir samaada melalui jalan darat ataupun melalui jalan sungai dengan menaiki bot penambang. Bot penambang sudah sinonim dengan penduduk-penuduk di perkampungan seberang sungai besar Kuala Terengganu terutamanya penduduk-penduduk kampung Seberang Takir kerana ianya adalah pengangkutan air yang sering digunakan untuk ke bandar Kuala Terengganu kerana jaraknya lebih dekat jika dibandingkan dengan jalan darat, dengan tambang hanya RM1.00 untuk perjalanan sehala, anda bolehlah merasai bagaimana menaiki bot penambang dan melihat kehidupan penduduk kampung di sini seperti aktiviti-aktiviti nelayan, memancing, membuat kerepuk lekor, membuat ikan kering, membuat batik dan permainan layang-layang atau wau. Sejarah Seberang Takir: Pada zaman dahulu, Seberang Takir hanya dikenali dengan panggilan 'Seberang' sahaja dan tiada penduduk pun yang menetap di situ. Pada waktu itu, negeri Terengganu diperintah oleh Sultan Zainal Abidin. Semasa pemerintahan baginda, negeri Terengganu mengamalkan sistem perundangan Islam. Di antara undang-undang kanun ketika itu ada menyebut apabila seseorang rakyat Terengganu atau orang-orang yang bermastautin di Terengganu, jika ditangkap kerana mencuri atau sabit kesalahannya, maka dia akan dikenakan hukuman takir tangan ataupun takir kaki. Perkataan 'takir' di sini bermaksud kerat ataupun potong. Jadi, pada suatu hari, dua orang lelaki telah ditangkap kerana mencuri barang kemas di sebuah rumah penduduk di daerah Kuala Terengganu. Lelaki itu adalah Pak Said dari Manir dan Pak Abdullah dari Kampung Chabang Tiga. Selepas dibicarakan, Pak Said dijatuhi hukuman takir tangan kanan sehingga putus kerana mengambil barang kemas tersebut. Pak Abdullah sebaliknya telah dijatuhi hukuman takir kaki kanan kerana bertangungjawab dalam merancang dan mengajak Pak Said untuk mencuri. Selepas itu, kedua-duanya dibawa dari Kuala Terengganu ke tempat penjatuhan hukuman oleh beberapa budak suruhan raja dan juga seorang 'petunda' yang bertanggungjawab untuk melaksanakan hukuman. Mereka dibawa menaiki perahu. Akhirnya perahu itu singgah di Seberang Takir dan Pak Said dan Pak Abdullah dibawa ke satu tempat di hujung tanjung. Akhirnya, hukuman pun dijalankan. Selepas itu, rakyat di Terengganu mula memanggil tempat itu sebagai Seberang Takir. Sumber dari kalampatah Kesimpulannya: Seberang Takir merupakan sebuah pekan yang terletak di Kuala Terengganu Negeri Terengganu, Malaysia. Seberang Takir merupakan sebuah perkampungan nelayan, yang terletak di muara Sungai Terengganu dan sepanjang pesisir Laut China Selatan. Asalnya Seberang Takir merupakan tanah buangan untuk para pesalah pada zaman kesultanan Terengganu yang terdahulu. Nama "Seberang" diperolehi kerana menyeberangi sungai jika berada di sebelah ShahBandar (Kuala Terengganu), manakala "Takir" wujud adalah dipercayai tempat ini dijadikan tempat untuk memotong (takir) sama ada tangan mahupun kaki mengikut kesalahan yang dilakukan. Sekarang kampung ini berkembang pesat dengan kemajuan yang menyeluruh.

13 di gong kedak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di gong kedak - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di gong kedak</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Feb 2013 07:19 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Anak Merdeka: Bangunan Tinggi <b>di Gong Kedak</b>

Posted: 06 Nov 2011 11:48 PM PST

Assalamualaikum....


Cuba korang tengok bangunan kat atas tu...Bangunan tu still dalam pembinaan lagi... Ketinggiannya dalam 3 tingkat n kalo dilihat maybe akan lagi tinggi lepas siap nanti... Ape yang jadi persoalannya ialah ianya berhampiran dengan Pangkalan Udara Gong Kedak betul2 bersebelahan dengan pagar Pangkalan...
Ianya juga berhampiran dengan runway Pangkalan... Ape tujuan Bangunan ini dibina?? Sebagai Menara Pemerhati bagi sebarang aktiviti dalam pangkalan ke? Pangkalan Udara Gong Kedak merupakan salah satu Pangkalan STRATEGIK negara yang menempatkan 18 buah pesawat tercanggih milik TUDM... So dari bangunan yang akan dibina nie tak mustahil setiap aktiviti pergerakan udara Pangkalan akan dapat diperhatikan dari bangunan ini.....So TUDM rasanya perlu menyiasat pemilik bangunan ini agar ianya tidak dijadikan bangunan yang merekodkan semua aktiviti pergerakan udara dari pangkalan....

13 di hulu terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di hulu terengganu - Google Blog Search


SAPE AKU?: Nukilan buat warga <b>Hulu Terengganu</b>

Posted: 27 Apr 2013 01:17 AM PDT


Bismillahirrahmanirrahim..
Entry kali ni adalah khas untuk rakyat hulu Terengganu. Kepada kome yang bukan rakyatnya boleh klik pangkah dah. Tapi lagi baik baca dan sampaikan kepada kawan kome yang mengundi di hulu Terengganu.. yeaahh
Assalamualaikum dan salam perkenalan buat rakyat Hulu Terengganu sekalian.
Kiter ni bukang orang teranung. Tapi kiter doh kene kijer dekak teranung ni dekak sebulang dah. Kiter kijer sini sapa bulang 6 je. Kiter kijer buat empangang.
ops… Nampak sangat kucar kacir bahasa Terengganu aku. Haha..sori. kembali kepada asal.
Kat sini ak nak cerita sikit pengalaman aku berada kat daerah korang  ni.
Hari 1st aku sampai kat Hulu Terengganu (Dun Telemong)  ni aku pergi makan kat kedai dekat dengan Kampung Basung. Ketika itulah aku mendengar azan yang buat julung kalinya kat sini. Aku ingat azan dari sebuah surau. Rupanya adalah dari sebuah madrasah yang berada tidak jauh dari kedai aku makan tu. Makcik kedai runcit tu cakap dekat aku, kat madrasah tu memang ada budak belajar dan juga ada kuliah dhuha setiap hari jumaat. Dalam hati aku timbul rasa kekaguman diatas tuan punya madrasah tu. Lepas tu setiap kali lalu aku mesti akan melirik ke madarsah yang dalam proses naik taraf tu. Banyak budak2 yang tinggal kat situ.
Masuk ke beberapa hari aku duduk kat sini. Selaku orang yang "bulan" berada dihatinya maka aku pun singgah ke markas PAS pertama yang aku jumpa kalau dari tempat aku tinggal ni. Sembang punya sembang dengan orang PAS sini rupanya madrasah itu milik bakal calon PAS untuk Parlimen Hulu Terengganu ni.  
Allahurabbi.. Sungguh aku kagum dengan usaha beliau. Benarlah orang kata untuk berkhidmat kepada masyarakat dan ummah ini bukan hanya setelah punyai jawatan dan menjadi wakil rakyat. Maka aku pun merasakan inilah calon yang benar2 cocok untuk membawa suara masyarakat Hulu Terengganu ini ke medan yang lebih besar.
Ustaz Kamaruzaman Al Basungi. Itulah nama calon yang ditaklifkan untuk membawa obor perjuangan islam di Hulu Terengganu ini.  Aku hanya berhubung dengannya dengan SMS je sebelum ni. Malam kelmarin aku berpeluang bertemu dengan tuan badan apabila diadakan ceramah di Kg Basung. Walau baru bersua dia tidak lokek memeluk aku. Honestly aku cakap memang terasa tenang bersama dengannya. Allahhurabbi. Hebatnya aura seorang Ulama. Ni boleh buat jadi abang angkat ni. Baru la adik angkat dia ni tak lagha sangat. haha
 Calon P036 Hulu Terengganu : Ustaz Kamaruzaman Abdullah
Perjalanan dari rumah aku ke pekan Kuala Berang mengambil masa lebih kurang 40 minit. Walaupun ketika itu belum lagi menjelang hari penamaan namun lautan bendera biru telahpun rancak. Serius bro. Gua panas je tengok kiri kanan gua duk warna biru je. Haha.  Dah sampai Pekan Kuala Berang baru lah lega sikit. Semakin banyak bendera bulan yang mententeramkan jiwa. yeahhh
Setelah makan bersama isteri tercinta (batuk.uhuk) kami pergi ke klinik. Klinik yang menjadi pilhan adalah klinik Dr Mamad. Aku masuk je pun dah rasa lain suasana kat dalam tu. Sangat tersusun dan sistematik. Ditambah dengan staff yang sempurna menutup aurat. Juga alunan bacaan alquran yang didendangkan. Aku kira cukup kuat untuk mententeramkan jiwa pesakit yang datang. Di belakang kaunter ambil ubat pula diletakkan banner yang menyatakan tentang "Sakit itu kafarah dosa". Pergh.. Mana nak jumpa klinik yang begini hebat ciri islaminya?
Aku menghantar mesej kepada abang PAS kat Kg Basung tu. Bertanya tentang klinik tu. Rupanya Dr Mamad tu adalah seorang bekas wakil rakyat PAS. Patutlah aku dapat rasakan bau2 jemaah kat dalam klinik dia. Begitulah indahnya keadaan apabila seorang yang ahli dalam sesuatu perkara mengimplementasikan islam dalam setiap gerak kehidupannya.
Cukuplah 2 kisah ini yang membuatkan aku kagum dengan peribadi calon daripada PAS. Ini yang sempat aku kenali dalam usia tidak sampai sebulan aku di bulu hulu teranung ni. Aku yakin calon-calon di peringkat dun di kawasan Hulu Terngganu ni semua hebat2 dan berketerampilan belaka.
Oleh itu aku selaku orang luar yang datang ke kawasan kalian mengajak agar kalian memberi peluang kepada Ust Kamaruzzaman terutamanya dan juga calon Pakatan Rakyat di DUN anda untuk memberi khidmat yang terbaik kepada anda.
# Calon DUN di Hulu Terengganu
N. 21 : TELEMUNG           : NARAWI BIN EMBONG                               (PKR )
N. 22 :  MANIR                   : HILMI BIN HARUN                                       (PAS)
N. 23 : KUALA BERANG  : MUHYIDIN BIN ABDUL RASHID                  (PAS)
N. 24 :  AJIL1                       : MOHD RAZKI BIN HAJI YAH @ HAJI ALIAS (PAS)
Melihat kepada sambutan yang amat baik ketika program Orang Hulu Teranung bersama Ulama semalam cukup membuatkan aku yakin bahawa Bulan akan menerangi Hulu Terengganu pada 5 mei ini. Orang ramai. Sambutan ramai (mungkin 7k). Kutipan derma melebihi RM20 ribu. UMNO ada?? haha
sekian dari aku untuk rakyat Hulu Terengganu.
INIKALILAH kite UBAH!! TAKBIR!!
p/s : Cetusan artikel ini adalah apabila aku dan isteri mengutip sampah yang kami makan time ceramah semalam. Dalam hati aku berkata kalau kutip pun still banyak lagi sampahnya. Namun hati yang sedikit baik melawan. Takpelah ko kutip apa yang di sekitar ko tapi yang penting ko ada buat kerja sikit membersihkan sampah.
Apalah sangat dengan artikel aku ni. Peluang untuk sampai ke pengundi Hulu Terengganu adalah amat tipis. Tapi ini sahaja aku mampu lakukan selaku perantau di tempat orang. Sob3x.

13 di kuala berang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala berang - Google Blog Search


Kupasan.net » Demonstrasi Pemuda UMNO Dun AJil <b>di Kuala</b> <b>...</b>

Posted: 18 Apr 2013 03:09 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Demonstrasi Pemuda UMNO Dun AJil di Kuala Berang 18.April.2013. Posted by: admin | on April 18, 2013. Demonstrasi bantahan calon Dun Ajil pada pagi 18 April 2013 di hadapan bangunan UMNO Bahagian Hulu Terengganu. Waiting for ...

13 di kerteh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kerteh - Google Blog Search


Kerajaan UMNO/BN Gadai tanah warisan 15.0 hektar <b>di Kerteh</b> <b>...</b>

Posted: 06 Mar 2013 12:00 AM PST

NukeSentinel(tm)
You have attempted to access this site with an invalid User Agent.

If you think this is a mistake you can contact the site webmaster at pemuda(at)dppkk(dot)org.

Be SURE to include the following information in any email!
User Agent: none
Remote Address: 107.23.207.126
Client IP: none
Forwarded For: none

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved