ads

Ahad, 18 November 2012

13 di pulau kapas - Google Blog Search

2 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau kapas - Google Blog Search


<b>Kapas</b> Island – Cotton Paradise with White Sandy Beach

Posted: 17 Nov 2012 11:43 PM PST

Kapas Island

Head to the east coast for a perfect holiday in the sun and enjoy yourself exploring the very best of nature! The state of Terengganu is on the east coast and is a great state for those who would like a gateway far from the bustling city. The laid back state of Terengganu promises you exciting and memorable destinations.

One such destination is Cotton Island or fondly known as Pulau Kapas in the local national language. If you are looking for an idyllic and secluded island that features beautiful beaches, calm water and swaying palm trees, you can stop your search at Cotton Island. Here is a great place to unwind, relax and enjoy your holiday. There are resorts on the island that are spread out over a few of the beaches on the western region of the island and if you are looking for luxury, the small islet north of the island of Kapas gives you this option.

There are many boats that lead to Kapas Island from the jetty in Marang. Many resorts on the mainland also offer trips and packages that are reasonably priced.

Kapas Island beach

There is a reason why the island is called Cotton Island and it attributes its name to the sandy beaches that look like cotton. The island is definitely a beautiful one and you will definitely be pleased to find that the water is quite gentle and clear; making it perfect for snorkeling. Visibility is good and you can enjoy yourself exploring the unique marine life here at low tide.

The island is small, laid back and the perfect place for an idle gateway. The island is ideal for those looking for a purely relaxed holiday under the sun. Lie down in a hammock and look out at the never ending horizon, get a tan, play beach sports, go for a swim or just laze around while you get that perfect tan to take home with you. Whatever it is, Pulau Kapas is the best place for holiday specially designed to help you unwind and recharge. Snorkeling is a must here. The waters are gentle during low tide and the aquatic life here is definitely a must-see. If you are up to trekking, the jungle here promises you an exciting trip as you explore the tropical rain forests.

Other Nearby Destinations:

<b>Pulau Perhentian</b> – Enjoy the Beautiful Coast Line

Posted: 17 Nov 2012 10:21 PM PST

Perhentians island beach

The east coast is known for its beautiful coast line that promises tourists and local a beautiful view, a perfect holiday in the sun and an amazing tan to take back home! Start packing your bags and head over to Terengganu, one of the east coast states.

Pulau Perhentian (aka Perhentian Island) is the ultimate romantic destination and secluded gateway for those looking for a quiet holiday far away from the busy and bustling cities. The island is just 20 km away from the coast of the main land and is by far one of the most beautiful islands in the country. The palm-fringed sun-kissed beaches, turquoise blue water and the never ending horizon is just perfect for an idyllic holiday under the sun. There is nothing better than just spending a day lazing on the beach or just swimming in the clear water.

There are two regions to the Perhentian Island; the Perhentian Kecil and Besar. Whichever island you may be on, the beautiful white sandy beaches and the tropical rainforest nearby are the ingredients that make for a memorable holiday with your loved ones. There are many resorts spread across the islands here that range from budget to luxurious accommodation; you will definitely find something that is within your budget range and liking here.

Perhentian island snokerling

Snorkeling in Pulau Perhentian's crystal clear waters is not to be passed off for anything else. The fun is in the water too! Get your snorkeling gear and classes if you need them. Once you are in the water, you will definitely enjoy yourself as you explore and discover the beautiful ecosystem here. There are many creatures that come close to the shore and there is nothing more memorable than being able to be surrounded by these beautiful sea creatures. Scuba diving is also another activity that you should try out if you are able to do so. The waters here hold many secrets and corners to explore. There are a few ship wrecks to explore here as well and you will definitely love the experience of being surrounded by large schools of fish. Do check with the weather forecast agents to ensure that it is safe to go out into the deeper water before you carry out your scuba diving!

The island has a protected status, meaning that you can be rest assured that what you are seeing has been protected and guarded jealously by authorities. The beauty and diversity of this natural scenery is definitely a sight to see and will definitely make for an amazing holiday in the sun!

Other Nearby Destinations:

13 di batu rakit - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di batu rakit - Google Blog Search


Blog Chik Att: HOMESTAY <b>BATU RAKIT</b>

Posted: 12 Nov 2012 08:43 PM PST

Semalam kami sampai hampir maghrib di sini ….

Alhamdulillah perjalanan smooth dan tenang …. selamat

Sepanjang perjalanan …. cerah tak ada hujan …

Berjanji dangan empunya Batu Rakit Homestay , cikgu Sabri di Masjid Batu Rakit.

Kami di bawa ke Homestay yang diuruskannya …

Kami ditunjukkan 2 buah homestay  …. sila buat pilihan mana satu berkenan.

Bila malam ….. bukannya nampak apa pun ..

Kami tak dicide nak duduk mana …

Sama ada yang dekat pantai atau yang dekat Padang Nenas.

Sebab. … apa pun malam tadi kami kena tidur kat Homestay Padang Nenas .

Sebab yang dekat pantai … dia belum kemas.

DSC00581

Hamestay Padang Nenas …… rumah banglo 4 bilik  …. tapi tak ada econ

Kami berpindah ke Homestay tepi pantai …

Walaupun kecik …. tapi tenang sikit ….. 300 meter aja dari pantai ..

DSC00587

Kami pindah sini ..

3 bilik …. 3 bilik air … 3 econ … hambekkk kooo

Bukan apa…. nak cari yang selesa … sebab CA dgn family duduk di sini sampai 30.11.2012 …

Lama tu …

Tapi …. CA dapat rega istimewa dari Cikgu Sabri …

Tu yang tak kisah ….. kami sanggup bersih sendiri homestay ni …

Sebabnya … kami adalah pengunjung pertama …. dapat harga istimewa ..

apa pun sanggup buat 70% potongan tu …

sapa nak contact nombor ..silaaa

DSC00586

.

.

.

Pagi tadi … ronda2 ngan abang Leman ..

Abang Leman cuti … tapi on call … dalam tentera ni dia panggil Pegawai Medan …

Jadi tak leh …keluar jauh2 …. ronda je lah area2 sini..

.

.

.

CA suka terjah … gerai2 kecik kat kampung2 ni …

best …..

Singgah kat kedai ni …

Ramai  gak orang …..

DSC00580

..

.

.

Dah sampai Ganuuu …

mestilah …. makan …

DSC00576

Nasi dagang …… bungkus dalam daun pisang …

huhuhu …. sedapppppp tak terkata …

13 di ajil - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di ajil - Google Blog Search


teganuku: Bandar Baru Bakal &#39;Hidupkan&#39; Semula Ekonomi <b>Di Ajil</b>

Posted: 17 Oct 2012 10:14 AM PDT

Bandar Baharu Ajil yang sedang dalam pembinaan dijangka mampu 'menghidupkan' semula aktiviti ekonomi di pekan itu yang dikatakan suram sejak Lebuhraya Pantai Timur (LPT) mula beroperasi akhir tahun lalu.

Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Ajil Datuk Rosol Wahid berkata ada peniaga mengadu perniagaan mereka merosot hingga 40 peratus apabila jalan alternatif Jerangau-Jabor tidak lagi menjadi pilihan utama pengguna yang lebih selesa menggunakan LPT.

"Bandar Baharu Ajil yang menelan belanja RM4 juta akan menjadi pusat sehenti yang menempatkan 70 lot kedai dua tingkat, medan selera, stesen bas dan teksi dijangka siap awal 2014," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan sumbangan Tabung Amanah Masyarakat Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah (Ketengah) di Kampung Landas di Hulu Terengganu, semalam.

Bandar Baharu Ajil itu kelak dijangka mampu menarik pelabur ke pekan ini, katanya.

Mengenai penempatan Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) di Bukit Ara, Rosol berkata ia adalah penempatan tersusun yang mampu menampung 100 keluarga.

Pengurus Besar Ketengah Wan Mat Amin Wan Daud berkata Ketengah memperuntukkan sebanyak RM800,000 kepada 3,416 penduduk wilayah itu yang layak menerima bantuan pada tahun ini.

"Tahun ini menyaksikan peningkatan sumbangan ke dalam tabung berkenaan sebanyak RM100,000 berbanding RM700,000 yang kita serahkan kepada orang miskin pada tahun lalu.

"Sumbangan ini adalah hasil keuntungan anak-anak syarikat Ketengah dengan sumbangan terbesar adalah dari syarikat perladangan milik kami," katanya.

 Pada majlis itu, seramai 81 penduduk miskin menerima RM300 setiap orang manakala 245 anak yatim dan pelajar miskin pula menerima RM100 atau RM200 seorang.

13 di pulau wan man - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau wan man - Google Blog Search


TERENGGANU : TAMAN TAMADUN ISLAM : MUZIUM NEGERI <b>...</b>

Posted: 14 Nov 2012 08:01 AM PST

.

.

.

.

Hari berikutnya..

Kami ke Taman Tamadun Islam, di Pulau Wan Man

Ada 23 buah monument Islam yang hebat , memaparkan zaman kebangkitan Islam sebagai agama global lagi sofiskated [ memetik kata-kata dalam paspot Taman tamadun Islam]

Kami ambik pakej Keluarga + Buggy

Kenapa …

Kerana ada BudakLast yang pastinya tak larat berjalan jauh

Dan kaum keluarga yang lain yang agak tak mahu berjalan ditengah panas

Tak lah jauh sangat.. dalam 800 meter keliling monumen

Tapi kalau dikira berenti sana-sini .. ketik gambar sana-sini .. jauh lah jugak …

Kalau ambil pakej ni … driver tram tu akan berhenti pada tiap monument dan bercerita

Sesiapa yang nak turun bergambar pun boleh…

.

.

Kalau tak mo…

Boleh ambik yang ni…

.

.

.

Kami sewa buggy yang RM 55 sejam tu..

.

.

.

.

.

.

Sekarang ni .. BudakLast ni pesen kalau bergambar mesti nak buat gaya gini

Konon-kononnya Otromen Mebius Bies

.

.

.

Been there

Done that

Masjid Besar Xian

.

.

.

Masjid Al-Manar, di Kudus, Jawa Tengah

Menaranya ada ciri-ciri candi Hindu

.

.

.

Masjid Pattani

Ada macam,macam Taj Mahal.. katanya…

.

.

.

Itu adalah tramnya

Ada dua gerabak

RM 5 seorang

.

.

.

Been here

Done that

Taj Mahal, Agra

Kat sini, boleh masuk dalam kat bawah tu.. ada tayangan video

Dan boleh naik atas..

.

.

.

TTI Water Wheel

Dibina berdasarkan teori Al-Jazari, seorang pakar mekanikal pada zaman keagungan Islam

.

.

.

.

.

.

Kubbah Al-Sakhrah, di Baitul Muqqaddis

Menyemadikan batu tergantung yang diceritakan ingin mengikut Nabi Muhammad s.a.w semasa peristiwa Isra' Mi'raj

Ada tayangan video dan replika batunya kat dalam kubah itu

.

.

.

.

.

.

Menara Berpusing di Masjid Samarra, Iraq, bandar tertua di dunia

.

.

.

Masjid terbesar di dunia

.

.

.

Di sini ada tayangan video pasal pembinaan Masjidil Haram ini

.

.

.

Masjid Suleyman, Turkey

Macam Masjid Biru di Turki

Dalam masjid ada sekolah perubatan, infimari, kedai, penjara, tempat simpan senjata

.

.

.

.

.

.

Masjid Nabawi

.

.

.

Gambar dari atas jambatan kayu peninjau

.

.

.

Peninjau dijaga oleh…

.

.

.

Menara setinggi 42 meter

Mengikut katanya…

Kalau ada pesalah .. akan dihumban ke bawah dari atas

Gerenti tamat… 42 meter tuuu

Menara Kalyan, Uzbekistan

.

.

.

Masjid Agadez, di Niger

Diperbuat daripada tanah

Muazzin akan panjat menara tu guna palang-palang kayu tu..

Sampai atas , untuk azan .. kata driver buggy kami tu lah…

Masih ada lagi masjid ni…

.

.

.

Masjid Kul Sharif di Kazan, Russia

Pernah musnah, tapi telah dibina semula

.

.

.

.

.

.

Hujung Pulau Wan Man ni..

Terletaknya Masjid Kristal…

Saya tak masuk tapi.

.

.

.

Esoknya..

Kami ke Muzium Negeri Terengganu

Muzium terbesar di Malaysia

Tempat tersimpannya Batu Bersurat Terengganu

Oleh kerana dalam Muziun tak boleh ambik gambar …

Ini aje lah gambar yang saya nak letak

.

Setiap kembara AnakAbdul.. pasti kami akan pergi ke Muzuim negeri tersebut

Pada saya..

Muzium yang ter'best' setakat ini ialah Muzium Perak, Muzium Pulau Pinanag dan Muzium Long Jaafar

Yang ni..

Secara jujurnya..

Tak best

Bak kata EncikAbdul.. ' tak ada bau muzium'

Bak kata AbangLong.. ' muzium yang paling boring'

Bak kata BudakRock.. ' muzium paling panas.. tak de aircond'

Bak kata saya.. 'Batu Bersurat tu je yang best '

.

.

.

Muara sungai dari Tingkat 7 Pasar Payang

Kawan Instagram saya .. CikAwe [ baca: 'our' ] tanya..

Beli apa kat sana..

Saya kata kat dia .. Baju I *heart* Terengganu

hehehehe… dah agak dahhhhh… CikAwe kata!

.

.

.

Masjid Terapung Kuala Ibai

Nama rasminya…Masjid Tengku Tengah Zaharah

.

.

.

.

.

This entry was posted on November 15, 2012. It was filed under TERENGGANU .

Cuti menghapus Kenangan lalu mencipta memori « Gadisku Blog

Posted: 15 Nov 2012 08:49 AM PST

Last week kita sudah melewati ke Cherating, pada minggu ini..kebetulan dengan cuti sekolah yang baru sahaja bermula beserta dgn cuti Depavali ,Awal Muharam dan Hari Keputeraan Sul tan Muhammad IV memang cuti sakan sapa yang tinggal di Kelantan.
Origin penulis kali ini bermula dari Jeli kebetulan pulang ada tugasan di kampung halaman kepada pelancong yang datang dari utara, sila ikuti siri cuti ini.. percutian menghapus kenangan. Sebelum panjang lebar, Terengganu adalah rumah kedua penulis, kerana penulis ada ibu angkat di sini.. umi Noriza Kassim dan abah Amiruddin. Mungkin kepada pembaca percutian ini biasa sahaja. Pada penulis percutian kali ini sangat bermakna. Sebelum ini penulis ke Terengganu bersama insan istimewa ..malang jodoh tiada dia pergi.. maka siri percutian kali ini dapat menghapus kenangan dan mencipta kenangan baru.. Insyallah.

pantai rhu sepuluh . Penarik

Kita mulakan.. seperti biasa, seawal pagi.. kemas-kemas capai mana yang penting baju untuk main air..untuk tidur , ubatan duit sikit … penulis sekeluarga memutuskan untuk menggunakan laluan pantai iaitu melalui PENARIK, melalui pantai RHU SEPULUH.. jam 11 pagi kami singgah branch di kedai makan HASNIK SERI MERANTI yang menawarkan menu utama seafood tempura yg lebih dikenali ikan celup tepung, ada ikan, sotong. Selain itu ada juga mee / bihun sup.. yang pasti minuman wajib air kelapa atau air nyiur. Ikan celup tepung di sini segar.

ikan celup tepung

Kami meneruskan lagi perjalanan ke destinasi yang di tuju ke Kuala Terengganu, semantara menunggu check in jam 3 petang kami singgah di Masjid Kristal di Pulau Wan Man. Satu jalan ke Muzium Kuala Terengganu. Selesai solat jamak, kami berjalan-jalan di sekitar masjid. Penulis teruja sangat dapat melihat keindahan seni bina Masjid Kristal ni..dgn latar awan yg sangat biru..secara lebih dekat, phe'rak sat! kata org utara.. dan di Terengganu sangat banyak masjid.. no excuess :)

cantikkan..masyaallah!

yang ni cantik tak…

ibu dan anak

Di sini juga terdapat Taman Tamandun yang menempatkan monument masjid hebat seluruh dunia.. kami berdiri di depan pintu masuk..meneliti harga tiket untuk seorang dewasa RM 20.00 seorang dan kanak-kanak RM 8.00 dan warga emas RM 12.00 bab ni penulis memang tak tahan gelak dengan ayah,, dia menyatakan kepada ayah ngah, "kita dtg 10 tahun lagi,,sbb aku nk harga tiket 12.oo tu dgn cucu aku free.." kami ambil keputusan untuk tidak masuk..sebab semua ahli keluarga dah lemau kepenatan.. pesanan penulis.jangan lupe bawak payung,,sememangnya panas..

Taraa..kami dh samapi resort.. lupa pulak nak ambik gambar signboard ..hmm tak sabar nk mandi laut..swiming kt pool n makan2.. Batu Burok Beach Resort ini terletak di persisiran laut China Selatan.. betul –betul bersebelahan dengan lokasi TAMAN AWAM BATU BUROK, macam aktiviti riadah boleh dilakukan dan juga pelbagai pilihan makanan..dr sotong bakar, jagung bakar, hati terbakar tak da la..sbb da petang..

remp rempp

owh mane tuan putera ni…naik kereta cinderella..

ehemmm….juz joking

di kala malam jika kelaparan jangan risau di Kuala Terengganu banyak menawarkan restoren dan warung.. pada malam itu penulis menghabiskan masa berberborak dan swiming ..


sebelum pulang meninggalkan tanah negeri Terengganu paling tidak lengkap jika tidak membawa pulang Keropok ataupun berkunjung ke Pasar Payang rasanya tidak perlu di ulas panjang lebar, pembaca sudah sedia maklum kan Pasar Payang.. layan gambar ni je la…

keropok seri tanjung batu rakit sememagnya best

sampai ketemu siri cuti baru..mana ye..

BATU BUROK BEACH RESORT
09-6221410 / 622 7297

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved