ads

Khamis, 17 Januari 2013

13 di besut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di besut - Google Blog Search


120 mangsa banjir <b>di Besut</b> terima sumbangan | Terengganu Today

Posted: 13 Jan 2013 04:54 PM PST

Kesulitan 120 mangsa banjir di empat kampung dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Hulu Besut mendapat perhatian pemimpin kerajaan dan menerima sumbangan sempena Program Prihatin Mangsa Banjir hari ini.

Program yang diketuai Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Hulu Besut merangkap Timbalan Ketua UMNO Bahagian Besut, Nawi Mohamad itu turut disertai lapan buah kereta Perodua Viva daripada Kelab Viva dan 20 ahli Gabungan Mahasiswa Besut (GMB).

Turut menyertai rombongan itu ialah ahli jawatankuasa Wanita, Pemuda dan Puteri UMNO dalam DUN Hulu Besut, 30 pemuda bermotosikal, anggota Sukarelawan Bencana Alam UMNO Bahagian Besut serta kakitangan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) daerah Besut .

Nawi yang turut menunggang motosikal memanfaatkan peluang menziarahi setiap rumah mangsa banjir di Kampung Alor Keladi, Kampung Tanjung Alir, Kampung Mata Air dan dan Kampung Lubuk Kawah.

Beliau turut menziarahi seorang warga emas, Ismail Daud, 67, yang lumpuh akibat penyakit kencing manis di Kampung Tanjung Alir yang tinggal bersama isteri, Che Halimah Che Hassan, 63, sambil menyampaikan sumbangan sebuah kerusi roda kepada Ismail.

Penyelaras program, Zahari Mat berkata, program yang bermula petang semalam dan disambung hari ini bertujuan mendekati kediaman ahli masyarakat yang dilanda banjir selain melihat sendiri kesan akibat banjir di empat kampung tersebut.

"Dalam kunjungan ini, penduduk boleh meluahkan masalah yang mereka alami semasa dilanda banjir tempoh hari kepada wakil rakyat," katanya.

Sementara itu, Nawi yang juga Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan, Pembangunan Masyarakat dan Wanita negeri berkata, empat kampung tersebut yang terletak berhampiran Sungai Besut memang sering dilanda banjir pada musim tengkujuh.

Bagaimanapun, katanya, segala bantuan yang diperlukan oleh penduduk dapat disalurkan oleh petugas banjir tanpa masalah.

13 di kuala terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala terengganu - Google Blog Search


2 NGO <b>Kuala Terengganu</b> Bantah Himpunan <b>di</b> Stadium Merdeka.

Posted: 11 Jan 2013 01:33 AM PST

alt

 

KUALA TERENGGANU 11 Jan. - Persatuan Generasi Prihatin & Persatuan Penarik Beca yang dihadiri seramai 40 orang di Kuala Terengganu hari ini berhimpun secara aman bagi membantah penganjuran 'Himpunan Kebangkitan Rakyat' HKR KL112 yang bakal diadakan esok di Kuala Lumpur.

 

Menurut Mohd Fadzlong Bin Yusof  "perhimpunan aman yang diadakan ini adalah untuk membantah himpunan esok yang mana boleh mencetuskan insiden tidak diingini sepertimana demo bersih 3.0 yang lalu".

 

Beliau juga mengesa agar rakyat tidak memberikan sokongan kepada himpunan KL112 esok yang bakal memberikan kesan negatif kepada imej Negara serta mengundang huru hara.

 

13 di batu rakit - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di batu rakit - Google Blog Search


Pelajar <b>di</b> DUN <b>Batu Rakit</b> terima Bantuan Persekolahan <b>...</b>

Posted: 16 Jan 2013 08:26 PM PST

Sebanyak RM2,773 Bantuan Pakaian Sekolah diagihkan kepada 2,773 pelajar sekolah rendah dan menengah terpilih di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Batu Rakit.

Kerajaan negeri menetapkan setiap keluarga mendapat bantuan RM100 bagi setiap pelajar atau maksimum hanya untuk dua orang atau RM200 sekeluarga.

Seramai 1,697 keluarga yang berpendapatan kurang RM1,500 di DUN itu layak menerima sumbangan, membabitkan 1,524 pelajar sekolah menengah dan 1,249 pelajar sekolah rendah.

Pengagihan secara berperingkat-peringkat melibatkan tiga kawasan iaitu zon pantai, dan zon darat diagihkan berakhir minggu lalu, manakala zon pulau dijangka menerima sumbangan dalam tempoh terdekat atau bergantung kepada keadaan cuaca.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Batu Rakit, YB Ustaz Haji Khazan Che Mat, berkata pengagihan sumbangan itu membuktikan kerajaan negeri sentiasa prihatin dan mengambil cakna tentang kebajikan rakyat.

"Walaupun pengagihan bantuan sama bakal diagihkan kerajaan Pusat, Terengganu tetap menghulurkan bantuan semata-mata tidak mahu melihat rakyat susah dan tiada lagi pelajar memakai pakaian lusuh, kasut dan beg koyak.

"Ibu bapa disaran bersama-sama kerajaan negeri mengambil cakna tentang pelajaran anak-anak masing-masing.

"Melalui pelajaran saja, keadaan kehidupan kita boleh berubah daripada miskin kepada lebih selesa dan sempurna," katanya

13 di hulu terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di hulu terengganu - Google Blog Search


Gambar & Video Tragedi Kilang Sawit Meletup <b>Di Hulu Terengganu</b> <b>...</b>

Posted: 17 Jan 2013 03:31 AM PST

"Saya nampak Azmi menggelupur kesakitan manakala Pramod sudah tidak bergerak dan badannya berasap," kata Burhanuddin Atur Ali, 35, menceritakan kejadian letupan di Kilang Vila Sutera Sdn Bhd di Kampung FELCRA Bukit Kapah, Hulu Terengganu, malam kelmarin.

Pekerja warga Bangladesh itu berkata, ketika kejadian dia sedang memunggah buah sawit kira-kira 10 meter dari tujuh rakannya yang sibuk memasukkan buah sawit ke dalam jentera penyuci hama buah sawit sebelum ia meletup pada jam 7.50 malam.

" ); (function() { var nn = document.createElement('script'); nn.type = 'text/javascript'; nn.src = 'http://synad2.nuffnang.com.my/lr.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(nn, s.nextSibling); })();

Akibat letupan itu, empat daripada pekerja terbabit terbunuh iaitu penyelia kilang, Azmi Abdullah, 47; Mohd Razlan Mokhtar, 25, serta dua pekerja Nepal, Sanjib Kumar Pasman, 26, dan Pramod Kumar Ray, 30.

Azmi dari Kampung Padang Tengir, Manir, Kuala Terengganu dan Pramod mati di tempat kejadian, Sanjib mati di Hospital Hulu Terengganu (HHT) manakala Mohd Razlan yang juga penduduk Kampung FELCRA Bukit Kapah, meninggal di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ), Kuala Terengganu.

Tiga lagi pekerja hanya cedera ringan iaitu dua rakyat Bangladesh dikenali sebagai Ahmmed Ali, 39, dan Rezuyan Morom Ali, 45, serta seorang warga Nepal, Sabad Yadav, 44. Mereka dibenarkan pulang selepas mendapatkan rawatan di HHT, semalam.

Incoming search terms:

13 di ketengah jaya - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di ketengah jaya - Google Blog Search


Rozelia Aisya Abd Razak: Perkhemahan 2011 <b>di</b> SMK <b>Ketengah Jaya</b>

Posted: 24 Jun 2011 08:11 PM PDT






























































 ini pulak adalah pasukan pertahanan awam.pasukan ini baru ditubuh pada tahun ini.













































 mesti seronok dapat tidur dengan kawan-kawan,tapi malam pertama memang tak dapat tidurlah sebab nak bersembang je kijenya..hahaha













kesimpulannya,aktiviti seperti ini haruslah diteruskan kerana dapat melahirkan generasi yang berdisiplin,mahir,cekap dan berdikari,serta semangat berpasukan sewaktu berkhemah ni la.semoga saya dapat jadi cikgu dan turut membantu pelajar dalam menjalani perkhemahan.amin...

13 di kemaman - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kemaman - Google Blog Search


~~Bila Hati Berbisik~~: ::BANJIR <b>DI KEMAMAN</b>::

Posted: 29 Dec 2012 08:23 PM PST


Selamat pagi atau selamat tengahari…Hari Ahad macam ni, mesti ramai lagi yang tengah tidur-tidur ni…Harap dah bangun sembahyang subuh tadi…hehehe…
Saya nak update sikit pasal banjir yang berlaku di Kemaman, beberapa hari yang lepas....
Maaf lah...lambat nak update... tak terfikir pun nak buat entry pasal banjir...hehehe...
Ni, saya letak serba sedikit gambar banjir yang sama mintak dari kawan satu opis...di kawasan berhampiran dengan rumah dia.




Boleh tahan jugak banjirnya...Dekat rumah saya, dua jalan utama dah kena tutup dek air. Pagi tu nak pergi keje, lalu jalan yang biasa guna tu, dah limpah dengan air. Terpaksa lah patah balik. Ikut jalan lagi satu pun, air alur dah paras limpah...Takut tengok air yang banyak macam ni...Terpikir jugak, sebab pagi tu hujan lebat, risau kalu air dah penuh, petang nanti tak boleh balik rumah...huhu nak tidur mane...
Mak saya cakap, ni lah banjir paling teruk. Tak pernah lagi Bandar Chukai banjir macam nih...Bank-bank masuk air, pasaraya, secret recipe, office-office...teruk lah kena kemas balik...
Itu lah dugaan kan...Allah dah cuba ingatkan kita supaya jangan lakukan kerosakan di muka bumi nih...sedikit demi sedikit Dia dah tunjukkan dekat kite sume...supaya kita lebih beringat...

13 di chukai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di chukai - Google Blog Search


Keadaan banjir <b>di</b> Bandar <b>Chukai</b> daerah Kemaman ~ www.Zon2u <b>...</b>

Posted: 27 Dec 2012 08:13 PM PST

13 di bukit besi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di bukit besi - Google Blog Search


Sejarah <b>Bukit Besi</b> | My Blog

Posted: 05 Jan 2013 06:43 PM PST

January 6, 2013 admin Berita BergambarBerita Informasi

Sejarah Bukit Besi



Bukit Besi terletak di Daerah Dungun, 33km dari Bandar Dungun dan 77km daripada Kuala Terengganu.Bukit Besi menjadi terkenal kerana pengeluaran bijih besi yang terbesar di Asia Tenggara. Bermula pada suku pertama abad ke-20. Perkembangan perusahaan perlombongan di Bukit Besi ini seiring dengan pertumbuhan perusahaan keluli di Jepun.

Mengikut cerita, lombong Bukit Besi ditutup kerana bijih besi dikatakan habis dikaut tentera Jepun. Jika ke sini, anda berpeluang melihat bekas tinggalan alatan dan kelengkapan melombong bijih besi seperti jajaran landasan keretapi dari Bukit Besi ke Jeti Sura, Dungun bagi membolehkan bijih besi diangkut dan dieksport.


Lokasi ini menjadi antara tumpuan pelancong terutama dari luar negara untuk melihat dari dekat tinggalan terowong, rumah penginapan, semaian timah dan cerobong kilang. Pengeluaran bijih digandakan untuk mendapat keuntungan besar dalam masa yang singkat.

Aktiviti pengeluaran dijalankan 24 jam sehari tanpa henti, kecuali hari Jumaat. Kepala keretapi juga telah diganti dengan yang baru, ditempah dari England. Jentera-jentera moden juga telah digunakan dalam proses pemecahan batu-batu bijih. Dengan ini pihak syarikat telah berjaya meningkatkan pengeluaran dan menghasilkan bijih besi.


Bukit Besi telah meninggalkan beberapa artifek sejarah yang menjadi aset penting dalam industri pelancongan. Artifek-artifek seperti chimney, stock pile, washing plant / tin plant, crushing plant, tempat menyimpan bahan letupan dan sebahagian daripada kuarters masih tersergam hingga ke hari ini, walaupun telah mengalami berbagai kerosakan.

Tasik Puteri yang wujud hasil daripada perlombongan bijih besi di Bukit Besi ini sedang dimajukan oleh KETENGAH sebagai kawasan rekreasi yang menarik.Sebuah Galeri sejarah juga diwujudkan bagi tatapan generasi muda. Di Bukit Besi juga terletaknya Tasik Puteri.

Kronologi

1916

Ahli kajibumi Jepun, Mr. Kuhara datang ke Dungun membuat kajian di konsesi Chemuak, Ulu Dungun dan mendapati kawasan tersebut mengandungi bijih besi dalam jumlah yang banyak.

1927 an

Syarikat Kuhara Mining Ltd. menjalankan aktiviti perlombongan secara tidak rasmi. Syarikat ini kemudiannya telah ditukar nama kepada Nippon Mining Company (NMC).

1929

13 Januari – Kerajaan Terengganu mengeluarkan 'mining lease' secara rasmi kepada NMC. Kawasan seluas 1,080 ek. ini terdiri daripada M.L. 129, M.L. 130, M.L. 131 dan M.L. 132, iaitu pecahan daripada M.L. 75, kawasan yang telah dikurniakan oleh Sultan Terengganu kepada seorang kerabatnya, Tengku Abu Bakar bin Tengku Abdul Jalil.

Sebelum ini, Tengku Abu Bakar pernah memberi kebenaran kepada Wong Sin, seorang pengusaha lombong untuk membuka lombong bijih timah di situ, tetapi tidak begitu berjaya. Apabila NMC mengakui kawasan tersebut mengandungi bijih besi, Wong Sin telah menjual hak melombong di situ kepada NMC pada bulan Oktober 1917 dengan bayaran sebanyak $50,000.00.

Menurut kenyataan Encik Abdullah Awang, yang ditemuramah di rumahnya di Kemaman oleh Encik Mohd. Hairon Yasar pada 30 September 1975: Beberapa orang penduduk tempatan telah bercerita bahawa seorang pencari rotan telah menjumpai seketul batu yang berat menyerupai besi. Sebenarnya di kawasan itu usaha melombong pernah dijalankan pada tahun 1910 tetapi gagal kerana kawasan tersebut tidak mengandungi bijih timah, sebaliknya cuma terdapat haomatait sahaja.

1930

Pengurus lombong pertama, R.Kunada telah memulakan tugasnya pada bulan April 1930. Dalam tahun tersebut juga laluan keretapi Dungun – Bukit Besi telah dapat disiapkan di stesen Che Lijah. Beberapa tahun kemudian, pihak NMC terpaksa memberhentikan beberapa pekerja akibat kurangnya permintaan daripada syarikat-syarikat keluli di Jepun.

1934

Keadaan pulih semula. Para pekerja yang telah diberhentikan, diambil bekerja semula, malah ditambah dengan pekerja-pekerja baru.
Permintaan yang berterusan daripada syarikat-syarikat keluli di Jepun telah mendorong pihak syarikat meningkatkan pengeluaran.

1935

Jumlah penduduk di Bukit Besi telah meningkat sehingga 6,000 orang (termasuk 3,000 pekerja).

1936

Sebuah terowong yang dikenali sebagai Bukit Tebuk telah dapat disiapkan. Perjalanan melalui Bukit Tebuk dapat menjimatkan masa. Oleh itu tempat memunggah bijih dari Che Lijah telah dipindahkan ke Nibong.

Para pekerja perlombongan di Bukit Besi ini terdiri daripada pelbagai bangsa, Melayu, Cina, India dan Jepun.

1938

Peperangan antara China dengan Jepun – menyebabkan pekerja-pekerja Cina berhenti beramai-ramai, akibat daripada hasutan dan sentimen anti Jepun. Ini menyebabkan syarikat perlombongan hampir lumpuh. Pihak pengurusan syarikat terpaksa mengambil pekerja-pekerja baru, sebahagian daripadanya diimport terus daripada India.

1945

Jepun menyerah kalah kepada British dalam Perang Dunia ke II. Perusahaan perlombongan bijih besi oleh NMC berakhir.

1946 – 1949

Darurat. Aktiviti perlombongan terhenti kerana tiada permintaan.

1948

Ogos, kerajaan British memutuskan untuk menjual harta lombong Bukit Besi kepada Syarikat Eastern Mining and Metal Berhad (EMMCO).

Awal 1950an

EMMCO menjalankan aktiviti perlombongan secara besar-besaran, kesan daripada pemulihan peperangan dan permintaan yang tinggi dari syarikat-syarikat Jepun.

Pengeluaran bijih digandakan untuk mendapat keuntungan besar dalam masa yang singkat. Aktiviti pengeluaran dijalankan 24 jam sehari tanpa henti, kecuali hari Jumaat. Kepala keretapi juga telah diganti dengan yang baru, ditempah dari England. Jentera-jentera moden juga telah digunakan dalam proses pemecahan batu-batu bijih. Dengan ini pihak syarikat telah berjaya meningkatkan pengeluaran dan menghasilkan bijih besi yang lebih bermutu, di samping mengaut keuntungan yang berlipat ganda. Oleh itu tidak hairanlah jika pendapatan para pekerja perlombongan Bukit Besi ini menyamai atau lebih baik daripada para pekerja di jabatan kerajaan pada masa itu.

Pihak EMMCO juga telah mewujudkan banyak jabatan, seperti pejabat pos, pejabat ukur, pejabat kebajikan masyarakat dan sebagainya di zaman kegemilangan Bukit Besi.

Oleh kerana pengeluaran yang berterusan dengan jumlah yang besar, akhirnya bijih besi mula berkurangan dan akaun syarikat mula mencatatkan kerugian.

1970

1 Oktober – Mesyuarat Lembaga Pengarah EMMCO membuat keputusan muktamad untuk menutup lombong Bukit besi.

1971

8 September – Sektor perlombongan bijih besi ditutup. Ini memberi kesan bukan sahaja kepada penduduk di Bukit Besi, tetapi juga kepada Bandar Dungun. Bagi memastikan Bandar Dungun terus hidup, Kerajaan Terengganu telah membina sebuah cawangan ITM di sana. Pihak KETENGAH pula telah merancang pembangunan semula Bandar Bukit Besi. Berbagai kemudahan awam dan perniagaan, telah diwujudkan.

Bukit Besi telah meninggalkan beberapa artifek sejarah yang menjadi aset penting dalam industri pelancongan. Artifek-artifek seperti chimney, stock pile, washing plant / tin plant, crushing plant, tempat menyimpan bahan letupan dan sebahagian daripada kuarters masih tersergam hingga ke hari ini, walaupun telah mengalami berbagai kerosakan. Tasik Puteri yang wujud hasil daripada perlombongan bijih besi di Bukit Besi ini sedang dimajukan oleh KETENGAH sebagai kawasan rekreasi yang menarik. Sebuah Galeri sejarah juga diwujudkan bagi tatapan generasi muda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sejarah Bukit Besi

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved