ads

Ahad, 26 Mei 2013

13 di rantau abang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di rantau abang - Google Blog Search


<b>Rantau Abang</b> | DrPlaces

Posted: 20 Sep 2010 02:00 PM PDT

Rantau Abang sememangnya terkenal sebelum ini dengan kedatangan penyu dari spesis belimbing (dermochelys coriacea) untuk bertelur sekitar tahun 80an dan masuk ke tahun 90an sehingga ini kedatangan penyu ini semakin kurang dan hampir  tiada lansung.

Cuma baru-baru ini terdapat seekor penyu belimbing yang dikatakan menetas di pantai ini 30 tahun lepas kembali ke tempat lahirnya untuk bertelur. Namun begitu walaupun pantai ini sudah agak sunyi dengan kunjungan sang penyu tetapi ianya tetap menjadi pilihan untuk anda berehat dan beriadah bersama keluarga. Terdapat beberapa chalet berdekatan pantai ini yang boleh menjadi pilihan jika anda memilih untuk  bermalam seperti chalet De Teratai Beach.

Di sekitar Rantau Abang anda boleh mengunjungi Pusat Penerangan Penyu dan galeri Pusat Penyu yang boleh menambah pengetahuan anda tentang hidupan marin yang pernah menjadi tetamu istemewa di pantai ini satu ketika dahulu dan jangan lupa juga ke Bukit Che Hawa bagi melihat batu ibu penyu di mana terdapat struktur batuan yang meyerupai seekor penyu dengan pelbagai mitos yang boleh anda dapati daripada penduduk kampung berhampiran.

Attractions

13 di marang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di marang - Google Blog Search


Ocean&#39;s 13: 5 Lawan 1...BN Gempur Hadi <b>Di Marang</b>!!!

Posted: 18 Apr 2013 03:28 AM PDT


Barisan Nasional (BN) akan menggempur kubu kuat Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang di Marang dengan strategi 'lima lawan satu'  bagi menguasai kerusi parlimennya dan empat kerusi dewan undangan negeri (Dun) di situ.

Ketua Umno Bahagian Marang Datuk Yahya Khatib Mohamad yang juga calon BN untuk kerusi parlimen itu, berkata menerusi strategi berkenaan, fokus utama ialah menyingkirkan sokongan terhadap Abdul Hadi di kerusi Parlimen Marang dan juga Dun Rhu Rendang.

"Kami semua akan bersatu menentang Abdul Hadi. Kami bukan sahaja mahu memastikan kemenangan di kerusi masing-masing tetapi juga berusaha mengetepikan pengaruh Abdul Hadi," katanya kepada Bernama di sini semalam.

Kerusi Parlimen Marang dan Dun Rhu Redang dianggap 'kerusi keramat' Abdul Hadi. Beliau mula bertanding di kerusi parlimen itu pada 1978 namun kalah dan cubaan keduanya pada 1986 juga gagal. Nasib Abdul Hadi berubah pada 1990 dan beliau menguasai kerusi itu sehingga 2004 apabila dikalahkan Datuk Abdul Rahman Bakar sebelum menang semula pada 2008.

Kerusi Dun Rhu Rendang pula dikuasainya sejak pilihan raya umum 1986 sehingga sekarang. Selain Rhu Rendang, tiga lagi DUN di kawasan parlimen itu ialah Bukit Payung, Alur Limbat dan Pengkalan Berangan. Pada pilihan raya umum 2008, BN menang di Dun Pengkalan Berangan menerusi Yahya dan Alor Limbat (Alias Abdullah).

Kali ini BN mengekalkan Alias di Dun Alur Limbat dan meletakkan dua muka baharu iaitu Nik Dir Nik Wan Ku  di Dun Rhu Rendang dan Abdul Latif Awang (Pengkalan Berangan), manakala Dun Bukit Payung akan ditandingi semula calon pada 2008, Zaidi Muda yang kalah dengan perbezaan 115 undi.

Mengulas lanjut, Yahya berkata pemilihan calon BN terbabit adalah berdasarkan kehendak masyarakat setempat yang mahukan pemimpin mesra rakyat, mudah didekati dan dihubungi selain bersungguh-sungguh mahu membawa pembangunan di Marang.

Sementara itu, calon BN di Bukit Payung, Zaidi berkata sokongan rakyat di kawasan Parlimen Marang sukar hendak dibaca dan sentiasa berubah mengikut keadaan.

"Kalau tengok keadaan sekarang, ceramah Pas di Bukit Payung kurang dapat sambutan dan kita yakin jika ini berterusan Bukit Payung kembali ke tangan BN," katanya. - Bernama

13 di kuala terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala terengganu - Google Blog Search


UMNO Dituduh Iklankan Video Seks Mustapha Ali <b>Di Kuala</b> <b>...</b>

Posted: 28 Apr 2013 02:33 PM PDT

IMG-20130428-WA0014

KUALA TERENGGANU, 28 April — Penyandang kerusi Parlimen Kuala Nerus, Datuk Mohd Nasir Ibrahim Fikri hari ini menafikan kain rentang yang bertajuk 'Skandal Seks Mustafa Ali' dipasang oleh Barisan Nasional (BN).

Nasir, yang juga Ketua Umno Bahagian Kuala Nerus, berkata kain rentang berkenaan di persimpangan Lapangan Terbang Sultan Mahmud di Jalan Lapangan itu dilakukan oleh pihak tertentu dipercayai untuk mensabotaj BN.

"Semasa saya melalui jalan tersebut, saya terkejut melihat poster yang tidak bertanggungjawab itu terpampang di persimpangan jalan berkenaan.

"Saya pasti itu bukan dilakukan oleh orang BN tetapi oleh pihak lain sebagai sabotaj kepada parti BN," katanya ketika ditemui semasa berkunjung ke pejabat Biro Bernama Terengganu, di sini hari ini.

Kain rentang itu yang tertera perkataan 'Skandal Seks Mustafa Ali – sila dapatkan CDnya di Pejabat Penyalaras Umno DUN Seberang Takir' dikesan di pasang awal pagi ini sebelum diturunkan pada lewat tengah hari tadi.

Dalam pada itu, Umno Seberang Takir yang diketuai Datuk Ahmad Razif Abd Rahman membuat dua laporan polis kira-kira pukul 5.45 petang tadi di Balai Polis Gong Badak di sini berhubung kain rentang berunsur fitnah itu.

Beliau berkata pihaknya mula mengesan kain rentang yang tertera 'Berdosa undi PAS, undi PAS masuk neraka' dan 'Skandal Seks Mustafa Ali – sila dapatkan CDnya di Pejabat Penyelaras Umno DUN Seberang Takir' itu awal pagi tadi.

"Saya yakin fitnah dan tohmahan itu dilakukan untuk menjatuhkan maruah saya sebagai calon di kawasan itu dan memburukkan parti BN," katanya kepada pemberita selepas membuat laporan polis bersama 20 penyokong BN di sini.

Ahmad Razif berkata terdapat sebanyak 12 kain rentang itu dinaikkan di kawasan-kawasan sekolah dan berhampiran kem tentera oleh pihak tidak bertanggungjawab untuk memburuk-burukkan nama BN. Menurutnya individu tidak bertanggungjawab itu sengaja memilih lokasi itu untuk menarik perhatian para pendidik dan ibu bapa.

13 di pulau kapas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau kapas - Google Blog Search


Fatin Liyana: Trip To Terengganu : <b>Pulau Perhentian</b> Part II

Posted: 21 May 2013 10:47 PM PDT

Ha kali ni aku nak sambung cerita pasal trip aku ke Pulau Perhentian itu hari. Kiranya ni last entrylah ye, malas aku nak panjang-panjangkan cerita. Itu hari aku dah cerita pasal first day, so kali ini aku akan cerita tentang aktiviti kitorang masa 2nd and 3rd day.
Yang aku dok peratikan, kehidupan di pulau ni macam laid back gila. Takde orang rushing. Semuanya rilex.. Even aku duduk sana pon aku taktau nak buat apa. Yang ada cuma pasir dan laut. Asek dok tengok laut, berangan..pastu mengantuk. Dok ulang-ulang benda yang sama. Tapi lautnya memang cantik. Sangat mendamaikan hati ;)
Syok gila tenung laut ni sampai pedih-pedih mata iolls
Antara aktiviti yang kitorang buat adalah islang hopping. Bayar RM45 sorang, boatman akan bawak pergi 5/6 pulau aku pon dah lupa, pastu kat pulau tu boleh la snorkeling. Setiap pulau ada keunikan tersendiri. Ada batu karang warna biru, ada yang hijau. Setiap tempat lain-lain. Jadi wajib turun ke bawah laut walaupun hati kau sakit sebab penat! 
Syok gila, ko boleh bagi ikan makan roti secara up close and personal. Tapi geli sikitlah, sebab ikan-ikan sangat rakus. Bila ko pegang je roti, semua ikan tu macam tak tentu arah serbu ke arah ko. Sampai digigitnya tangan iolls ni. Rilex la bro, roti kosong je kot. Belum gwa kasi roti john lagi bahahha
Bila dalam air tu, aku rasa macam takutnya kalau mati. Sebab dalam air tu senyap sunyi..rasa macam dalam dunia yang lain. Terumbu karang tu rupa dia ada pelbagai. Scary la jugak. Ada yang bentuk dia   macam gua . Kalau tetiba ada pontianak dalam gua tu cemana aku nak lari. Pontianak boleh tahan lagi..kalau piranha atau jaws? Mampos tau aku kena heart attack bawah laut.
Walaubagaimanapun, memang cantik di bawah laut ni. Cantik yang sukar nak digambarkan dengan kata-kata. Inilah ciptaan tuhan. Rahsia alam yang tiada siapa tahu. Cantik-cantik ikan yang aku jumpa. Best tau dapat berenang dengan ikan, rasa macam mermaid gitu hikhik
Ololo ada gaya macam Pandalela tak haha?

Nanti boatman ni akan bawak ke lighthouse, pastu dia suruh semua orang lompat. Nampak macam rendah..tapi sebenarnya tinggi!! Dia ada 3 level. Kitorang lompat yang second level tu. Masa kat bawah tu aku eksyen gila, bila dah sampai atas, terus pening-pening lalat. Cuaks wey nak lompat. Kalau swimming pool takpela. Ni laut kot! Tapi, aku ni kan suka extreme sport..so wajiblah tak melepaskan peluang ini :P Inilah pemandangan bawah laut lepas aku terjunam masuk laut tu..macam bangkai Titanic kan? Tapi Titanic tak karam kat Pulau Perhentian la ngeng.. Ha nampak tak Kincir Angin di atas bukit itu? Kita akan pergi hiking ke sana. Bayar RM50 untuk 1 tourguide (share la reramai), dia akan lead korang ke atas sana. Tapi kalau dah biasa pergi, tak payah la pakai guide dah. Tak tinggi sangat pon bukitnya. Aku siap pakai skirt dengan slipa jepun lagi hahaha. Lebih kurang 30 minit hiking, korang akan sampai puncak. Apa yang ada kat sana?
Permandangan indah seluruh pulau. Subhanallah memang cantik !!
Walaupun panas mengutub..tapi pemandangan diatas sana memang sangat sangat cantik. Tahukah anda ubat untuk ketenangan adalah membaca al-quran, berzikir, solat serta melihat keindahan alam ciptaan Allah SWT? (tapi takyah yoga sangat kot kat tengah-tengah panas tu hahaha..) Pergi makan seafood. Nak pergi tempat ni kena masuk hutan gelap gelita..bila dah sampai tanjat boboi sebab semuanya orang putih. Tak rasa macam kat ganu langsung. Sorry aku dah lupa la nama tempat ni.

Ada satu benda lawak kat sini. Kat sini bersepah jual arak kuning orang utan. Masa nampak signboard tulis Arak Orak Utan. Aku bajet macam kalau beli arak tu dapat mabok sekali dengan orang utan..kira macam somekind of tourist attraction a. Sebab aku tengok kat youtube anjing boleh mabuk ok kalau terminum arak. Lepas nampak botol arak tu, terus aku gelak-gelak. Please la buat nama lain.

Tau tak aku makan apa? Aku makan ikan shark ok. Tak mahal pon RM15 satu set untuk sorang makan. Tapi tak sedap, sebab macam keras isi dia. Tapi oklah, boleh buat modal berlagak dengan kengkawan hahaha. Memang panas gila la kat sini. Setiap masa aku bawak sunblock, kejap-kejap pakai tu pon muka aku burn jugak. Dahla balik KL, esoknya tu ada photoshoot magazine. Sempoi! Apapon I will miss this place. Tempat ni penuh ngan orang putih, orang melayu macam minoriti je. Syok hahahah. Lagi satu, kalau baju yang ko pakai tu bodo sangat, tak matching pon takpe. Takyah malu.. omputih lagi taktau malu, pakai bikini je...#aptb
Nah amek kau, sebelum balik wajib group photo atas jeti. Pergilah melancong ke serata MALAYSIA, tingkatkan industri pelancongan kita =) Tata!!
Thank you for reading this entry !

13 di ajil - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di ajil - Google Blog Search


Istilah koreksional <b>di</b> Pekan <b>Ajil</b> , Terengganu - Dari suara hati <b>...</b>

Posted: 07 Apr 2013 09:18 PM PDT

Salam

Sabar itu subur,

Tak sabar masuk , kubur.  (accident).  My late grand fathers taught me this in Kelantan 40 – 50 years ago.  How true it was.  Jika kita bersabar , kita akan selamat dan jika kita tidak bersabar (mengambil sedikit oxygen dan bertenang seketika jua) maka banyaklah bala yang akan kita tempuhi tanpa disedari.  Anak anak kehilangan kasih sayang bila ibu bapa mereka tidak sabar lantas bercerai berai.

Hari ini saya ingin sangat menulis pasal istilah 'sabar' , 'bersabar' , korek, koreksional dan lain-lain.  Dalam Bahasa Inggeris , sabar ialah 'patient' dan bersabar is ' ..we  must be a little bit patient, my dear'.  Kesabaran is ' practice patience whenever you can'.

Mengapa kita harus bersabar? Banyak sebab sebenarnya .. 

Pertama, bila kita bersabar ..kita tidak cepat bergaduh antara kaum melayu, cina dan india di Negara ini.

Kedua, bila kita bersabar, kita akan memperolehi banyak faedah seperti keharmonian, kebahagiaan, ketenteraman dan keamanan.  Lagipun cable kita '.. a bit expensive you know?'

Ketiga, bila isteri sudah melahirkan anak ..orang orang tua meminta  sang suami bersabar sedikit dengan sang isteri kita itu yang banyak tercedera urat sarafnya sewaktu proses bersalin.  BIla kita berpantang … satu hari nanti selepas 100 atau 1000 hari itu ..kita akan dapati isteri kita  sudah pulih seperti sedia kala.  Kuat untuk berlari ke sana sini pula.  Untungnya kita juga.

Contoh bila kesabaran diperlukan.  Di atas lebuh raya .. kita harus bersabar dalam menunggu giliran satu per satu biar kenderaan di hadapan bergerak dahulu dari queue ini.  Tidak sopan jika kita memotong queue ini .. lagi pun kita tiba di sini agak lewat sedikit dari orang lain itu.

Contoh kesabaran ialah dalam keadaan kita berumah tangga.  Sang suami jangan cepat memarahi isteri kerana lambat menyediakan makanan kerana mereka berdua baru sahaja sampai ke rumah selepas keluar dari Queue di lebuh raya Shah Alam tadi.  Lagipun , sang isteri itu pengurus syarikat IBM sedangkan sang suami itu sekadar pemandu jentolak jer.  Bersabarlah sedikit.  Jangan cepat marah marah tau?

Guru guru pun sama juga. Jangan cepat marah marah kepada murid-murid anda kerana ..  mereka masuk lewat sedikit ke dalam kelas cikgu tadi.  Bersabarlah sedikit.  Cakap elok-elok sedikit kepada mereka maklumlah salah seorang dari murid-murid tersebut anak kepada KPP Jabatan Pengajian Politeknik Malaysia.  Silap silap cikgu akan dipindahkan ke Sarawak esok.  BUkankah itu satu yang malang kepada cikgu sendiri.

Ustaz ustaz pun kena banyak bersabar.  Dalam sekolah ini , sepatutnya kaum ustaz/ ustazah lah yg paling tinggi kesabarannya dibandingkan dengan guru guru matematik tambahan,  music dan sukan.  Maklumlah .  ustaz/ ustazah dah lama tahu ayat ayat Quraan berkenaan dengan kepentingan kesabaran.  Jangan tahu banyak , tetapi amalan kesabaran itu tiada.  Malu sangat kita tau?

Pihak kerajaan pun kena bersabar juga.  Jangan cepat panic 'membawa' masuk pendatang pendatang asing seperti di Sabah itu.  JIka kita memberi kad pengenalan kepada PATI/ PADI dengan membabi buta dengan  maksud 'udang disebalik batu besar'  ..  lama kelamaan bilangan mereka semakin banyak dan mungkin satu hari .. mereka sudah berani melawan pihak polis dan tentera.  BIla perkara ini berlaku ..terjadilah tragedy di Lahad Datu itu.  Tidak semena mena .. anggota polis walaupun umurnya setahun jagung  sudah pun terkorban angkara ..  itulah.  Silap siapa hah?  Sekarang pun ramai orang Bangladesh, Pakistan, Ronghya Burma Myanmar membanjiri Negara ini dari semua pintu masuk.  Tengok dari arah kanan macam Jali Kelantan jer, tengok dari arah kiri .. nampak macam Mat Bond gak..  aghhh ..betul betul macam melayu jer tetapi percakapan mereka macam itek serati jer ..  aghh tak kesahlah asalkan mereka ada 10 potong jari jemari .. boleh guna untuk mencelup dakwat khas untuk maksud mengundi ..allright punya ..  Mula mula kita kasihan kepada nasib mereka .  Lama kelamaan oleh sebab nama nama mereka mirip kepada nama orang melayu Malaysia .. adalah pihak tertentu akan menggunakan orang Asing ini untuk maksud '.. sebagai pengundi hantu dalam Pilihan Raya Umum ke 13 ini..'.  Kita rakyat Malaysia .. bukan semua yang bodoh sepanjang masa. SEkali tipu ok ..tetapi tak kan lah kita ditipu berkali kali pulak.  Payah tu?   Dulu bolehlah  kita diperbodohkan ..tetapi la ni .. dah ramai dah anak anak kita yg pandai dgn ilmu teknologi I.T. yang pulang ke kampong dengan berbagai bagai cerita ..  betapa 'cerdik' SPR dalam proses membersihkan senarai nama pengundi hantu untuk maksud PRU 13 ini di Selangor , Pulau Pinang dan Perak sana.  Lama lama bocor juga rahsia kita ..memanipulasikan nama nama orang asing sebagai penentu kemenangan parti kerajaan.  Bersabarlah.  Dulu 56 tahun kita dah memerintah .. bila time tiba .. kerajaan kita berpindah kepada pihak pembangkang ..so what/  berilah laluan secara gentleman ..  bukankah Negara ini sebuah Negara demokrasi?  He..he..  bila time kita jadi pembangkang ..  bersabarlah.  Sabar subur , tak sabar masuk kubur.  Berperang sesama melayu ..bukankah ini satu yang paling bodoh?

Kita melayu terkenal dgn sifat sopan santun mulia,   gaya bahasa , body language .. dan macam macam lagi.  Sang binatang di Malaysia pun tahu ..rakyat Malaysia terkenal dengan sifat budi bahasa dan kesabaran jika dibandingkan dengan pak pak arab dari Timur Tengah.  Dengan berkat ketinggian sifat kesopanan ini ..melayu selalu mengalah dan menyerahkan berjuta hektar tanah kepunyaan melayu kepada bangsa lain.  Syabas .. sifat sopan ini cukup menguntungkan kita melayu.  Keep up the charitable values itu !  TEngok kes tanah melayu KTM di Singapura.  Asyik sopan dan memberi sahaja kita melayu kat orang lain.

Tetapi sayangnya ..  sifat itu .. adalah sifat melayu dahulu kala .. mungkin 200 – 500 tahun yang dahulu.  Sekarang kita melayu tak sabar mana pun.  Cuba tengok ..  cara kita memandu kenderaan di atas jalan raya kampong, Bandar dan lebuh raya.  Kebanyakan kita sangat 'lorak' atau rushing  macam badak sumbu ..  tak sabar mana pun..  tidak memberi laluan kpd orang lain .. dan kadang kadang kita kurang ajar .. tidak mengucapkan terimak kasih pun jika ada orang memberi laluan kpd kita … kita sombong bodoh .. tidak mahu berterima kasih jika ada orang lain membantu kita pada ketika waktu kenderaan kita tiba tiba mampus dalam queue di lebuh raya itu.  Bersabar dan manis muka bila mengucapkan terima kasih kpd mereka yg penat menolak kereta buruk/ kereta tuan dah lama tak servis  punya itu.

Waktu keputusan peperiksaan SPM / PMR/ STPM diumumkan .. kita pun tak banyak bersabar.  Saban tahun kita menjulang mereka yang Berjaya dengan 9 A PLUS sahaja ..sedangkan Negara ini membangun bukan dengan usaha orang orang pandai sahaja ..bahkan tidak salah kita menjulang anak anak kita yang Berjaya mendapat 1A atau 2A dari sekolah elit seperti TKC, STF, MRSM, STAR, MCKK,KISAS .. 

Walaupun banyak tenaga, wang ringgit dan masa  sudah kita curahkan kpd anak anak yang ramai bersekolah elit berprestasi tinggi ini .. result mereka .. memalukan juga kerana .. budak kampong anak anak pemandu lori JKR, Felda dan jentolak  pun mampu dapat 9 A Plus dari sekolah biasa.  So bila bercakap tentang keputusan sekolah elit .. mengapa pihak TV3 tidak menjenguk sekolah yang serba dhaif tetapi result pelajar mereka cukup membanggakan seperti Maahad Muhammadi Lelaki dan Perempuan Kota Bharu, Kelantan.  Result ini cukup mengembirakan arwah  Dato' Baharum, Tok Kenali dan hulubalang-hulubalang zaman melayu silam dahulu kala itu.

Peniaga peniaga melayu pun kena banyak bersabar juga.  Cuba usahakan supaya dapat berniaga secara kompetitif dengan bangsa lain .. dengan cara berniaga dalam kedai batu 2 – 3 tingkat di Taman Universiti seluruh Negara.  Jangan berpuas hati jer dengan berniaga goreng pisang panas di bawah pokok kayu rendang sahaja ..kerana ..imej melayu tercemar dari pagi ke malam .. melihat betapa majunya ..orang melayu pro kerajaan berniaga kecil kecilan dibawah khemah ala tentera melayu zaman jepun 1945 sedangkan di depan mata mereka berderet-deret  kedai batu serba moden disewa oleh mamak mamak india dan bangsa-bangsa lain. Bersabarlah sedikit ..cuba sewa kedai batu itu dan setelah menyewa kedai itu ..berniagalah goreng pisang nangka, karipap, lompat tikam, ubi kayu rebus, laksa, laksam … sepanjang malam.  Jangan kita berputih mata .. negeri ini melayu punya tapi semua kedai ..  bangsa asing yang terkehadapan. Malulah sedikit .. saya dan tuan hamba ini.  Poster BN besar besaran gambar calon anak melayu bakal PM nanti tetapi ramai orang melayu kita berniaga bawah pokok pisang, pokok kayu  jer..  he..he… di sepanjang jalan raya utama seluruh Negara bermula dari Perlis ke Johor dan seterusnya ke Kelantan sana.

Orang DBP pun kena bersabar juga.  Jangan asyik tukar ejaan BI kepada BM dengan kadar cepat jer.  Contoh istilah koreksional di Terengganu.  BUkankah kita ada istilah '..baikpulih'.  Pusat Baikpulih Akhlak/ Perangai  lebih sedap dari Pusat Koreksional Terengganu itu.  Perkataan korek ini ..  rasa rasa lucah / bodoh jer.    Apa gunanya kita ada Hari Bahasa , Jiwa Bangsa ..sedangkan papan koreksional di Terengganu itu terpampang gagah memalukan kita semua.   Buatlah sesuatu wahai Pengarah DBP.  Jangan galakkan pengunaan istilah seperti transformasi sedangkan kita ada istilah 'ubahsuai/ pindah bentuk ' dalam BM sejati /  perkataan 'format' sedangkan kita dah ada pun istilah 'bentuk' ; dalam BM kita.  Begitu juga banyak lagi istilah B Inggeris .. kita ambik bulat bulat dan terus ubah dengan menambah 'i' dan macam macam ..pendek kata nampak tak pandailah orang orang DBP kita ini.  Maaf kata gitu pagi pagi ini.  Cuba tengok orang Indonesia .. mereka tetap kekal dlm pengistilahan Bahasa Indonesia lagi dan lagi ..  seperti 'machet' untuk 'traffic jammmm  ' dan setetusnya.  Jati diri mereka jauh kehadapan berbanding dengan kita semua DBP.  Aduhai DBP kito.  

Saya mohon maaf ..jika ada yg terkasar bahasa.  Maklumlah ..  saya bukan A Samad Said Sasterawan Negara yg ulung.  Saya tetap sayalah.  Jika saya tahu sedikit , saya pun menulis dengan kadar sampoi je.  Pokoknya .. saya telah menyumbangkan sesuatu kepada diri saya dan pembaca budiman sekalian.    

Renungkanlah adik kakok saya sekalian ..  kita melayu ..mengapa nak bergaduh , kafir mengafir antara satu sama lain .. Mufti Perak serang TG Nik Aziz Nik Mat.  Apakah rasional kita berbuat begitu … sedangkan ramai lagi anak anak muda melayu sudah meninggalkan solat 5 waktu, orang perempuan melayu tidak menutup aurat di Majlis Anugerah Muzik Muzik ,  hidup seharian tanpa iman dan tak endah lagi isu halal dan haram dalam pergaulan antara jantan dan betino.. sepatutnya Tok Tok Mufti .. turun ke dataran bawah seperti jalan jalan raya dan buat dakwah secara terang terangan ajak anak-anak muda ini kembali kpd ajaran agama yg haq.  Memang penat kerja dakwah ini .. tetapi kita diminta bersabar mengajak benda yg hak ini dan terus bersabar.  (Rujuk Surah Wal Asri).  Tak cukup .. org yg ada ilmu agama yg tinggi mantap tetapi dok pusing atas kerusi sedak jah sambil sambil goyang kakinya membaca akhbar parti kerajaan atau parti pembangkang dan tunggu jap lagi nak serang pihak lawan.

Sesiapa yang kalah … PRU 13 itu .. make way please.  Be a true gentleman plz.  Jangan memburuk keadaan bila dah kalah..  tengok PRU12 2008 dahulu .. 5 buah negeri dah tumbang kat pembangkang. Tun Abdulah Badawi made way ..he was a true gentleman.  A true man is a man that can take defeat honestly ..  your time is up man.  If he can rule , others can too ?  Why.. the same country , the same rules. The same democratic rules as stipulated in the Perlembagaan , the same SPR's big man  remain, the same intelligent police force  and the same obedient soldiers with the help of the most expensive submarines .. where are they now?  Did any one happen to  see how  our submarines performed their true worth in that Lahad Datu battle?  My friends saw the enemies died with their  poorly made kayu guns only.  Can we read Al-Fatihah now Pak Mufti?    

Sabar subur, tak sabar masuk kubur.

Penting tak  sifat bersabar ini ..tuan hamba?

Anda bagaimana?

Wallahu aklam bis sawabbb.      

13 di dungun - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di dungun - Google Blog Search


Mustafa ceramah <b>di Dungun</b>, dakwa Umno terdesak - Harakahdaily

Posted: 12 Apr 2013 05:45 PM PDT

DUNGUN: Ketika blogger Umno menyebarkan berita kononnya  Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali meletakkan jawatan, beliau memberikan ceramah di markas PAS Kampung Molek dekat sini malam tadi.

Dalam ceramah itu beliau mendakwa Umno sudah terdesak sehingga sanggup melemparkan pelbagai fitnah untuk menjatuhkan beliau dari arena politik tanah air.

Umno sehingga kini gagal untuk menyelesaikan calon-calonnya walaupun kononnya sudah memutuskannya sebelum ini.

Usaha untuk membuang beberapa tokohnya akibat tekanan kem Tun Dr Mahathir mendapat tentangan dari kumpulan yang diketuai Datin Seri Rosmah Mansor yang masing-masing mempunyai senarai calon.

Pemuda Umno pula hilang terus dari media apabila mendapat 'gap order' dari pemimpin Umno tertentu yang berpengaruh dan menguasai Umno dan medianya.

Sejak sekian lama nama dan gambar Khairy Jamaludin tidak tersiar dalam media ekoran arahan ini.

MCA pula dalam keadaan paling parah sehingga presidennya, Datuk Seri Chua Soi Lek mengumumkan tidak akan bertanding dalam pilihan raya ini.

Media melaporkan, MCA terpaksa menyerahkan kerusi-kerusi tradisinya kepada Umno ekoran tekanan dari Umno kononnya calon mereka lebih berpeluang menang.

Antaranya kerusi Kuantan, Wangsa Maju dan juga Gelang Patah. Kuantan adalah kubu MCA sejak sekian lama apabila diwakili timbalan presidennya, Datuk Lim Ah Lek.

Poll yang dibuat oleh Sinar Harian juga menunjukkan rakyat menolak moneyfesto Umno. 81 peratus dari peserta memilih manifesto Pakatan berbanding moneyfesto BN.

Bagi Mustafa, Umno bertanggungjawab terhadap fitnah yang dibuat ke atasnya melalui media itu.  

"Ini adalah kebiasaan Umno, mereka sanggup guna taktik kotor dengan menyebarkan fitnah... saya adalah mangsa terbaharu fitnah Umno," katanya sebagaimana dilaporkan Bernama.

Mustafa berkata beliau menyerahkan kepada dua peguamnya, iaitu Asmuni Awi dan Hanifah Maidin, untuk membawa isu itu ke muka pengadilan.

Beliau turut menafikan telah meletak jawatan selepas isu penyebaran gambar dan DVD lucah yang dikaitkan dengan dirinya.

"Saya malas layan kat media ini sebab pelawok (penipu), ada pula antara blog yang kata bahawa saya letak jawatan sebagai Setiausaha Agung kerana isu video ini.

"Saya hidup lagi ni, (masih) Setiausaha Agung PAS lagi. Tidak jadi kudis gatal pun dengan perkara itu. Saya dah faham surat khabar," katanya.

Dalam pada itu, Mustafa cuba mengelak daripada berdepan pihak media selepas majlis selesai, sebaliknya berkata "sudah-sudah saya dah beritahu, saya tak nak cakap apa-apa, saya dah serah kepada peguam, itu saja dan tidak berbaloi kalau saya bagi komen."

Selepas itu, Mustafa masuk ke dalam kenderaannya dan beredar.

13 di kuala berang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala berang - Google Blog Search


HANNA RAZ: Hari-hari <b>di Kuala Berang</b> 7

Posted: 25 Apr 2013 10:56 AM PDT


Minggu 4 (minggu akhir praktikum Fasa 1/2012), 8 – 12 April 2012 : Rutin kehidupan masih diteruskan di sini. Tiada tempat lain untuk kami berteduh, lebih-lebih lagi hanya tinggal 5 hari untuk habiskan praktikum. Bersyukur dengan apa yang ada. Alhamdulillah ..
Cumanya, dalam tempoh ini, kami akhirnya menemui sebuah kedai runcit dan paling penting, kedai makan dalam kawasan perumahan ini. Gembira bukan kepalang rasanya. Duhai perut .. lepas ni tuan kau ini takkan biarkan kau 'terseksa' lagi! Yes,yes! Huhu..
Isnin, 9 April 2012 : Hari yang agak kelam-kabut. Dari awal pagi lagi hati kecilku rasa tak tenteram. Segala benda jadi tak kena. Pah? Entahlah .. lupa nak tanya.
Jarum jam di tangan menghampiri angka 7. Malam sudah mula menghadirkan diri, menggantikan siang yang kian beransur. Detak jantung tidak teratur. TUHANku! Apakah telah KAU rencanakan sesuatu buatku? Andainya tersurat sebarang kejadian bakal menimpa diri ini, kupohonkan perlindungan daripadaMU, ya TUHAN Pemilik kerajaan langit dan bumi. Bantulah hambaMU yang lemah ini, ya RABB ..
Aku dan Pah bersama-sama bersila di ruang tamu. Gelap malam kian memekat. Bunyi-bunyian mula merancak. Cengkerik, unggas dan bunyi pelik sang burung yang seumpama hilaian .. semuanya seakan bertanding. Bunyi-bunyi lain turut berlagu.
Sayup laungan azan berkumandang. Paluan jantung kian menderu. Aku gagahkan diri, langkahkan kaki ke bilik air. Berwuduk. Sejadah dan telekung dibawa ke ruang tamu.
"Aku .. solat kat luar, ea?" Perlahan aku bertanya. Sambil sejadah yang berisi telekung aku jatuhkan ke lantai.
"Aah .. solatlah. Aku pun duk luar sekali."
Muka aku, muka Pah .. kedua-duanya beku tanpa segarit senyum. Ada kerut halus. Nampaknya, kami berkongsi rasa.
"Tak sedap hati?" Soalku pada Pah. Wajahnya tidak kupandang. Hanya tangan laju mengikat telekung. Mata pula menekur lantai.
Kata-kata meningkah rasa? Barangkali .. Dan rasanya itu yang terbaik buat kami. Perempuan .. berdua .. di sebuah rumah batu .. jauh daripada jiran-jiran .. terasing ..
Aku dirikan solat Maghrib. Hiba menjentik hati. Jauh daripada manusia yang lain tak apa, tapi jauh daripadaMU, nauzubillah..
Aku kesat pipi yang basah.
"Mungkin kita patut mintak tolong dengan diorang." Aku usulkan seusai berdoa.
"Sapa?" Pah membalas.
"Rosa .. and the gang." Hanya nama-nama itu melintas di fikiran. Tak pernah melepak sekali, tapi di saat-saat begini, hanya itu yang sempat otak proseskan.
"Tapi handset aku tengah charge." Rasanya itu tanda setuju.
Pah akur. Nombor Rosa dicari. Mesej ditaip.
Keluar ke? Tolong tengokkan rumah kitorang, bleh? Rasa macam ada orang kat luar..
Kami sabar menanti. Berharap ..
Mujur aja aku pernah contact Rosa sebelum ni, sebab tu ada nombornya. Kalau tidak, maunya kebuntuan pikirkan keadaan ni.
Bunyi mesej menarik perhatian. Pah capai dan mula mengoperasikannya.
"Dia tak tahu rumah kita kat mana."
"Katakan .. Faiz tahu."
Faiz tahu sebab dia pernah tolong hantarkan aku, dan jiran yang berkembar rumah dengan aku ni balik. Masa tu, Pah naik motor. Kami pergi melawat kakak kepada jiranku ini. Kakaknya, Kak Wa (bukan nama sebenar. Ceh .. macam Mastika pulak!), orang tengah yang uruskan pasal rumah sewa aku ni. Faiz praktikum di sekolah anak Kak Wa. Secara tak langsung, hubungan mereka sekeluarga jadi agak rapat dengan lelaki itu.
"Contact Faiz sendiri je lah." Akhirnya ..
"Aku tak de nombor Faiz."
"Mintak dengan Rosa, lah." Aku bersuara semula.
Mesej masuk. Nombor Faiz disimpan. Mesej ditaip ..
Kat luar ke? Tolong tengokkan rumah kitorang, bleh?
Dalam pukul 10 nanti keluar. Nanti sambil2 tu aku tlg tengokkan
"Alhamdulillah .." Aku dan Pah masing-masing sudah melakar senyum. Rasa bagai terangkat batu besar yang menghempap kepala.
Tiba-tiba, silau cahaya lampu kenderaan menerobosi celahan pintu dan tingkap rumah. Aku dan Pah menelan liur.
Cepatnya! Kata tadi pukul 10.
Hati yang tadinya beransur tenang kembali bergendang. Lagi memecut rentaknya bilamana kenderaan itu kedengarannya seperti berhenti di hadapan rumah kami.
Masing-masing membulat mata. What to do?!
Nak mengintai kuk tingkap, aku dah tak berani. Kalau dibuatnya penjahat yang datang, nampak ada orang mengendap kuk tingkap, maunya buta mata kalau dipecahkannya tingkap tu. Eeii .. tak sanggup!
"Call Kak Wa!" Akhirnya, aku memutuskan.
Nafas disedut rakus menantikan talian bersambut.
Sesaat, dua saat .. suara Kak Wa menerjah pendengaran.
"Kak Wa kata tu majikan jiran kita. Malam ni diorang ada perbincangan sikit. Jiran kita tak sampai lagi, jadi bos dia tunggu la depan rumah kita yang cerah lagi terang bercahaya kalimantan ni."
"Owhh .." Hanya itu je yang mampu disambung.
Tunggu Isyak .. solat, dan buat RPH. Esok ada observe. Last untuk praktikum ni. Yippe!
Minda dan jiwa terasa tenang. Syukur, syukur ..
Bunyi beberapa buah kenderaan tiba. Aku sudah senyum sampai ke telinga. Seronoknya la hai .. ramai orang, tak adalah aku dalam rumah ni mati akal sebab seriau. Pintu rumah dibuka lapang, selapang hati ini. Haha ..
"Jom, keliling rumah. Tengok ada kesan ceroboh tak sekitar rumah kita ni. Eloklah time encik polis tu ada." Bersemangat aku mengajak Pah. Encik polis ialah suami kepada majikan jiran aku. Title polis, sinonim sebagai penyelamat. Tapi .. ada kaitan ke dengan kes aku ni?haha.. 
Bersungguh-sungguh kami memeriksa, lagak engineer check tapak projek pulak. Kesan pijakan rumput, kesan tapak kasut, sebarang peralihan tempat duduk sebarang alatan .. Tak ada apa-apa tanda yang mencurigakan. Lega ..
"Bila jadi macam ni, teringat kat Mior. Kalau dia ada, mesti dia dah datang dengan kayu, kan?" Terkeluar soalan out of topic pada Pah.
"Ha'ah. Macam kat sana, sekeliling rumah dia check." Pah menyambut.
Terkenang rumah sewa di Batu Rakit. Nasiblah Mior berjiran dengan kami. Asal ada bunyi pelik-pelik di luar rumah, laju aje mesej dihantar. Laju jugaklah Mior, Wan, Kimi dan Mad Min memeriksa.
Thanks, jiran-jiranku sekalian! We owe u all a lot!  
"Call dia, lah." Girang bercampur sayu bersatu.
Bercakap sebentar, tapi berjela-jela pesanan yang aku dapat. Pastikan ada senjata. Pisau pemotong kertas .. diterima tak? Seelok-eloknya sebatang kayu, sama ada kayu hoki atau besbol .. batang penyapu adalah. Tutup semua lubang dengan plastesin .. erk! Sebab? Takut orang mengintai. Jangan tak tahu, surat khabar pernah ketengahkan isu "pengintai". Kalau tertangkap, hukuman paling maksima ialah penjara selama 3 hari. Panas jugak bila baca. Nasib baik ada kipas. Haha .. okey, tak lucu pun!
Selesai bercakap, kami masuk semula ke dalam rumah. Grill dikunci. Sekejap lagi masuklah waktu Isyak. Dan aku akan terus bersolat. Lepas tu, laksanakan tugas. Kemudian .. BSPP, dan .. tido. Huhu..
Tiba-tiba, terdengar pekikan dari rumah sebelah. Aku yang mendengar .. err .. serius sangat ke isu yang diorang bincangkan tu?
Aku dan Pah berpandangan. Masing-masing memanjang rengkung, menelan liur. Pekikan-pekikan itu kami amati. Cuba mengecam pemilik suara.
Salah seorang daripada anak Kak Wa keluar. Bersandar pada pagar yang memisahkan halaman rumah sewaku dengan rumah kembar di sebelah.
"Ngah." Pah memanggil.
"Kenapa tu?" Soal Pah lagi.
"Entah." Ringkas aja dijawabnya.
Sekejapan, keluar pula Encik Polis. Anak tunggal yang baru 2 (ke 3?) tahun didukungnya. Melihat kami yang terkebil-kebil memerhati dari depan grill, dipesongkan kakinya yang tadinya menuju ke arah kereta. Selamba, dilabuhkan duduk di satu kerusi plastik kuning betul-betul di sebelah kanan muka pintu rumahku.
Kak Nis (bukan nama sebenar) yang tinggal bersama Da (bukan nama sebenar) berlari-lari anak ke luar. Aku pula masih terkelip-kelip memandang dari sini.
"Pah, Na! Tolong! Tolong pegangkan Da!"
Aku terkial-kial membukakan grill. Langkahkan kaki ke luar. Tunggu Pah keluar, kemudian kuncikan semula grill dengan pintu yang terbuka luas.
"Tiup-tiup, baca-baca sekali." Sempat pulak encik polis ni berpesan.
Aku sengih aje. Sindir ke apa? Tahu la aku pakai telekung, tapi tak perlulah sampai macam tu sekali pesannya. Nak tukar dulu, kang lambat pulak.
Kelihatan 2 orang lelaki sedang memegang Da. Menghalang dia bertindak agresif barangkali. Kami masuk aje, lelaki-lelaki itu memberi ruang, sekaligus melepaskan pegangan. Membulat mataku. Hadoih! Takkan kami 2 orang perempuan ini aja mau disuruh pegangnya ini non yang tidak kesedaran??
"Tolong sekali, ea. Takut tak kuat pulak." Wahh! Selamba badak aku cakap pada lelaki-lelaki yang tidak pernah aku tengok dan tidak pernah aku tahu kewujudannya itu. Diorang terangguk-angguk. Sekali lagi .. Waahh! Dengar pulak cakap aku! Bangga, bangga .. hahha .. sempat lagi!
 Kali ke-3 memegang orang yang tidak sedarkan diri. Aku pegang bahagian bahu. Menahan tubuhnya daripada bangkit dengan memberikan berat pada kedua-dua belah lengan.
"Dari rumah awak la, ni." Suara kuat Kak Yus buat aku berpaling. Serta-merta naik darahku dibuatnya. Hamboih! Sedap sungguh mulut dia mengata rumah sewa aku!
"Kacau awak tak jalan, kacau jiran pulak."
Eeii .. geramnya! Cakap macam orang tak ada agama! Mentang-mentanglah dia tahu kes terkunci dalam tandas dengan mimpi mengarut dan gangguan tu, sesuka hati je tuduh rumah aku macam tu!
Aku lari balik kang, kau yang susah!  
Nak menjawab, tapi malas bertekak. Alih-alih, aku biarkan je. Biarlah dia dengan tohmahan dia, biarpun langsung tak logik dek akal!
"Na .. reti tak? Baca-baca, tiup?" Kak Yus bertanya. Inilah dia majikan Da, merangkap isteri Encik Polis.
Aku mati idea. Bukannya aku reti.
"Ayat Kursi,lah." Itu aje yang aku tahu nak jawabnya.
"Baca-bacalah. Tiup."
Sekali lagi, aku telan liur. Ini sorang lagi. Sama macam suami dia. Adakah kerana aku memakai telekung?
Kak, ni bukan bidang saya!
Mau aje aku jeritkan macam hati aku sedang jerit ni.
Rakaman bacaan Ruqyah daripada telefon Kak Yus dibuka di sebelah telinga Da.
"Seelok-eloknya, yang live. Kita sendiri yang baca. Baru jadik." Aku ajukan pada Kak Yus. Haa .. itu ilmu yang aku dapat daripada tok guruku.
"Ustaz kata jadi jugak yang macam ni pun." Balasnya. Herm .. sudahlah kalau orang tak nak dengar cakap kita!
Aku gatal nak menge'test'. Sekali lagi, perlakuan tak cerdik aku lakukan. Aku bagi salam pada orang yang tak sedarkan diri. Suaranya menderam membalas ucapan sejahtera yang aku hulurkan. Dan di luar kawalan, suaraku turut meninggi dan menderam mengucapkan salam sekali lagi.
Aku beristighfar. Tak boleh! Aku tak boleh! Aku tak ada ilmu tentang ni semua!
Sudahnya, aku palingkan muka ke sebelah kiri. Biarlah muka kami saling menghadap pun, asalkan mata kami tidak bertentangan.
Rasanya sudah sejam aku memegang, dalam posisi seperti tadi. Ya, TUHAN! Sakit bangat pinggangku!
"Tak panggil ustaz ke?" Nasiblah Kak Yus lalu depan mata, terus kena soal.
"Ustaz tak ada, pergi KL."
"Ustaz dekat-dekat sini?" Soalan kedua daripadaku. Nada menaik.
Buntang bijik mata. Apa ni?!
Aku tengok Kak Yus bercakap dengan Kak Wa.
"Tak ada ustaz dekat-dekat sini. Rasanya. Entahlah. Tu .. diorang tengah cari Tok Bomoh." Satu jawapan yang lengkap.
Hati beristighfar. Aku tak tahu macam mana hidup manusia di sini, tanpa seorang ketua. Ketua agama pulak tu! Masya'ALLAH!
Tok bomoh pun tok bomohlah! Pinggang dah macam nak patah dah ni!
Telingaku bingit dengar jeritan yang sangat hampir dengan telingaku ini. Dari tadi, tak sudah-sudah dia bertempik. Aku naik geram. Dengan niat untuk hentikan tempikannya, aku tarik tuala yang diletakkan di leher Da naik ke mulut. Sebelah tangan memekup mulut itu. Mula-mula Da menggelengkan kepala, cuba menjatuhkannya. Tapi nyata tak berjaya. Lama kelamaan, tempikannya makin perlahan. Agaknya dia sedar pitching suaranya banyak diserap oleh kain tuala. Dia terus begitu, cuma usaha bertempik dikurangkan.
Kak Nis datang membantu. Aku buka sedikit ruang untuk dia di sebelah kanan. Serentak, pegangan terlepas menyebabkan kain tuala tadi terjatuh. Da galak bertempik semula. Kak Nis nampak kalut. Lelaki yang masih setia memegang Da cepat-cepat menarik semula tuala itu. Mula-mula, Kak Nis menghalang.
"Nantikan lemas pulak." Katanya.
Da bertempik bingit. Kak Nis cuak.
"Perlu ke letak tuala ni?" Matanya mengarah padaku.
Dengan muka selamba tanpa sebarang rasa bersalah, aku menjawab, "Perlu, untuk kurangkan dia bertempik."
Dan kedua-duanya, Kak Nis dan lelaki itu (baru aku tahu yang itu adalah tunang Kak Nis) pula menekup mulut Da. Aku tersenyum kecil. Ajaran sesat di saat genting! Jahat sungguh aku ni! Kak Nis longgarkan tangan dia bila Da kelihatan tercungap-cungap menyedut udara.
Rosa, Syafiq, Kundur, Faiz dan Bedu tiba. Aku mula rasa lapang dada. Aku ada dengar Kak Wa mintak Pah call diorang tadi. Masa tu, aku dengan sorang lelaki tadi je yang pegang Da. Da merayu-rayu kat kami suruh lepaskan dia. Kami buat tak reti je.
"Faiz, tolong Faiz!" Kejong muka Faiz tatkala kakinya menapak masuk je rumah ni. Semua mata memandang silih berganti antara Faiz dengan Da. Pelik mungkin dengan situasi yang memang memelikkan itu. Dan aku sempat tengok .. di luar rumah, orang kampung sudah memenuhi halaman. Laki-laki semuanya. Tapi kenapa tak ada sorang pun masuk, gantikan tempat aku yang hampir tersembam muka pegang pesakit ni nih?! Hangin betullah..!
Mereka membaca surah Yaasin. Bagus, kawan-kawan! Harapkan orang kat luar, hurm ..
Da masih begitu. Tak lama kemudian, Tok bomoh tiba. Aku masih tetap kena pegang Da, dibantu Rosa, Kundur dan Bedu. Sesi rawatan bermula. Aku melihat satu persatu saat lada hitam dilumurkan di muka dan kaki, sehinggalah Da dilepaskan berlari ke luar rumah dan pengsan di atas jalan, kemudian diusung masuk semula.
Semasa sesi rawatan, Kundur dikejutkan dengan cengkaman tiba-tiba Da pada tangannya. Mau tak terpana lelaki itu dengan tindakan si pesakit. Tapi dia hanya tersengih.
Selepas diusung masuk, Da sedar semula. Habis semua orang diminta balik. Katanya, dia dah sembuh. Tapi .. aku tahu dia belum "sedar".
Tatkala orang ramai mula melangkah pulang, seorang lelaki tua berkepala licin dengan kemeja lusuh dan kain pelikat senteng masih teguh berdiri dengan tongkatnya di hujung sudut. Pesakit diperhatikannya dengan muka berkerut. Tadi, dia hanya bersuara perlahan. Itupun sekadar bertanya serba-sedikit tentang tempat yang telah dijejaki pesakit petang tadi. Aku tak tahu dari mana dia datang, sebab aku tak kenal betul-betul orang-orang sini. Ralit juga aku tengok dia. Tapi .. tak tergerak hati untuk menegur walau sepatah. Biarlah .. aku sendiri pun sudah letih. Dengan peluh lenjun lagi ni. Haila ..!
Selepas berbasa-basi seketika, aku dan Pah turut membuka langkah. Jejaka berlima itu sempat berborak dengan Pah, mengorek kisah-kisah sensasi yang terlah terjadi selama 3 minggu. Mungkin hanya itu kesempatan yang ada untuk mereka mendengar.
12.01 tengah malam! Solat, buka buku rekod. Belum sempat pikir apa-apa, pekikan bergema lagi. Adus ..! Aku dan Pah termenung. Macam mana nak berfikir kalau begini?
Aku mesej Kak Nis, bertanya perlukan bantuan kami atau tidak. Kak Nis kata tak apa, boleh ditangani. Ada ustaz baru sampai. Kak Nis ada cakap dari mana, tapi aku tak ingat.
Aku dan Pah sama-sama berjuang .. memulakan kerja pada awal pagi yang sangat meletihkan. Hampir pukul 4 pagi baru semuanya siap. Itupun satu RPH je. Padahal esok aku ada 2 kelas. Huh ... tak apalah, tentu puan faham! Cheh .. ayat bela diri!
Tidur! Aku perlukan tidur, biar hanya seketika! Kalau tak, mau jalan langgar masuk longkang esok dibuatnya!
Di depan buku rekod, di atas lantai .. aku memejamkan mata. Jumpa kau beberapa ketika nanti, dunia!
Hari-hari di Kuala Berang 7. Sekian.

13 di chukai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di chukai - Google Blog Search


teganuku: Ahmad Nizam Mahu Jadikan <b>Cukai</b> Bandar Maju <b>Di</b> <b>...</b>

Posted: 04 May 2013 11:12 AM PDT

Menyedari bandar Chukai sudah kekurangan tempat untuk penduduk tempatan berniaga, menjadi agenda calon Barisan Nasional (BN) N31 Dun Chukai, Datuk Wan Ahmad Nizam Wan Abd Hamid untuk membina lebih banyak ruang niaga jika diberi mandat oleh rakyat.

Beliau yang juga bekas Adun Air Putih berkata, usaha itu seiring dengan visi utama beliau untuk membangunkan Chukai dan Kemaman sebagai bandar paling maju di Terengganu pada masa akan datang.


Apa yang berlegar di minda beliau adalah untuk menjadikan Chukai sebagai sebuah bandar perindustrian dan pelancongan tambahan lagi kedudukan geografi Chukai yang bersempadanan dengan Kuantan, Pahang menjadikan bandar itu sebagai pintu masuk utama ke Terengganu dari Pahang dan Pantai Barat.

"Saya berhasrat jadikan Chukai sebagai bandar diminati oleh pengunjung dan pelancong untuk dilawati.

Chukai berada dalam daerah Kemaman yang terkenal sebagai kawasan cari gali minyak dan gas di samping terdapat dua pelabuhan.

"Jadi kesemua keistimewaan yang terdapat di daerah ini boleh dijadikan daya penarik kepada masyarakat luar, di samping kita berterusan mengekalkan dan mempromosikan makanan tradisi (satar, otak-otak dan keropok lekor) yang sudah sinonim dengan Kemaman," kata Wan Ahmad Nizam.

Sepanjang kempen Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13), hasrat itu turut disuarakan kepada rakyat kerana pembangunan dan kemajuan pesat yang dicita-citakan itu akan dirasai rakyat setempat kelak.

Dalam tempoh kempen yang hanya berbaki sehari, serata ceruk kampung dan bandar di Dun Chukai dijelajahi beliau.

Sinar Harian

di negeri terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri terengganu - Google Blog Search


MENTERI BESAR <b>TERENGGANU</b> KEKAL <b>DI</b> DUN KIJAL : SENARAI <b>...</b>

Posted: 16 Apr 2013 02:57 AM PDT


Alhamdulillah lebh kurang jam 4.00 petang sebentar tadi Menteri Besar Terengganu telah mengumumkan senarai calon bagi parlimen dan dun dalam negeri terengganu
Dari 40 orang calon (8 Parlimen 32 Dun), seramai 18 orang muka baru telah ditampilkan.
Gandingan baru dan lama ini diharapkan dapat memantapkan lagi Barisan Nasional di Negeri Terengganu.
Dalam ucapan awalnya, Dato Ahmad Said telah memohon agar semua yang telah tercalon bekerja lebih kuat demi terus memenangi bumi Terengganu Darul Iman. 
Berlaku beberapa perubahan seperti calon sebelum ini tidak bertanding dalam PRU yang lalu kembali membuat "come back". Ada pula yang pernah bertanding di peringkat dun telah dinaikkan pangkat dan bertanding di peringkat parlimen.
Berikut adalah senarai penuh calon-calon negeri Terengganu.

P033 - BESUT - DATO' SERI IDRIS JUSOH
N01- KUALA BESUT - ABD. RAHMAN MOKHTAR
N02- KOTA PUTERA - MAHADI MUSA
N03- JERTEH - MUHAMAD PEHEMI YUSOF
N04- HULU BESUT - NAWI MOHD

P034 - SETIU - DATUK MOHD ZULKIFLI
N05- JABI - ISKANDAR JAAFAR
N06- PERMAISURI - DATUK MOHD JIDIN BIN SHAFIE
N07- LANGKAP - SABRI MOHD NOR
N08- BATU RAKIT- BAZLAN ABDUL RAHMAN

P035- KUALA NERUS - DATUK MOHD NASIR IBRAHIM FIKRI


N09- TEPOH - RAMLI NUH
N10- TELUK PASU - DATO' ABDUL RAHIN MOHD SAID
N11- SEBERANG TAKIR - DATO' AHMAD RAZIF ABD. RAHMAN
N12- BUKIT TUNGGAL - ISMAIL NIK
P036- KUALA TERENGGANU - ZUBER EMBONG
 
N13- WAKAF MEMPELAM - WAN MAHYUDIN WAN NGAH
N14- BANDAR - DATO' TOH CHIN YAW
N15- LADANG - DATO' WAN AHMAD FARID WAN SALLEH
N16- BATU BURUK - DATUK CHE MAT JUSOH

P037- MARANG- DATO' HAJI YAHYA KHATIB MOHAMAD
N17- ALOR LIMBAT - HAJI ALIAS ABDULLAH
N18- BUKIT PAYONG - ZAIDI MUDA
N19- RHU RENDANG - NIK DIR NIK WAN KU
N20- PENGKALAN BERANGAN - A. LATIF AWANG

P038- HULU TERENGGANU - DATO' JAILANI JOHARI
N21- TELEMONG - ROZI MAMAT
N22- MANIR - YUSOF AWANG HITAM
N23- KUALA BERANG - TENGKU PUTERA TENGKU AWANG
N24- AJIL- RAZALI BIN TAIB

P039- DUNGUN - DATO' ROSLI MAT HASSAN
N25- BUKIT BESI - ROSLI BIN DAUD
N26- RANTAU ABANG - ZAABAR MOHD ADIB
N27- SURA - ZAKARIA BIN ALI
N28- PAKA - MATULIDI BIN JUSOH

P040- KEMAMAN - DATO' SERI AHMAD SHABERY CHEEK
N29- KEMASIK - ROSLI BIN OTHMAN
N30- KIJAL - DATO' SERI AHMAD BIN SAID
N31- CUKAI - WAN AHMAD NIZAM
N32- AIR PUTEH - WAN ABDUL HAKIM WAN MOKHTAR

13 di kuala besut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala besut - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di kuala besut</b> - Google Blog Search

Posted: 03 May 2013 01:10 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di kuala besut</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Apr 2013 01:22 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di kuala besut</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Apr 2013 01:13 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

majlis perkahwinan, faiz & zahirah, pasir puteh, kelantan + <b>kuala besut</b>

Posted: 11 Mar 2013 06:19 AM PDT

http://farm9.staticflickr.com/8385/8547721109_2d5a48cd1e_z.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8525/8548299202_21dbea3c23_z.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8105/8548268924_b74ee48fdc_z.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8096/8547182199_799b4e77fb.jpghttp://farm9.staticflickr.com/8225/8548284782_93533c3427.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8384/8547109809_59f0c61723_z.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8373/8548213008_46854b3c99_z.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8228/8547112043_56ac178ac2_z.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8239/8547121551_17cbff9584_z.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8520/8548217426_d4e9aec0b8_z.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8370/8547123813_b8298ca975_z.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8089/8547131217_5a28b92b75.jpghttp://farm9.staticflickr.com/8526/8547139931_4727a2a337.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8233/8548235574_5ea9077999_z.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8525/8547143205_0dc0038e09_z.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8235/8547146133_dd2352ba3a_z.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8226/8547151731_9336bf41d9_z.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8389/8548256724_386e521863_z.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8523/8548261406_c2286d1c08_z.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8507/8548293306_03718cb526_z.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8109/8547195331_2d2c4be47d_z.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8387/8548280118_7df0787c2f_z.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8099/8547172123_ac826ce512_z.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8248/8547209799_211d5369fa_z.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8104/8548310906_7ed1471077_z.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8231/8548313458_007b741b27_z.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8112/8548318174_b4cc1c0ff4_z.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8383/8547227967_840ce971d7.jpghttp://farm9.staticflickr.com/8110/8547223047_53bbb4f4ef.jpg

.

Lain-lain gambar menarik, sila rujuk galeri
http://flickr.com/photos/shamsulfazrien/sets atau di http://www.facebook.com/fazrien
.

Mac antara bulan yang tersibuk di dalam kalendar saya. Client pertama untuk bulan ini adalah pasangan Faiz & Zahirah. Lokasi majlis bertempat di Pasir Puteh, Kelantan dan Kuala Besut untuk lokasi majlis sambut menantu. Kiranya 3 hari kami (dengan 2 orang assistant) berkelana dan bermalam di Kuala Besut. Sambil-sambil makan angin… hehe. Banyak juga melantak makanan seafood sepanjang perjalanan. Maklumlah buang stress dengan tugasan bulan Februari yang agak banyak juga.

Apapun, saksikan serba sedikit gambar di majlis akad + resepsi + resepsi pihak lelaki. Gambar outdoor akan diupload di post seterusnya. Tunggu!!

.

Best regards,

AYIEN

FAZRIEN PICTURES (TR0080056-W)
017 944 1344

Email : shamsul.fazrien@yahoo.com.my
Website : http://www.fazrien.com Blog : http://www.fazrien.com/blog
Gallery / Flickr : http://flickr.com/photos/shamsulfazrien/sets
Facebook : www.facebook.com/fazrien

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di kuala besut</b> - Google Blog Search

Posted: 31 Jan 2013 01:34 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Amir Aiman Akashah: Ziarah <b>di Kuala Besut</b>

Posted: 17 Sep 2012 08:48 AM PDT

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة
Masa on the way balik ke Padang Kubu abg long telah singgah di Kuala Besut. Mencari sahabat karib abg long yang telah lama antara kami tak bersua mata mahupun berbual bicara. Alhamdulillah, setelah sekian lama tak jumpa akhirnya aidilfitri tahun ni kami bertaut semula. Ukhuwah yang suam mulai hangat seusai tangan antara kami berjabat.
Dalam relationship ni ada pasang surut dia. Macam ayaq laut tu gak la. Tetapi itu semua bergantung pada diri kita. Sama ada nak biarkan 'keruh' itu terus bertakhta atau 'jernih' mengambil tempatnya.  
Firman Allah s.w.t. "Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara,maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu,dan bertaqwalah kamu kepada Allah agar kamu beroleh rahmat"  (Surah Al Hujuraat ayat 10.)
Well, Dipendekkan cerita (Sebab mata dah macam garfield ni ha).  Masa kat Kuala Besut tu sahabat abg long ni telah bawa abg long ronda2 sekitar muara Kuala Besut dan jeti nelayan yang ada kat situ. Niat hati nak singgah sekejap sahaja. Maklum la, perjalanan ke destinasi masih jauh lagi. Namun kerana uniknya ukhuwah itu, walau pun berjam-jam lamanya bersama berbicara, waktu yang berlalu sedikit pun tidak terasa.
Pada hari itu abg long dapat banyak keberuntungan. Pertama, ukhuwah yang telah longgar dibadai masa kembali kukuh semula. Mudah-mudahan ia mendapat keberkatan dan redha Tuhan. Agar ukhuwah ini bisa mewangi sepanjang jalan kehidupan yang dipinjamkan. 
Kedua, atas kebaikkan sahabat abg long itu juga maka dapat la abg long menikmati keindahan anugerah Tuhan, panorama alam penuh keasyikkan. 


[Sila tenyeh tikus angpa tang gambaq utk tumbesaran]

----Pemandangan pekan Kuala Besut dari arah jeti LKIM----

----Bersantai sambil memancing bersama teman----

----jeti Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia---
InsyaAllah, andai ada ruang dan peluang akan abg long kembali bertandang. Buat sahabat, terima kasih atas layanan yang diberikan.
Kepada anda yang nak bercuti ke Pulau Perhentian bersama famili dan teman2 boleh la inform abg long kerana sahabat abg long di Kuala Besut ini ada menyediakan kemudahan melancong untuk ke pulau tersebut.

___________________________________________________________
"Aku bukanlah yang terbaik di kalangan kamu. Jika kamu dapati aku berada di atas kebenaran, maka ikutilah (bantulah) aku. Dan jika kamu dapati aku berada di atas kebatilan, maka perbetulkanlah (halangilah) aku."
-Saidina Abu Bakar as Siddiq-

Terima kasih kerana sudi singgah baca | LIKE dan SHARE jika suka

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved