ads

Sabtu, 15 Februari 2014

13 di rantau abang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di rantau abang - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di rantau abang</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Jan 2014 11:32 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Sang Penyu <b>Di Rantau Abang</b> - Kaki Travel - Blogger

Posted: 03 Oct 2013 09:49 AM PDT

Rantau Abang, Terengganu 
Syukur alhamdulillah dapat berkenalan dengan sang penyu. Sang Penyu salah satu habitat semulajadi yang hampir pupus. Langkah-langkah yang sewajarnya perlu diambil untuk menangani masalah ini bagi menggelakkan kepupusan.  Rantau Abang adalah kira-kira 60 km dari kuala Terengganu dan kira-kira 20km dari kuala Dungun. Rantau Abang adalah tempat penyu bertelur. Biasanya pada bulan April hingga Ogos adalah musim bertelur di Rantau Abang. Penyu akan mendarat pada waktu tengah malam sehingga pagi. Pantai sepanjang 3 km menjadi pilihan penyu mendarat kerana dikatakan di pantai ini mempunya ibu penyu. 
Pintu Gerbang Rantau Abang

Kami melawat pantai Rantau Abang pada bulan September. Jadi terlepas peluang melihat penyu bertelur. Kami nasihatkan anda melawat pantai ini dari bulan April hingga Ogos untuk melihat aktiviti penyu bertelur. 
Angin bertiup dengan kencangnya

Lawatan kami ke Pusat Konservasi dan Penerangan Penyu Rantau Abang.
Pusat ini mula beroperasi sejak tahun 1985. Pada tahun 1989, Pantai Rantau Abang telah diisytiharkan sebagai Santuari Penyu Rantau Abang. Panjang pantai adalah 14 km dari Kg. Jambu Bongkok hingga Kg.Sungai Kuala Abang.  Pantai ini menerima pendaratan penyu belimbing dan penyu agar. Purata pendaratan adalah kira-kira 30 hingga 50 sarang setahun. Terdapat 4 spesies penyu di Malaysia iaitu Penyu Belimbing(Dermochelys coriacea), Penyu Agar (Chelonia mydas), Penyu Karah (Eretmochelys imbricata) dan Penyu Lipas (Lepidochelys olivacea). Di dunia, kini terdapat 7 spesis penyu dan 4 daripadanya mendarat dan bertelur di pantai Malaysia.

Habitat Penyu yang semakin hari semakin terancam


Penyu Lukisan kanak-kanak


Tuntung Laut hidup antara 70-80 tahun

Tuntung laut tinggal di muara sungai dan bertelur di pantai. Semasa mengawan, tuntung jantan akan bertukar menjadi warna putih dengan jalur merah di sisi matanya dan tuntung betina tidak bertukar warna.
Bunga Kemboja bunga pujaan daku
Kawasan penetasan telur penyu. 
Telur penyu yang dikutip akan ditanam dalam pasir untuk tujuan kajian dan pemeliharaan supaya tidak mati dimakan burung. Telur ini akan di ram selama 60 hari.
Pintu masuk ke Pusat Konservasi dan Penerangan Penyu Rantau Abang
Pusat ini berfungsi sebagai pusat pentadbiran, pengurusan penyu dan penguatkuasaan seluruh negeri Terengganu. Tempat ini adalah tempat mengumpul dan mendapatkan maklumat berkaitan dengan penyu. Pusat ini adalah untuk mendidik masyarakat mengenai kepentingan pemuliharaan penyu dan untuk mendapatkan gambaran umum sebelum melihat penyu sebenar di pantai,
Seekor Tuntung laut (Painted Terrapin) dengan serendah hati merayu agar anda :
i) Jangan makan telur penyu
ii) Jangan musnahkan habitat semulajadi penyu
iii) Hentikan penggunaan peralatan menangkap ikan yang boleh menangkap dan membunuh penyu secara tidak sengaja
iv) Mencegah tumpahan minyak di perairan negara
v) Jangan membuang sampah ke dalam laut
vi) Jangan melakukan aktiviti-aktiviti yang boleh menganggu penyu mendarat untuk bertelur. 
vii) Melaporkan kematian penyu dan kecurian telur penyu kepada Jabatan Perikanan.
PUSAT KONSERVASI DAN PENERANGAN PENYU
NO TEL/ FAX ; 09-844 4169

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di rantau abang</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Feb 2014 11:12 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di rantau abang</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Jan 2014 11:04 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di rantau abang</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Jan 2014 12:28 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Penyu cedera dirawat <b>di Rantau Abang</b> | The Malaysian Times

Posted: 01 Jan 2014 10:35 PM PST

*Gambar Hiasan

*Gambar Hiasan

KUALA TERENGGANU, 2 Jan: Seekor penyu lipas yang cedera dan dijumpai terdampar di pantai Cherang Laut, Tawang, Kelantan semalam kini dirawat di Pusat Penyelidikan dan Ekosistem Marin (Tumec), Rantau Abang.

Pengarah Jabatan Perikanan Negeri Abdul Khalil Abdul Karim berkata penyu berumur 10 hingga 12 tahun itu bukan daripada keluarga penyu belimbing seperti yang didakwa penduduk kampung Padang Nibong, Bachok, Kelantan.

"Kita dalam proses untuk rawat penyu itu di Pusat Penyelidikan dan Ekosistem Marin Rantau Abang setelah dibawa ke sini semalam,"  katanya ketika dihubungi hari ini.

Akhbar hari ini melaporkan penyu itu dijumpai seorang remaja, Mohd Farid Ismail, 17, ketika beliau sedang beriadah bersama-sama rakan di tepi pantai berkenaan.

Berita penemuan penyu itu menarik perhatian ribuan penduduk sekitar.

Abdul Khalil berkata beberapa kali penyu itu telah diusung dan diletakkan di dalam air namun hidupan laut itu datang semula dan merangkak di pantai, lapor Bernama.

Katanya penyu itu cedera dan sebelah kakinya terputus kemungkinan tersangkut pada pukat.

Sementara itu, Ketua Pusat Tumec Syed Abdullah Syed Abdul Kadir pula berkata pegawai perubatan Jabatan Perkhidmatan Veterinar (JPV) akan merawat penyu itu.

Beliau berkata penyu berkenaan kini dalam keadaaan stabil dan Tumec tidak akan melepaskannya sehingga ia benar-benar sembuh.

Banjir: Jom Derma mangsa banjir <b>di</b> DUN <b>RANTAU ABANG</b>

Posted: 06 Dec 2013 12:00 AM PST

Dalam persiapan agihan kepada mangsa banjir yang pulang ke rumah masing-masing.Petugas pemuda sedang menyiapkan bungkusan untuk lebih kurang 200 keluarga.Sumbangan daripada orang ramai bagi membantu mangsa banjir di DUN RANTAU ABANG amatlah
diharapkan.Kepada para penyumbang boleh memberi sumbangan melalui...

1. MAYBANK - 163091056151 ( AHMAD FAUZI BIN ALI )
Ketua Lajnah Kebajikan PAS DUN Rantau Abang Dungun

2. BIMB -MTD PAS RANTAU ABANG
Pemegang Amanah :-
130440-100-24711
JAMALUDDIN ISMAIL : 019-9836202
HJ ANUAR ABU BAKAR : 019-9562190


Sila nyatakan jumlah kepada penama diatas untuk sebarang sumbangan."BERKAT UNTUK SEMUA" "INFIRU"

 sumber fb Penerangan R Abng

Sang Penyu <b>Di Rantau Abang</b> - Kaki Travel - Blogger

Posted: 03 Oct 2013 09:49 AM PDT

Rantau Abang, Terengganu 
Syukur alhamdulillah dapat berkenalan dengan sang penyu. Sang Penyu salah satu habitat semulajadi yang hampir pupus. Langkah-langkah yang sewajarnya perlu diambil untuk menangani masalah ini bagi menggelakkan kepupusan.  Rantau Abang adalah kira-kira 60 km dari kuala Terengganu dan kira-kira 20km dari kuala Dungun. Rantau Abang adalah tempat penyu bertelur. Biasanya pada bulan April hingga Ogos adalah musim bertelur di Rantau Abang. Penyu akan mendarat pada waktu tengah malam sehingga pagi. Pantai sepanjang 3 km menjadi pilihan penyu mendarat kerana dikatakan di pantai ini mempunya ibu penyu. 
Pintu Gerbang Rantau Abang

Kami melawat pantai Rantau Abang pada bulan September. Jadi terlepas peluang melihat penyu bertelur. Kami nasihatkan anda melawat pantai ini dari bulan April hingga Ogos untuk melihat aktiviti penyu bertelur. 
Angin bertiup dengan kencangnya

Lawatan kami ke Pusat Konservasi dan Penerangan Penyu Rantau Abang.
Pusat ini mula beroperasi sejak tahun 1985. Pada tahun 1989, Pantai Rantau Abang telah diisytiharkan sebagai Santuari Penyu Rantau Abang. Panjang pantai adalah 14 km dari Kg. Jambu Bongkok hingga Kg.Sungai Kuala Abang.  Pantai ini menerima pendaratan penyu belimbing dan penyu agar. Purata pendaratan adalah kira-kira 30 hingga 50 sarang setahun. Terdapat 4 spesies penyu di Malaysia iaitu Penyu Belimbing(Dermochelys coriacea), Penyu Agar (Chelonia mydas), Penyu Karah (Eretmochelys imbricata) dan Penyu Lipas (Lepidochelys olivacea). Di dunia, kini terdapat 7 spesis penyu dan 4 daripadanya mendarat dan bertelur di pantai Malaysia.

Habitat Penyu yang semakin hari semakin terancam


Penyu Lukisan kanak-kanak


Tuntung Laut hidup antara 70-80 tahun

Tuntung laut tinggal di muara sungai dan bertelur di pantai. Semasa mengawan, tuntung jantan akan bertukar menjadi warna putih dengan jalur merah di sisi matanya dan tuntung betina tidak bertukar warna.
Bunga Kemboja bunga pujaan daku
Kawasan penetasan telur penyu. 
Telur penyu yang dikutip akan ditanam dalam pasir untuk tujuan kajian dan pemeliharaan supaya tidak mati dimakan burung. Telur ini akan di ram selama 60 hari.
Pintu masuk ke Pusat Konservasi dan Penerangan Penyu Rantau Abang
Pusat ini berfungsi sebagai pusat pentadbiran, pengurusan penyu dan penguatkuasaan seluruh negeri Terengganu. Tempat ini adalah tempat mengumpul dan mendapatkan maklumat berkaitan dengan penyu. Pusat ini adalah untuk mendidik masyarakat mengenai kepentingan pemuliharaan penyu dan untuk mendapatkan gambaran umum sebelum melihat penyu sebenar di pantai,
Seekor Tuntung laut (Painted Terrapin) dengan serendah hati merayu agar anda :
i) Jangan makan telur penyu
ii) Jangan musnahkan habitat semulajadi penyu
iii) Hentikan penggunaan peralatan menangkap ikan yang boleh menangkap dan membunuh penyu secara tidak sengaja
iv) Mencegah tumpahan minyak di perairan negara
v) Jangan membuang sampah ke dalam laut
vi) Jangan melakukan aktiviti-aktiviti yang boleh menganggu penyu mendarat untuk bertelur. 
vii) Melaporkan kematian penyu dan kecurian telur penyu kepada Jabatan Perikanan.
PUSAT KONSERVASI DAN PENERANGAN PENYU
NO TEL/ FAX ; 09-844 4169

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di rantau abang</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Jan 2014 11:04 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Sang Penyu <b>Di Rantau Abang</b> - Kaki Travel - Blogger

Posted: 03 Oct 2013 09:49 AM PDT

Rantau Abang, Terengganu 
Syukur alhamdulillah dapat berkenalan dengan sang penyu. Sang Penyu salah satu habitat semulajadi yang hampir pupus. Langkah-langkah yang sewajarnya perlu diambil untuk menangani masalah ini bagi menggelakkan kepupusan.  Rantau Abang adalah kira-kira 60 km dari kuala Terengganu dan kira-kira 20km dari kuala Dungun. Rantau Abang adalah tempat penyu bertelur. Biasanya pada bulan April hingga Ogos adalah musim bertelur di Rantau Abang. Penyu akan mendarat pada waktu tengah malam sehingga pagi. Pantai sepanjang 3 km menjadi pilihan penyu mendarat kerana dikatakan di pantai ini mempunya ibu penyu. 
Pintu Gerbang Rantau Abang

Kami melawat pantai Rantau Abang pada bulan September. Jadi terlepas peluang melihat penyu bertelur. Kami nasihatkan anda melawat pantai ini dari bulan April hingga Ogos untuk melihat aktiviti penyu bertelur. 
Angin bertiup dengan kencangnya

Lawatan kami ke Pusat Konservasi dan Penerangan Penyu Rantau Abang.
Pusat ini mula beroperasi sejak tahun 1985. Pada tahun 1989, Pantai Rantau Abang telah diisytiharkan sebagai Santuari Penyu Rantau Abang. Panjang pantai adalah 14 km dari Kg. Jambu Bongkok hingga Kg.Sungai Kuala Abang.  Pantai ini menerima pendaratan penyu belimbing dan penyu agar. Purata pendaratan adalah kira-kira 30 hingga 50 sarang setahun. Terdapat 4 spesies penyu di Malaysia iaitu Penyu Belimbing(Dermochelys coriacea), Penyu Agar (Chelonia mydas), Penyu Karah (Eretmochelys imbricata) dan Penyu Lipas (Lepidochelys olivacea). Di dunia, kini terdapat 7 spesis penyu dan 4 daripadanya mendarat dan bertelur di pantai Malaysia.

Habitat Penyu yang semakin hari semakin terancam


Penyu Lukisan kanak-kanak


Tuntung Laut hidup antara 70-80 tahun

Tuntung laut tinggal di muara sungai dan bertelur di pantai. Semasa mengawan, tuntung jantan akan bertukar menjadi warna putih dengan jalur merah di sisi matanya dan tuntung betina tidak bertukar warna.
Bunga Kemboja bunga pujaan daku
Kawasan penetasan telur penyu. 
Telur penyu yang dikutip akan ditanam dalam pasir untuk tujuan kajian dan pemeliharaan supaya tidak mati dimakan burung. Telur ini akan di ram selama 60 hari.
Pintu masuk ke Pusat Konservasi dan Penerangan Penyu Rantau Abang
Pusat ini berfungsi sebagai pusat pentadbiran, pengurusan penyu dan penguatkuasaan seluruh negeri Terengganu. Tempat ini adalah tempat mengumpul dan mendapatkan maklumat berkaitan dengan penyu. Pusat ini adalah untuk mendidik masyarakat mengenai kepentingan pemuliharaan penyu dan untuk mendapatkan gambaran umum sebelum melihat penyu sebenar di pantai,
Seekor Tuntung laut (Painted Terrapin) dengan serendah hati merayu agar anda :
i) Jangan makan telur penyu
ii) Jangan musnahkan habitat semulajadi penyu
iii) Hentikan penggunaan peralatan menangkap ikan yang boleh menangkap dan membunuh penyu secara tidak sengaja
iv) Mencegah tumpahan minyak di perairan negara
v) Jangan membuang sampah ke dalam laut
vi) Jangan melakukan aktiviti-aktiviti yang boleh menganggu penyu mendarat untuk bertelur. 
vii) Melaporkan kematian penyu dan kecurian telur penyu kepada Jabatan Perikanan.
PUSAT KONSERVASI DAN PENERANGAN PENYU
NO TEL/ FAX ; 09-844 4169

13 di ajil - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di ajil - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di ajil</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Feb 2014 01:14 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

jamuan akhir tahun sk <b>ajil di</b> ri-yaz heritage pada 12.11.2013 (selasa)

Posted: 12 Nov 2013 05:42 PM PST

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

PENAFIAN
Sekolah Kebangsaan Ajil tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang
dialami kerana menggunakan maklumat dan
aplikasi dalam laman ini.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sekolah Kebangsaan Ajil
21800, Ajil, Hulu Terengganu
Tel: 09-6861154 Fax: 09-6861159
Email : tba5053@yahoo.com

13 di kemasik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kemasik - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di kemasik</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Feb 2014 11:26 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di kemasik</b> - Google Blog Search

Posted: 31 Jan 2014 11:37 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di kemasik</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Jan 2014 11:24 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Pantai <b>Kemasik</b> dan Tanah Lot Part 2 - Kaki Travel - Blogger

Posted: 03 Nov 2013 06:09 PM PST

Bersyukur ke hadrat  illahi 
Saya berasa begitu teruja apabila dalam perjalanan dari Kuantan ke Kuala Terengganu apabila menyusuri jalan pantai. Perjalanan ini begitu dinanti-nanti oleh kami. Ini kerana di sepanjang jalan pantai ini banyak lokasi menarik yang boleh kami singgah. Lagipun, saya telah dibesarkan dan dilahirkan di tepi pantai selama 26 tahun. Sebahagian besar hidup saya berkampung di pinggiran pantai.  
Sememangnya saya berminat dengan bukit batu di Pantai Kemasik. Sungguh menakjubkan dan terpesona dengan keindahan alam ciptaan Allah SWT. Tanah Lot di Bali begitu unik dan besar. Namun begitu, Tanah Lot Kemaman punya begitu kerdil sekali. Apa sekalipun, saya tetap bersyukur dan berasa bangga dengan kurniaan dan pemberian Allah kepada kita. Hatiku terus bermonolog seperti berikut :
'Apa yang ada jarang disyukuri. Apa yang tiada sering dirisaukan. Kenikmatan yang dikecapi baru akan terasa bila hilang apa yang diburu timbul rasa jemu bila sudah di dalam gengaman dunia. Ibarat air laut diminum hanya menambah haus nafsu. Bagaikan fatamorgana di padang pasir panas yang membahang disangka air dunia dan nafsu bagai bayang-bayang dilihat ada ditangkap, hilang tuhan leraikanlah dunia yg mendiam di dalam hatiku kerana di situ tidak kumampu mengumpul dua cinta. Hanya cintamu kuharap tumbuh dibajai bangkai dunia yg kubunuh.'
Anda boleh memanjat batu besar bagi melihat panorama dari sudut yang berbeza tetapi dinasihatkan berhati-hati. Pakai pakaian dan kasut yang sesuai. Pantai Kemasik adalah pantai yang amat indah dengan kejernihan  air yang disinari pasir keemasannya. Ini disebabkan Pantai Kemasik menghadap lautan lepas menyebabkan tiada lumpur mendak pada kawasan pantai ini. Terdapat tebing bukit berbatu di sebelah Pantai Kemasik ini.
Pantai ini juga menjadi tumpuan photographer untuk merakam suasana matahari terbit di samping merakam panorama serta aktiviti-aktiviti nelayan yang pastinya menjanjikan satu kepuasan bagi anda.
Sekiranya anda berkunjung ke kemasik, jangan lupa singgah ke pusat membeli belah yang moden, Mesra Mall  Pusat ini mempunyai satu-satu kompleks panggung wayang (Cineplex) di Terengganu, pusat bowling 24- lorong, gelanggang skuasy, sebuah gelanggang futsal berhawa dingin, dan medan selera kontemporari di reka khas dalam kompleks membeli belah ini. MESRA MALL telah dibuka pada 10 Oktober 2009, MESRA MALL telah dibina di atas tapak seluas 30 ekar, dengan keluasan binaan 315,000 kaki persegi lebih daripada satu tingkat. Ia berfungsi sama seperti mall di bandar-bandar besar yang lain dengan mempunyai campuran perkedaian runcit dan gudang pakaian dengan jenama global yang menjadikan Mesra Mall sebagai hub atau pusat sehenti untuk membeli-belah, perbankan, makan, leisure dan hiburan bagi penduduk Kemasik dan Kemaman. Mesra Mall telah dibangunkan oleh Metro Kemasik Sdn Bhd dan adalah anak syarikat milik penuh KLCC (Holdings) Sdn Bhd.

13 di pulau bidong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau bidong - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di pulau bidong</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Feb 2014 09:13 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di pulau bidong</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Jan 2014 09:38 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Posted:

[unable to retrieve full-text content]

13 di kuala berang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala berang - Google Blog Search


Review Sebongkah Batu <b>Di Kuala Berang</b> ~ Don&#39;t worry, be happy :)

Posted: 06 Feb 2014 10:05 PM PST

3 words
Informative, sinical, irresistable.

Kalau memang ada bajet RM700 ribu buat satu dokumentari islamik tentang Sebongkah Batu di Kuala Berang, agaknya berjayakah ianya dilakukan? Novel ini bolehlah nak kata novel sejarah. Sejarah tentang teori kedatangan Islam di Tanah Melayu bertitik tolak dari sebongkah batu bersurat yang kita belajar dalam buku sejarah PMR. Banyak fakta yang dirujuk dan setiap teori itu diulas dalam bentuk argument. Sadly, everything is new to me. So I didn't know which is true or which part wholly fabricated to support Syiah idealism. As 'they' quoted in media.Walaupun penjelasannya jelas, tetap aku tak boleh justifikasikan dengan jelas semasa membaca tang mana yang mempromosikan syiah tu? Tiada satu ayat pun yang menggalak pada syiah (yang aku faham). Salah sila betulkan.

Kalau yang namanya sejarah pasti ada bias di mana-mana. Setiap bacaan perlu ada persoalan dan aku rasa perlu baca lebih banyak untuk memahami karya FT ini. Terutamanya teori kedatangan Islam.  Ada cerita tentang Wali Songo. Oh, aku dah boleh hafal senarai gelaran wali-wali songo itu tau! Tak penting pun untuk aku yang baru nak belajar sejarah Islam ni, kiranya satu pencapaian yang baik dan boleh dapat C+ kalau ambil subjek sejarah Islam nanti.

Nota kaki-tangan
1. Buku ini diharamkan penjualannya oleh JAKIM pada tahun 2011. (Eleh, senang je dapat! haha, lepas lama jugak mencari di kedai. Thanks GR friend, kak Rynn )Penjelasan kenapa buku ini diharamkan lama dulu oleh blogger suarajaga. (dan tak tahu betul ke tidak kan?)

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved