ads

Isnin, 13 Jun 2011

13 di paka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di paka - Google Blog Search


Tomorrow is Certain: Ulasan jurnal: Transformasi Ekonomi dan <b>...</b>

Posted: 05 Jun 2011 10:07 PM PDT

Pengenalan

                             Jurnal ini membincangkan berkenaan dengan proses tranformasi desa melalui perbandaran dan perindustrian yang berlaku di Koridor Kemaman-Dungun, Terengganu. Koridor ini terletak di pesisir pantai di antara Chukai, Kemaman di selatan dan Bandar Dungun di utara dengan tumpuan perubahan yang khusus di Paka dan Kerteh. 

                             Koridor ini boleh dianggap sebagai kawasan pembangunan orang melayu kerana majoriti penduduk di kawasan ini adalah golongan melayu yang menjalankan aktiviti ekonomi dan tinggal di petempatan tradisional sebelum penemuan petroleum dan gas asli. Selepas penemuan gas asli di kawasan Koridor tersebut sekitar tahun 1970-an pelbagai perubahan telah berlaku dalam aspek pembangunan, struktur ekonomi dan sosial masyarakat.

Pengalaman dan Proses Perindustrian di Koridor Kemaman – Dungun

                      Kawasan pesisir pantai yang menganjur dari Chukai, Kemaman, di selatan ke Dungun di utara adalah koridor pembangunan yang mengalami perubahan yang pesat sehingga sekarang. Ketika zaman penjajahan Inggeris, petempatan di Kuala Dungun, Chukai, Paka, Kemasik, Kerteh dan Kijal tidak banyak menjalankan aktiviti ekonomi khususnya melibatkan pemodal Eropah berbanding di kawasan pantai barat. Majoriti penduduk di koridor ini adalah orang Melayu dan menjalankan aktiviti menangkap ikan, bertani dan juga berniaga kecil-kecilan. 

                    Corak dan kehidupan dan system petempatan mereka tidak banyak berubah sehingga Negara mencapai kemerdekaan. Pada 1980-an, kawasan di Kemaman- Dungun mengalami perubahan yang pesat kerana sumber Petroleum dikeluarkan secara komersial dan menjadi teras pertumbuhan ekonomi, perkembangan Bandar dan pembandaran yang pesat. 

                                     Koridor Kemaman-Dungun sedang mengalami proses perindustrian dan pembangunan yang pesat, selain dari aspek landskap fizikal, landskap budaya di kawasan tersebut juga mengalami perubahan. Perubahan guna tanah yang berlaku daripada tanah pertanian dan belukar kepada tanah untuk membina bangunan yang menempatkan aktiviti ekonomi serta rumah kediaman dapat dilihat sejak sekitar tahun 1980-an. 

                                 Proses perindustrian di Koridor ini bermula di kawasan Chukai, Kemaman yang melibatkan industri ringan dan bersaiz serdahana termasukalah elektrik dan elektronik, perabut, papan dan veneer, kabel dan keluli. Manakala itu, di Telok Kalong dan Kerteh pula menjalankan industri yang berasaskan bahan kimia, petroleum dan gas dan turut melibatkan pemodal swasta dan pelabur asing. Selain itu, di Dungun pula kemajuan ekonomi di kawasan tersebut bergantung kepada perkembangan perindustrian yang berlaku di sempadan Kerteh khususnya di Paka yang menempatkan logi janakuasa elektrik dan terdapat industri petrokimia di kawasan tersebut.

                                  Dengan adanya kemudahan asas, bekalan sumber alam yang banyak, aktiviti pembuatan dan perkhidmatan, hubungan telekomunikasi, bekalan air dan elektrik, serta kemudahan pelabuhan yang moden membolehkan pelbagai aktiviti ekonomi dan perindustrian di Koridor Kemaman-Dungun dijalankan. Oleh itu, kepesatan dan kemajuan yang dicapai melalui aktiviti perindustrian dan perkhidmatan di Koridor Kemaman-Dungun dapat dilihat bermula pada tahun 1998 hingga tahun 2000, iaitu sebanyak 79 projek perindustrian telah diluluskan oleh kerajaan Terengganu yang melibatkan modal sebanyak RM 13.2 bilion dan 60 peratus adalah untuk projek di koridor ini. 

                                    Manakala itu, modal ini dalam bentuk Pelaburan Langsung Asing dalam sektor petro kimia, elektrik dan elektronik. Usaha kerajaan ini dilihat memberi kesan positif kepada pembangunan di kawasan itu kerana melalui pencapaian KDNK di daerah Kemaman iaitu RM3.916 bilion dan di Dungun pula RM1.034 bilion.

Kesan ekonomi dan sosial

                                  Proses pembangunan dan perindustrian yang berlaku di Koridor Kemaman-Dungun memberi pelbagai kesan kepada masyarakat dalam aspek sosial dan ekonomi yang dilihat lebih positif. Melalui proses perbandaran, pertambahan penduduk yang pesat berlaku di sekitar kawasan yang menjadi tumpuan perindustrian begitu juga dengan kawasan yang baru dimajukan dan kawasan desa di sekitar Bandar kecil. Keadaan ini disebabkan wujudnya kemudahan fizikal yang baik seperti kemudahan asas, hubungan jalan raya, bangunan, air dan elektrik yang baik. 

                                       Selain itu, peranan dan fungsi bandar daripada tradisional iaitu sebagai pusat pengumpulan dan pemasaran hasil pertanian kepada fungsi moden iaitu menjadi pusat perindustrian, perkhidmatan dan perniagaan moden turut berlaku di kawasan koridor ini. Selain itu, perubahan turut berlaku dalam sektor pekerjaan iaitu pekerja dalam sektor perindustrian dan perkhidmatan bertambah berbanding sektor primer iaitu pertanian yang merupakan sektor tradisional dan tumpuan pekerjaan mereka adalah di sekitar kawasan Paka dan Kerteh. 

                                     Perubahan ini membolehkan peluang pekerjaan yang banyak serta pendapatan masyarakat meningkat hasil daripada penglibatan dalam sektor pekerjaan ini serta aktiviti perniagaan sampingan iaitu perniagaan secara kecil-kecilan. Keadaan ini juga menyebabkan peningkatan peniaga atau pelabur dari luar yang terlibat dalam aktiviti perniagaan dan perkhidmatan. 

                                    Tetapi pada masa yang sama keterlibatan masyarakat melayu dikawasan tersebut dalam aktiviti perniagaan moden masih besar jurangnya, ini kerana masalah asas seperti ketiadaan modal, kurang berani mengambil risiko dan ketidaksediaan untuk meneroka peluang baru menyebabkan pelabur dari luar melibatkan diri dalam sektor perindustrian dan perniagaan di kawasan tersebut. Secara kesimpulanya, proses perindustrian yang berlaku di koridor ini telah mengubah sektor pekerjaan daripada tradisional iaitu pertanian kepada moden iaitu perindustrian dan perkhidmatan.

Thanks to Cik Zainab n Dr. Malina

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

13 di pulau kapas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau kapas - Google Blog Search


Literaryhero and Friends » <b>Pulau Kapas</b>

Posted: 10 Jun 2011 04:11 AM PDT

Jisun and I decided to break out of our funk with a little trip to Pulau Kapas (Cotton Island) for some beach and hang out time. Before I get into the post, though, I have to admit that I forgot my waterproof camera again. About three years ago I visited Chaz and friends on Grand Cayman. While I was there I went snorkeling with Chaz and friends and sister (Chaz's sister of course). She had just bought a waterproof camera and I was green with envy. She took all kinds of awesome pictures while we were snorkeling and I vowed that I would get one. The moment I got home from the trip I ordered a diving camera which I then brought to Mexico for some scuba diving. I then put it into a drawer and never used it again. So I have this great diving camera and have only used it once in my life. That has nothing to do with Pulau Kapas but I thought about the camera at least a dozen times while we were there. Ack!

With that out of the way, let's talk about Kapas. It is called Cotton Island because the white sand is cottony, which seems kind of weird to me. Maybe it translates better in Malaysian, but either way the sand is really nice. Actually the sand is really nice on some of the beaches but others are covered in rocks. Since the island is only about 2km long and 1km wide you don't have to worry about the rocky beaches, though, because you can just walk for five minutes to a better one. But, on the nice, sandy beaches the sand is really, really nice. Jisun said it should be called Flour Island because she thought she could bake a cake with the sand. It is fine, smooth and soft. On top of that the water is crystal clear and the perfect temperature. The beaches near our house are like bathwater and it is a little uncomfortable that they are so warm. However, the water around Kapas is cool enough to be refreshing but warm enough that you don't cringe when jumping in.

As for the rest of the island, well the infrastructure is just about perfect. It is a protected marine habitat so that there is no more building allowed on the island. Right now there are seven 'resorts' on the island and that is it. The prices range from between about 25 ringgit (8$US) for a dorm bed to 300 ringgit (100$ US) or so for the nicest bungalow on the island (nearby Gem Island has a much more upscale resort, though). A great feather in Terengganu's cap is that the entire island is powered by a newly built solar hybrid plant that uses the jetty as a place to put its solar panels. As a side note, I find this pretty surprising coming from a state who's revenue is almost entirely generated by local oil production.

You can probably get the feeling that the island is a nice, low key place to relax and it is. There are very few foreign tourists who end up here, and in fact most of the visitors are day trippers from Kuala Terengganu. Even with people coming for a day trip, the three days Jisun and I were at Kapas were not crowded at all. This is during the peak season and in the middle of the school holidays, so I imagine that it is a great low key hangout year round.

Jisun and I ended up staying at the new Pak Ya Sea View and Restaurant. Their name pretty much explains exactly what they are, which is a restaurant and seven sea view bungalows. Seaview actually might be a little bit of a misnomer because when I hear 'sea view' in a place's name I automatically assume that the only view of the sea you might have is by standing on the balcony and craning your neck. On the other hand, Pak Ya is dead on the beach with all seven of their bungalows on the sand and directly facing the ocean. Here you can see a picture of Jisun sitting at the restaurant part of Pak Ya Sea View and Restaurant and conveniently behind her you can see our 'sea view'.

Both Sea View and Restaurant, Convenient!

The bungalows themselves are basic. We paid 70 ringgit a night for two nights (the owner said it is 80 for one night) and got pretty much what 17$ will get you. We had a small A frame bungalow with a bed and a fan along with an attached bathroom. There was no mosquito net but they did give us a mosquito coil to burn while we were sleeping and that is good enough for me. The restaurant side offered basic Malaysian fare with the cheapest prices on the island. You are looking at about double the price of the mainland, but it was still cheaper than any of the other restaurants that we checked out. All in all, I would say that Pak Ya is a nice, cheap option and it is very close to the jetty for convenience.

As for what we did on the island, well I spent most of my time sitting on the lounge chair that was conveniently located directly in front of the bungalow as seen below.

Schlub ruined my shot.

Aside from chilling out we did a fair bit of swimming and Jisun had her first ever snorkeling experience. Jisun's first time ever swimming was about a year and a half ago in Thailand and she is getting to be quite a swimmer. Unfortunately as mentioned above I didn't bring my underwater camera so there aren't any great coral shots, but we did see tons of cool fish. Jisun was happiest to see the clownfish living in the anenomes and I was most impressed by the silver ray.

Finally, I even managed to learn something important on our little trip.

While downloading music and boatjacking are both considered 'piracy' it turns out that one of them is much more strictly punished.  Who knew?!
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

13 di pulau bidong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau bidong - Google Blog Search


admissible: Update Last Month 2 : Camping <b>di Pulau Bidong</b>

Posted: 06 Apr 2011 02:53 PM PDT

25-27 Mac 2011

Ok..update kali ni pula pasal kem yang ainur join di Pulau Bidong, Terengganu..ainur difahamkan tempat ni bersebelahan dengan Pulau Redang..Kem kali ni adalah kem Nur Al-Falah 2 anjuran KPT..kem ni banyak memberi input-input mengenai kepentingan mengetahui sejarah tanah air dan betapa pentingnya semangat sayangkan tanah air dalam kalangan anak muda..alhamdulillah la sebab based on kem yang pertama ainur terpilih untuk wakil USM ke kem yang kedua ni..antara Uni lain yang join adalah rakan-rakan dari UM, UMT, UMK dan UNISZA..ada yang memang ainur dah kenal sebab jumpa di kem pertama dan ramai juga yang still kenal ainur..mungkin sebab masa kem yang lepas ainur dicalonkan jadi penghulunita kot..tapi tak dapat..dapat jadi Exco Kebajikan je..hehe..

Aktiviti start di Bandar Kuala Terengganu lagi..dimana kami diberi tugasan kerja lapangan..besh..sambil buat kerja boleh jugak kami bantai McD secara berjemaah..hehe..Cabaran bermula di jeti..mulanya naik bot..semua orang excited..tapi dengan kelajuan bot terbabit bercampur dengan rintangan dari ombak yang besar nak mati..kami semua bagaikan naik roller coaster..dapat lihat muka-muka yang dah mula bertukar pucat dan ada yang pegang tempat duduk tak lepas..(Perghh..kerek gile mentang-mentang tak mabuk kan)..di akhir-akhir perjalanan..salah seorang dari kami tak tahan sangat lalu memuntahkan McD beliau kepada ikan-ikan dan terumbu karang di laut..kemudian diikuti oleh 3 orang lagi..ceit..memalukan nama USM je korang..tak komando langsung..haha..sory..sory..gurau je eh..

Petang tu sampai di tapak perkhemahan, kami diberi sedikit taklimat dan kemudian minum petang..then kami ada sesi water confident pulak..lepas solat maghrib dan isyak berjemaah kami makan malam dan disambung dengan sesi ice breaking..malam tu..minum malam memang ainur dah..cannot go already..terus terbabas bersama bantal inflatable yang ainur beli di airport masa nak bergi Beijing itu hari..

Pagi esoknya, EXPLORACE! ni paling menarik..kumpulan USM menang 1st place kot..bangga..bangga..dah la kami semua perempuan..hehe..mulanya kami kena berkayak mencari tempat kapal berlabuh..mujurlah tak jauh..hanya di teluk sebelah lagi tu je..ombak kuat gile..yang best masa explorace tu bila nak jawab soalan pasal sejarah, kenegaraan semua..masing-masing berusaha sedaya upaya nak jawab..merapu meraban semua keluar..siap kena gelak dengan fasi..lepas tu..task-task yang diberi sangatlah best..ada yang kena berenang kat laut yang biru dan memang wa cakap lu..marvellous kot..wa tak kisah kena berenang sampai tengah pun sebab cantik sangat..naik bukit turun bukit..semput eden..tapi semangat nak menang menidakkan kepenatan itu..hehe..

Balik tengahari rehat..lepas tu ada PDK sampai petang..then tiba masanya untuk snorkelling dan memancing di laut dalam..excited nak mati..kumpulan ainur kena pergi snorkelling dulu..so kami pun beritik-itikkanlah ke laut dan menyelamkan separuh badan..tup tup..tiba-tiba hujan..damn! laut jadi keruh dan budak-budak yang pergi memancing pun terpaksa balik sebab laut dah mula mengganas..sedihnya..patutnya riadah petang ni lah paling besh..hujan pulak..sob sob sob..malam PDK lagi..lepas tu ada BBQ..makan banyak seyh..seronok!

Esoknya adalah PDK yang last..sesi pelan tindakan..so lepas ni..kenalah apply apa yang dah belajar dalam kehidupan seharian..sesi pergulungan oleh ketua fasi sangat menginsafkan..bersemangat ah lepas tu..kami pun akhiri dengan menyanyikan lagu warisan secara berjemaah..then..sesi fotografi dan makan-makan..masing-masing sedih nak tinggalkan pulau yang sangat cantik tu..habis kemas-kemas barang..kami kena gotong royong pulak bersihkan tapak perkhemahan dan bawak masuk barang dalam bot..kumpulan kami kena basuh tandas..aigoo! semua tandas pulak tu..tapi takpa jugak..dari kena basuh tempat makan lagi pening..

Balik tu ainur nak speed bot..yeahh!! this time memang full of action!! nak nak masa pakcik tu nak elak ombak dia buat drift..ahaa..lengan ainur sebelah dah rapat gile dengan air..possibilities nak jatuh tu anytime je kalau tak pegang kuat-kuat..ahaa..tapi memang fun la..terlambung-lambung ainur dengan yang lain-lain dalam bot tu..tapi kurang memabukkan la rasanya compare dengan naik bot besar..lagipun dia laju naik speed bot ni..sampai di jeti kami beramai-ramai tolong angkat barang dan bergerak pulang ke kampus masing-masing..

Budak-budak USM tumpang bus UMK so balik pun bersama la..on the way balik tu kami singgah makan seafood..weehuu..my fav! ainur dengan bayti beli sotong dengan udang dan makan banyak-banyak..thanks pakcik bus sebab tunaikan hajat ainur..actually ainur yang minta dia berhenti makan seafood..sory la kawan-kawan yang pokai tu..hehe..jarang kot dapat singgah tempat tu..jauh..so apa salahnya kan sekali sekala..hehe..k la..ni pulak gambar-gambar yang ainur cilok dari membe-membe jugak..saksikanlah...


~ The End ~

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

13 di chukai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di chukai - Google Blog Search


Makan malam Dana &#39;perang&#39; PRU-13 Pemuda Dun <b>Chukai</b>

Posted: 10 Jun 2011 11:55 AM PDT

KEMAMAN - Satu Majlis Makan Malam akan diadakan oleh Pemuda PAS Dewan Undangan Negeri (Dun) Chukai, pada 12 Julai depan bagi mengutip dana bagi mengisi Tabung Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-13.

Setiausahanya, Wan Muhammad Zawawi berkata dua tetamu khas iaitu Naib Presiden Salahuddin Ayob dan Timbalan Ketua Pemuda PAS Pusat Nik Abduh Nik Abdul Aziz akan melancarkan Tabung PRU-13 Pemuda DUN Chukai.

Katanya, pelancaran itu juga, merupakan Fasa kedua persiapan 'perang' Pemuda PAS di Dun Chukai menghadapi pilihan raya yang dijangka akan diadakan pada bila-bila masa..

"Kami (pemuda) di Dun Chukai ini dalam keadaan siap sedia dan hanya tunggu 'wisel' pilihan raya.

"Pelbagai aktiviti diadakan dan kami (PAS) masih memerlukan sumber kewangan yang banyak untuk hadapi pilihan raya ini," ujarnya kepada Harakah.

Menurutnya, semangat kerja Pemuda PAS Dun Chukai umpama 'bala tentera', semakin kuat selepas Muktamar PAS Pusat Ke-57 dengan saf kepimpinan baru dipilih.

Katanya, Umno dan kerajaan Barisan Nasional (BN) dilihat semakin gerun dengan saf kepimpinan PAS kali ini yang disifatkan sebagai "kabinet perang".

Buletinonline dimaklumkan, majlis makan malam tersebut akan di Restoran Cahaya Mesra, Geliga Besar, Chukai, Kemaman.

Sehubungan itu, orang ramai yang berminat menyertainya sila hubungi Ustaz Zawawi ditalian 019-984 7288, 019-967 1409 atau Ahmad Sabree (013-931 8061) bagi tempahan meja berharga RM50.00 seorang.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved