ads

Isnin, 22 April 2013

13 di paka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di paka - Google Blog Search


AKHIRNYA, VIDEO LUCAH YANG DIKAITKAN DENGAN MUSTAFA <b>...</b>

Posted: 19 Apr 2013 12:54 AM PDT


Semalam, pihak polis menyatakan mereka tidak boleh memulakan siasatan ekoran tiada sebarang laporan polis dibuat tentang video seks yang dikaitkan dengan Mustafa Ali, Setiausaha Agung PAS. Ketika ditanya kepada Mustafa Ali selaku orang yang terlibat, Setiausaha Agung PAS itu enggan mengulas panjang, sebaliknya menyatakan perkara berkenaan 'DIURUSKAN' oleh peguamnya.

Hari ini, lebih kurang pukul 11:20 pagi tadi, seorang lelaki bernama MOHD ZAID BIN ABDULLAH yang merupakan seorang buruh telah membuat laporan polis di Balai Polis Paka berhubung isu video seks Mustafa  Ali.

Dalam laporannya, si pengadu telah mendapat tahu tentang penyebaran video seks tersebut di kawasannya dan berasa bertanggungjawab untuk membuat laporan polis agar pihak polis dapat memulakan siasatan serta mengambil tindakan ke atas perlakuan serta ketulenan video seks yang sedang tersebar luas itu.

Tidak pula dapat dipastikan, apakah Mohd Zaid itu seorang penyokong PAS, PKR atau UMNO. Walaupun tujuannya membuat laporan polis kelihatan seperti cuba MENGANIAYA Mustafa Ali dan memalukan perjuangan PAS, namun yang sohehnya, ia adalah permulaan kepada satu siasatan yang lebih menyeluruh dan menerangkan lagi kekaburan yang selama ini cuba diselindungi oleh pihak-pihak tertentu, khususnya kepimpinan utama PAS.

PAS pada masa yang sama, menolak siasatan yang akan dilakukan oleh pihak polis dengan menegaskan, mereka mempunyai Lujnah yang berkaitan bagi mengambil sebarang tindakan terhadap Mustafa Ali atau mereka yang berkaitan.

Pun begitu, rasa-rasanya sudah ramai yang dapat menjangkakan, apakah tindakan yang akan dilakukan oleh PAS kalau selama ini pun jawapan-jawapan yang diberi, semuanya bersifat ASSOBIYYAH!!!

13 di besut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di besut - Google Blog Search


Live! Idris Jusoh Bersama Ustaz Ridhuan <b>Di Besut</b> - Kerabu Bersuara

Posted: 19 Apr 2013 11:00 PM PDT

http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/562489_643834355633770_946454207_n.jpg

Artikel berkaitan POLITIK ,PRU13

Ibnu Hasyim: VS7: Isu S/Jumaat 2 Masjid <b>Di Besut</b>. PAS Jawab

Posted: 20 Apr 2013 06:43 AM PDT


ANDA TANYA TOK GURU JAWAB - SOALAN 7
7. Isu Sembahyang Jumaat 2 masjid di Besut, adakah jika PAS menang isu ini

 Lihat sebelum ini...

E-Buku IH-71: 20 Soalan Politik Islam -Abd Hadi Jawab
E-Buku IH-71: 20 Soalan Politik Islam -Abd Hadi Jawab

13 di batu rakit - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di batu rakit - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di batu rakit</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Apr 2013 04:02 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Older Post - teganuku

Posted: 01 Apr 2013 10:19 PM PDT


Polis memburu seorang lelaki yang bertindak agresif merempuh kereta peronda ketika anggota polis terbabit menjalankan Ops Lejang dan kegiatan mencuri motor di Kampung Batu Rakit, awal pagi semalam.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri, ACP K Manoharan berkata, dalam kejadian pada kira-kira 3.50 pagi itu, kenderaan polis yang sedang meronda di sekitar kawasan berkenaan berjaya mengesan sebuah kereta dalam keadaan mencurigakan sebelum mengekorinya.

Beliau berkata, kereta itu berhenti di sebuah chalet di tepi pantai sebelum seorang lelaki dan seorang wanita keluar menuju ke rumah penginapan berkenaan.

"Curiga dengan tindak-tanduk pasangan itu, pihak polis menghampiri kereta berkenaan dan memperkenalkan diri sebelum pemandu kereta berkenaan mengundurkan kenderaan dan merempuh kereta polis.

"Akibat rempuhan itu, kereta pasukan polis kemek di bahagian kiri penumpang sebelum lelaki itu bertindak memecut kereta dan melanggar pintu hadapan chalet tersebut," katanya kepada pemberita di Kuala Terengganu.

Manoharan berkata suspek kemudian terus melarikan diri menghala Kuala Terengganu dan pihaknya menghubungi balai berhampiran meminta bantuan untuk mengesan suspek.

Beliau berkata, hasil pemeriksaan dalam chalet itu, pihaknya menahan seorang lelaki berusia 33 tahun dan seorang remaja perempuan berusia 21 tahun yang berasal dari Kelantan bagi membantu siasatan.

"Kita percaya suspek yang berusia 20-an itu melarikan diri kerana terlibat dalam kes jenayah dan pengedaran dadah, ini kerana dua rakan suspek itu positif dadah jenis Methamphetamine," katanya.

Manoharan berkata setakat ini, pihaknya memperoleh maklumat lanjut berhubung suspek dan masih mengesan lelaki itu untuk tangkapan.

 Sehubungan itu, beliau meminta orang ramai yang mempunyai maklumat berhubung kejadian atau individu yang mencurigakan menghubungi balai polis berdekatan.

13 di ajil - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di ajil - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di ajil</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Apr 2013 01:50 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di ajil</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Mar 2013 02:11 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Kejohanan Merentas Desa MSSDHT <b>di</b> SMK <b>Ajil</b> - sekolah <b>...</b>

Posted: 07 Feb 2013 12:00 AM PST

Pada 7 Februari 2013 telah berlangsung Kejohanan Merentas Desa MSSDHT  di SMK Ajil. Kejohanan ini wakil SMK Tun Indera iaitu :
1) Rahmat bin Maksuh telah memenangi  tempat ke  3 (L18)
2) Nor Fatihah bt Ismail memenangi tempat  ke 2 (P15)
3) Siti Nabilah bt Mahari memenangi tempat ke 3 (P15)
4) Norsazwani bt Mustafa memenangi tempat ke 8 (P15)
Tahniah kpd pelajar yang telah mengharumkan nama sekolah 
- Laporan drp Wartawan Lokasi

UMNO Online - Bandar Baharu <b>Ajil</b> Bakal Hidupkan Semula <b>...</b>

Posted: 17 Oct 2012 04:31 AM PDT

Kategori Dari Bahagian

Bandar Baharu Ajil Bakal Hidupkan Semula Ekonomi Di Ajil

HULU TERENGGANU, 17 Okt – Bandar Baharu Ajil yang sedang dalam pembinaan dijangka mampu 'menghidupkan' semula aktiviti ekonomi di pekan itu yang dikatakan suram sejak Lebuhraya Pantai Timur (LPT) mula beroperasi akhir tahun lalu.

Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Ajil Datuk Rosol Wahid berkata ada peniaga mengadu perniagaan mereka merosot hingga 40 peratus apabila jalan alternatif Jerangau-Jabor tidak lagi menjadi pilihan utama pengguna yang lebih selesa menggunakan LPT.

"Bandar Baharu Ajil yang menelan belanja RM4 juta akan menjadi pusat sehenti yang menempatkan 70 lot kedai dua tingkat, medan selera, stesen bas dan teksi dijangka siap awal 2014," katanya kepada selepas menyampaikan sumbangan Tabung Amanah Masyarakat Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah (Ketengah) di Kampung Landas di sini hari ini.

Bandar Baharu Ajil itu kelak dijangka mampu menarik pelabur ke pekan ini, katanya.

Mengenai penempatan Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) di Bukit Ara, Rosol yang juga Timbalan Ketua UMNO Hulu Selangor berkata ia adalah penempatan tersusun yang mampu menampung 100 keluarga.

Pengurus Besar Ketengah Wan Mat Amin Wan Daud  berkata Ketengah memperuntukkan sebanyak RM800,000 kepada 3,416 penduduk wilayah itu yang layak menerima bantuan pada tahun ini.

"Tahun ini menyaksikan peningkatan sumbangan ke dalam tabung berkenaan sebanyak RM100,000 berbanding RM700,000 yang kita serahkan kepada orang miskin pada tahun lalu.

"Sumbangan ini adalah hasil keuntungan anak-anak syarikat Ketengah dengan sumbangan terbesar adalah dari syarikat perladangan milik kami," katanya.

Pada majlis itu, seramai 81 penduduk miskin menerima RM300 setiap orang manakala 245 anak yatim dan pelajar miskin pula menerima RM100 atau RM200 seorang.

Berita Bertarikh Pada 17 October 2012 7:31 PM

Istilah koreksional <b>di</b> Pekan <b>Ajil</b> , Terengganu - Dari suara hati <b>...</b>

Posted: 07 Apr 2013 05:24 PM PDT

Salam

Sabar itu subur,

Tak sabar masuk , kubur.  (accident).  My late grand fathers taught me this in Kelantan 40 – 50 years ago.  How true it was.  Jika kita bersabar , kita akan selamat dan jika kita tidak bersabar (mengambil sedikit oxygen dan bertenang seketika jua) maka banyaklah bala yang akan kita tempuhi tanpa disedari.  Anak anak kehilangan kasih sayang bila ibu bapa mereka tidak sabar lantas bercerai berai.

Hari ini saya ingin sangat menulis pasal istilah 'sabar' , 'bersabar' , korek, koreksional dan lain-lain.  Dalam Bahasa Inggeris , sabar ialah 'patient' dan bersabar is ' ..we  must be a little bit patient, my dear'.  Kesabaran is ' practice patience whenever you can'.

Mengapa kita harus bersabar? Banyak sebab sebenarnya .. 

Pertama, bila kita bersabar ..kita tidak cepat bergaduh antara kaum melayu, cina dan india di Negara ini.

Kedua, bila kita bersabar, kita akan memperolehi banyak faedah seperti keharmonian, kebahagiaan, ketenteraman dan keamanan.  Lagipun cable kita '.. a bit expensive you know?'

Ketiga, bila isteri sudah melahirkan anak ..orang orang tua meminta  sang suami bersabar sedikit dengan sang isteri kita itu yang banyak tercedera urat sarafnya sewaktu proses bersalin.  BIla kita berpantang … satu hari nanti selepas 100 atau 1000 hari itu ..kita akan dapati isteri kita  sudah pulih seperti sedia kala.  Kuat untuk berlari ke sana sini pula.  Untungnya kita juga.

Contoh bila kesabaran diperlukan.  Di atas lebuh raya .. kita harus bersabar dalam menunggu giliran satu per satu biar kenderaan di hadapan bergerak dahulu dari queue ini.  Tidak sopan jika kita memotong queue ini .. lagi pun kita tiba di sini agak lewat sedikit dari orang lain itu.

Contoh kesabaran ialah dalam keadaan kita berumah tangga.  Sang suami jangan cepat memarahi isteri kerana lambat menyediakan makanan kerana mereka berdua baru sahaja sampai ke rumah selepas keluar dari Queue di lebuh raya Shah Alam tadi.  Lagipun , sang isteri itu pengurus syarikat IBM sedangkan sang suami itu sekadar pemandu jentolak jer.  Bersabarlah sedikit.  Jangan cepat marah marah tau?

Guru guru pun sama juga. Jangan cepat marah marah kepada murid-murid anda kerana ..  mereka masuk lewat sedikit ke dalam kelas cikgu tadi.  Bersabarlah sedikit.  Cakap elok-elok sedikit kepada mereka maklumlah salah seorang dari murid-murid tersebut anak kepada KPP Jabatan Pengajian Politeknik Malaysia.  Silap silap cikgu akan dipindahkan ke Sarawak esok.  BUkankah itu satu yang malang kepada cikgu sendiri.

Ustaz ustaz pun kena banyak bersabar.  Dalam sekolah ini , sepatutnya kaum ustaz/ ustazah lah yg paling tinggi kesabarannya dibandingkan dengan guru guru matematik tambahan,  music dan sukan.  Maklumlah .  ustaz/ ustazah dah lama tahu ayat ayat Quraan berkenaan dengan kepentingan kesabaran.  Jangan tahu banyak , tetapi amalan kesabaran itu tiada.  Malu sangat kita tau?

Pihak kerajaan pun kena bersabar juga.  Jangan cepat panic 'membawa' masuk pendatang pendatang asing seperti di Sabah itu.  JIka kita memberi kad pengenalan kepada PATI/ PADI dengan membabi buta dengan  maksud 'udang disebalik batu besar'  ..  lama kelamaan bilangan mereka semakin banyak dan mungkin satu hari .. mereka sudah berani melawan pihak polis dan tentera.  BIla perkara ini berlaku ..terjadilah tragedy di Lahad Datu itu.  Tidak semena mena .. anggota polis walaupun umurnya setahun jagung  sudah pun terkorban angkara ..  itulah.  Silap siapa hah?  Sekarang pun ramai orang Bangladesh, Pakistan, Ronghya Burma Myanmar membanjiri Negara ini dari semua pintu masuk.  Tengok dari arah kanan macam Jali Kelantan jer, tengok dari arah kiri .. nampak macam Mat Bond gak..  aghhh ..betul betul macam melayu jer tetapi percakapan mereka macam itek serati jer ..  aghh tak kesahlah asalkan mereka ada 10 potong jari jemari .. boleh guna untuk mencelup dakwat khas untuk maksud mengundi ..allright punya ..  Mula mula kita kasihan kepada nasib mereka .  Lama kelamaan oleh sebab nama nama mereka mirip kepada nama orang melayu Malaysia .. adalah pihak tertentu akan menggunakan orang Asing ini untuk maksud '.. sebagai pengundi hantu dalam Pilihan Raya Umum ke 13 ini..'.  Kita rakyat Malaysia .. bukan semua yang bodoh sepanjang masa. SEkali tipu ok ..tetapi tak kan lah kita ditipu berkali kali pulak.  Payah tu?   Dulu bolehlah  kita diperbodohkan ..tetapi la ni .. dah ramai dah anak anak kita yg pandai dgn ilmu teknologi I.T. yang pulang ke kampong dengan berbagai bagai cerita ..  betapa 'cerdik' SPR dalam proses membersihkan senarai nama pengundi hantu untuk maksud PRU 13 ini di Selangor , Pulau Pinang dan Perak sana.  Lama lama bocor juga rahsia kita ..memanipulasikan nama nama orang asing sebagai penentu kemenangan parti kerajaan.  Bersabarlah.  Dulu 56 tahun kita dah memerintah .. bila time tiba .. kerajaan kita berpindah kepada pihak pembangkang ..so what/  berilah laluan secara gentleman ..  bukankah Negara ini sebuah Negara demokrasi?  He..he..  bila time kita jadi pembangkang ..  bersabarlah.  Sabar subur , tak sabar masuk kubur.  Berperang sesama melayu ..bukankah ini satu yang paling bodoh?

Kita melayu terkenal dgn sifat sopan santun mulia,   gaya bahasa , body language .. dan macam macam lagi.  Sang binatang di Malaysia pun tahu ..rakyat Malaysia terkenal dengan sifat budi bahasa dan kesabaran jika dibandingkan dengan pak pak arab dari Timur Tengah.  Dengan berkat ketinggian sifat kesopanan ini ..melayu selalu mengalah dan menyerahkan berjuta hektar tanah kepunyaan melayu kepada bangsa lain.  Syabas .. sifat sopan ini cukup menguntungkan kita melayu.  Keep up the charitable values itu !  TEngok kes tanah melayu KTM di Singapura.  Asyik sopan dan memberi sahaja kita melayu kat orang lain.

Tetapi sayangnya ..  sifat itu .. adalah sifat melayu dahulu kala .. mungkin 200 – 500 tahun yang dahulu.  Sekarang kita melayu tak sabar mana pun.  Cuba tengok ..  cara kita memandu kenderaan di atas jalan raya kampong, Bandar dan lebuh raya.  Kebanyakan kita sangat 'lorak' atau rushing  macam badak sumbu ..  tak sabar mana pun..  tidak memberi laluan kpd orang lain .. dan kadang kadang kita kurang ajar .. tidak mengucapkan terimak kasih pun jika ada orang memberi laluan kpd kita … kita sombong bodoh .. tidak mahu berterima kasih jika ada orang lain membantu kita pada ketika waktu kenderaan kita tiba tiba mampus dalam queue di lebuh raya itu.  Bersabar dan manis muka bila mengucapkan terima kasih kpd mereka yg penat menolak kereta buruk/ kereta tuan dah lama tak servis  punya itu.

Waktu keputusan peperiksaan SPM / PMR/ STPM diumumkan .. kita pun tak banyak bersabar.  Saban tahun kita menjulang mereka yang Berjaya dengan 9 A PLUS sahaja ..sedangkan Negara ini membangun bukan dengan usaha orang orang pandai sahaja ..bahkan tidak salah kita menjulang anak anak kita yang Berjaya mendapat 1A atau 2A dari sekolah elit seperti TKC, STF, MRSM, STAR, MCKK,KISAS .. 

Walaupun banyak tenaga, wang ringgit dan masa  sudah kita curahkan kpd anak anak yang ramai bersekolah elit berprestasi tinggi ini .. result mereka .. memalukan juga kerana .. budak kampong anak anak pemandu lori JKR, Felda dan jentolak  pun mampu dapat 9 A Plus dari sekolah biasa.  So bila bercakap tentang keputusan sekolah elit .. mengapa pihak TV3 tidak menjenguk sekolah yang serba dhaif tetapi result pelajar mereka cukup membanggakan seperti Maahad Muhammadi Lelaki dan Perempuan Kota Bharu, Kelantan.  Result ini cukup mengembirakan arwah  Dato' Baharum, Tok Kenali dan hulubalang-hulubalang zaman melayu silam dahulu kala itu.

Peniaga peniaga melayu pun kena banyak bersabar juga.  Cuba usahakan supaya dapat berniaga secara kompetitif dengan bangsa lain .. dengan cara berniaga dalam kedai batu 2 – 3 tingkat di Taman Universiti seluruh Negara.  Jangan berpuas hati jer dengan berniaga goreng pisang panas di bawah pokok kayu rendang sahaja ..kerana ..imej melayu tercemar dari pagi ke malam .. melihat betapa majunya ..orang melayu pro kerajaan berniaga kecil kecilan dibawah khemah ala tentera melayu zaman jepun 1945 sedangkan di depan mata mereka berderet-deret  kedai batu serba moden disewa oleh mamak mamak india dan bangsa-bangsa lain. Bersabarlah sedikit ..cuba sewa kedai batu itu dan setelah menyewa kedai itu ..berniagalah goreng pisang nangka, karipap, lompat tikam, ubi kayu rebus, laksa, laksam … sepanjang malam.  Jangan kita berputih mata .. negeri ini melayu punya tapi semua kedai ..  bangsa asing yang terkehadapan. Malulah sedikit .. saya dan tuan hamba ini.  Poster BN besar besaran gambar calon anak melayu bakal PM nanti tetapi ramai orang melayu kita berniaga bawah pokok pisang, pokok kayu  jer..  he..he… di sepanjang jalan raya utama seluruh Negara bermula dari Perlis ke Johor dan seterusnya ke Kelantan sana.

Orang DBP pun kena bersabar juga.  Jangan asyik tukar ejaan BI kepada BM dengan kadar cepat jer.  Contoh istilah koreksional di Terengganu.  BUkankah kita ada istilah '..baikpulih'.  Pusat Baikpulih Akhlak/ Perangai  lebih sedap dari Pusat Koreksional Terengganu itu.  Perkataan korek ini ..  rasa rasa lucah / bodoh jer.    Apa gunanya kita ada Hari Bahasa , Jiwa Bangsa ..sedangkan papan koreksional di Terengganu itu terpampang gagah memalukan kita semua.   Buatlah sesuatu wahai Pengarah DBP.  Jangan galakkan pengunaan istilah seperti transformasi sedangkan kita ada istilah 'ubahsuai/ pindah bentuk ' dalam BM sejati /  perkataan 'format' sedangkan kita dah ada pun istilah 'bentuk' ; dalam BM kita.  Begitu juga banyak lagi istilah B Inggeris .. kita ambik bulat bulat dan terus ubah dengan menambah 'i' dan macam macam ..pendek kata nampak tak pandailah orang orang DBP kita ini.  Maaf kata gitu pagi pagi ini.  Cuba tengok orang Indonesia .. mereka tetap kekal dlm pengistilahan Bahasa Indonesia lagi dan lagi ..  seperti 'machet' untuk 'traffic jammmm  ' dan setetusnya.  Jati diri mereka jauh kehadapan berbanding dengan kita semua DBP.  Aduhai DBP kito.  

Saya mohon maaf ..jika ada yg terkasar bahasa.  Maklumlah ..  saya bukan A Samad Said Sasterawan Negara yg ulung.  Saya tetap sayalah.  Jika saya tahu sedikit , saya pun menulis dengan kadar sampoi je.  Pokoknya .. saya telah menyumbangkan sesuatu kepada diri saya dan pembaca budiman sekalian.    

Renungkanlah adik kakok saya sekalian ..  kita melayu ..mengapa nak bergaduh , kafir mengafir antara satu sama lain .. Mufti Perak serang TG Nik Aziz Nik Mat.  Apakah rasional kita berbuat begitu … sedangkan ramai lagi anak anak muda melayu sudah meninggalkan solat 5 waktu, orang perempuan melayu tidak menutup aurat di Majlis Anugerah Muzik Muzik ,  hidup seharian tanpa iman dan tak endah lagi isu halal dan haram dalam pergaulan antara jantan dan betino.. sepatutnya Tok Tok Mufti .. turun ke dataran bawah seperti jalan jalan raya dan buat dakwah secara terang terangan ajak anak-anak muda ini kembali kpd ajaran agama yg haq.  Memang penat kerja dakwah ini .. tetapi kita diminta bersabar mengajak benda yg hak ini dan terus bersabar.  (Rujuk Surah Wal Asri).  Tak cukup .. org yg ada ilmu agama yg tinggi mantap tetapi dok pusing atas kerusi sedak jah sambil sambil goyang kakinya membaca akhbar parti kerajaan atau parti pembangkang dan tunggu jap lagi nak serang pihak lawan.

Sesiapa yang kalah … PRU 13 itu .. make way please.  Be a true gentleman plz.  Jangan memburuk keadaan bila dah kalah..  tengok PRU12 2008 dahulu .. 5 buah negeri dah tumbang kat pembangkang. Tun Abdulah Badawi made way ..he was a true gentleman.  A true man is a man that can take defeat honestly ..  your time is up man.  If he can rule , others can too ?  Why.. the same country , the same rules. The same democratic rules as stipulated in the Perlembagaan , the same SPR's big man  remain, the same intelligent police force  and the same obedient soldiers with the help of the most expensive submarines .. where are they now?  Did any one happen to  see how  our submarines performed their true worth in that Lahad Datu battle?  My friends saw the enemies died with their  poorly made kayu guns only.  Can we read Al-Fatihah now Pak Mufti?    

Sabar subur, tak sabar masuk kubur.

Penting tak  sifat bersabar ini ..tuan hamba?

Anda bagaimana?

Wallahu aklam bis sawabbb.      

Ceritera Aque Gadysmu ƸӜƷ: Sedara accident <b>di Ajil</b>.

Posted: 05 Dec 2012 04:47 AM PST

Hari Selasa lepas, 2 November. Lebih kurang pukul 9 malam, pak cik aku accident.
Masa tu diorang on the way nak pergi KL.
Aku pun tak tahu sangat cerita. Apa yang aku ...
Pak cik aku terlanggar belakang lori.
Dalam kereta tu, ada sedara aku yang paling aku rindu sekali. Masa tu dia duduk belakang.
Kat depan isteri pakcik aku dengan anak dia. Baby lagi weyh.
Bila tengok gambar muka isteri pakcik aku tu kan memang teruk gila la.
Nasib baik baby tak de apa-apa.
Dia masuk wad. Adik aku kata dia shock lepas accident tu.
Pak cik aku pulak kaca masuk mata. Dia pun kena tahan wad. Dahi dia kena jahit.
Pasal sedara yang aku rindu tu, aku tak de gambar dia.
Tapi dia sikit je kena. Bibir dia sumbing sikit.
Ini gambar kereta pakcik aku yang kena accident tu.
Innallilah wainnailahirojiun~
P/S: Harap-harap diorang cepat sembuh. Apa yang terjadi mesti ada hikmah disebaliknya.

13 di kemasik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kemasik - Google Blog Search


Rakyat Tranung (RAKTRA): [KEMAMAN] Hanya <b>di Kemasik</b> <b>...</b>

Posted: 19 Apr 2013 09:44 PM PDT

Berikut lima keping gambar calon-calon yang bertanding;



Hanya di kerusi DUN Kemasik sahaja menyaksikan 3 calon bertanding iaitu melibatkan calon bebas yang akan menggunakan lambang Ikan. Manakala di empat lagi kawasan iaitu Parlimen Kemaman, Cukai, Kijal dan Kemasik menyaksikan satu lawan satu diantara Barisan Nasional dan PAS/PKR.
Suasana pencalonan berjalan lancar namun mengakibat kesesakan lalu lintas apabila penyokong PAS bertindak berarak beramai-beramai di jalan raya dengan provokasi kepada penyokong BN selepas penamaan calon tamat.


13 di kemaman - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kemaman - Google Blog Search


catatanzabidi: KAMARUDDIN LAWAN SHABERY CHEEK <b>DI</b> <b>...</b>

Posted: 10 Apr 2013 06:48 PM PDT

Parti Keadilan Rakyat (PKR) mengumumkan Kamarudin Chik, yang berasal dari Kuala Terengganu sebagai calon parti itu di kerusi Parlimen Kemaman pada pilihan raya umum ke-13 (PRU13). Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika mengumumkan perkara itu pada satu majlis di sini lewat malam tadi, berkata Kamarudin, 47, dipilih kerana memenuhi kriteria, antaranya anggota parti yang setia dan tidak mudah khianat kepada parti. "Di Kemaman ini ada 1,000 lebih layak jadi calon (PKR)...ada tokoh lama, baru tapi saya bincang dan kaji kita nak orang tempatan, kita nak orang berkelayakan, kita nak orang muda yang bertenaga. "Sebab itu kita pilih orang Terengganu menetap di Kemaman...kita tidak mahu berlaku seperti 2008, khianat sebelum pilihan raya dan khianat selepas pilihan raya tak dapat jadi calon, kriteria penting kita adalah orang yang taat dan tidak belot dan tidak khianat parti," katanya Kamarudin yang menjadi anggota PKR sejak 1998 ketika ditemui pemberita kemudiannya berkata beliau hanya maklum namanya dicalonkan kira-kira pukul 4 petang semalam. Pada pilihan raya umum 2008, calon Barisan Nasional (BN) yang kini Menteri Belia dan Sukan Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek mengalahkan calon PKR Fariz Musa dengan majoriti 12,683 undi di kerusi Parlimen Kemanan. - Bernama

13 di kuala berang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala berang - Google Blog Search


demonstrasi pemuda umno dun ajil <b>di kuala berang</b> <b>...</b> - Kupasan.net

Posted: 18 Apr 2013 03:40 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]DEMONSTRASI PEMUDA UMNO DUN AJIL DI KUALA BERANG 18.APRIL.2013. Posted by: admin | on April 18, 2013. Demonstrasi bantahan calon Dun Ajil pada pagi 18 April 2013 di hadapan bangunan UMNO Bahagian Hulu Terengganu.

di negeri terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri terengganu - Google Blog Search


MENTERI BESAR <b>TERENGGANU</b> KEKAL <b>DI</b> DUN KIJAL : SENARAI <b>...</b>

Posted: 16 Apr 2013 02:57 AM PDT


Alhamdulillah lebh kurang jam 4.00 petang sebentar tadi Menteri Besar Terengganu telah mengumumkan senarai calon bagi parlimen dan dun dalam negeri terengganu
Dari 40 orang calon (8 Parlimen 32 Dun), seramai 18 orang muka baru telah ditampilkan.
Gandingan baru dan lama ini diharapkan dapat memantapkan lagi Barisan Nasional di Negeri Terengganu.
Dalam ucapan awalnya, Dato Ahmad Said telah memohon agar semua yang telah tercalon bekerja lebih kuat demi terus memenangi bumi Terengganu Darul Iman. 
Berlaku beberapa perubahan seperti calon sebelum ini tidak bertanding dalam PRU yang lalu kembali membuat "come back". Ada pula yang pernah bertanding di peringkat dun telah dinaikkan pangkat dan bertanding di peringkat parlimen.
Berikut adalah senarai penuh calon-calon negeri Terengganu.

P033 - BESUT - DATO' SERI IDRIS JUSOH
N01- KUALA BESUT - ABD. RAHMAN MOKHTAR
N02- KOTA PUTERA - MAHADI MUSA
N03- JERTEH - MUHAMAD PEHEMI YUSOF
N04- HULU BESUT - NAWI MOHD

P034 - SETIU - DATUK MOHD ZULKIFLI
N05- JABI - ISKANDAR JAAFAR
N06- PERMAISURI - DATUK MOHD JIDIN BIN SHAFIE
N07- LANGKAP - SABRI MOHD NOR
N08- BATU RAKIT- BAZLAN ABDUL RAHMAN

P035- KUALA NERUS - DATUK MOHD NASIR IBRAHIM FIKRI


N09- TEPOH - RAMLI NUH
N10- TELUK PASU - DATO' ABDUL RAHIN MOHD SAID
N11- SEBERANG TAKIR - DATO' AHMAD RAZIF ABD. RAHMAN
N12- BUKIT TUNGGAL - ISMAIL NIK
P036- KUALA TERENGGANU - ZUBER EMBONG
 
N13- WAKAF MEMPELAM - WAN MAHYUDIN WAN NGAH
N14- BANDAR - DATO' TOH CHIN YAW
N15- LADANG - DATO' WAN AHMAD FARID WAN SALLEH
N16- BATU BURUK - DATUK CHE MAT JUSOH

P037- MARANG- DATO' HAJI YAHYA KHATIB MOHAMAD
N17- ALOR LIMBAT - HAJI ALIAS ABDULLAH
N18- BUKIT PAYONG - ZAIDI MUDA
N19- RHU RENDANG - NIK DIR NIK WAN KU
N20- PENGKALAN BERANGAN - A. LATIF AWANG

P038- HULU TERENGGANU - DATO' JAILANI JOHARI
N21- TELEMONG - ROZI MAMAT
N22- MANIR - YUSOF AWANG HITAM
N23- KUALA BERANG - TENGKU PUTERA TENGKU AWANG
N24- AJIL- RAZALI BIN TAIB

P039- DUNGUN - DATO' ROSLI MAT HASSAN
N25- BUKIT BESI - ROSLI BIN DAUD
N26- RANTAU ABANG - ZAABAR MOHD ADIB
N27- SURA - ZAKARIA BIN ALI
N28- PAKA - MATULIDI BIN JUSOH

P040- KEMAMAN - DATO' SERI AHMAD SHABERY CHEEK
N29- KEMASIK - ROSLI BIN OTHMAN
N30- KIJAL - DATO' SERI AHMAD BIN SAID
N31- CUKAI - WAN AHMAD NIZAM
N32- AIR PUTEH - WAN ABDUL HAKIM WAN MOKHTAR

13 di kijal - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kijal - Google Blog Search


MENTERI BESAR TERENGGANU KEKAL <b>DI</b> DUN <b>KIJAL</b> : SENARAI <b>...</b>

Posted: 16 Apr 2013 02:57 AM PDT


Alhamdulillah lebh kurang jam 4.00 petang sebentar tadi Menteri Besar Terengganu telah mengumumkan senarai calon bagi parlimen dan dun dalam negeri terengganu
Dari 40 orang calon (8 Parlimen 32 Dun), seramai 18 orang muka baru telah ditampilkan.
Gandingan baru dan lama ini diharapkan dapat memantapkan lagi Barisan Nasional di Negeri Terengganu.
Dalam ucapan awalnya, Dato Ahmad Said telah memohon agar semua yang telah tercalon bekerja lebih kuat demi terus memenangi bumi Terengganu Darul Iman. 
Berlaku beberapa perubahan seperti calon sebelum ini tidak bertanding dalam PRU yang lalu kembali membuat "come back". Ada pula yang pernah bertanding di peringkat dun telah dinaikkan pangkat dan bertanding di peringkat parlimen.
Berikut adalah senarai penuh calon-calon negeri Terengganu.

P033 - BESUT - DATO' SERI IDRIS JUSOH
N01- KUALA BESUT - ABD. RAHMAN MOKHTAR
N02- KOTA PUTERA - MAHADI MUSA
N03- JERTEH - MUHAMAD PEHEMI YUSOF
N04- HULU BESUT - NAWI MOHD

P034 - SETIU - DATUK MOHD ZULKIFLI
N05- JABI - ISKANDAR JAAFAR
N06- PERMAISURI - DATUK MOHD JIDIN BIN SHAFIE
N07- LANGKAP - SABRI MOHD NOR
N08- BATU RAKIT- BAZLAN ABDUL RAHMAN

P035- KUALA NERUS - DATUK MOHD NASIR IBRAHIM FIKRI


N09- TEPOH - RAMLI NUH
N10- TELUK PASU - DATO' ABDUL RAHIN MOHD SAID
N11- SEBERANG TAKIR - DATO' AHMAD RAZIF ABD. RAHMAN
N12- BUKIT TUNGGAL - ISMAIL NIK
P036- KUALA TERENGGANU - ZUBER EMBONG
 
N13- WAKAF MEMPELAM - WAN MAHYUDIN WAN NGAH
N14- BANDAR - DATO' TOH CHIN YAW
N15- LADANG - DATO' WAN AHMAD FARID WAN SALLEH
N16- BATU BURUK - DATUK CHE MAT JUSOH

P037- MARANG- DATO' HAJI YAHYA KHATIB MOHAMAD
N17- ALOR LIMBAT - HAJI ALIAS ABDULLAH
N18- BUKIT PAYONG - ZAIDI MUDA
N19- RHU RENDANG - NIK DIR NIK WAN KU
N20- PENGKALAN BERANGAN - A. LATIF AWANG

P038- HULU TERENGGANU - DATO' JAILANI JOHARI
N21- TELEMONG - ROZI MAMAT
N22- MANIR - YUSOF AWANG HITAM
N23- KUALA BERANG - TENGKU PUTERA TENGKU AWANG
N24- AJIL- RAZALI BIN TAIB

P039- DUNGUN - DATO' ROSLI MAT HASSAN
N25- BUKIT BESI - ROSLI BIN DAUD
N26- RANTAU ABANG - ZAABAR MOHD ADIB
N27- SURA - ZAKARIA BIN ALI
N28- PAKA - MATULIDI BIN JUSOH

P040- KEMAMAN - DATO' SERI AHMAD SHABERY CHEEK
N29- KEMASIK - ROSLI BIN OTHMAN
N30- KIJAL - DATO' SERI AHMAD BIN SAID
N31- CUKAI - WAN AHMAD NIZAM
N32- AIR PUTEH - WAN ABDUL HAKIM WAN MOKHTAR

13 di bukit besi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di bukit besi - Google Blog Search


ujang kutik: 20 MINIT <b>DI BUKIT BESI</b>, DUNGUN

Posted: 26 Jan 2013 08:49 AM PST



Ketika beberapa hari di Bandar Dungun, Terengganu pada pertengahan bulan Januari 2013, saya terlihat sebuah replika keretapi pengangkut bijih besi di tengah-tengah bandar ini . Pada agakan saya saiz replika itu lebih kecil dari saiz keretapi sebenar yang pernah digunakan oleh syarikat perlombongan bijih besi di Bukit Besi, Terengganu. Saya 'amat arif'( kawan saya ada yang bernama Amat Arif) saiz sebenar keretapi kerana kampung asal saya di Negeri Sembilan terletak di tepi laluan KTM Kuala Lumpur – Singapura.
Sehubungan ini, saya membuat carian di internet mengenai aktiviti perlombongan bijih besi di Bukit Besi, Dungun, Terengganu. Maklumat yang saya perolehi menunjukkan aktiviti perlombongan besi di sekitar kawasan Bukit Besi bermula pada tahun 30-an sehingga dihentikan pada tahun 1970. Secara rengkas kronologi hasil bumi kita dijarah oleh dua kuasa luar, iaitu Jepun dan Inggeris di sekitar kawasan Bukit Besi adalah seperti berikut:
1) Pada tahun 1910, seorang ahli kaji bumi Jepun, Mr. Kuhara, mendapati kawasan yang dikajinya di sekitar Chemuak, Dungun mengandungi bijih besi.

2) 1927-1945 - Syarikat perlombongan dari Negara Jepun menjalankan aktiviti perlombongan bijih besi di Bukit Besi.
3) 1945-1948-Aktiviti perlombongan dihentikan setelah kekalahan Jepun dalam Perang Dunia
4)  1948-1970-Aktiviti perlombongan dijalankan oleh syarikat perlombongan  dari England, EMMCO.
5)      1970-Aktiviti perlombongan dihentikan.
* Laluan keretapi antara Bukit Besi - Sura, Dungun siap dibina oleh syarikat Jepun pada tahun 1939.

Ketika dalam perjalanan balik ke Kuala Lumpur yang melalui Lebuhraya Jerangau-Jabor saya sengaja singgah minum di pekan kecil Bukit Besi yang terletak tidak jauh dari lebuh raya. Pada kesempatan itu saya meninjau kawasan persekitaran pekan kecil Bukit Besi. Di antara bangunan yang saya lihat ialah Ibu Pejabat Polis Bukit Besi, masjid yang sederhana besar (tetapi tidak seindah masjid-masjid di lain-lain daerah di Negeri Terengganu), Pejabat KETENGAH dan Pusat Kesihatan Kementerian Kesihatan. Saya tidak melihat etnik selain etnik Melayu di sini. Dikatakan pekerja lombong dari keturunan Cina dan India mewakili 50% penduduk Bukit Besi ketika zaman kegemilangannya. 

Di sekitar pekan kecil Bukit Besi saya tidak melihat sisa-sisa kenangan yang menunjukkan kawasan ini pernah menjadi kawasan perlombongan bijih besi terbesar di Asia Tenggara suatu ketika dahulu. Sehinggalah, saya menemui 'jalan buntu' yang ada papan tanda menunjukkan arah lokasi artifak bekas kawasan perlombongan bijih besi.  
Hati saya berbelah bagi samada hendak pergi ke lokasi artifak atau berundur semula dan terus balik ke Kuala Lumpur kerana persekitaran tempat itu sunyi dan sedikit menakutkan. Saya mengambil keputusan muktamad. Undur dan balik ke Kuala Lumpur.
Saya mengambil masa lebih kurang 20 minit di pekan kecil Bukit Besi. Insya Allah, jika ada peluang saya akan sampai juga ke lokasi artifak bersejarah Bukit Besi, di mana dua kuasa luar pernah menjarah dan memunggah dengan rakus hasil bumi negara saya, negara kita!  
 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved