ads

Ahad, 24 Julai 2011

13 di marang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di marang - Google Blog Search


~iqah blog&#39;s~: kem <b>di marang</b> :)

Posted: 30 Jun 2011 11:36 PM PDT

Assalamualaikum . jawab jawab , dapat pahala tuu , kalau jawab la , hehe  . 0k , sekarang saya nak cerita pasal kem kat marang . sebenar nyer dah lame pergi . cuma tidak berpeluang untuk updte pasal ni . saya pergi kem ni masa bulan due taw tige . hee , saya sudah lupe . semua kawan kawan aku dapat pergi . 80 orang yang terpilih . kiteorang pergi mase hari selase , balik hari khamis . tige hari , due malam . kiteorang pergi kat marang village resort and spa . kalau tidak silap saya lha ,saya dah lupe .huhu .  mase ni , kiteorang kat dalam dwan . mangat nabila nak belaja(bju ungu) . wuwuwuu . yang kat sebelah tu , masturah .  ini shazana , budak paling cantikkkkk . ni pum kat dalam dewan. pedulikan bilik kiteorang . bersepah - sepah . ni aku dan masturah . cantik beben0r  masturah ni .                                                    
 ni aku ngan budak comey , nabila .sumue gambar gambar ni,kiteorang ambik kat bilik .
                                          ~CEMPAKE , 204 , hee ~ w0o , cantik kang diaorang ? :) memang cantik sekali .aku ngan alia . rotte kan kepale anda :D sayang diaorang sumue . muaachh :*niy pulak gambar diambik kat bilik alia .

~KENANGAN TERINDAH ~ rindu sangat saat saat ini .

       
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

MOBRAM FAMILYS COMMUNITY (MOBRAMfc): KAPAL ANGKASA TERBABAS <b>DI MARANG</b>

Posted: 02 Jul 2011 11:00 AM PDT

3 Julai 2011 - Kemalangan ini berlaku pada pukul 12.50malam di satu selekoh tajam sebelum tiba ke Hentian Rehat & Rawat (R&R) Marang. 2 orang (pemandu & 1 penumpang) mangsa kemalangan ini yang hendak ke Johor hanya cedera ringan. Mangsa memberitahu keretanya hilang kawalan dan terus terbabas sehingga terbalik dan keempat-empat tayar berada di atas.

Moral: Berhati-hati di kawasan selekoh yang tidak biasa di lalui. Kalau biasa lalu sekalipun, gunakan kelajuan yang sesuai dan teknik mengambil selekoh dengan betul bagi mengelak semua ini berlaku. InsyaALLAH..

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

13 di rantau abang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di rantau abang - Google Blog Search


Lawatan ke Santuari Penyu <b>Rantau Abang</b> dan Zoo Mini <b>di</b>

Posted: 20 Jul 2011 06:22 PM PDT

" "Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada ibu bapanya; ibunya mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (daripada awal mengandung hingga akhir menyusunya) dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada ibu bapamu dan (ingatlah), kepada Akulah tempat kembali (untuk menerima balasan). Dan jika mereka berdua mendesakmu supaya engkau menyekutukan Aku (Allah) dengan sesuatu yang engkau – dengan akal fikiranmu – tidak mengetahui sungguh adanya, maka janganlah engkau taat kepada mereka dan bergaul dengan mereka di dunia dengan cara baik. Dan turutlah jalan orang yang rujuk kembali kepadaKu (dengan tauhid dan amal-amal yang salih). Kemudian kepada Akulah tempat kembali kamu semua, maka Aku akan menerangkan kepada kamu segala yang kamu kerjakan." (Surah Luqman ayat 14-15)'

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

13 di besut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di besut - Google Blog Search


Alami Terengganuku...: Tomoi (Muay Thai) <b>di Besut</b>

Posted: 10 Jul 2011 04:54 AM PDT

Istilah 'gedebe' sering dikaitkan dengan masyarakat Negeri Kelantan. Sebenarnya istilah ini juga dikongsikan penduduk daerah Besut yang bersempadan dengan negeri Cik Siti Wan Kembang itu. Persamaan kolokial antara dua tanah yang berbeza ini membawa kepada banyak persamaan budaya dan cara hidup yang sebenarnya sangat unik dan tiada dalam daerah lain di Negeri Terengganu. Kedudukan daerah Besut ini yang berhampiran dengan Kelantan dan Thailand membawa sedikit sebanyak pengaruh dalam kehidupan masyarakat di sini.

Sukan Tomoi(Muay Thai) sebagai contoh, menjadi satu kesukaan dalam masyarakat di sini. Seperti Dikir Barat juga, perlawanan tomoi sering diadakan di pelbagai tempat yang menjadi tumpuan orang ramai. Kebiasaannya, perlawanan ini diuruskan oleh persatuan yang menghimpunkan peninju-peninju tomoi dari Kelantan dan juga Besut. Kawasan yang akan diadakan pertandingan dipagar dengan atap zink yang tinggi. Bayaran RM10 untuk dewasa dan RM5 untuk kanak-kanak. Nyatanya, bayaran ini sangat berbaloi untuk menyaksikan beberapa pasang peninju tomoi beradu tenaga di pentas maruah ini. Lebih mengujakan, terdapat juga peninju tomoi dari kalangan wanita yang tidak kurang hebatnya.

Kelunakan bunyi serunai dan gendang menemani perlawanan jaguh-jaguh tomoi tempatan. Semakin kuat tumbukan dan tendangan, semakin kuat jeritan dari penonton-penonton. Tubuh jaguh-jaguh tomoi yang bertarung ini keras bak besi, terutamanya di bahagian tulang kering yang sering berlaga. Sesekali kaki singgah di muka menambahkan lagi teriakan penonton dan sesekali siku singgah di muka membuatkan lawannya rebah.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

13 di pulau redang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau redang - Google Blog Search


Bukan Kerna Nama.... Ramli: Bersantai <b>di Pulau Redang</b>....

Posted: 11 Jul 2011 01:56 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Bersantai di Pulau Redang.... Posted by Ramli Sharif at 1:56 AM · E-melkan Ini BlogThis! Kongsi ke Twitter Kongsi ke Facebook Kongsi ke Google Buzz. 0 comments: Catat Ulasan. Catatan Terbaru Catatan Lama Laman utama ...

13 di ketengah jaya - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di ketengah jaya - Google Blog Search


Sekolah Kebangsaan <b>Ketengah Jaya</b> II: Apa Itu DADAH?

Posted: 01 Feb 2001 12:00 AM PST

PENGERTIAN DADAH Dadah ialah apa-apa juga bahan kimia, samada asli atau tiruan, apabila dimasukkan kedalam tubuh badansecara disuntik, dihidu, dihisap atau dimakan boleh mengubah fungsi tubuh badan seseorang atau organisma dari segi fizikal atau mental.

JENIS-JENIS DADAH
Dadah boleh dibahagikan kepada lima bahagian.
2.        Perangsang (stimulants)
3.        Penekanan (Depressants)
4.        Hallucinogen
5.        Ganja (Cannabis)
OPAIT
Dadah yang paling merbahaya dan banyak sekali disalahgunakan. Dadah dalam golongan ini ialah:- Asli, Candu, Morfin, Heroin, Kodein,Ganja.

PERGANTUNGAN PADA DADAH (DRUG DEPENDENCE)
Pergantungan pada dadah adalah keadaan keperluan secara fizikal atau psikologi atau kedua-duanya, yang ujud daripada penggunaan dadah yang berterusan atau diwaktu-waktu tertentu. Pergantungan psikologi atau jiwa ialah satu istilah biasanya dimaksudkan kepada satu idaman kuat yang berlebih-lebihan terhadap bahan-bahan tertentu tetapi tidak ada pergantungan badan. Pergantungan fizikal atau badan ialah penyesuaian badan secara jasmaniah terhadap ujudnya sejenis dadah secara berterusan. Apabila pergantungan ini telah dibina, badan bertindak dengan tanda-tanda yang boleh diteka, sekiranya dadah itu diberhentikan bekalannya serta merta. Sifat dan kekuatan tanda-tanda pengunduran itu bergantung pada dadah yang sedang digunakan dan banyak dose yang diperolehi tiap-tiap hari.

JENIS-JENIS DADAH YANG KERAP DIGUNAKAN
Walaupun penggunaan dadah yang ditentukan oleh doktor telah mendapat perhatian pihak berkuasa. Dadah-dadah yang kerap digunakan adalah Heroin, Morfin, Candu, ganja (hashish atau marijuana atau cannabis), amphetamin, barbitured, pill mx, kokain dan lain-lain.

APAKAH FAKTOR-FAKTOR MEMBAWA KEPADA SALAHGUNA DADAH
Mengikut kajian oleh pakar-pakar perubatan dan juga pakar-pakar yang membuat penyelidikan atas penagih-penagih dadah dan juga mereka-mereka yang menyalahgunakan dadah adalah seperti berikut:-

1.        Ingin mengetahui dan seterusnya ingin mencuba-cuba oleh dirinya sendiri.
2.        Tidak mengetahui dengan sebenarnya bahaya-bahaya tiap-tiap jenis dadah itu.
3.        Dipengaruhi oleh kawan-kawannya dan oleh sebab hendak menyesuaikan dirinya dengan sesuatu kumpulan
           yang sebaya dengannya.
4.        Mencari ketenteraman jiwa kerana terlibat dengan sesuatu masalah kehidupan.
5.        Menghilangkan sesuatu kesusahan yang dideritainya.
6.        Untuk menghilangkan kerunsingan yang didatangkan oleh desakan ibubapa.
7.        Tidak menggunakan masa lapangnya dengan perkara-perkara yang berfaedah.
8.        Mengikut tekanan darah mudanya dengan sekehendak hatinya.
9.        Kerana keporak perandaan rumahtangga.
10.      Kerana tidak ada kemesraan yang baik diantara ibubapa dan anak-anak.
11.      Kerana ingin berlagak dengan cara hidup yang lebih tinggi daripada yang termampu olehnya.
12.      Kerana adanya dadah dan kebijaksanaan pengedar-pengedar dadah untuk menjalankan pengaruhnya.
13.      Kurang pengetahuan Agama dan penghayatan nilai-nilai agama.

DADAH YANG TERKENAL
1. APA DIA SYABU
I.I. Nama panggilan dan nama saintifik
SYABU ialah nama panggilan (street name), iaitu sejenis dadah. yang berada dalam kumpulan SUMUIAN yang mana istilah saintifiknya "dMethamphetamine hydrochloride". Perkataan syabu sebenamya berasal daripada bahasa Tagalog di negara Filipina dan ianya telah menjadi satu nama yang popular digunakan di Sabah oleh kerana pengaruh pengguna -pengguna dan pengedar-pengedar 'pioneer' di Sabah yang terdiri daripada pendatang tanpa izin yang berbangsa Filipin. Penggilan-panggilan lain yang digunakan oleh pengguna-pengguna di pasaran Sabah dan luar Sabah adalah seperti berikut:-
c.        CRACK METH
d.        HIROPONG
e.        BATU (STONES)
Oleh kerana majalah ini adalah berpandukan kepada latar belakang bahan ini di negeri Sabah, maka panggilan SYABU akan digunakan bagi tujuan rujukan.

1.2 Rupa Syabu Di Pasaran
Syabu berbentuk hablur tawas yang halus serta berwarna cerah/putih dan bersifat lutcahaya ( colourless rock-like transparent granules) yang halus.

1.3. Bungkusan (Packaging)
Syabu dipasarkan dalam bentuk bungkusan plastik kecil yang  berukuran 2cm x 2cm dan bungkusan yang berupa demikian biasanya mengandungi berat lebih kurang 0.045 gram dan ianya hanya cukup bagi kegunaan sekali sahaja yang biasanya dinamakan 'deck' atau 'layaran' bagi kegunaan penagih syabu.

1.4. Isi Kandungan (Ingredient) dan Synthesis
Bahan-bahan syabu yang utama ialah " d-Methamphetamine" yang tersenarai di bawah Bahagian III Jadual Pertama dibawah Akta Dadah Berbahaya 1952 (pin. 1977) sebagai satu bahan dadah. Antara bahan-bahan lain ialah ephedrine, hydrochoride acid dan synthesis kimia seperti berikut :-
                                     
                                C6 H5 CH (OH) CH (CH3) NHCH3 + HI + P4 C6 H5 CH2 CH (CH3) NHCH3


2. LATAR BELAKANG
2.1.   Syabu adalah satu jenis dadah tiruan atau pun 'DESIGNER DRUGS' yang telah wujud sejak perperangan dunia yang kedua. Pada, ketika itu, juru terbang (Fighter pilot) menggunakan syabu perlu berjaga-jaga semasa dalam penerbangan jauh dan juga askar-askar lain berperang tanpa tidur untuk tempoh masa yang panjang;
2.2.   Mereka yang paling mengemari mengguna syabu pada masa perperangan tersebut adalah askar-askar Amerika Syarikat, China dan Jepun. Oleh kerana itu, adalah sukar bagi menentukan pihak manakah yang mula bertanggungjawab atas rekaan syabu. Apa yang mereka mementingkan ialah supaya mendapatkan kesan positif daripada syabu tanpa mengirakan kesan negatithya yang kadangkala boleh mendatangkan maut;
2.3.   Dari segi sejarah Sabah, syabu mulai dikesan pada awal tahun 1992 yang dipengaruh oleh pembiakan Syabu kerana kebanyakan daripada pendatang-pendatang tanpa izin warganegara Filipina di Sabah adalah pengguna syabu dan syabu yang mereka bawa bersama-sama untuk kegunaan sendiri telah diedarkan juga kepada penduduk-penduduk tempatan. Pengaruh Syabu di Filipin pula telah ditinggalkan oleh askar-askar Amerika Syarikat yang telah lama berkhidtnat di negara tersebut.

3. PENGEDAR/PENYELUDUP (MODUS OPERANDI) SYABU
Kebanyakan pengedar-pengedar syabu yang terdapat di Sabah adalah secara kecil-kecilan yang dilakukan secara individu. Mengikut risikan mereka menggunakan berbagai-bagai tektik untuk menyeludup syabu dan diantaranya adalah seperti berikut:
3.1.1. Menyembunyi didalam barang-barang persendirian seperti kain/baju dan lain-lain;
3.1.2. Dalam motor starter;
3.1.3. Lampu Kalimantang;
3.1.4 Bekas stater kalimantang
3.1.5. Bekas tin bedak;
3.1.6. Bekas bateri tetefon bimbit; dan
3.1.3. Tumit selipar/kasut.

3.2. Selain Filipina, negara Hong Kong juga mengeluarkan bekalan Syabu dan pembekal-pembekalnya dipercayai mendapat bekalan-bahan asli dari negara China ( mainland ) dan memproses Syabu di "underground laboratories" untuk dibekalkan ke Jepun, Taiwan dan juga sebahagian kecil kepada Sabah. Adalah dipercayai bahawa Syabu yang dibuat di Hong Kong adalah yang bermutu lebih tinggi jika dibandingkan syabu yang datang dari negara Filipina.

3.3. Syabu yang datangnya dari negara Filipina adalah terdiri daripada 90% yang peratus yang dibekalkan ke pasaran Sabah. lanya diseludup masuk dalam bentuk I kilogram, 1/2 kilogram atau dalam bentuk 'bar' yang berat 50 gram. Oleh kerana syabu merupakan bentuk halus dibanding dengan dadah lain seperti ganja, sejumlah besar dan berat boleh disembunyi melalui kumpit kumpit atau diseludup di atas badan dan ianya sukar dikesan. Syabu yang berjaya diseludup masuk akan dijual kepada pengedar tempatan yang akan membuat bungkusan semula dalam bentuk bungkusan plastik 5 gram, 1 gram dan tiub plastik kecil 0.045 gram untuk diedar kepada pasaran di Kota Kinabalu dan lain-lain daerah.

4. NAMA BRAND DAN GRED SYABU
4.1. Syabu yang terdapat di pasaran adalah terdiri daripada beberapa jenis nama mengikut rupa bentuk dan mutunya. Diantara nama-nama yang di panggil adalah seperti:
i) China White
ii) Cristal Stones

4.2. Pada umumnya, Syabu yang dipasarkan adalah dibahagikan kepada tiga gred iaitu
Gred I - Cristal Stones
Gred II - China White
Gred III - Syabu biasa yang kebanyakanya telah dicampur dengan tawas.

Syabu yang terdapat di pasaran Sabah kebanyakannya terdiri daripada syabu jenis Gred II

5. KESAN-KESAN ATAU AKIBAT PENYALAHGUNAAN SYABU [METHAMPHETAMINE]
5.1. Kesan-kesan negatif syabu dibahagikan kepada dua jenis iaitu jangka masa pendek dan masa panjang. Kesan negatif jangka masa pendek adalah seperti berikut:

a.        Khayalan atau halusianasi pada penghilatan dan pendengaran;
b.        Perangai cepat marah, resah dan perasaan tidak tenang;
c.        Kenaikan suhu badan dan tekanan darah tinggi; dan
d.        Bersifat agresif.
Akibat jangka masa panjang adalah seperti berikut:
a.        Kerosakan pada saraf otak dan mengalami angin ahmar (strok);
b.        Kurang siuman dan mengalami gangguan mental;
c.        Keracunan pada sistem saraf tunjang;
d.        Pergantungan psikologikal keatas Syabu dan rasa tidak boleh hidup tanpanya;
e.        Mendatangkan kerosakan pada tisu yang teruk dan boleh membawa maut; dan
f.         Boleh mengakibatkan sejenis penyakit neurologi seakan-akan Parkinson's Disease' yang sukar diubati
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

13 di pulau wan man - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau wan man - Google Blog Search


Panitia ICTL SDAR: Pertandingan Blog - Pelajar Tingkatan 2

Posted: 24 Jul 2011 09:26 AM PDT

Pelajar Tingkatan 2 yang berminat untuk mengambil bahagian dalam menghasilkan blog , boleh berbuat demikian, dengan memaklumkan kepada guru ICTL masing - masing. Bagi pelajar 2AB, 2RK dan 2UO, teruskan usaha anda dalam mengemaskini blog masing - masing. Bagi pelajar 2Z dan 2BH yang berminat, boleh maklumkan kepada Cikgu Ramlah atau Cikgu Noorshahriman Pearl. Penilaian akan dilakukan pada bulan Oktober nanti.
Kriteria yang akan dinilai :
3. Url boleh diakses - alamat blog
5. Gabungan MultiMedia - teks, audio, video, grafik
6. Gaya bahasa - tidak menggunakan gaya bahasa 'pasar'
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

13 di kemaman - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kemaman - Google Blog Search


WWF-Malaysia Anjur Kempen Kesedaran Penyu <b>Di Kemaman</b> Sabtu Ini <b>...</b>

Posted: 21 Jul 2011 04:44 PM PDT

KUALA TERENGGANU, 21 Julai (Bernama) — Dana Hidupan Liar Sedunia-Malaysia (WWF-Malaysia) akan menganjurkan kempen kesedaran penyu pada Sabtu ini bertujuan meningkatkan kesedaran terhadap keperluan untuk melindungi spesies terancam dan pantai tempat amfibia itu bertelur.

Kempen sehari bertemakan 'Lindungi Penyu Kita' itu akan diadakan dari 10 pagi hingga 10 malam di Mesra Mall, Kemasik, Kemaman.

Sempena kempen itu, WWF-Malaysia menyediakan pelbagai aktiviti menarik termasuk pertandingan futsal, pameran, dan persembahan khas oleh pelajar UiTM Dungun yang bakal memukau pengunjung, menurut kenyataan WWF-Malaysia yang dikeluarkan di sini hari Khamis.

Buat kali pertama di negara ini, kempen Pembekuan ke arah Menamatkan Perdagangan Telur Penyu (FTET) akan dijalankan untuk mengetengahkan nasib penyu di Malaysia.

Sebagai tambahan, majlis menandatangani ikrar akan dijalankan sepanjang kempen itu berlangsung bertujuan menggesa orang ramai menghentikan kegiatan memperdagang dan memakan telur penyu.

Amalan memakan telur penyu masih berleluasa dan ia dijual secara terbuka di pasar.

Pada masa ini, tiada larangan di seluruh negara dibuat terhadap amalan memakan telur penyu, bagaimanapun penjualan telur penyu belimbing hanya dikuatkuasakan di Terengganu manakala telur penyu daripada spesies lain boleh dimakan dan diperdagangkan.

– BERNAMA

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Curahan Rasaku: ~ sabtuku <b>di kemaman</b>~

Posted: 23 Jul 2011 07:57 PM PDT

assalamualaikum
sabtu cheqna semalam di kemaman.....ada pogram kaunseling komuniti daerah kemaman....cheqna bergerak dari umah ke kemaman pada hari jumaat...hehehehehehe
awal pagi semalam terus gerak ke kampung batu 9 Ibok kemaman....besh walau budak2 sangat degil..tapi akhirnya tunduk jugak dengan kami...wallah ayat tak leh blah...=)
masa slot kak siti....radio karat..
situasi titanic - perbincangan kumpulan....
with kak uda..tuan punya pogram....bersama pegawai psikologi yang sangat ayu...lalalalalalalala...hahahaha...
hari ni cheqna cuti......sila jeleh =)
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

13 di jerteh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jerteh - Google Blog Search


MAJLIS PERASMIAN ARKED <b>JERTEH</b> | eWARTA MARA

Posted: 17 Jul 2011 09:22 PM PDT

YB Dato' Seri Idris bin Jusoh telah menyempurnakan Majlis Perasmian Arked Jerteh pada 16 Julai 2011 bertempat di Arked Jerteh, Besut, Terengganu. Turut hadir ke majlis ini ialah YBhg. Datuk Ibrahim bin Ahmad, Ketua Pengarah MARA serta Encik Abdullah bin Muhamad, Pengarah MARA Negeri Terengganu.

 

Majlis ini diadakan bertujuan memperkenalkan serta mempromosikan Arked Jerteh yang merupakan salah satu infrastruktur perniagaan MARA kepada masyarakat setempat sebagai pusat perniagaan Bumiputera di Jerteh.

 

Sempena majlis ini, Mini Karnival Jualan 2011 turut diadakan sempena perasmian bangunan ini sebagai platform kepada usahawan setempat mempromosi produk masing-masing kepada masyarakat. Majlis turut diserikan dengan penyampaian sumbangan 10 buah basikal dan 50 beg sekolah kepada pelajar-pelajar miskin Daerah Besut tajaan Yayasan Pelajaran MARA (YPM).

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

13 di pulau bidong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau bidong - Google Blog Search


E-ONE Entertainment: SEJARAH <b>PULAU BIDONG</b>

Posted: 06 Jan 2006 12:00 AM PST

aku dapat info ni bila tengok rancangan dokumentari di TV1 semalam....

Pulau Bidong ialah sebuah pulau kecil di Terengganu, Malaysia. Ia terletak di luar pantai Terengganu di Laut China Selatan.
Pada 1978, sebuah kem pelarian untuk pendatang tanpa izin Vietnam telah dibina di pulau ini oleh Kerajaan Malaysia dan UNHCR. Ketika ia ditutup pada 1991, kira-kira 250,000 pelarian berada di kem sebelun diterima kebanyakannya oleh Amerika Syarikat, Kanada, Australia dan Perancis. Selepas kem ditutup, banyak pelarian telah dihantar pulang ke Vietnam

Pulau Bidong sememangnya kekal dalam ingatan rakyat Malaysia dan dunia sebagai tempat penempatan pelarian Vietnam sementara antara 1975 - 1990.
Zaman pelarian Vietnam bermula dengan kejatuhan kerajaan demokratik Vietnam Selatan yang disokong Amerika Syarikat ke tangan kerajaan komunis Vietnam Utara pada April 1975. Susulan dengan itu, rakyat Vietnam yang merasa terancam nyawa mereka mula melarikan diri kenegara luar, termasuk melalui jalan laut untuk sampai kenegara lain termasuk Malaysia.
Pendaratan di Malaysia yang pertama adalah pada bulai Mei 1975 apabila sekumpulan pelarian Vietnam yang pertama mendarat di Malaysia di Pulau Perhentian, Besut. Ia kemudiannya diikuti oleh beberapa siri pendaratan lain sehingga meningkat kepada 1,400 pelarian pada 1977. Pada Ogos 1978, melalui pewartaan PU(A) 227, kerajaan negeri Terengganu bersetuju mengistiharkan Pulau Bidung sebagai pusat penempatan pelarian Vietnam. Kesannya, nelayan tidak dibenarkan menggunakan perairan pulau ini pada jarak 182 dari pulau dan pulau Bidung diistihar sebagai pulau larangan.
Pelarian Vietnam mendarat saban hari, walaupun pada musim tengkujuh, dan jumlah mereka yang terkorban kerana tenggelam dipukul ribut tidak dapat dipastikan dengan tepat, bagaimanapun dianggarkan jumlah kematian pastinya tinggi, disebabkan faktor penggunaan kapal yang tidak sesuai bagi pelayaran jauh disebabkan terlalu lapuk, usang/ jenis kegunaan sungai sahaja, faktor serangan lanun, jumlah penumpang yang selalunya melebihi had selamat, pelayaran dilakukan pada musim ombak besar, kekurangan bekalan makanan, kerosakan enjin, dll.
Jumlah pelarian paling tinggi pada sesuatu pelayaran adalah pendaratan kapal Hai Hong di Pelabuhan Klang pada November 1978 dengan sejumlah 2,400 pelarian di atasnya.
Kemuncak penempatan di pulau Bidung berlaku pada 1978 dengan 60,000 orang tinggal di pulau Bidung pada satu-satu masa, dan 20,000 berjaya dipindahkan kenegara ketiga pada akhir tahun yang sama.
Di antara 1978-1990 jumlah pendaratan pelarian Vietnam ke Malaysia adalah 252,390 dan seramai 4,535 bayi direkodkan kelahirannya. Pulau Bidong dikosongkan sepenuhnya pada 1991.
Bekas pelarian pulau Bidong telah mendirikan 2 tugu peringatan di pulau tersebut, bagi memperingati rakan-rakan mereka yang terkorban.
Pulau Bidong kembali bergolak apabila kerajaan Vietnam menggesa kerajaan Terengganu bagi merombakkan tugu peringatan kedua, yang didirikan diperkuburan pulau tersebut kerana mengandungi kenyataan yang dianggap memalukan kerajaan Vietnam.



Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

13 di wakaf tapai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di wakaf tapai - Google Blog Search


Buletin Online: Ustaz Lah galas amanah &#39;PAS Ganti Umno&#39; (PGU <b>...</b>

Posted: 22 Jul 2011 09:22 AM PDT

MARANG - Pengerusi Majlis Tindakan Dewan Undangan Negeri (MTD) Pengkalan Berangan, Ustaz Abdullah Suhaimi Zakaria (Ustaz Lah),  bertekad merealisasikan harapan pengundi dalam DUN tersebut yang mahukan PAS menggantikan Umno.

Untuk mencapai matlamat tersebut, beliau telah menggerakkan jentera lebih awal bagi memastikan kekalahan PAS sebanyak 930 undi di tangan Umno pada pilihanraya umum (PRU) ke-12 menjadi sebaliknya.

(Gambar - Ustaz Lah (berkupiah) bersama Chai Hing (paling kanan) beramh mesra dengan seorang warga Tionghua).

"Kita gerakkan jentera menemui pengundi lebih awal, memberi tumpuan kepada kawasan-kawasan sebelum ini tidak boleh kita tembusi,

"AlhamduliLlah, setakat ini ada perubahan, ada tanda-tanda positif, bagi 'PAS Ganti Umno' di Pengkalan Berangan,"katanya ketika ditemui Buletinonline ketika mengunjungi warga Tionghua di Taman Raya, Wakaf Tapai dekat sini, Khamis 21 Julai.

Menurutnya penerimaan kaum Tionghua terhadap PAS pada kali amat berbeza berbanding sebelum penubuhan Pakatan Rakyat pada akhir tahun 2008.

Belaiu berkeyakinan mendapat lebih 60% undi dari kaum Tionghua sekiranya pilihanraya diadakan dalam masa yang terdekat.

"Ada perubahan sikap pengundi dari kalangan kaum tionghua, kita yakin, mereka memihak kepada PAS dan Pakatan Rakyat,

"sekiranya PRU ke-3 diadakan, kita yakin mendapat 60% undi dari mereka,"ujarnya, yang juga bekas Mudir Ma'ahad Darul Quran, Rusila,

Beliau mengucapkan terima kasih atas kerjasama yang diberikan, khususny  Pengerusi DAP Kuala Terengganu, Ng Chai Hing dan ahli-ahli DAP yang turun bersama beliau menemui pengundi Tionghua.

Turut sma dalam program ziarah rumah ke rumah itu adalah Pengerusi Lajnah Perpduan Nasional DUN Pengkalan Berangan Haji Alias Mohamad serta Ahli Jawtankuasa MTD Pengakalan Berangan, Ustaz Sulaiman dan Saudara Badaruddin.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

13 di chukai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di chukai - Google Blog Search


I AM A GIRL: Kemalangan <b>di Chukai</b>

Posted: 16 Jun 2011 12:40 AM PDT

Semalam (15/6/2011) ada accident kat depan esso 
Lori terbalik langor lampu isyarat  
Ni ada gambar sempat ambik
rasa x dok orng cedera kot 

 Diambil oleh : Nur afiqah & Nur adilah Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

13 di kerteh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kerteh - Google Blog Search


nizzafazlis: Seminar FISH <b>di KERteh</b> & K TRG

Posted: 09 Jul 2011 07:08 PM PDT






Alhamdulilah syukur ke hadratNYa Seminar yang dirancangkan telah berjaya diadakan di kedua2 tempat. Walaupun kehadiran peserta yang kurang itu tidak mematahkan semangat untuk saya terus berjaya di masa hadapan. Terima Kasih kepada para peserta seminar yang telah hadir dan tahniah kerana telah meluangkan masa untuk lebih maju ke hadapan di saat orang lain meluangkan masa berhibur bersama keluarga.

Tidak lupa juga ucapan jutaan terima kasih kepada mentor saya Prof. Madya Dr Ahmad Rahman Songip kerana sudi juga hadir menjayakan seminar tersebut. Insyaallah pada masa hadapan kehadiran yang lebih ramai lagi.

Kepada orang yang sangat memahami dan orang yang banyak memberikan sokongan ialah Husband saya kerana banyak membantu dalam menjayakan program ini. Insyaallah perjalanan kita dalam proses menjadi bebas kewangan atau financial freedom akan tercapai dalam masa 10 tahun ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

<b>KERTEH</b>, PAKA, KEMAMAN, DUNGUN 20 FEB 2011 | PREMIUM BEAUTIFUL <b>...</b>

Posted: 20 Feb 2011 12:00 AM PST

Insyaallah..i akan turun kerteh, paka, dungun, kemaman dan yang sewaktu dengannya pada 20feb ni...
Kepada yang berminat nak beli premium beauiful ni, sila lah book i dgn segera.. Isi la form kat bawah tu.. I akan contact u all dgn segera...
Kepada yang nak jadi my team(dealer) area terengganu boleh juga jumpa sbb i akan berikan penerangan...
Contact i cepat2 ye.. 0162205666 ..sudi2 kan la diri jumpa i..hehehhehe
P/s: en suami kerja di kerteh..so mmg slalu la i turun sana...
jom org2 minyak..beli premium beautiful ngan i :)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

13 di kijal - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kijal - Google Blog Search


AbOut myseLF . . . .: permandangan d pntai <b>kijal</b>

Posted: 17 Jul 2011 11:01 AM PDT

Di sini la permandangan yg pling tenang skli di kijal ni.....klo ade msalah datang la dkat cni comperm jiwe tenang...insyallah...
Mandi pon sodap nih....tp klo nk mndi tu kne la pndai berenang dlu sbb kt cni bhaye utk org yg x pndai berenang...hehe ^_^...klo pg diving kt batu mmg best sbb boleh tgok batu karang,ikan2 n mcm2 lg la.... Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

13 di kuala besut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala besut - Google Blog Search


<b>kuala besut</b> kuala kemamang wakpe kuala dungung baru mari

Posted: 01 Jul 2011 01:32 PM PDT

Di kaborkan orang, nelayan2 Kuala Dungun sambut baik dan berterima kasih kepada kerajaan kerana telah lulus peruntukan untuk korek muara sungai Dungung biar dalam. Muara sungai yang cetek kata nelayan2 hok gi mesyuarat tu merbahaya bila mari piang berombok dang doh banyok kali pulak doh muto orang kelaut tenggelam. Kuala sungai di negeri Teganu kita ini banyok yang telah di korek semula kerana airnya tohor dan banyak terjadi beting pasir yang menghalang laluan kapal, muto dang perahu. Dari Kuala Kemamang ke Kuala Besut banyak muara kena di korek semula. Hakisang pantai yang dahsyat telah menghakis bahang umah dan tanah kampung. Jadi penambakan laut dibuat nok ke dok terpaksa dibuat kerana mengancam kehidupang dang keselesaang kampung sekitar dan untuk menebus semula kawasan tanah yang telah bahang dombak menjadi laut untuk pembangunang. 
Seingat jeragang sungai Dungung memang tohor kerana masa dolu2 tok nambang buleh pakai galah jer lancar perahu gi seberang...  Bukan hanya puok rabok, wareh waroh jeragang termasuklah Bak, Ayoh Itang, Abang Harun, Mat Aziz dang awok2 kelaut,   sahabat seperblogang jeragang Awang@Dungun pun suka tidak terkira baca pengumumang tersebut..  Awang nampaknya menaruh harapang yang tinggi sesayup menara KLCC supaya penderitaan dan kesusahang orang kelaut akang berkhir. Bagaimana pung Enche Awang kita nie turut memberi ingatang yang berguna.. jeragang perturunkan disini ulasan awang tu minus berita:
"Alhamdulillah. Harapan @Dungun dengan penambahbaikan projek ini akan membantu penduduk setempat. Satu lagi isu iaitu dari pemerhatian @Dungun sebelum ini di sekitar sepanjang pantai dari Kuala Dungun hingga ke Sura Hujung terutamanya di kawasan Teluk Lipat dan Sura Jeti hakisan pantai juga agak kritikal, pantai menjadi semakin pendek dan laut semakin hampir dengan jalan. Landskap pantai di kawasan ini amat berubah berbanding dengan tahun-tahun dahulu. Seingat @Dungun landskap ini berubah dalam tahun-tahun 2008. Sungguh berbeza sekali. Diharapkan juga projek menambak laut menampan ombak dilakukan dengan segera bagi mengelakkan pantai makin terhakis. Mungkin selepas ini pantai boleh ditambah timbun semula dengan pasir supaya landskapnya mungkin boleh sama bentuknya seperti dahulu. Cumanya agar ia dibuat elok dan bukan ditambah pasir dengan menjadi landai seperti Pantai Batu Buruk, pantainya berubah seperti padang pasir -terlalu landai dan jauh ke tengah. Mungkin kita tidak dapat melaksanakannya dengan menjadikan ia seperti dahulu. Kita hanya berikhtiar dan merancang, hanya Allah sahaja yang menentukan segalanya."
Cerita semacam dengang topik nie atau yang sama waktu dengang nye pung ada banyak kali jeragang wat tubik disini... banyak cerita masalah kuala sungai di negeri Teganu kita ni dari Kuala Kemamang hinggalah ke Kuala Besut serema nok kena korek dan pantai hok rebih bahang dombok nok kena tambung pulak... molek sangat dah tu korek sungai wat tambung pasir pantai, buleh buat kawasan rekreasi. Orang dungung lening dah jadi bandorang dok lama jadi bandoraye pulak. Kadang kalu nok raya kena posa dulu. Dalam makrifat jeragang kedudukan dan landskap natural Kuala Dungung boleh jadi rohok sikit nak mengatasi masalah ni... tengok peta ni yang jeragang ambik dari google dan gambo2 yang banyak blog duk posting, antara hok jeragang berahi tengok dari blog Turbineman's Log.. 
Kalu dok kena gaya korek dan tambak akan bawak masaloh laing pulak macang tambak kawasan epot di Telaga Batin habis pantai Tok Jembal rebih dang punoh ranoh... rekod dalam negeri Teganu kita pasal wat keja lagu nie banyok doh..  buat sekolah sekoloh reboh buat stadiung, stadiung runtuh... pulau Duyung bangung orang luor untung... pah orang kita buleh pende nye????... boleh tengok jer laa khising gigi2 kering gusi.. hok buleh projek tu yang jadi kaya raya... sapa dia tu? jeragang dok kenal setabuk hama, bangkali awang tahu kut?


View Larger Map
Seperti awang , jeragang berdoa supaya masalah orang kelaut dapat diatasi.... selain korek muara dan tambak pantai jeragang pikir kena ada jugak cara alternatif lain... bina pemecah ombok misalnya. Baca entry awang pasal opal, menjadikan jeragang percaya benda ning buleh buat... projek tambak pantai sekarang nie dok berapa nak jadi.. ombok bahang pasir sampai tepi jalan.... jalan dekat dengang warung nasik dagang tu habis doh rebih.... Kedudukang kuala Dungung yang ditebeng oleh batu yang menganjur jadi tanjung dari bukit rumah api dan laut terbuka dari sebelah Teluk Lipat dang Sura kalu piang berombak merbahaya kerana kena cekok dulu baru buleh masuk kuala.... kalu dok reti intai ombak perahu buleh letang... kalu masa tu ombah mecoh boleh tenggelam... tu pasal ada sokmor muto tenggelam nak2 taung kata orang kapong jeragang. Sebelah pantai laut pulak ombak kuat yang amat, muto kalu lambat masuk kuala mudah hanyut ke pantai..... boleh pecoh terandas batu dan bahang dombak... jeragang teringat lebih 30 tahun lepas angin kecang berdesing mari terjah, ombak bergulung2 dan mutih memecah tidak jauh dari kuala..... berbelas buah muto kelaut tenggelam... ramai orang hanyut dan mati lemas... jeragang masa tu masih bebudak turut cari orang atau mayat yang hanyut ikut pantai hingga sampai ke Bukit Bauk... Beberapa tahun lepas tuh pulak sebuah kapal kargo tersadai dipantai laut Teluk Bedara berhampiran gua ... tak silap 3 atau 4 orang terkorban... jeragang menyaksikan peristiwa itu secara live..... camne mereka bergelut melawan ombak bergulung cuba berenang kedarat...ada yang naik setelah menjadi kaku.... penonton di pantai ramai meraung macang dalang cerita Korea... Beberapa kali jeragang kena kejo dorang tua2 kerana bermain di kawasan tanjung  bukit rumah api tuh tengok orang masuk kuala piang berombak... dok kira bahaya suka tengok mutu tikang ombok mecah...... gitulah cara hidup kapung ambik berat dok kira anok sapa..... kalu lening buleh kena samang tu...
Jeragang berasa projek korek kuala dang tambak pantai atau bina pemecah ombak sudah tentu makang belanja beso... buleh jadi berbiliong dok tahu jugak... lepas tu maintanance pulak satu hal lagi.... masalah ini kena tengok lebih serius dan secara wholistik.... Mungkin boleh diintegrasi dengan projek pelancungan dalang plan ECER tu.. lama doh jeragang dok berangang membangun nelayan dan tradisi kenelayanang sebagai produk pelancungan integrasi seperti posting jeragang tidak berapa lama dulu mengenai Kuala Abang dan Teluk Lipat... Jeragang masih percaya membangun masyarakat paling baik adalah secara insitu.. jangang lah kita selama-lama nye dok hambat orang kita maing jauh2 ambik tanoh mereka bayar serial tiga amah. Pah tu panggil investor luar bagi projek beso2, maka awok2 kita dapat lah kontrak skit2 dan orang hok kita panggil dok angkut untung berkarung2..... hightime pegawai2 beso dalam negeri Teganu kita hok kata nye nok bawok pembangunang untuk rakyat tu berfikir di luor kotok... ke guane mung awang...... jeragang
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved