ads

Khamis, 25 Julai 2013

13 di seberang takir - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di seberang takir - Google Blog Search


Mencandat Sotong <b>di Seberang Takir</b> - Nota Kembara

Posted: 14 Jul 2013 08:22 PM PDT

 
D ua minggu yang lalu...

 

"Jom mencandat sotong!" ajak Salwa.


"Mencandat?" saya mengerutkan dahi kerana pertama kali mendengar perkataan itu.


"Kat Terengganu. Jumaat pergi, Ahad balik."


Ajakan Salwa itu pada mulanya tidak memancing minat saya sangat. Ini disebabkan saya ini orang yang mudah mabuk laut. Saya pernah mabuk semasa menaiki kapal dari Penang ke Medan. Naik bukit pun mabuk. Dua kali ke Cameron Highland, dua kali saya mabuk! SERIK! Macam mana ni? Keinginan untuk mencandat sotong membuak-buak tapi soal mabuk amat merisaukan saya. Kalau mabuk apa pun tak jadi. 


Setelah bertanya kawan-kawan. Ada yang memberi macam-macam petua.
Petua supaya tidak mabuk laut:
2. Telan ubat mabuk sebelum naik kapal,
3. Makan nasi awal-awal. Biar perut tu kosong sebelum bertolak.
Dengan petua-petua ini saya pun pergi ikut Salwa dan kawan-kawan ke Kuala Terengganu. Kami pergi pada 28 Jun dan balik pada 30 Jun 2013.

Empat buah kereta pergi bersama. Kami memandu secara konvoi dari Penang ke Terengganu melalui jalan Gerik-Jeli. 5 buah negeri kami rentas: Pulau Pinang, Kedah, Perak, Kelantan dan Terengganu. Dalam jarak lebih 500 km itu kami menemui sebuah kemalangan yang melibatkan dua buah lori dan dua buah kereta. Kemalangan itu berlaku  di jalan berdekatan dengan Hutan Belum.

Sebenarnya ada lagi kawan-kawan yang turut serta mencandat sotong tetapi mereka datang dari Pahang. Jadi jumlah kereta semuanya 6 buah. Bilangan orang pula 30. Kami bertemu di Terengganu.  

Menginap di Chalet Barakah

 

Kami menginap di Chalet Barakah yang letaknya di Teluk Ketapang, Kuala Terengganu.  5 buah chalet kami sewa untuk 30 orang.  Rumah kampung! Tepi pantai!




Membeli-belah di Pasar Payang


 

Pada pagi Sabtu  keesokan harinya itu kami mengambil bot penambang di Seberang Takir untuk ke bandar Kuala Terengganu. Tambang botnya murah sangat iaitu cuma seringgit satu hala.

Apabila sampai di seberang, kami dapat melihat terdapat Bazar Warisan berdekatan dengan jeti. Kami berjalan kaki di bandar itu dan merayau-rayu melihat bandar itu.

Kami kemudiannya pergi ke Pasar Payang. Di Pasar Payang ini terdapat macam-macam jualan: keropok, kuih-muih, serunding, telur penyu, sayur-sayuran, buah-buahan, rempah kerutup, pakaian batik, songket dan cenderamata. Saya beli buah asam jawa, kain batik, kain pelekat, rempah kerutup dan magnet peti sejuk.




Perkampungan Nelayan Seberang Takir


Yang menyeronokkan di Pantai Timur ini ialah mencuba makanan tradisional mereka. Antara makanan yang tidak lepas kami makan ialah laksam, nasi dagang dan keropok lekor.

Di Seberang Takir terdapat banyak aktiviti nelayan yang kami saksikan. Antara yang menarik ialah pembuatan keropok lekor. Kami dapat melihat keropok lekor dibuat. Terdapat juga perusahaan membuat belacan dan batik di situ.



Mencandat Sotong di Laut China Selatan



Aktivti utama kami ialah mencandat sotong.

Kami semua sudah mengosongkan perut sebelum bertolak. Kami pergi selepas Asar. Semua orang yang mudah mabuk telah menelan ubat mabuk. Tekong pun dah pesan awal-awal supaya telan ubat sebelum naik kapal.
Kami sewa 3 buah kapal nelayan. Setiap kapal kami muatkan 10 orang. Kami bayar seribu ringgit satu hari untuk sebuah kapal. Tapi bila dikongsi ramai-ramai kami cuma bayar RM150 termasuk chalet dan makan minum untuk 3 hari itu. Murah, kan?

Di dalam kapal kami melihat tekong menyediakan peralatan mencandat dan memasang lampu. Ini disebabkan sotong amat tertarik dengan cahaya pada waktu malam. Sambil itu kami kulum asam jawa yang saya beli di Pasar Payang pagi tadi.
 Kami memilih sebuah tempat di tengah laut.  Dalamnya  laut itu menurut Tekong ialah 10 depa.
Setelah menaiki kapal dan meninggalkan pelabuhan kira-kira 30 minit semua orang bertanya saya, "Mabuk tak?"
"Alhamdulillah. Tak mabuk pun!!!"
Tidak seorangpun yang di dalam kapal kami itu mabuk. Tapi kami dapat tahu kemudiannya di kapal yang lain ada dua tiga orang yang mabuk. Tidak kira lelaki atau perempuan. Mereka muntah-muntah dan tidur saja.

Cara-cara Mencandat Sotong


Setelah berada di tengah laut tekong kamipun menunjukkan cara-cara mencandat sotong. Maklumlah kebanyakan kami baru pertama kali mencandat. Tetapi Salwa sudah pernah mencandat sotong pada tahun lepas.

 

Cabaran Bermula



"Siapa dapat dulu, dia dapat hadiah!" cabar salah seorang dari kami.


Teruja benar kami ketika itu. Menjadi nelayan Pantai Timur!


Setelah itu kami ambil spot masing-masing.



Rami kawan-kawan saya sudah dapat sotong. Mereka berteriak kegembiraan apabila berjaya mendapatkan sotong. Walau bagaimanapun saya masih tidak dapat sotong. 

 

Mencandat Sehingga Senja

 

Mencandat diteruskan walaupun hari sudah senja. Saya memilih tempat yang ada lampu. Dan duduk di atas kotak ikan. Saya menjatuhkan mata kail ke dalam laut dan menarik tali kail tidak jemu-jemu. Tapi kail saya masih tidak diminati oleh sotong. Saya menunggu dan menunggu tetapi tidak berhasil. Saya mula sedih. Saya tanya Tekong,

"Teknik saya tak betul ke?"

" Betul dah tu!" kata Tekong.

"Saya nak ubah tempatlah," kata saya dengan harapan saya akan dapat sotong.

"Tak payah. Di situ ada lampu. Sotong suka lampu, " kata Tekong.

Jadi saya tidak jadi menukar tempat.



Mencandat Diteruskan Sehingga Malam


Kami mencandat tanpa henti-henti sepanjang malam itu. Sotong lebih banyak selepas waktu tengah malam. Musim mencandat sotong di sini adalah pada bulan Jun, Julai dan Ogos.


Setelah berjam-jam lamanya di lautan, barulah saya dapat sotong saya yang pertama. Saya sangat gembira. 
 
Semakin malam semakin banyak sotong kami dapat. Sotong-sotong yang masih segar itu kami goreng dan makan di atas bot. Sangat manis dan sedap rasanya.

Apabila  kail yang ditahan tidak lagi dipagut sotong, tekong  menyuruh kami mengangkat kail dan berpindah ke tempat lain. Bagi mengesan sotong-sotong itu tekong melihatnya pada radar. Jadi kami berpindah sebanyak 3-4 kali pada malam itu.




Adakalanya kami dapat ikan. Ada juga kami dapat belut. Ada juga kami dapat ular air! 
Ketenangan malam membuatkan saya berfikir tentang warna air laut. Ada tempat-tempat yang permukaannya kelihatan biru. Ada pula hijau. Dari mata kasar laut ini kelihatan sama tetapi sebenarnya ia berbeza. Ia mempunyai perbezaan dari segi tahap kejernihan, kemasinan, suhu dan isipadu. Sangat hebat dan ajaibnya ciptaan Allah ini.  Saya terfikir bahawa laut ini luas dan pastinya bertemu dengan laut yang lain. Air laut yang masin ini juga ada yang bertemu dengan air tawar. Namun yang ajaibnya ia mempunyai pemisah.

Allah SWT menerangkan fenomena ini di dalam Al-Quran yang bermaksud:

"Ia biarkan air dua laut mengalir sedang kedua-duanya bertemu. Di antara kedua-duanya ada penyekat yang memisahkannya, masing-masing tidak melampaui sempadan." (Ar-Rahman: 19-20)

"Dan Dialah yang membiarkan dua laut mengalir (berdampingan), yang ini tawar lagi segar dan yang lain masin lagi pahit, dan Dia jadikan di antara kedua-duanya dinding dan batas yang menghalangi." (Al-Furqan: 53)


Selesai Mencandat

 


Kami habis mencadat sotong setelah masuk waktu subuh. Semua kawan-kawan di dalam bot saya dapat sotong dengan banyak. Hanya saya saja yang dapat paling sedikit sotong. Saya dapat nombor corot! Nampak gayanya saya kena selalu-selalulah mencandat supaya lebih mahir.



"Katakanlah: "Sesungguhnya Tuhanku melapangkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendakiNya di antara hamba-hambaNya dan menyempitkan (siapa yang dikehendakiNya)." Dan barang apa saja yang kamu nafkahkan, maka Allah akan menggantinya dan Dialah Pemberi rezeki yang sebaik-baiknya." (Surah Saba': 39)

 
Apabila pulang kami tidak henti-henti bercerita tentang pengalaman kami yang menyeronokkan ini.

Penternakan Sunnah Nabi: Kambing <b>di Seberang Takir</b> dan Kuantan..

Posted: 24 Jun 2013 09:19 AM PDT

Salam,

Perkembangan penternakan kambing terkini. Buat masa ini..kandang di Kuantan masih ditutup kerana kekurangan dana. Hanya penjualan kambing kecil-kecilan dibuat manakala kambing kampong di Seberang Takir makin banyak..lebih kurang 20 ekor dah sekarang..Alhamdulillah.

Undi Pos dan Undi Awal Menangkan BN <b>di Seberang Takir</b>

Posted: 09 May 2013 10:49 AM PDT

http://buletinonline.net/images/stories/aberita20/undi%20seberang%20takir.jpgKUALA NERUS - Walaupun masih belum mampu mencipta sejarah, Majlis Tindakan Dun (MTD) PAS Sebarang Takir mengucapkan syukur kepada Allah SWT dan berpuas hati dengan pencapaian dari perubahan yang berlaku berdasarkan keputusan pilihanraya umum kali ke-13 Ahad lalu.

Menurut Pegarah Operasi Pilihanraya PAS Dun Seberang Takir, Roslan Abdullah, PAS berjaya mengurangkan jumlah undi 'saluran satu' kepada Barisan Nasional (BN), sebaliknya meningkatkan sokongan pengundi muda kepada PAS.  

Beliau berkata,kejayaan terbesar PAS Seberang Takir pada kali ini adalah berjaya menang di empat daerah mengundi (Unit Peti Undi - UPU) berbanding BN yang hanya memenangi dua daripada jumlah keseluruhan, enam UPU.

Yang paling mengejutkan, kata Roslan, PAS menang di UPU calonnya Zakaria Dagang dan turut menang di UPU calon BN, Datuk Razif Abdul Rahman.

"daripada enam Unit Peti Undi (UPU), PAS berjaya memenangi empat UPU, berbanding BN yang hanya memenangi dua UPU sahaja, walaupun majoriti undi PAS terlalu kecil berbanding majoriti BN di UPU terbabit,

"(tetapi) PAS menang di tempat calonnya, Ustaz Zakaria  di UPU Teluk Ketapang (dan) mengalahkan BN tempat calonnya sendiri, DatukRazif  di UPU Kg Baru,"ujar Roslan.

Menurutnya, PAS Seberang Takir berjaya meningkatkan undi sebanyak 2,211, apabila mendapat 6,221 undi pada PRU-13 berbanding 4,010 undi yang diperolehi pada pilihanraya umum kali ke-12 yang lalu.

Walau pun berjaya mengurangkan majoriti BN sebanyak 920 undi, iaitu daripada 2,430 (PRU-12) kepada 1,510 (PRU-13), katanya, kemenangan BN masih bergantung kepada undi pos, undi polis dan tentera serta undi awal.

"yang paling penting, PAS Seberang Takir memberi sumbangan besar kepada kemenangan PAS di peringkat Parlimen Kuala Nerus. AlhamduliLlah, Allah sahaja yang mampu memberi kekuasaan dan kemenangan kepada sesiapa yang dikehendaki.

"Kita cuba lagi akan datang (pada PRU-14), terus berusaha bermula dari sekarang. Yakinlah bahawa janji Allah pasti akan berlaku, insha Allah!,"tegas Roslan.

13 di paka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di paka - Google Blog Search


CeBiSaN KiSaH DuNiAKu...Ck: Berbuka <b>di</b> Residence Resort <b>Paka</b>

Posted: 20 Jul 2013 10:37 AM PDT

Bismillahirrahmanirrahim...
14 Julai 2013 - BaYu berbuka puasa di rumah mertuanya, BaAn pula sudah bertolak pulang ke Johor dan BaHa pun sudah kembali ke Chendering kerana Ahad adalah hari bekerja di Terengganu. Maka tinggal kami berempat sahaja iaitu saya, MakTeh dan Abah Ummi. Kemalasan untuk memasak melanda. Lalu saya usulkan kepada MakTeh untuk berbuka di luar sahaja. Saya ajak mereka ke Residence Resort Paka kerana belum pernah mencuba berbuka di sana. Segera saya hubungi tempat tersebut untuk membuat tempahan.

Agak menarik juga hidangan yang disediakan tetapi bagi saya, rasanya tidak menepati selera saya. Paling kecewa, tiada sate disajikan kerana sepanjang pengalaman saya berbuka di hotel, ia adalah tarikan utama dan menu wajib. Harga pakej yang dikenakan juga agak tinggi iaitu RM58 per pax untuk hidangan yang bagi saya biasa2 saja. Mujur juga Abah layak menerima kadar untuk warga emas. 
Mungkin kerana hidangannya tidak berapa menepati selera kami maka kami tidak berlama di situ. Kami beredar beberapa minit sebelum masuk waktu Isyak. Kemudian kami solat Isyak dan Tarawih di masjid berdekatan sebelum pulang kerana BaYu sudah sedia menunggu di rumah. Saya dan BaYu bertolak pulang ke KL pada malam itu juga. 

13 di besut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di besut - Google Blog Search


Rakaman video Ceramah Mat Sabu <b>di</b> PRK Kuala <b>Besut</b> <b>...</b>

Posted: 24 Jul 2013 04:02 AM PDT

13 di pulau perhentian - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau perhentian - Google Blog Search


PAS optimis dapat tambah undi <b>di Pulau Perhentian</b> - Harakahdaily

Posted: 22 Jul 2013 08:08 AM PDT

KUALA BESUT: PAS optimis akan mendapat lebih undi dalam PRK Kuala Besut di unit peti undi (UPU) Pulau Perhentian berbanding PRU13 baru-baru ini.

Penyelaras UPU Pulau Perhentian Mohd Zaki Ibrahim berkata, pegangan politik penduduk di Pulau Perhentian sangat unik dan tidak sama di tempat lain dari segi emosinya.

Katanya, rata-rata pengundi di sini tidak terlalu menonjol dari segi kecenderungan mereka menyokong mana-mana parti.

"Kalau kita pergi ziarah dari rumah ke rumah mereka masing-masing boleh terima sama ada kita ini daripada PAS. Tuan rumah Umno boleh terima ziarah PAS.

"Kalau rumah mereka ada sticker 'keluarga kami pengundi BN' tidak semestinya mereka benar-benar undi BN. Mereka pengundi PAS," katanya ketika ditemui berkempen di Pulau Perhentian.


Malah katanya, ketidakhadiran para pengundi dalam satu-satu program yang dianjurkan sama ada oleh PAS atau BN, bukan perkara yang menghairankan.

Bahkan beliau percaya calon PAS Azlan@Endut atau lebih mesra dengan Che Long mempunyai lonjakan dan sentuhan peribadi dengan penduduk di sini yang akan memberi kredit kepada PAS kali ini.

Sikap unik penduduk di sini katanya mereka tidak terlalu bergantung kepada bantuan kerajaan kerana mereka cukup mudah untuk mendapatkan sumber kewangan.

"Mereka di pulau ini cukup senang hendak dapatkan duit dengan pelancongan dan ternyata hasil mereka sangat lumayan.

"Banyak bot persendirian dan mereka boleh dapat RM300 dalam masa dua jam dengan bawa pelancong pusing pulau," katanya.

Terdengar orang bertukang di sebuah rumah <b>di Pulau Perhentian</b>

Posted: 22 Jul 2013 03:07 AM PDT

BESUT: Ketika melalui lorong-lorong yang menempatkan rumah-rumah penduduk di Pulau Perhentian, terdengar bunyi orang bertukang di sebuah rumah.

Mata segera memandang ke arah rumah tersebut dan kelihatan seorang wanita 50-an sedang memaku kain rentang tertera gambar calon PAS Azlan Yusof atau Che Long di dinding ruang tamu rumahnya.

Di beranda rumah pula, seorang wanita tua sedang duduk berehat di atas kerusi.

Situasi tersebut memanggil wakil Harakahdaily memberi salam dan singgah di rumah tersebut.

Wanita 50-an itu menjawab salam kami ramah dan mengajak naik ke beranda sambil dia meneruskan kerja memaku kain rentang.

Selesai kain rentang melekat elok di dinding, dia duduk bersama kami di beranda.

Sedia maklum tujuan dan dari mana kami datang, dia memulakan perbualan tanpa teragak-agak.

"Dah alang-alang orang label saya penyokong PAS, baik saya gantung banner besar-besar bagi semua orang nampak," katanya.

Dia yang enggan namanya dikenali berkata, setiap kali Umno BN datang memberikan bantuan kepada penduduk di pulau, keluarganya tidak mendapat bantuan kerana ahli jawatankuasa Umno di pulau tersebut melabelkan keluarganya sebagai penyokong PAS.

"Banyak kali mereka (Umno BN) datang bawa macam-macam barang keperluan tapi rumah ini tak dapat sebab orang yang bawa mereka itu bagitahu kami orang PAS.

"Mak cik tak kisah, kalau mereka beri mak cik ambil tapi kalau nak suruh mak cik pergi ambil di balai raya, mak cik memang tak pernah pergi," jelasnya.

Berbeza dengan PAS katanya yang memberikan bantuan kepada setiap rumah tanpa mengira parti.

"Kalau orang PAS datang mereka memang berikan bantuan kepada setiap rumah tak kira sokong mana-mana pun," ujarnya.

Menyentuh mengenai hari membuang undi pada 24 Julai ini, dia memberitahu dia akan mengundi di pulau dan tiga orang anaknya yang berada di luar akan pulang mengundi.

Katanya lagi, keluarganya ada hubungan persaudaraan dengan calon BN namun memilih untuk mengundi calon PAS Che Long.

"Mak mak cik sepupu ayah kepada Tengku Zaihan tapi biarlah, mak cik nak undi PAS," katanya.

Beliau juga tidak berkenan dengan cara jentera Umno BN yang suka menganggu ceramah PAS di pulau itu.

"Bila PAS buat ceramah, orang Umno akan pasang muzik kuat-kuat nak lawan suara orang PAS.

"Tapi bila PAS tak buat program, tak ada pula mereka pasang muzik kuat-kuat," katanya.

13 di jerangau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jerangau - Google Blog Search


Blog Felda: felda <b>jerangau</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Jul 2013 01:22 AM PDT

<b>felda jerangau</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 01 Jun 2013 12:00 AM PDT

<b>felda jerangau</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 01 Jun 2013 12:00 AM PDT

<b>felda jerangau</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 01 Jun 2013 12:00 AM PDT

<b>felda jerangau</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 01 Jun 2013 01:18 AM PDT

<b>felda jerangau</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 06 Apr 2013 12:00 AM PDT


<b>felda jerangau</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 22 Mar 2013 12:00 AM PDT


<b>felda jerangau</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 06 Apr 2013 02:05 AM PDT


<b>felda jerangau</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 22 Mar 2013 01:21 AM PDT


<b>felda jerangau</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 10 Sep 2012 12:00 AM PDT


FRIENDLY MATCH : SERI BERANG (1) , <b>FELDA</b> <b>...</b> - SK Seri Berang

Posted: 10 Sep 2012 06:39 PM PDT

DUNGUN (10 September 2012) : Pasukan Tunas Kluster Bola Sepak SK Seri Berang mencatat kemenangan 2-1 ke atas SK Felda Jerangau, di sini semalam dalam siri Perlawanan Persahabatan Bola Sepak Sekolah Rendah. Manakala Pasukan Pelapis tewas 1-5 kepada pasukan tuan rumah.Kedua-dua perlawanan dilangsungkan di Padang Bola Sepak SK Felda Jerangau.

Mengulas keputusan perlawanan berkenaan, Cg. Shahidan Kasim yang bertindak sebagai pengurus pasukan berkata, benteng pertahanan Pasukan Tunas SK Seri Berang  dilihat tidak berfungsi dengan sebaik mungkin  ketika di separuh masa yang pertama. Namun mereka bangkit pada separuh masa kedua dengan meledakkan dua gol selain menggandakan pertahanan daripada diasak oleh jentera lawan. Di perlawanan yang membabitkan Pasukan Pelapis pula, Shahidan tidak menolak faktor kekuatan pasukan tuan rumah khususnya para pemain pertahanan mereka yang dilihat berjaya mematahkan serangan dan percubaan menarik Pasukan Pelapis Bola Sepak SK Seri Berang. 

Pada minggu lepas, kedua-dua pasukan bola sepak Tunas dan Pelapis SK Seri Berang mencatatkan kemenangan bergaya ke atas SK Felda Jerangau Barat dengan keputusan 6-1 (Tunas) dan 3-0 (Pelapis).

Pasukan Bola Sepak Kluster SK Seri Berang sedang melengkapkan takwim program kluster bola sepak sekolah rendah dalam beberapa siri perlawanan persahabatan dengan pasukan terpilih dalam dan luar daerah ini.

Semoga pasukan SK Seri Berang meningkat dalam pencapaian dari masa ke semasa.

13 di ketengah jaya - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di ketengah jaya - Google Blog Search


Jengka 19: Utusan Online - Timur

Posted: 23 Jul 2013 01:08 AM PDT


Ketengah bina 300 rumah

Posted: 22 Jul 2013 10:35 AM PDT

Oleh SITI AIRUNNISA ALAUI
pengarang@utusan.com.my

KUALA TERENGGANU 22 Julai - Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah (Ketengah) merancang membina sebanyak 300 buah rumah pelbagai jenis dengan kos RM50 juta bagi memberi peluang penduduk di wilayahnya memiliki dan mendiami kediaman selesa bermula akhir tahun ini dan tahun depan.

Pengurus Besarnya, Wan Mat Amin Wan Daud berkata, pembinaan rumah terbabit akan dilaksanakan anak-anak syarikat Ketengah bagi memenuhi permintaan penduduk di wilayah itu yang semakin meningkat ketika ini.

Katanya, pada tahun ini sahaja sebanyak 188 buah rumah pelbagai jenis siap dibina yang mana sebanyak 123 unit dibina Ketengah dan 65 unit lagi dibina anak syarikatnya.

"Daripada jumlah itu, sebanyak 44 buah rumah kos rendah dibina di Al-Muktafi Billah Shah (AMBS), 35 buah di Ceneh Baharu; sembilan buah rumah kos sederhana di Bukit Besi, AMBS dan Ceneh Baharu serta tujuh buah rumah kos sederhana di Ketengah Jaya dan 10 buah di AMBS dengan melibatkan peruntukkan sebanyak RM9.2 juta," katanya ketika ditemui di sini semalam.

Dalam pada itu, beliau berkata, selain projek perumahan tersebut, anak-anak syarikat Ketengah di bawah Ketengah Properties membina sebanyak 26 buah rumah jenis sebuah di AMBS, Bukit Besi dan Ketengah Jaya.

Tambahnya, selain itu, turut dibina adalah sebanyak 19 buah unit rumah jenis banglo setingkat dengan kos RM2.2 juta manakala Ketengah Jaya Sdn. Bhd. pula dalam proses pembinaan 20 buah rumah berkembar di Bandar Seri Bandi.

"Kita merancang membangunkan projek perumahan di wilayah ini sehingga 2015 dan menjangkakan sebanyak 150 buah unit rumah lagi akan dibina dengan kos RM1.5 juta," katanya.

Ujarnya, perancangan itu selari dengan pertambahan penduduk dan peningkatan golongan muda di wilayah itu yang memerlukan perumahan untuk membina keluarga masing-masing.

Katanya, perkara itu juga sebagai menyokong perkembangan terkini yang berlaku di wilayah Ketengah seperti pembukaan kampus Universiti Teknologi Mara (UiTM) Bukit Besi, Kolej Ketengah, Mara Ketengah International College, Kompleks Penjara dan sebagainya.

"Sehingga kini, sebanyak 3,940 buah rumah telah dibina di wilayah Ketengah dan pembinaan rumah juga dibina bercampur bagi menepati permintaan golongan tertentu seperti peniaga, guru dan pensyarah," jelasnya.

Maggi, Grand Puteri agih bubur lambuk resipi sendiri

Posted: 22 Jul 2013 10:35 AM PDT

Wan Mohd. Ariffin Wan Mustafa (kiri) bersama wakil penaja mengagihkan bubur lambuk kepada orang ramai di hadapan Hotel Grand Puteri, Kuala Terengganu, semalam.

KUALA TERENGGANU 22 Julai - Maggi dengan kerjasama Hotel Grand Puteri mengagihkan bubur lambuk kepada orang ramai di sini hari ini sebagai sebahagian daripada pendekatan memeriahkan sambutan Ramadan dengan kegiatan kebajikan.

Melalui program yang turut melihatkan penyertaan bersama Utusan Malaysia, hampir 1,000 bekas bubur lambuk disediakan dan dijadikan bekalan berbuka oleh orang ramai yang tidak melepaskan peluang merasai keenakannya.

Wakil Unit Persampelan Maggi Pantai Timur, Hamzah Mat Din berkata, program itu merupakan sebahagian daripada program tanggungjawab sosial korporat (CSR) mereka.

"Bubur lambuk yang kita edarkan hari ini memang istimewa kerana selain resipi sendiri menggunakan produk Maggi, kita juga menggunakan daging dan udang kering berbanding ikan di samping tidak menggunakan sayur-sayuran.

"Kami juga memberikan sampel produk Maggi Mi Goreng, Maggi Magic Meals dan Maggi Cukup Rasa kepada orang ramai dalam program ini," katanya ketika ditemui dalam program itu.

Jelasnya, sebanyak empat kakitangan unit itu terlibat menghasilkan bubur lambuk berkenaan selain dibantu kakitangan Hotel Grand Puteri dan Utusan Malaysia.

Sebelum ini katanya, Maggi turut menganjurkan program sama di pasar raya Mydin Mall manakala program seterusnya di Kedai Xiri Wakaf Tapai di sini esok.

Sementara itu, Pengurus Hotel Grand Puteri, Wan Mohd. Ariffin Wan Mustafa berkata, kerjasama pertama dengan Maggi itu memberi peluang kepada mereka menyumbang kepada orang ramai sempena Ramadan.

Usaha itu, katanya, selari dengan langkah yang diambil mereka dalam memperkenal pelbagai produk sempena Ramadan dan Syawal yang bakal menjelang tiba.

"Walaupun masih baru, sambutan terhadap produk yang kita tawarkan amat menggalakkan dan dijangka akan terus meningkat," katanya.

Tambah beliau, Hotel Grand Puteri menawarkan pelbagai produk menarik sepanjang musim perayaan antaranya Pakej Penginapan Balik Kampung bermula RM138 yang ditawarkan sehingga 30 Syawal, Pakej Rumah Terbuka (RM40 seorang) dan promosi steambot (RM19 seorang).

"Salah satu kelebihan hotel ini juga adalah kita mempunyai ruang dewan mesyuarat yang luas dan boleh memuatkan sehingga 250 orang menjadikannya amat sesuai sebagai venue majlis rumah terbuka," katanya.

Projek tiada kaitan pembangkang

Posted: 22 Jul 2013 10:35 AM PDT

Oleh Wan Zulkifli Wan Yaacob
pengarang@utusan.com.my

KETUA Menteri Sabah, Datuk Seri Panglima Musa Aman (kanan) bersalaman dengan penduduk dalam Majlis Berbuka Puasa di Masjid Al-Jamhuriah Kuala Besut, semalam. - UTUSAN/SAIFUDIN MOHD. NOR

BESUT 22 Julai - Segala pengumuman tentang projek pembangunan untuk rakyat di kawasan Kuala Besut merupakan perancangan yang telah dibuat sejak sekian lama dan bukannya atas desakan pembangkang.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, projek seperti benteng pemecah ombak di muara sungai, empangan dan pembinaan sekolah sememangnya sudah diputuskan, cuma menunggu masa untuk pelaksanaannya.

"Segala perancangan kerajaan tak ada kena-mengena dengan pembangkang. Tanpa desakan pembangkang pun, kita masih buat demi kepentingan rakyat," jelas beliau.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas lawatan kerja ke Pasar Tani Kuala Besut, di sini hari ini. Yang turut hadir ialah Pengerusi FAMA, Tan Sri Badruddin Amiruldin.

Ismail Sabri diminta mengulas kononnya segala projek pembangunan di Kuala Besut yang diumumkan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan pemimpin Pusat yang lain adalah atas desakan pembangkang.

Menurut beliau, dari segi pelaksanaan projek-projek terbabit akan mengambil masa termasuk kelulusan.

Katanya, lakaran projek bukannya boleh siap dalam dua minggu dan kajian perlu disiapkan bertahun-tahun.

"Bukan boleh buat pemecah ombak dalam masa seminggu, pilihan raya diumumkan minggu lepas, sedangkan pelan dan kajian sudah lama seperti berapa panjang pemecah ombak.

"Agaknya pembangkang ingat buat pemecah ombak macam nak buat batas padi di sawah, buat sesuka hati dalam seminggu," katanya.

Selain itu, beliau berkata, peluang Barisan Nasional (BN) untuk mencapai kemenangan pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Besut adalah cerah kerana pengundi di situ memahami kemenangan pembangkang tidak akan memberi makna.

"Lebih baik beri kemenangan kepada BN dan kestabilan kepada kerajaan negeri. Kita nak kekalkan kerajaan BN di Terengganu supaya projek pembangunan yang diumumkan dapat dilaksanakan," katanya.

13 di kemaman - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kemaman - Google Blog Search


Kera gigit muka bayi <b>di Kemaman</b> | Terengganu Today

Posted: 09 Jul 2013 10:46 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Kera liar mengoyakkan pipi dan kepala bayi sehingga terpaksa menerima 30 jahitan. (gambar hiasan) "Remuk hati melihat kepala dan muka anak berlumuran.

di negeri terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri terengganu - Google Blog Search


Bekas Ketua PKR <b>Terengganu</b> Bertegas Mahu Bertanding DUN <b>...</b>

Posted: 30 Jun 2013 10:34 PM PDT

AIDCNews – 01/07/13 – Bekas Ketua Perhubungan Negeri PKR Terengganu, Mohd Padeli Jusoh sedia bertanding atas tiket Bebas sekiranya Pas sebagai rakan dalam Pakatan tidak memberi laluan kepada PKR untuk meletakkan calonnya dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Besut.

Mohd Padeli dalam kenyataannya kepada Sinar Harian berkata DUN Kuala Besut sepatutnya menjadi milik PKR sebagai kompromi PKR memberi laluan kepada tiga kerusi DUN yang bertindih pada Pilihanraya Umum ke-13 (PRU 13) lalu.

Kerusi yang bertindih itu adalah DUN Kota Putera, Bukit Besi dan Seberang Takir.

Menurut rekod, kerusi DUN Bukit Besi, dua DUN lain, Kota Putera dan Seberang Takir adalah hak PKR yang dirampas oleh Pas kerana pada Pilihanraya Umum ke-12 (PRU 12) PKR bertanding di dua-dua DUN berkenaan.

Lebih menarik lagi DUN Kuala Besut adalah DUN yang bersebelahan dengan DUN Kota Putera yang sebelum ini menjadi kouta PKR.

N25 – Bukit Besi

N11 – Seberang Takir

N2 Kota Putera

Mengulas tentang pertembungan itu, Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang pernah berkata parti itu terpaksa bertindak demikian untuk menyelamatkan Pakatan kerana PKR meletakkan calon secara tangkap muat yang tidak berkualiti termasuk yang terlibat dengan aktiviti penjualan pil kuda.

Mohd Padeli pula berkata, sudah sampai masanya Pas membuat keputusan sebagai satu pasukan dalam PR, dan bukannya membuat keputusan sendiri seperti yang berlaku pada PRU13 di Terengganu baru-baru ini.

"Jadi tiada sebab kenapa Pas tidak boleh beri laluan kepada kita untuk hanya satu Dun sahaja," katanya.

Katanya, sebagai rakan dalam PR, Pas seharusnya bersikap lebih setiakawan dan sanggup berkorban demi kejayaan rakan lain dalam PR.

"Walaupun PKR Terengganu merupakan organisasi yang kecil dalam PR berbanding Pas, namun impak dan peranannya cukup relevan dalam menjayakan agenda PR di negeri Terengganu.

"Jika pandangan ini tidak diterima atau dipandang sepi oleh pemimpin PR, mungkin saya akan bertanding di situ sebagai calon Bebas," kata Padeli lagi yang merupakan ahli PKR cabang Dungun.

Sebelum ini,  Pengerusi PKR negeri, Azan Ismail membuat kenyataan yang hampir sama dengan berkata, "bagi memperbaiki kedudukan di Terengganu, adalah baik Pas beri pertimbangan calon PKR di situ,".

Sementara itu, Pengarah Pilihan Raya Wanita PKR Pusat, Haniza Mohd Talha dilaporkan FMT berkata pihaknya mahu mencalonkan wanita bertanding di DUN itu.

Beliau berkata, PKR mempunyai calon Wanita tempatan 'boleh menang' yang mampu memberi kelebihan kepada Pakatan Rakyat.

"Wanita PKR sedia menawarkan diri bagi bertanding kerusi Kuala Besut sekiranya Pakatan Rakyat melihat faktor itu mampu memberi kemenangan di Terengganu," katanya.

Haniza berkata, Pakatan Rakyat ketandusan calon Wanita apabila Napisah Ismail adalah satu-satunya bekas calon Wanita Pakatan yang bertanding kerusi DUN Terengganu PRU13 lalu.

Sementara itu, Haniza membidas kenyataan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng yang mahu Pakatan Rakyat memboikot PRK Kuala Besut sebagai tanda protes kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Menurut Haniza, itu hanya merupakan pandangan peribadi Lim dan PKR tidak akan mengambil pendirian sama kerana mahu berusaha untuk menang dan tambah kerusi DUN Terengganu.

Katanya, ini merupakan satu-satunya peluang jika mahu membuktikan kekuatan Pakatan Rakyat di Terengganu dan PKR termasuk Wanita akan turun sebagai jentera untuk berkempen.

"Banyak saluran sudah kita gunakan untuk menunjukkan protes proses PRU termasuk melalui petisyen, desakan perhimpunan dan perbahasan (dalam Dewan)…tak perlu boikot," katanya.

13 di kuala besut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala besut - Google Blog Search


<b>Kuala Besut</b> by-election: BN wins with slightly higher majority <b>...</b>

Posted: 24 Jul 2013 02:39 AM PDT

You know, how you win also matters. And in this case, there is little reason for the BN to celebrate – considering the millions of ringgit in projects announced during the campaign.

Despite all the projects promised, the BN's majority today is only 158 votes more than its general election majority of 2434 on 5 May.

Malaysiakini earlier today reported long lines of people queuing up to collect cash. What was that all about then?

Is that why there was little excitement surrounding this by-election – as most people knew what to expect? You could almost slice the thick boredom in the air. Yawn!

While the Election Commission makes a big deal about the BN candidate displaying his ballot paper (EC trying to prove it is independent?), what has it got to say about the stuff that really matters – the multimillion ringgit projects announced during the campaign?

Earlier:

A pro-BN blogger is claiming that the BN won in all districts including early and postal voters, with a total majority of 2605 (unofficial), up from the 5 May general election majority of 2434. Utusan is also reporting a 2605 majority (unofficial).

Another blog indicates a winning majority of 2642 (unofficial), which agrees with the figure reported by fz.com.

(Visited 3,603 times, 3,603 visits today)

RM476 juta ditabur <b>di Kuala Besut</b> - Malaysia Today

Posted: 22 Jul 2013 06:06 PM PDT

Isu isu yang dibawa Pas berjaya menakutkan Barisan Nasional sehingga mengeluarkan peruntukan yang besar

Alfian ZM Tahir, FMT

Pilihanraya kecil DUN Kuala Besut sudah menghampiri saat saat akhir dan dalam tempoh berkenaan sebanyak 476 juta ringgit telah diperuntukan oleh jentera pilihanraya Barisan Nasional menurut ahli jawatankuasa induk PRK Kuala Besut Dr Dzulkefly Ahmad.

Bekas ahli parlimen Kuala Selangor itu menegaskan bahawa jumlah besar tersebut menunjukkan kelemahan pentadbiran kerajaan negeri dan bagaiman rakyat di dun Kuala Besut telah dipinggirkan selama ini.

"Kesemua isu-isu yang kami bangkitkan dalam tempoh berkempen ternyata memberi impak yang besar kepada lawan kami sehingga terpaksa mengeluarkan peruntukan yang sangat besar bagi penduduk Kuala Besut

"Hingga hari ini 476 juta telah diperuntukan dan kita dapati angka ini adalah yang tertinggi dalam sejarah piliharanraya. Daripada pengiraan kami, setiap nilai kertas undi di dun Kuala Besut berharga 27,000 seorang", tambahnya.

Akhbar akhbar tempatan sebelum ini telah menerbitkan berita peruntukan kerajaan negeri bagi menaiktaraf pembangunan di Kuala Besut. Antara peruntukan yang tertinggi adalah pembinaan empangan berharga 35 juta ringgit bagi para petani di Pengkalan Nangka serta klinik kesihatan bernilai 39 juta ringgit di Besut.

Dalam pada itu, Dr Dzulkefly percaya bahawa PAS bakal merapatkan jurang defisit undi sebanyak 2,343 yang dicatat pada pilihanraya umum yang lepas. Beliau menambah faktor calon yang dikenali oleh hampir semua penduduk kampung Kuala Besut bakal memberikan impak yang berbeza.

"Che Long dikenali oleh hampir 70% penduduk kampung dan ini merupakan faktor kukuh bagi kami. Selain daripada itu, jentera kami juga telah berjaya memainkan peranan yang besar sepanjang tempoh pilihanraya,"

Dalam pada itu, Dr Dzulkefly turut mengulangi agenda kemenangan 16-16 yang bakal membawa perubahan besar kepada rakyat di Kuala Besut. Menurut beliau kempen 16-16 telah berjaya menambat hati penduduk setempat dan dilihat bakal memberi impak positif kepada parti Pas.

"Kami percaya bahawa kempen 16-16 sudah membawa kesan yang besar kepada rakyat tempatan dan kami berharap bahawa rakyat Kuala Besut akan membuat pilihan yang tepat dengan memilih calon yang bakal membawa perubahan," kata Dr Dzulkefly.




13 di bukit besi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di bukit besi - Google Blog Search


Sejarah <b>Bukit Besi</b> Bandar Perlombongan | <b>Bukit Besi</b> Blog

Posted: 27 May 2013 05:08 AM PDT

Salam satu Malaysia. Bandar Bukit Besi adalah salah satu bandar kecil yang terdapat di daerah Dungun, Terengganu, Malaysia. Bukit Besi terkenal kerana dahulunya merupakan tempat perlombongan bijih besi dan kawasan yang mempunyai hasil bumi iaitu bijih besi dengan banyaknya. Bagaimana Bukit Besi mendapat nama? Ada pendapat menyatakan, ceritanya bermula dengan penemuan oleh beberapa orang penduduk setempat yang masuk ke hutan untuk mencari rotan. Ketika dalam perjalanan mereka berhenti rehat dan ingin menikmati bekal yang dibawa.

Salah seorang daripada mereka ternampak seketul batu sederhana besar dan sesuai dijadikan tempat duduk. Beliau lalu mengambil keputusan untuk mengangkat batu tersebut. Walau bagaimanapun, niatnya terpaksa dibatalkan apabila batu tersebut ternyata sangat berat. Ada yang cuba untuk mengangkat batu tersebut namun tetap juga gagal. Maka salah seorang daripada mereka mencadangkan menamakan tempat tersebut dengan nama Bukit Besi dan ia kekal sehingga ke hari ini.


Manakala sejarah kegiatan perlombongan bijih besi di Bukit Besi bermula apabila seorang ahli kaji bumi dari Jepun,  Mr. Kuhara datang ke Cemuak, Ulu Dungun pada tahun 1916. Beliau  mendapati terdapat kandungan bijih besi dengan jumlah yang besar di kawasan tersebut. Pada permulaannya, bijih besi diangkut dengan menggunakan kereta tolak daripada Bukit Besi ke Kampung Dendang. Kemudian ia dibawa ke Dungun menggunakan bot. Syarikat Kuhara Mining Ltd yang bertanggungjawab sepenuhnya menjalankan kegiatan melombong bijih secara tidak rasmi semenjak 1927.

Ia kemudian ditukar nama kepada Nippon Mining Company (NMC). 'Mining Lease' telah dikeluarkan dengan rasmi oleh Kerajaan Terengganu kepada NMC pada 13 Januari 1929. Kawasan yang berkeluasan kira-kira 360 hektar, terdiri daripada M.L. 129, M.L. 130, M.L. 131 dan M.L. 132 adalah pecahan daripada M.L. 75, iaitu  kawasan yang telah dikurniakan oleh Sultan Terengganu kepada seorang kerabatnya, Tengku Abu Bakar Tengku Abdul Jalil.


Pada tahun 1930, laluan kereta api Dungun - Bukit Besi telah dapat disiapkan di stesen Che' Lijah. 'Stock Pile' atau Tempat Memunggah Bijih yang pertama juga adalah di Kampung Che' Lijah. Dari situ bijih-bijih besi dimuatkan ke dalam bot untuk dibawa ke Kuala Dungun. Tahun 1935, jumlah penduduk di Bukit Besi telah meningkat sehingga 6,000 orang (termasuk 3,000 pekerja). Pendapatan penduduk Bukit Besi pada masa itu sangat mewah.

Perkhidmatan awam seperti bekalan air, elektrik, kereta api juga disediakan secara percuma. Sebuah terowong yang dikenali sebagai Bukit Tebuk dapat disiapkan dalam tahun 1936. Perjalanan melalui Bukit Tebuk dapat menjimatkan masa. Oleh itu tempat memunggah bijih  dari Che Lijah telah dipindahkan ke Nibong, dan akhirnya dipindahkan pula ke Sura.
Pengeluaran bijih besi oleh NMC mencapai kemuncaknya antara 1936 - 1940. Selepas itu ia mula menurun dan berakhir pada tahun 1945, iaitu selepas Jepun menyerah kalah kepada British dalam Perang Dunia ke II. Tiada aktiviti perlombongan yang dijalankan sekitar 1946 - 1949 kerana keadaan darurat dan tiada permintaan.  Kerajaan British telah menjual harta lombong Bukit Besi kepada Eastern Mining and Metal Company (EMMCO).

EMMCO telah memulakan kegiatannya  secara besar-besaran di awal 1950an, kerana permintaan yang tinggi dari syarikat-syarikat di Jepun. Untuk mendapatkan keuntungan besar dalam masa yang singkat, EMMCO telah menggandakan pengeluaran bijih. Aktiviti pengeluaran dijalankan 24 jam sehari tanpa henti, kecuali hari Jumaat. Jentera-jentera moden juga telah digunakan dalam proses pemecahan batu-batu bijih. Dengan ini, pihak syarikat telah berjaya meningkatkan pengeluaran dan menghasilkan bijih besi yang lebih bermutu, di samping mengaut keuntungan yang berlipat ganda.

Kemuncak pengeluaran ialah antara 1960-1964 di mana jumlah pengeluaran melebihi 2,000,000 tan setahun. Pada 1 Oktober 1970, Lembaga Pengarah EMMCO telah membuat keputusan muktamad untuk menutup lombong Bukit Besi. Terdapat berbagai faktor yang menyebabkan penutupan lombong tersebut walaupun kandungan bijih besi dipercayai masih banyak lagi. Penutupan lombong bijih besi ini telah mempengaruhi ekonomi dan kehidupan penduduk-penduduk Bukit Besi dan Dungun. Ramai daripada mereka telah berhijrah ke tempat-tempat lain untuk mendapatkan pekerjaan baru.

Rujukan Anda:


 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved