ads

Sabtu, 27 April 2013

13 di marang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di marang - Google Blog Search


gempaq......hadi awang dilaung akan tumbang <b>di marang</b> oleh <b>...</b>

Posted: 22 Apr 2013 08:23 PM PDT

MASIHKAH ANDA INGAT PERISTIWA DI BAWAH CALON PKR IJOK MEMINTA SUPAYA DI MENANGKAN CALON BARISAN NASIONAL...... MASIHKAH ANDA INGAT YANG NIZAR DERHAKA PUN ADA DOAKAN KEJATUHAN PAS DI SEMUA PERINGKAT....AMIN DAN YANG TERBARU DI MARANG.....KUBU HADI AWANG SEMASA PENAMAAN CALON....

13 di setiu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di setiu - Google Blog Search


Pertubuhan Peladang Melabur Untuk Projek Ubi Vitato <b>Di Setiu</b> <b>...</b>

Posted: 31 Jan 2013 12:08 AM PST

Pertubuhan Peladang Negeri Terengganu (PPNT) akan melabur RM300,000 untuk melaksanakan projek mini estet ubi vitato di daerah Setiu mulai Mac ini.

Pengurus Besarnya, Sawalludin Ahmad berkata peruntukan itu diperoleh dari Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) di bawah program pengeluaran makanan asas.

"Mini estet itu akan dilaksanakan di bekas tapak Taman Kekal Pengeluaran Makanan (TKPM) seluas 33.5 hektar di Rhu Tapai, Merang, Setiu, yang meliputi pembangunan infrastruktur, kerja pembajakan, gaji pekerja serta imput pertanian," katanya kepada Bernama pada Selasa.

Katanya Jabatan Pertanian Negeri Terengganu (JPNT) telah meluluskan tapak kawasan itu bagi kegunaan PPNT dengan pajakan selama 20 tahun pada kadar RM100 hektar setahun.

Kawasan tersebut amat sesuai untuk ditanam ubi vitato kerana tanahnya dari jenis bris, dengan bentuk muka bumi yang rata dan tidak ditenggelami air pada musim tengkujuh.

Kawasan itu, yang terletak lebih kurang 40 km dari pusat bandar Kuala Terengganu, juga mempunyai kemudahan infrastruktur, bekalan elektrik, jalan ladang serta sistem perparitan yang lengkap.

Sawalludin berkata objektif projek ialah untuk memantapkan dan memperkukuhkan rantaian nilai industri tanaman ubi vitato dari peringkat pengeluaran benih, tanaman sehinggalah pemprosesan.

"Tanaman ini juga akan membekalkan bahan mentah ubi vitato kepada kilang tepung vitato pada harga yang kompetitif serta mewujudkan skim payung atau ladang kontrak kepada para petani di negeri Terengganu," katanya.

Beliau berkata projek itu akan dilaksanakan secara korporat oleh PPNT dan akan diuruskan oleh seorang Pengurus Projek dengan dibantu tiga orang pekerja tetap.

Katanya satu Jawatankuasa Teknikal yang terdiri wakil Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP), Jabatan Pertanian dan MARDI akan memantau perkembangan projek itu supaya mencapai sasaran dan matlamat.

"Penanaman dijangka dapat dimulakan pada Mac ini dan dituai pada Jun 2013. Ia mengambil masa pengeluarannya sekitar tiga bulan," katanya.

Dianggarkan sebanyak dua pusingan tanaman akan dapat dilaksanakan dalam setahun dengan tuaian terakhir pada Oktober. Ini akan dapat mengelakkan penuaian dibuat pada musim tengkujuh yang akan memberi kesan kepada kualiti hasil.

Sawalludin berkata pihaknya menjangka setiap hektar tanaman berkeupayaan mengeluarkan 20 tan metrik ubi vitato dan keseluruhan projek akan mengeluarkan sehingga 400 tan metrik.

Katanya projek itu dijangka menghasilkan pendapatan RM280,000 setahun dan ia akan dipasarkan kepada kilang tepung vitato PPNT, Fama dan pasaran runcit tempatan.

– BERNAMA

13 di paka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di paka - Google Blog Search


kamisokongpas | O |: DUN <b>PAKA</b> BERTUKAR MENJADI MEDAN <b>...</b>

Posted: 25 Apr 2013 02:58 AM PDT

Dalam PRU ke-12 pada tahun 2008, DUN Paka dalam Parlimen Dungun menyaksikan calon PAS, Ustaz Satiful Bahri Mamat tewas tipis dengan majoriti 344 undi di tangan calon Barisan Nasional, Zakaria @ Ariffin bin Abdullah (Pok Ya). Walaupun memenangi kebanyakan Daerah Mengundi di kawasan perindustrian petroleum tersebut, PAS terpaksa akur apabila keputusan di Daerah Mengundi di kawasan-kawasan FELDA Kerteh menyaksikan PAS gagal memenangi DUN tersebut.

Walaubagaimanapun, mood pengundi di DUN Paka nyata banyak berubah dalam PRU kali ini. DUN Paka dianggap sebagai sebuah kerusi wajib menang sekiranya PAS bercita-cita kembali berkuasa di Wisma Darul Iman. Ternyata gerak kerja PAS di DUN Paka dalam tempoh beberapa tahun kebelakangan ini nampak lebih tersusun dan bersemangat. Ditambah dengan perlantikan calon PAS DUN Paka, Ustaz Saiful sebagai Timbalan Pesuruhjaya I PAS Terengganu, jentera parti dilihat optimis untuk menumbangkan calon BN di DUN Paka iaitu Datuk Matulidi Jusoh (bekas Ahli Parlimen Dungun).


Sebagai anak jati Dungun dan sebahagian daripada masyarakat di Paka, penulis yakin dan optimis dengan kemampuan PAS menguasai DUN Paka dalam PRU kali ini. Antara faktor yang meyakinkan penulis termasuklah persiapan jentera parti sejak daripada Program PAS Ganti UMNO di Dataran PGU Paka akhir tahun 2012, krisis penyandang DUN Paka yang dilihat gagal sebagai seorang ADUN serta kes rampasan tanah Sekolah Rendah Islam (SRI) Darul Bayan sebelum ini.

Berbalik kepada kesungguhan jentera PAS di Terengganu, pelbagai kreativiti telah ditunjukkan oleh para petugas di sepanjang jalan utama di antara Kemaman-Dungun. Antaranya termasuklah:

 

 


 
 


Nampaknya, PAS di kawasan Dungun dan Kemaman sudah bersiap sedia at all cost bagi menentang UMNO. Siap dengan armada tentera darat, laut dan udara, termasuklah bahagian penjara di Paya Berenjut, Kemaman.

Akan tetapi, UMNO juga nampaknya tidak mahu mengalah bersama-sama replika mereka:

Kesimpulannya, perang PRU di Terengganu tidak pernah mengecewakan! Kadangkala, anak-anak perantauan ini merindui suasana perang di Terengganu. Satu medan pertempuran kreativiti yang seimbang!

13 di pulau kapas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau kapas - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di pulau kapas</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Mar 2013 03:26 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Top 5 Destinasi Percutian <b>Di Pulau</b>-<b>Pulau</b> Malaysia

Posted: 19 Feb 2013 09:18 PM PST

Percutian di pulau memang menenangkan jiwa, Ditambah dengan panorama indah air laut yang biru kehijauan dan pasir pantai yang memutih cukup mengasyikkan.

Ia sekali gus bagaikan terapi minda yang penuh dengan pelbagai permasalahan dan juga kekangan kerja yang tidak pernah habis walaupun tahun 2012 baru saja bermula.

Dengan pelbagai masalah, kerja dan keserabutan kepala dalam apa juga hal sepanjang tahun lalu, memulakan tahun baru dengan percutian yang mengasyikkan dan santai adalah langkah yang bijak.

Justeru, percutian di pulau yang indah adalah destinasi yang menepati tujuan untuk bersantai.

Negara kita cukup terkenal dengan pulau yang cukup indah dan eksotik. Sebut saja apa yang diinginkan saat bercuti.

Pantai yang putih bersih, air laut biru kehijauan yang tenang, keindahan dasar laut yang memukau serta pemandangan yang mempesona, semuanya ada di pulau di negara kita.

pulau-sipadan

Pulau Sipadan

Pulau Sipadan terkenal dengan keindahan lautnya yang menjadi faktor penarik melambai ramai pelancong ke sini.

Pulau Sipadan adalah sebuah pulau lautan berhampiran Semporna, sebuah bandar di pantai timur Sabah. Ia satu-satunya pulau di Malaysia daripada batu kapur dengan ketinggian 600 meter dari paras air.

Ia dilabelkan antara lima lokasi menyelam terbaik di dunia yang menjanjikan keunikan dasar laut memukau dan sukar digambarkan dengan kata-kata.

Sipadan tidak hanya dikenali destinasi menyelam tetapi diiktiraf kawasan santuari burung seawal 1933.

Aktiviti selam skuba nadi kawasan perairan ini dan Sipadan adalah syurga hidupan laut.

Pemandangan dasar laut Sipadan yang penuh dengan kehidupan marin seperti barracuda, penyu, ikan serta birai, batu rungkupan, gua besar dan cerombong yang menegak di bawah air yang dibentuk pelbagai karang menanti untuk disaksikan penyelam yang ingin menikmati tempat selam yang menyeronokkan dan tercantik di dunia.

jeti pulau kapas2

Pulau Kapas

Terletak di daerah Marang iaitu lebih kurang 18 kilometer dari Kuala Terengganu dan enam kilometer dari Jeti Marang, Pulau Kapas antara pulau peranginan paling dekat dengan tanah besar Terengganu.

Namanya berasal daripada pokok kapas. Pulau Kapas menjadi antara pilihan 'backpackers' dari Eropah dan pelancong tempatan.

Dipenuhi pasir pantai putih dan air laut yang jernih, Pulau Kapas masih mengekalkan keindahan samudera dengan hidupan laut yang cantik dan mempesona.

Suasana pulau ini pula sangat santai, sekali gus memberikan keselesaan kepada pelawat untuk berehat.

Kedudukannya yang agak terpencil, jauh dari kesibukan tanah besar juga menjadikannya pilihan mereka yang inginkan suasana tenang.

Tidak ketinggalan bagi peminat hidupan laut, Pulau Kapas adalah tempat yang boleh diterokai dasar lautnya dengan melakukan aktiviti seperti selam skuba.

Pelbagai jenis batu karang, ikan, penyu dan hidupan laut lain yang menarik menjadikannya destinasi wajib bagi penyelam skuba.

pulau_redang_0911

Pulau Redang, Terengganu

Berbekalkan keindahan lautan dan kedamaian yang dirasai, Pulau Redang sememangnya lokasi percutian pantai yang mempesonakan.

Pulau Redang antara sembilan pulau yang membentuk Taman Laut Pulau Redang di Terengganu.

Pulau Redang menjadi pilihan kerana kecantikan airnya yang berwarna biru kehijauan serta pasirnya yang putih bersih terutama di kawasan Pantai Panjang (Long Beach).

Selain itu, ia juga antara pulau di Terengganu yang menjadi penempatan baling banyak penyu mendarat.

Perairan dekat pantainya menjadi kawasan kedua diwartakan sebagai Taman Laut selepas Pulau Payar di Kedah.

Pulau ini juga antara tapak selam paling popular terutama di kawasan karamnya kapal Perang Dunia Kedua. Di sini anda sudah boleh melihat dengan jelas bermacam-macam jenis ikan dan batu karang.

Selain sebagai pusat percutian yang menawarkan pelbagai keunikan dan menyenangkan minda serta fikiran, Pulau Redang juga adalah pusat pembelajaran yang terbaik terutama kanak-kanak yang cukup meminati hidupan dasar laut.

Di sini, terumbu karang yang menjadi habitat kepada lebih 55 spesies karangan laut dan lebih 100 spesies ikan dapat dilihat dengan jelas.

62_swimming_-_pulau_perhentian_kecil

Pulau Perhentian

Pulau Perhentian antara pulau yang popular di kalangan pelancong tempatan dan luar negara. Terletak 21 kilometer dari pinggir pantai Terengganu, pulau ini terbahagi kepada dua iaitu Pulau Perhentian Besar dan Pulau Perhentian Kecil.

Perairan di sekitar pulau ini ditaburi terumbu karang serta menawarkan pemandangan bawah laut yang hebat dan menyeronokkan. Pulau ini juga sering menjadi tumpuan penyu hijau dan Hawksbill untuk bertelur.

Selain melihat keindahan dasar laut Pulau Perhentian yang cantik itu, pengunjung juga boleh melakukan pelbagai aktiviti lain antaranya meluncur papan air, belayar, berkenu, memancing air laut dalam, snorkel atau mungkin hanya bersantai di tepi pantai saat matahari terbenam.

Apa yang menariknya, dengan perkampungan yang kecil dan resort yang lebih berkonsep ringkas, anda pasti akan berasa lebih tenang dan selamat.

Bagaimanapun, pulau perhentian hanya boleh dikunjungi selama enam bulan setahun manakala bulan lain ditutup ketika Monsun Timur Laut.

pulau pangkor 2011 016

Pulau Pangkor

Berkeluasan 2,200 hektar dengan jumlah penduduknya kira-kira 25,000 orang, Pulau Pangkor juga antara daya penarik pelancong dari dalam dan luar negara.
Berbeza dengan pulau lain, Pulau Pangkor bukan saja menjanjikan keindahan dan keunikan dasar laut yang sememangnya tidak dapat dinafikan lagi tetapi ia juga kaya dengan budaya serta aktiviti masyarakatnya.

Di sini, aktiviti yang boleh dilakukan termasuk jet ski, kayak, bola tampar, snorkel dan banyak lagi. Bagi yang sukakan cabaran, berbasikal mengeliling pulau juga mungkin salah satu aktiviti yang menyeronokkan.

Menarik mengenai Pulau Pangkor, selain menawarkan pelbagai aktiviti laut, pengunjung juga boleh mengembara di seluruh pulau kerana Pulau Pangkor juga adalah pulau yang mempunyai banyak perkampungan.

Salah satu perkampungan yang pasti membuatkan anda teruja ialah Perkampungan Nelayan Acheh. Anda dapat melihat nelayan menurunkan hasil tangkapan sekitar jam 11 pagi.

Selain itu, pengunjung juga dapat melihat proses penghasilan makanan laut segar yang diusahakan secara komersial di Kampung Sungai Pinang Kecil, Kampung Teluk Gedung dan Teluk Dalam.

Pelbagai hasil laut bermutu tinggi boleh diperoleh di situ, antaranya ikan bilis, sotong kering, udang, ikan dan makanan ringan yang turut diproses daripada hasil laut dengan harga berpatutan.

Pulau lain yang boleh dikunjungi

  • Pulau Tioman, Pahang
  • Pulau Mataking, Sabah
  • Pulau Kapalai, Sabah
  • Pulau Langkawi
  • Pulau Sibu, Johor
  • Pulau Rawa, Johor
  • Pulau Pemanggil, Johor

Ini cerita saya: Antara 5 <b>pulau</b> di Perairan Terengganu

Posted: 05 Feb 2013 01:35 AM PST

* Entry sempena 2013, Tahun Melawat Terengganu.

1. Pulau Perhentian

Pulau ini terletak di luar pantai Besut mempunyai 2 pulau utama iaitu Pulau Perhentian Besar dan Pulau Perhentian Kecil. Saya kira pulau Perhentian adalah antara destinasi popular untuk pelancong tempatan atau asing terutamanya divers
Pada tahun 2003 pulau-pulau ini telah diwartakan sebagai Taman Laut Negara. Jadi kawasan yang kurang daripada 20 batu nortika dari pantai adalah merupakan kawasan larangan untuk apa-apa aktiviti perikanan termasuk mengambil atau memusnahkan batu karang di sekitarnya kecuali untuk aktiviti yang melibatkan penyelidikan. 
Pada saya, salah satu keistimewaan pulau ini adalah airnya. Hijau kebiruan! Sangat cantik! Saya pernah berkampung di pulau ini hampir 2 minggu. Ambil sampel air, ikan dan hidupan laut. Sempat jugak ambil lesen diving pun di sini. Menyelam di kawasan tiga segi antara pengalaman yang tak dapat saya lupakan. Masa tu, pulau Perhentian belum lagi diwartakan sebagai taman laut. Jadi tidak ada peraturan yang dikeluarkan. Masa tu kami berkampung di Pulau Perhentian Kecil. Di balik bukit, banyak didirikan resort/chalet persendirian. Selamba je tengok mat dan minah salleh bervogel atas batu. Sekali tengok dah macam rupa dugong pun ada. Sekarang ni tak tahulah macamana rupanya. Haa... kalau nak tahu, kenalah datang ke sini. Ye dok? 
Terdapat 2 laluan bagi sesiapa yang ingin datang ke sini iaitu laluan utama di jeti Kuala Besut - kira-kira 2 jam perjalanan menaiki bot atau dari jeti Pulau Kambing, Kuala Terengganu - kira-kira 3 jam perjalanan menaiki bot. 

2. Pulau Kapas
Pulau Kapas terletak kira-kira 6km atau 20 minit menaiki bot dari jeti Marang. Pulau ini antara pulau yang terhampir dengan daratan, dengan kemudahan bot yang disediakan di jeti Marang menyebabkan ia menjadi pulau yang selalu dikunjungi pelancong. Nak buat day trip pun boleh. 
Tapi yang menyedihkan ialah disebabkan pengunjung yang terlalu ramai dan tiada penguatkuasaan undang-undang yang khusus (tak ada taman laut di sini), banyak batu karang dan hidupan laut yang telah mati. Sayang... 
Kalau 10 tahun lepas saya ke sini, kalau snokelling tu boleh jumpa macam-macam hidupan laut, tapi rasanya sekarang kalau snorkelling tu apapun tak nampak. Airpun keruh, tak sejernih dulu. Tapi, kalau kita tracking, jalan ke belakang pulau yang mengadap laut lepas, dan cuba snorkelling di sini hidupan laut di sini sangat cantik! Tapi awas! Hati-hati bila snorkelling/diving di laut lepas sebab arus sangat kuat. Kami pernah tracking di sini. Siap angkut semua alat-alat untuk snorkelling. Memang berbaloi dapat snorkelling di sini. Paling tak boleh lupa, bila terpijak landak laut. Sakit yang amat! 

* Berhampiran Pulau Kapas ada Pulau Gemia - port menarik untuk candat sotong!

3. Pulau Redang

Terletak kira-kira 45km di luar pantai Kuala Terengganu, Pulau Redang merupakan pulau terbesar dari semua pulau-pulau yang terdapat di perairan Terengganu. Selain Pulau Redang, terdapat pulau-pulau lain di sekitarnya seperti Pulau Lima, Pulau Lang Tengah, Pulau Pinang etc. 
Memandangkan Pulau Redang diwartakan sebagai taman laut, kawasan sekitar taman laut memang selalu dipenuhi pengunjung terutamanya pada hujung minggu dan musim cuti sekolah. Ia mempunyai pantai landai dan berpasir putih serta perairan yang membiru dipenuhi hidupan laut. 
Walaupun hanya snokelling di kawasan jeti, kita sudah dapat melihat pelbagai spesis batu karang dan ikan-ikan karang di sekitar itu. Di sini juga terdapat bangkai kapal yang karam, dan kalau sesiapa yang berpeluang diving di sini, pemandangan di dasar memang superb! Kawasan sekitar taman laut disediakan beberapa kemudahan seperti tandas, surau serta tapak untuk perkhemahan. 

Walaupun sudah beberapa kali datang ke sini, saya tak pernah rasa jemu untuk ke sini lagi. Paling saya tak boleh lupa masa berkhemah di sini bila malamnya khemah kami dilanda ribut. Habis terbang semua khemah. Tapi tetap boleh tidur lena walaupun basah. Memang kenanganlah!

* Waktu terbaik untuk ke Pulau Redang ialah bulan April - Oktober. Kebanyakan resort akan ditutup semasa musim tengkujuh iaitu dari bulan November-Mac.

4. Pulau Tenggol

Pulau syurga kepada divers! Pulau ini terletak di daerah Dungun kira-kira 50km dari bandar Kuala Terengganu. Pulau ini sangat popular di kalangan penyelam kerana kebanyak pelancong yang datang ke sini adalah untuk membuat selaman di dasar laut. 
Pulau ini menyediakan hampir 20 tempat menyelam yang cantik antaranya Teluk Air Tawar - melihat penyu dan Batu Tokong Laut - tempat  menarik melihat kumpulan ikan selar dan beberapa jenis batu karang. 

Untuk ke sini, kita perlu menyewa bot laju dengan kos RM600-650/hari di jeti Kuala Dungun. Rasanya pulau berbanding Pulau Kapas, Redang dan Perhentian, pulau ini masih terpelihara kerana pengunjung yang datang ke sini kebanyakannya terdiri daripada penyelam. Tapi jangan bimbang... beberapa chalet ada di sini yang menyediakan kemudahan dengan pakej pada harga tertentu. Eh, kalau rasa nak buat day trip pun boleh tau! 

5. Pulau Bidong

Pulau ini terletak 45km di luar pantai Terengganu. Dulu pulau ini merupakan tempat kem pelarian Vietnam. Macam-macam peristiwa berlaku ketika itu, kerana banyak nyawa yang terkorban untuk sampai ke pulau itu. Misteri ok pulau ni. 
Itu kisah dulu... Sekarang pulau ini telah dibangunkan dan merupakan salah satu warisan negeri dan telah diwartakan di bawah UMT untuk dijadikan pusat penyelidikan. 
Salah satu tarikan pulau ini ialah Galeri Dasar Laut yang telah dibina dengan kerjasama oleh Kerajaan Terengganu dan Yayasan Coral Malaysia. Replika tempat-tempat menarik/bersejarah di Malaysia dijadikan tukun tiruan untuk menarik hidupan laut hidup di sini. Saya kira ini salah satu usaha yang patut dipuji untuk mengekalkan keaslian pulau ini!

13 di hulu terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di hulu terengganu - Google Blog Search


Rakyat <b>Di Hulu Terengganu</b> Tiada Sebab Tolak BN - MyNewsHub

Posted: 25 Apr 2013 12:58 AM PDT


KUALA BERANG – Rakyat di kawasan Hulu Terengganu tidak mempunyai sebab untuk menolak Barisan Nasional (BN) pada hari pengundian 5 Mei ini, kata Pengerusi BN negeri Datuk Seri Ahmad Said.

Katanya ini kerana prestasi cemerlang kerajaan BN sudah terbukti menerusi pelaksanaan pelbagai janji termasuk pembinaan prasarana asas, sukan dan pelancongan yang memberi manfaat kepada rakyat.

Masih banyak lagi yang sedang dan akan dilaksana jika BN terus meneraju negeri ini, kata Ahmad pada majlis Pemimpin Turun Padang, di sini hari ini.

Merujuk kepada pembangunan pesat di Tasik Kenyir, Ahmad berkata selain pembangunan yang sedang dilakukan, BN Terengganu merancang membina tiga hotel dengan 750 bilik di kawasan tumpuan pelancong itu bagi menarik lebih ramai pengunjung.

"Kita sasarkan dua juta pelancong ke Tasik Kenyir setahun," katanya.

Pada pilihan raya kali ini BN tampilkan calon baharu Datuk Jailani Johari bagi kerusi Parlimen Hulu Terengganu sementara kerusi dewan undangan negeri (DUN) pula ditandingi Rozi Mamat (Telemung), Yusof Awang Hitam (Manir), Datuk Tengku Putera Tengku Awang (Kuala Berang), dan Ghazali Taib bagi DUN Ajil. – BERNAMA

Iklan Teks:

PERINGATAN: Mynewshub tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

13 di jabor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jabor - Google Blog Search


Anwar persoal kos Lebuhraya <b>Jabor</b> RM5 bilion | KeadilanDaily.com

Posted: 02 Nov 2011 03:54 AM PDT

KUALA LUMPUR 2 Nov: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mempersoalkan pembinaan Lebuhraya Jabor di Kemaman, Terengganu yang menelan kos tinggi sehingga melebihi RM2 bilion daripada kos asal.

Anwar berkata, kos asal pembinaan lebuhraya yang termasuk dalam projek Lebuhraya Pantai Timur (LPT) itu hanya bernilai RM3 bilion, tetapi kini  menjadi RM5 bilion.

Menurut beliau, perkara itu tidak sepatut berlaku kerana ia melibatkan wang rakyat yang sepatutnya digunakan dengan cara yang betul.

"Siapakah yang bertanggungjawab dalam hal ini. Kenapa kejadian ini berlaku? Ini merupakan kelemahan JKR dan kementerian terbabit perlu bertanggungjawab dalam hal ini," katanya ketika berucap pada persidangan Dewan Rakyat hari ini.

Katanya, projek tersebut yang dibina sejak 2007  dan sepatutnya siap tahun lalu, sehingga kini masih gagal disiapkan.

Ia katanya, belum lagi mengambil kira persoalan tol dan syarikat pemegang konsesi.

"Sehingga sekarang, kita masih belum tahu siapakah yang akan mengendalikan tol dan siapakah yang akan memegang konsesinya," katanya yang juga Ketua Umum KEADILAN.

Selain itu, beliau yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh turut mempersoalkan projek membina jambatan di atas daratan di Kemaman, Terengganu dengan kos RM174 juta yang melebihi RM70 juta dari harga sebenar.

"Ini merupakan satu projek pelik Umno BN yang membina jambatan di daratan dan dan kosnya pula amat tinggi serta melebihi kos sebenar," katanya, lapor Harakah Daily

Beliau turut membidas sikap para pemimpin Umno yang lebih mementingkan diri daripada memikirkan derita rakyat dengan membuat cadangan untuk menaikkan elaun wakil-wakil rakyat.

Sehingga kini, katanya, kemiskinan tegar di kalangan rakyat masih belum diatasi, tetapi para pemimpin Umno sanggup membuat cadangan untuk menaikkan elaun wakil-wakil rakyat tanpa memikirkan derita rakyat.

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=22541

13 di kemaman - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kemaman - Google Blog Search


catatanzabidi: KAMARUDDIN LAWAN SHABERY CHEEK <b>DI</b> <b>...</b>

Posted: 10 Apr 2013 06:48 PM PDT

Parti Keadilan Rakyat (PKR) mengumumkan Kamarudin Chik, yang berasal dari Kuala Terengganu sebagai calon parti itu di kerusi Parlimen Kemaman pada pilihan raya umum ke-13 (PRU13). Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika mengumumkan perkara itu pada satu majlis di sini lewat malam tadi, berkata Kamarudin, 47, dipilih kerana memenuhi kriteria, antaranya anggota parti yang setia dan tidak mudah khianat kepada parti. "Di Kemaman ini ada 1,000 lebih layak jadi calon (PKR)...ada tokoh lama, baru tapi saya bincang dan kaji kita nak orang tempatan, kita nak orang berkelayakan, kita nak orang muda yang bertenaga. "Sebab itu kita pilih orang Terengganu menetap di Kemaman...kita tidak mahu berlaku seperti 2008, khianat sebelum pilihan raya dan khianat selepas pilihan raya tak dapat jadi calon, kriteria penting kita adalah orang yang taat dan tidak belot dan tidak khianat parti," katanya Kamarudin yang menjadi anggota PKR sejak 1998 ketika ditemui pemberita kemudiannya berkata beliau hanya maklum namanya dicalonkan kira-kira pukul 4 petang semalam. Pada pilihan raya umum 2008, calon Barisan Nasional (BN) yang kini Menteri Belia dan Sukan Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek mengalahkan calon PKR Fariz Musa dengan majoriti 12,683 undi di kerusi Parlimen Kemanan. - Bernama

13 di dungun - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di dungun - Google Blog Search


MEDIA TERENGGANU: PAS Ganas!!! membelasah penyokong <b>...</b>

Posted: 23 Apr 2013 11:19 AM PDT

Pergaduhan 23/4/2013 11.00 PM - telah berlaku satu Insiden pergaduhan di lokasi persimpangan lampu isyarat pasar buah, jalan yahya ahmad, dungun. 

Insiden berpunca daripada tindakan penguatkuasa SPR yang ingin mengambil tindakan terhadap bendera yang dipasang di tiang lampu isyarat. 

Ketika melaksanakan tugas telah didatangi oleh sekempulan pemuda pas seramai lebih kurang 30 orang. Suasana menjadi semakin tegang apabila dipercayai pemuda pas telah memanggil penyokong pas utuk datang beramai-ramai dan dalam masa 20 minit penyokong pas telah bertambah kepada lebih kurang 200 orang. 

Ekoran daripada kedatangan penyokong pas yang ramai pihak pemantau SPR telah mengambil tindakan meninggalkan lokasi tersebut. 

Pada ketika itu juga sekumpulan penyokong umno seramai lebih kurang15 orang datang ke lokasi untuk melihat kejadian yang berlaku. Semasa dalam proses perbincangan diantara polis dan penyokong pas. 

Kembali berlaku kekecohan yang mana telah berlaku pertengkaran mulut antara seorang penyokong pas dengan penyokong umno sehingga menyebabkan keadaan menjadi semakin tegang. 

Dengan tiba-tiba sekempulan penyokong pas diangarkan seramai lebih kurang 50 orang penyokong pas menyerbu dan membelasah penyokong umno tersebut. 

Ekoran daripada kejadian tersebut mangsa pengsan dan telah dileraikan oleh orang ramai yang berada di lokasi. Kejadian berlaku dalam masa 5 minit. Mangsa telah dibawa ke hospital dungun untuk rawatan. 
Sumber : www.terengganutoday.com
 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved