ads

Rabu, 31 Ogos 2011

13 di paka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di paka - Google Blog Search


Bicara Hatiku...: kerja kebajikan <b>di PAKA</b>, trg

Posted: 01 Jul 2011 05:55 AM PDT




salam hai kwn3...

pada tanggal 30.6 hari khmis..ktorg k rumah en rosdin utk bt kerja kebajikan. seperti biasa, rumah y benar2 terpilih dan layak akan diberi sumbangan..
seperti mknn harian, klgkapan rumah,membina tandas baru dan bilik air, dan mmbt tngga.
alhamdulillah dengan kerjasama bersama rakan2 yang sgup meluangkan masa kerja kbajikan selesai sblm matahari terpacak ats kepala..

13 di gong kedak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di gong kedak - Google Blog Search


TUDM <b>Gong Kedak</b> Guna Khidmat Pusat Simulasi Pertama <b>Di</b> <b>...</b>

Posted: 25 Apr 2011 02:24 PM PDT

BESUT, 25 April (Bernama) — Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) kini memiliki sebuah pusat simulasi bagi kegunaan latihan operasi jet pejuang Su-30MKM (Sukhoi) berpusat di Pangkalan Udara TUDM Gong Kedak yang merupakan satu-satunya simulasi latihan seumpamanya di rantau Asia.

Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata pusat simulasi itu menempatkan dua set sistem yang berupaya menjalankan misi latihan secara online sepertimana dalam persekitaran penerbangan sebenar.

Katanya sistem yang dibangunkan oleh syarikat tempatan HeiTech Padu Berhad (HeiTech) dengan kos perbelanjaan RM258 juta itu mula digunakan sejak awal November lepas.

"Kelebihan sistem ini ialah ia mampu melatih juruterbang dan pegawai sensor persenjataan termasuk krew teknikal dengan menggunakan tahap keupayaan tinggi dalam mensimulasi model penerbangan pesawat, khususnya Sukhoi," katanya pada satu persidangan akhbar selepas merasmikan pusat itu dekat sini Isnin.

Turut hadir, Panglima Tentera Udara, Jen Tan Sri Datuk Seri Rodzali Daud, Pengerusi Eksekutif HeiTech Padu Berhad, Datuk Mohd Hilmey Mohd Taib, Panglima Divisyen 1 TUDM, Mejar Jeneral Ansa dan pegawai-pegawai kanan TUDM.

Dr Ahmad Zahid berkata sistem itu dapat menjimatkan kos perbelanjaan apabila kerajaan tidak perlu lagi menghantar juruterbang berlatih di luar negara seperti yang diamalkan sebelum ini.

Katanya TUDM mendahului negara-negara lain yang mempunyai pesawat Sukhoi di rantau ini dalam melatih juruterbang mereka, di mana negara-negara berkenaan sehingga kini masih terpaksa mengeluarkan belanja yang tinggi untuk menghantar juruterbang mereka berlatih di Russia.

Beliau berkata pusat simulasi itu juga dapat melonjak kemahiran juruterbang dan para pegawai TUDM sesuai dengan kehendak negara untuk melahirkan pasukan yang berkemahiran tinggi dan mempunyai tahap profesionalisme yang tulen serta sentiasa ingin maju.

Menurutnya pusat simulasi itu dibangunkan menerusi inisiatif pembiayaan swasta (PFI) di mana HeiTech Padu Berhad dipertanggungjawabkan untuk mengurus operasi serta penyelengaraan bagi tempoh 10 tahun sehingga tahun 2020.

Beliau berkata sistem simulasi yang dibangunkan itu juga mampu melakukan pemindahan teknologi ke negara-negara yang memerlukan dan ia bukan hanya khusus untuk pesawat tempur semata-mata malah boleh digunakan bagi simulasi pesawat komersial, dan menurutnya sejak dibangunkan pusat simulasi itu sudah melatih 28 juruterbang dan pegawai TUDM.

Selepas perasmian Dr Ahmad Zahidi mencuba alat simulasi itu selama kira-kira 40 minit, dengan diselia oleh para jurulatih penerbangan.

– BERNAMA

Advertisement

13 di pulau redang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau redang - Google Blog Search


DARI MATA TURUN KE JARI...: MENJEJAKKAN KAKI <b>DI PULAU</b> <b>...</b>

Posted: 02 Aug 2011 05:45 PM PDT


It has been nearly a month since the last time i updated this blog of mine.

Rutin harian terlalu... susah nak cakap. Bulan Julai hari tuh jer dah penuh organizer with activities & tasks.

Tapi sempat jugak pegi bercuti. Right before Ramadhan.

Kalu tak kerana staff trip nih, ntah bilalah aku dapat sampai kat Pulau Redang.

Oleh kerana aku kejar masa, update kat opis nih pun curik2 jer awal pagi, let the pics do the talking lah yer. Aku nyampuk sikit2 between the pixies.


Ini gambor sebelum bot bertolak ke Redang. Muka masing2 sihat walafiat lagi. Sib baik Hardi (the guy in red shirt) tak amik gambar aku masa tengah sea sick. Dia kata muka aku masa tuh dah macam nak masuk ICU! wakaakakaa.... ops! bukan aku sorang ajer yer yang muntah2 masa naik bot. Ramai lagi... mula2 nak control ayu tak nak sakit, pastu bila tengok sorang2 dah pegang plastik, aku pun buang rasa malu, sama ikut pegang plastik! Gilo ahhh boat trip amik masa 1 1/2 hours! By the time landed kat pantai, dah habis isi perut aku kuarkan hahahhaa.... adventure + nightmare sungguh!

Tapi masa pegi jer... masa balik aku okay... sebab dapat boat yang open air.
My room is no. 18. Satu bilik 4 orang. Met 2 new friends and additional 1 abang, roommate kawan kat bilik sebelah. So i have 3 new friends along the trip. Found out that depa nih satu kepala. And now we are good buddies. That's a good thing about staff trip.

View from my balcony. Damai jer...

Dah lama tak pegi pantai. Dulu pantai ler tempat favorite aku.


Muka happy lepas snorkeling. Mak puas hati noks!! hahahha.... ;-P

Few hours before boat trip back to Merang. My 3 roommates with Hardi (of course!).

Kat jetty Laguna. Yeah.. bon voyage Redang.


Singgah KT beli kopok lekor (dah habis digoreng & dimakan pun pada 1 Ramadhan) and serunding untuk ibu. Apa guna pegi Terengganu kalo tak singgah Pasar Payang, ye dak?

Tapi satu benda jer aku kempunan. Tak dapat mkan nasi dagang. Sampai KT dah petang. Kedai banyak dah tutup awal sebab esoknya nak posa. Mak kempunan tak dapat nasi dagang original dari Ganu... Masa nak datang tuh dah berangan2 dah. Takpe.. nanti aku carik kat KL nih.

Few pics jer dapat aku tepekkan kat sini. More pics dalam fb aku.

First time pegi Redang, the trip was okay. Few dissapointment here & there due to the time management by the organizer, but ended up okay on the last day. Hati nih terubat bila dapat singgah KT.

Will i be coming back? Maybe. But definitely... not too soon...


BERSANTAI <b>DI PULAU</b> GEMIA - <b>Pulau</b> Gemia, Malaysia Travel Blog

Posted: 16 May 2011 12:00 AM PDT

Flag of Malaysia  , Terengganu,
Monday, May 16, 2011

Selepas bersnokeling di Pulau Kapas, cikgu membawa kami bersnokeling pula Pulau gemia sebelah pulau kapas untuk melihat resort di situ dan juga anak2 penyu. Memang cantik tempat ini. Di sini resortnyer eklusif sikit. Kalau ada duit byk boleh la datang nanti...he he..

Pulau Gemia
Pulau Gemia merupakan pulau persendirian dan terletak hanya 800 meter dari Pulau Kapas. Seperti Pulau Kapas, perjalanan menaiki bot dari Jeti Marang mengambil masa 15-30 minit. Biasanya pelancong yang pergi ke Pulau Kapas akan terus berkunjung ke sini.


Aktiviti yang boleh dilakukan pelancong di Pulau Gemia ini hampir sama dengan aktiviti di Pulau Kapas seperti selam skuba, snorkel, berenang, menyelam, mandi-manda dan memancing.


Oleh kerana pulau ini baru dan bersaiz kecil, ia kurang dikenali pelancong berbanding Pulau Kapas. Suasana di Pulau Gemia agak tenang, sesuai bagi mereka yang inginkan kedamaian dan melihat haiwan hidupan liar. Bagi pengunjung yang bernasib baik akan dapat melihat penyu bertelur di Pulau Gemia ini.


Sekiranya anda ingin ke Pulau Gemia dengan pengangkutan awam dari Kuala Terengganu, anda perlu menaiki bas atau teksi dari hentian bas atau teksi di Kuala Terengganu ke Marang. Dari Jeti Marang, anda boleh menaiki bot biasa atau bot laju untuk ke Pulau Gemia.


Gem Wellness Spa & Island Resort 

Pulau Gemia!! sebuah pulau yang berkeluasan 9ekar berhampiran Pulau Kapas mungkin tidak begitu dikenali berbanding pulau-pulau lain di Terengganu. Pulau Gemia adalah pulau persendirian yang terletak kira-kira 800Meter dari Pulau Kapas dan mengambil masa 15minit perjalanan dari Jeti Marang. Walaupun Pulau Gemia kecil namun banyak keistimewaan yang ada di pulau ini. Pulau Gemia dikelilingi pasir putih bersih, air laut yang sejernih kristal, batu-batu karang yang berwarna warni dan kehidupan marine seperti ikan dan penyu menjadi daya tarikkan utama pulau ini. Pulau ini boleh dianggap sebagai antara pulau yang terindah di Pantai Timur . Dikelilingi hutan dara, bukit batuan dan air laut yang membiru benar-benar memukau pengunjung untuk merasai kedamaian di Pulau Gemia.

Gem Wellness Spa & Island Resort adalah satu-satunya resort yang ada di Pulau Gemia yang sebelum ini dikenali sebagai Gem Island Resort. Resort ini juga menyediakan kemudahan lengkap bagi pengunjung untuk menikmati percutian yang menyeronokkan. Antara aktiviti yang wajib adalah snorkeling, berenang bersama ikan dan melihat keindahan batu karang yang berwarna warni yang cukup menakjubkan. Melepak di beranda resort dan melihat pemandangan indah Pulau Kapas yang tidak jauh dari resort dan dataran Marang yang sayup-sayup kelihatan dari kejauhan. Di bawah beranda pula kedengaran ombak lembut memukul batu dan melihat anak-anak ketam berlari-lari di atas batu setiap kali air ombak menghempas mereka.

Antara perkara yang wajib dilakukkan di resort ini adalah melakukkan SPA. Manjakan diri dengan pelbagai terapi yang disediakan antaranya mandi bunga, terapi tradisional Melayau, sauna herba, Thai terapi, Minyak Spa terapi, aroma terapi, rawatan badan dan urut badan dan kaki. Resort ini menyediakan 4 chalet khas untuk pelanggan mendapatkan rawatan dan terapi dengan selesa dan mendamaikan. Pulau Gemia sememangnya menyediakan segala-galanya untuk mereka yang ingin mencari ketenangan dan lari dari kesibukan kota. Untuk tempahan di sekitar Lembah Klang bolehlah menghubungi talian di bawah.

Gem Wellness Spa & Island Resort
No. 37, Jalan Wan Kadir 2, Taman Tun Dr Ismail, 60000 Kuala Lumpur
Tel : 603-7727 9287 Fax :603-7727 9661

13 di kuala terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala terengganu - Google Blog Search


Pengayuh beca <b>di Kuala Terengganu</b> dapat sumbangan Hari Raya <b>...</b>

Posted: 27 Aug 2011 06:59 PM PDT

Posted on August 28, 2011, Sunday

KUALA TERENGGANU: Seramai 68 pengayuh beca di daerah ini, semalam menerima duit raya sebanyak RM300 setiap seorang sumbangan daripada kerajaan negeri Terengganu.

Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said berkata, program itu merupakan kali ketiga diadakan dalam usaha membantu pengayuh beca.

"Saya sedar bahawa pengayuh beca di sekitar sini rata-ratanya merupakan golongan warga emas dan mereka ini sudah berpuluh-puluh tahun bekerja mengayuh beca.

"Dengan pemberian sumbangan ini saya harap mereka dapat membuat persiapan Hari Raya dan menyambutnya dengan lebih ceria," katanya kepada pemberita di sini.

Sementara itu, seorang penerima, Ngah Ismail, 63, dari Pasir Panjang, di sini, berkata, beliau akan menggunakan sumbangan itu untuk membeli barangan sebagai persediaan menyambut Syawal. Rakannya, Ngah Abdullah, 66, berkata, wang yang diterimanya akan digunakan sebaik mungkin untuk kegunaan beliau sekeluarga.

"Sebagai penarik beca, pendapatan pun tak menentu lebih-lebih lagi keadaan sekarang yang sudah banyak berubah dan tubuh badan pun sudah tidak sekuat dahulu.

"Wang sumbangan daripada kerajaan negeri ini, bolehlah pak cik gunakan untuk beli barangan dapur," katanya. — Bernama

13 di jerangau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jerangau - Google Blog Search


Blog Felda: felda <b>jerangau</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jun 2011 12:00 AM PDT


Persatuan Belia <b>Felda Jerangau</b>: Majlis Penutup PRAGMA 2011

Posted: 25 Jun 2011 06:03 AM PDT

Gambar Kenangan...Semua peserta dan keluarga angkat bergambar kenangan sebelum berangkat pulang

Setiap pertemuan pasti akan berakhir dengan perpisahan. Begitulah juga dengan peserta Program Anak Angkat dan Khidmat Masyarakat (PRAGMA 2011) dari Sekolah Menengah Sains Kuala Terengganu (SESTER) yang berpisah dengan keluarga angkat setelah 3 hari berkampung di Felda Jerangau. Walaupun 3 hari merupakan tempoh yang singkat namun hubungan yang terjalin akan tetap di kenang sebagai satu rantaian pahit manis kehidupan.Majlis penutup telah disempurnakan oleh YB dato' Haji Din bin Adam, ADUN Bukit Besi ini turut dihadiri oleh Penolong Kanan SESTER, En. Jamil bin Sakmim, Timbalan Pengerusi JKKR, En. Ramly bin Ibrahim. Kami warga Felda Jerangau mengucapkan terima kasih di atas kesudian menjadikan kampung kami sebagai destinasi program yang bermakna ini. Besar harapan kami agar program yang murni seperti ini akan terus dapat dijalankan untuk masa-masa yang akan datang

13 di pulau kapas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau kapas - Google Blog Search


&#39;TAHAP SERATOS&#39;: SEKITAR SUASANA <b>DI PULAU KAPAS</b>..

Posted: 03 Jul 2011 04:15 AM PDT

13 di pulau wan man - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau wan man - Google Blog Search


Saiazuan Blog: > Masjid Yang Diperbuat dari kaca dan keluli <b>...</b>

Posted: 18 Aug 2011 09:00 PM PDT

HOlla Peeps,

Masjid Kristal merupakan sebuah masjid yang terletak dalam kawasan pelancongan Taman Tamadun Islam di Pulau Wan Man, Terengganu. Tempoh pembinaan kira-kira 2 tahun, 2006-2008 dan ia dibuka secara rasmi pada 2 Feb 2008, berkeluasan 2,146.12 m² dan boleh menampung kapasiti jemaah 700.. Masjid ini dibina daripada kaca dan keluli, masjid pintar pertama di Malaysia kerana mempunyai perkhidmatan wi-fi didalamnya bagi membolehkan pengguna mengaccess internet dan menggunakan al-Quran elektronik. (wiki)


"Di antara tanda-tanda telah dekatnya kiamat ialah manusia bermegah-megahan dalam mendirikan masjid" - Riwayat Nasai.

p.s : tak pernah pergi pun lagi.. korang dah? 

13 di jabor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jabor - Google Blog Search


Buruh maut tersepit penyodok jentolak

Posted: 20 Mar 2011 11:38 PM PDT

CHUKAI: Seorang buruh kuari di Hulu Jabor dekat Kampung Jabor Perasing Jaya di sini, maut selepas tersepit penyodok jentolak yang digunakan untuk menolak keluar sebuah lori yang terkandas dalam lumpur, petang kelmarin.

Dalam kejadian jam 5.30 petang itu, Abdul Latif Mat Said, 46, dikatakan enggan keluar walaupun sudah diarahkan dengan alasan sudah biasa berada dalam penyodok jentolak ketika jentera itu sedang bekerja.

Ketua Polis Daerah Kemaman, Deputi Superintendan Abdullah Sani Salat, berkata sebelum kejadian, mangsa dari Kuantan, Pahang tiba di tempat kejadian jam 5.15 petang dan masuk dalam penyodok untuk mengambil minyak diesel yang diletakkan di atas sebuah para yang agak tinggi di kawasan kuari itu.

Beliau berkata, selepas selesai menurunkan minyak diesel, pemandu jentolak terbabit mahu membantu menolak sebuah lori mengangkut batu yang terkandas dalam lopak air berhampiran tapak kuari itu dan meminta mangsa turun daripada penyodok jentolak itu tetapi dia tetap enggan.

"Ketika jentolak berkenaan menolak lori itu, mangsa yang berada dalam penyodok tergelincir dan tersepit antara mata jentolak dan belakang lori itu," katanya.

Abdullah Sani berkata, pemandu jentolak dan pemandu lori serta beberapa pekerja yang berada di situ segera membantu mangsa yang parah di kepala.

Katanya, polis menahan pemandu jentolak berusia 46 tahun bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 304(A) Kanun Keseksaan dan jika sabit kesalahan boleh dipenjara tidak lebih dua tahun atau denda.

Berita Harian
21 Mac 2011

Pekerja kuari maut

KEMAMAN – Niat mahu membantu bertukar tragedi apabila pekerja kuari maut selepas tergelincir lalu jatuh daripada jengkaut ketika menolong pemandu lori yang kenderaannya tersangkut dalam lopak air di Kuari Bukit Ketam, Perasing Jaya, Jabor, petang kelmarin.

Insiden kira-kira jam 5.30 petang itu mengakibatkan mangsa, Abdul Latif Mat Said, 46, meninggal dunia di tempat kejadian selepas mengalami pendarahan di kepala.

Ketua Polis Daerah, Superintendan Abdullah Sani Salat berkata, mangsa yang ketika itu berada dalam penyodok besi di bahagian hadapan jengkaut tiba-tiba tergelincir ketika dia menolak bahagian belakang lori yang tersangkut dengan mengguna penyodok besi terbabit.

"Kira-kira 15 minit sebelum kejadian, mangsa bersama pemandu jengkaut pergi ke kawasan kuari untuk mengambil tong minyak diesel tetapi ketika tiba di tempat kejadian terdapat lori yang tayarnya tersekat dalam lopak air.

"Justeru, pemandu lori terbabit meminta pertolongan daripada pemandu jengkaut dan mangsa kebetulan lalu di situ menolak lorinya menggunakan kenderaan berat itu manakala pemandu jengkaut itu mengarahkan mangsa yang berada dalam penyodok besi supaya turun," katanya.

Menurutnya, bagaimanapun, mangsa yang berasal dari Pahang dan menetap di Jabor, enggan turun kerana dia mendakwa sudah biasa dengan situasi berkenaan dan perkara itu disaksikan sendiri oleh pemandu serta kelindan lori terbabit.

"Pemandu jengkaut itu tetap mendesak mangsa turun kerana khuatir keselamatannya. Namun selepas lima minit mangsa masih berada dalam penyodok besi dan pemandu terbabit terpaksa menolak walaupun mangsa berada di bahagian hadapan jentera berat itu.

"Ketika menolak, tiba-tiba mangsa tergelincir manakala kepalanya cedera teruk kerana terhentak pada bahagian belakang lori sebelum terjatuh," katanya.

Difahamkan, pemandu jengkaut terus mengangkat lebih tinggi bahagian penyodok besi hadapan dan segera mendapatkan mangsa, bagaimanapun ketika itu mangsa sudah tidak bergerak dan mayat mangsa kemudian dihantar ke Hospital Kemaman untuk bedah siasat," katanya.

Susulan itu, pemandu jengkaut itu kini ditahan mengikut Seksyen 304A Kanun Keseksaan yang jika sabit kesalahan boleh dijatuhkan hukuman penjara tidak lebih dua tahun atau denda.

Katanya, kejadian berkenaan bersifat secara tidak sengaja, namun pemandu jengkaut terpaksa ditahan untuk siasatan lanjut.

Sinar Harian
21 Mac 2011

13 di dungun - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di dungun - Google Blog Search


Kemalangan Ngeri <b>di Dungun</b>, Kereta Putus Dua | Segalanya disini

Posted: 26 Aug 2011 04:34 PM PDT

DUNGUN: "Saya tidak menyangka arwah pandu kereta keluar dari kawasan rumah kerana dia tidak pernah melakukan tindakan seumpama itu sebelum ini," kata Ahmad Sobri Badarudin, 35, abang kepada mangsa kemalangan maut di Kilometer 9, Jalan Teluk Lipat-Sura Hujung, di sini, kelmarin.

Dalam kejadian jam 7 malam, Ahmad Sofri, 23, terbunuh apabila kereta Proton Iswara Aeroback milik abangnya itu yang dipandunya dipercayai terbabas sebelum melanggar sebatang pokok menyebabkan mangsa tercampak kira-kira 30 meter selepas kenderaan berkenaan terputus dua.

Kemalangan menyebabkan mangsa yang berasal dari Jalan Bunga Raya, di sini, cedera parah di kepala, remuk di dada dan disahkan meninggal dunia di tempat kejadian.

Menurut Ahmad Sobri, adiknya itu sebelum ini tidak pernah memandu keluar dari kawasan rumah.

Menceritakan kejadian, Ahmad Sobri yang bekerja sebagai kontraktor di Kemaman berkata, dia bersama anak dan isteri mengambil keputusan pulang ke kampung di Jalan Bunga Raya untuk menyambut Aidilfitri bersama adik beradik dan ibunya.

"Pada pagi kejadian, saya asyik teringatkan adik dan ibu menyebabkan saya serta isteri mengambil keputusan pulang ke Dungun dan mengarahkan semua pekerja bercuti," katanya.

Menurutnya, setiba di rumah keluarganya pada jam 6.15 petang, dia bertemu dengan ibunya tanpa menurunkan semua barang dan pakaian mereka sekeluarga dari kereta.

"Ketika bertemu arwah, dia memberitahu semua persiapan berbuka puasa sudah disediakan selepas membeli pelbagai juadah sebelum meninggalkan saya di rumah.

"Saya tidak tahu dia menggunakan kereta saya selepas itu kerana dia tidak meminta izin. Ketika mahu mengambil barang di kereta, saya diberitahu anak arwah memandu keluar kereta saya dari kawasan rumah.

"Saya terkejut kerana dia tidak pernah memandu keluar dari kawasan rumah," katanya.

Ahmad Sobri juga berkata, anak sulungnya, Ahmad Ikhbar, 7, memberitahunya yang dia mahu mengikut arwah, tetapi adiknya enggan membenarkan mengikutnya.

Menurutnya, kira-kira setengah jam kemudian, kakaknya, Maryani, 33, cuba menghubungi arwah menerusi telefon dan panggilan itu dijawab individu tidak dikenali memaklumkan arwah terbabit kemalangan.

"Maryani menghubungi saya dan meminta ke tempat kejadian. Sebaik tiba, saya terkejut mendapati kereta saya terputus dua dan arwah meninggal dunia," katanya.

Menurutnya, arwah adiknya anak keenam daripada tujuh beradik dan bekerja sebagai jurukimpal.

"Kami berdua sangat rapat dan saya memberikan bantuan kewangan serta pendidikan sejak kematian bapa pada 1995," katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Superintendan Dahlan Mohd Noor ketika dihubungi mengesahkan pihaknya menerima laporan berhubung kejadian itu.

sumber

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

13 di wakaf tapai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di wakaf tapai - Google Blog Search


Pelatih dibotakkan satu kesilapan | Berita Harian Online

Posted: 25 Jun 2011 09:15 PM PDT

var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-15063139-1']); _gaq.push(['_trackPageview']);

(function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })();

13 di chukai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di chukai - Google Blog Search


Haji Hanafiah Untuk DUN <b>Chukai</b> | BLOG - BLOG PARTI PAS

Posted: 21 Aug 2011 11:20 AM PDT


MTD Chukai 'cakna' kebajikan

Posted: 20 Aug 2011 02:03 PM PDT


KEMAMAN: Majlis Tindakan Dewan Undangan Negeri (MTD) Chukai wajar dicontohi semua pihak kerana sikap 'cakna' kebajikannya terhadap rakyat miskin.
Ini kerana, pihak berkenaan berjaya menyediakan peruntukan hampir puluhan ribu ringgit untuk diagihkan kepada lebih 800 orang penerima bantuan sumbangan Infak Ramadan tersebut.
Pengagihan dibuat mengikut Unit Peti Undi (UPU) yang melibatkan 21 buah cawangan PAS terpilih dalam Dewan Undangan Negeri (Dun) Chukai.
Sehubungan itu, sebanyak empat buah UPU telah menerima sumbangan masing-masing  yang disempurnakan oleh Pengarah MTD Chukai, Haji Hanafiah Mat dan Setiausahanya, Haji Othman Abdullah.
Semalam (20 Ogos), sejumlah 80 orang fakir miskin, warga emas, ibu tunggal, Orang Kelainan Upaya (OKU) dan anak-anak yatim menerima sumbangan tersebut.
Sebelum itu, Haji Hanafiah turut menyampaikan tazkirah Ramadan di Surau Haji Muda, Geliga Kecil, Chukai, Kemaman, 20 Ogos lalu.
Katanya, dalam rakyat 'wajib' membuat perubahan dalam memilih pemimpin negeri kerana didapati Umno dan kerajaan Barisan Nasional (BN) tidak relevan lagi.
Menurutnya, semua pihak termasuk kakitangan kerajaan, pegawai, pekerja swasta serta rakyat 'bawahan' menyatakan kesediaan bagi membuat perubahan.
"Rakyat hari ini wajib membuat perubahan untuk memilih pemimpin negeri dan negara dalam Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang.
"Umno-BN sudah tidak relevan dan hilang keyakinan rakyat. Semua orang hari ini termasuk pegawai dan kakitangan kerajaan bercakap mahu berubah.
"PAS mesti ganti Umno, untuk selamatkan rakyat dan tanahair dari terus tergadai oleh kepimpinan kerajaan yang rasuah dan menyeleweng," tegasnya dihadapan 80 orang penerima sumbangan tersebut.
Katanya, 'kuasa' memilih kerajaan terletak ditangan rakyat dan jika tersalah pilih akan dipersoalkan dihadapan Allah SWT kelak.
Menurutnya, tanggungjawab tersebut merupakan suatu kewajipan sebagaimana arahan dalam al-Quran dan Hadis Nabi SAW.
Antara golongan sasaran tersebut fakir miskin, ibu tunggal serta warga emas yang dhaif di beberapa buah kampung sebagai persiapan sempena menyambut Hari Raya Idulfitri tidak lama lagi.
Sekitar jam 12.30 tengahari, beliau yang juga Penolong Setiausaha PAS Terengganu bergegas pula ke kampung Jabur Kubur, Gong Limau, Chukai untuk menyertai acara mengacau bubur lambuk.
Tinjauan mendapati sejumlah enam kawah bubur lambuk tersebut disediakan oleh pihak Muslimat Dun Chukai sebelum diagihkan kepada 1,500 orang penduduk.
Manakala, pada jam 1.30 petang, Haji Hanafiah dan rombongan Harakah sempat melawat dan menziarahi seorang tokoh dan pengasas di Pusat Pengajian Taman Islam Kemaman, Ustaz Mohd Zawawi Abdullah atau lebih dikenali 'ayah da' Taman Islam.
Ayah Da (Zawawi) dimaklumkan berusia 58 tahun dan telah jatuh sakit sejak hampir sebulan lalu setelah disahkan mengidap penyakit kencing manis agak kronik.
Beliau keletihan yang teramat sangat hingga hilang selera makan-minum dan dipercayai tidak dapat membuang air besar selama dua minggu.
Sehubungan itu, Haji Hanafiah memohon sesiapa yang mengenali 'Ayah Da' terutama di kalangan anak murid di Taman Islam ini agar mendoakan kebaikan serta kesihatan yang sempurna.
Sumbangan Harakah termasuk wang tunai, beras dan keperluan asas disampaikan oleh Hanafiah dan wakil Harakah di rumahnya.
Ustaz Zawawi mempunyai tiga orang isteri dan isteri pertamanya telah meninggal dunia serta mempunyai 18 orang anak yang masih hidup.
Justeru itu, mana-mana pihak dan penyumbang Infak Ramadan boleh meneruskan sumbangan tersebut sebelum menjelangnya hari raya.

Selasa, 30 Ogos 2011

13 di paka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di paka - Google Blog Search


Kemalangan <b>di Paka</b>, Terengganu

Posted: 07 Jun 2011 06:17 PM PDT

Semalam, keluar dari jalan Jerangau-Jabor dari Kuantan masuk simpang menuju ke Paka. Nampaknya jalan dah cantik sangat, seronok bawa laju, kereta pun tak banyak sangat. Saya bawak dalam 130kmj juga situ. Sampai di satu selekoh panjang, tapi macam lurus juga jalan tu, terlihat satu kemalangan. Nampaknya masih baru lagi dan ramai juga orang berhenti.

Suasana hujan renyai-renyai dalam 4.00 petang. Rupanya kereta Toyota Vios berlanggar dengan lori kecil di lorong sebelah kanan. Entah macam mana boleh berlakau, entahlah. Tapi yang saya nampak, lori tu masuk ke lorong sebelah kanan, lorong kereta tu.

Pemandu lori cedera ringan saja manakala pemandu Toyota tu, seorang lelaki berbangsa Cina terperangkap dalam kereta. Orang ramai cuba nak selamat dan  keluarkan pemandu tu sebelum pasukan penyelamat sampai tapi gagal. Sebuah lori lain tolong tarik lori yang rapat dengan kereta tu menggunakan tali dan berjaya.

 Pemandu tu nampak masih selamat dengan hidung dan mulut dia berdarah. Saya nampak, beg udara kiri dan kanan kereta tu berfungsi dengan baik. Stereng rapat ke dada pemandu tu dan kakinya tersepit. Yang menariknya, pemandu tu sempat menggunakan telefon dan menelefon kawannya semasa tersepit tu.

 Tak lama lepas tu, tiba polis, bomba dan ambulan. Kerja-kerja menyelamat dilakukan. Pemandu kereta itu berjaya dikeluarkan dengan selamat dan dibawa ke hospital. Tahniah kepada semua terutama polis, Bomba dan Ambulan juga orang awam yang membantu. Rupanya bukan senang kerja menyelamat macam ni dalam keadaan mencemaskan sebegini.

13 di pulau redang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau redang - Google Blog Search


SETIU HARI INI: Sehari <b>di Pulau Redang</b>....

Posted: 20 Jun 2011 12:03 AM PDT

Barisan Skuad Sayang bersama Puan Hajah Nik Aini (tiga dari kanan) dan Hajah Wan Maznah (dua dari kanan) bergambar kenangan bersama warga emas (tengah).

BATU RAKIT (PULAU REDANG) 16hb Jun 2011- Skuad Sayang (Pergerakan Wanita Umno Dun Batu Rakit) dan Puan Hajah Nik Aini Nik Soh isteri YB Adun Batu Rakit telah mengadakan satu lawatan ke Pulau Redang dalam Program Skuad Sayang Turun Padang. Skuad yang turut disertai oleh seramai 33 orang ini telah bertolak dari jeti Merang jam 9.00 pagi dan sampai pada jam 10.30. Kehadiran rombongan ini telah disambut oleh Ketua Wanita Umno Cawangan Pulau Redang Puan Remelah Omar.

Program Skuad Sayang Turun Padang ini yang diketuai Hajah Wan Maznah Nong selaku Ketua Penyelaras Pergerakan Wanita Umno Dun Batu Rakit merangkap Ketua Umno Bahagian Setiu juga turut disertai oleh APMT Dun Batu Rakit sebagai pengiring.Antara acara yang telah ditetapkan sepanjang lawatan ini ialah sumbangan bantuan makanan untuk warga emas,perlawanan persahabatan bola jaring dan juga majlis bacaan yassin.

Nik Aini (kiri) menyampaikan hadiah kepada pemain bola jaring.
Seramai 12 orang warga emas dan juga pesakit kronik telah dipilih untuk menerima sumbangan barangan dapur oleh Puan Hajah Nik Aini.Mereka-mereka yang terpilih menerima sumbangan ini amat bersyukur diatas kecaknaan yang telah ditunjukkan oleh Nik Aini dan Skuad Sayang.

Perlawanan persahabatan bola jaring bagi mengisi program lawatan Skuad Sayang ke Pulau Redang.
Majlis bacaan yassin yang diadakan dirumah Ketua Wanita Umno Cawangan Pulau Redang.
Hajah Wan Maznah menyampaikan sumbangan kepada Ketua Wanita Pulau Redang Puan Remelah Omar (dua dari kiri).
Warga Emas (tengah) menerima sumbangan dari Skuad Sayang.
Menghulur bantuan sambil bertanya khabar.
Warga emas tersenyum menerima bantuan makanan dari Nik Aini (kanan).
Nik Aini (kiri) sempat berjenaka bersama warga emas (bertudung hijau).

Cerita dan Gambar: MAZLAN MUSTAFA

SAYONARA <b>PULAU KAPAS</b> - Marang, Malaysia Travel Blog

Posted: 18 May 2011 08:01 PM PDT

Flag of Malaysia  , Terengganu,
Tuesday, May 17, 2011

Pagi di pulau kapas hari kedua dihabiskan dengan anak anak bermain di pantai dan kami bergambar sekitar resort. Dalampukul 12.30 tgh kami bertolak balik ke marang untuk destinasi seterusnya. Kami bercadang ke Pantai batu burok , Kuala Trengganu dan ke Taman Tamadun Islam.

Sungai MarangMenyusuri Sungai Marang kini merupakan salah satu produk pelancongan bagi Daerah Marang. Sungai Marang mengalir sejauh 1,206 meter dari Bukit Kor hingga ke Gunung Gajah Terom.


Bagi mereka yang berminat untuk menyusuri Sungai Marang, perkhidmatan bot boleh disewa di Jeti Marang. Apa yang menarik, di sepanjang Sungai Marang terdapat deretan Pokok Bakau, Nipah dan puluhan sangkar ternakan ikan air tawar yang diusahakan oleh penduduk. 

Anda juga berpeluang melihat sekumpulan monyet yang sedang mencari makan di pesisir sungai tersebut. Selain itu, haiwan-haiwan lain seperti Kera, Memerang, Tuntung serta spesies burung yang jarang-jarang ditemui boleh dilihat di sepanjang sungai itu.


Anda juga boleh singgah di sebuah perkampungan Melayu iaitu Kampung Jenang. Kampung Jenang terkenal dengan aktiviti seperti menangkap ikan, menganyam atap dari Daun Nipah dan menghasilkan manisan dari Air Nira.


Untuk ke kampung tersebut, pengunjung hanya perlu menaiki perkhidmatan bot selama satu jam dari Jeti Marang. Namun perjalanan selama sejam tidak terasa bosan apabila pengunjung berpeluang menikmati keindahan alam semulajadi yang masih belum terusik dengan pembangunan.


Di Kampung Jenang, pengunjung berpeluang menikmati pelbagai makanan tradisional Terengganu seperti Rojak Betik, Karipap Inti Kelapa, Air Tuak, Ketupat, Keropok Lekor dan buah-buah tempatan yang jarang-jarang ditemui.


Bukan itu sahaja, pengunjung akan dibawa ke rumah penduduk bagi melihat aktiviti harian yang dijalankan seperti menganyam atap Daun Nipah, membuat manisan dari Air Nira serta memproses daun rokok.


Bagi pelancong asing, sudah pasti gelagat Kera yang dilatih untuk memetik Buah Kelapa menjadi kenangan indah memandangkan pemandangan tersebut pasti sukar dilihat di negara mereka. Bagi pelancong tempatan pula pasti seronok melihat aktiviti membuat manisan Gula Melaka dan boleh membelinya untuk dibawa pulang.

Sekiranya anda berpeluang menyusuri Sungai Marang, jangan lupa untuk singgah di Kampung Jenang bagi merasai sendiri pengalaman menarik tersebut. Sebagai sebuah negeri yang kaya dengan khazanah alam, aktiviti menyusur sungai berpotensi untuk menjadi produk pelancongan yang menarik jika dimajukan secara sistematik.

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved