Sabtu, 27 April 2013

13 di paka - Google Blog Search

13 di paka - Google Blog Search


kamisokongpas | O |: DUN <b>PAKA</b> BERTUKAR MENJADI MEDAN <b>...</b>

Posted: 25 Apr 2013 02:58 AM PDT

Dalam PRU ke-12 pada tahun 2008, DUN Paka dalam Parlimen Dungun menyaksikan calon PAS, Ustaz Satiful Bahri Mamat tewas tipis dengan majoriti 344 undi di tangan calon Barisan Nasional, Zakaria @ Ariffin bin Abdullah (Pok Ya). Walaupun memenangi kebanyakan Daerah Mengundi di kawasan perindustrian petroleum tersebut, PAS terpaksa akur apabila keputusan di Daerah Mengundi di kawasan-kawasan FELDA Kerteh menyaksikan PAS gagal memenangi DUN tersebut.

Walaubagaimanapun, mood pengundi di DUN Paka nyata banyak berubah dalam PRU kali ini. DUN Paka dianggap sebagai sebuah kerusi wajib menang sekiranya PAS bercita-cita kembali berkuasa di Wisma Darul Iman. Ternyata gerak kerja PAS di DUN Paka dalam tempoh beberapa tahun kebelakangan ini nampak lebih tersusun dan bersemangat. Ditambah dengan perlantikan calon PAS DUN Paka, Ustaz Saiful sebagai Timbalan Pesuruhjaya I PAS Terengganu, jentera parti dilihat optimis untuk menumbangkan calon BN di DUN Paka iaitu Datuk Matulidi Jusoh (bekas Ahli Parlimen Dungun).


Sebagai anak jati Dungun dan sebahagian daripada masyarakat di Paka, penulis yakin dan optimis dengan kemampuan PAS menguasai DUN Paka dalam PRU kali ini. Antara faktor yang meyakinkan penulis termasuklah persiapan jentera parti sejak daripada Program PAS Ganti UMNO di Dataran PGU Paka akhir tahun 2012, krisis penyandang DUN Paka yang dilihat gagal sebagai seorang ADUN serta kes rampasan tanah Sekolah Rendah Islam (SRI) Darul Bayan sebelum ini.

Berbalik kepada kesungguhan jentera PAS di Terengganu, pelbagai kreativiti telah ditunjukkan oleh para petugas di sepanjang jalan utama di antara Kemaman-Dungun. Antaranya termasuklah:

 

 


 
 


Nampaknya, PAS di kawasan Dungun dan Kemaman sudah bersiap sedia at all cost bagi menentang UMNO. Siap dengan armada tentera darat, laut dan udara, termasuklah bahagian penjara di Paya Berenjut, Kemaman.

Akan tetapi, UMNO juga nampaknya tidak mahu mengalah bersama-sama replika mereka:

Kesimpulannya, perang PRU di Terengganu tidak pernah mengecewakan! Kadangkala, anak-anak perantauan ini merindui suasana perang di Terengganu. Satu medan pertempuran kreativiti yang seimbang!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads