ads

Jumaat, 18 Mei 2012

13 di jabor - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

13 di jabor - Google Blog Search


nyekit sket: Lebuh raya jerangau/<b>jabor</b>

Posted: 14 May 2012 04:07 AM PDT

(Gambar ini aku ambil dekat persimpangan ke Paka, kerteh dan durian mentangau,Jalan kat sini telah diturap baru hampir setahun yang lalu,kerosakan tidak kelihatan)

 Lebuh raya jerangau jabor bermula dari pekan Ajil di hulu Terengganu dan berakhir dijabor kemaman.Panjang lebuh raya ini lebih kurang 140km.lebuh raya ini dibina disekitar tahun 1970.Seluruh perjalanan dari pekan Ajil hingga ke Jabor dipenuhi olih ladang kelapa sawit dan  sebahagian kecilnya ialah pekan2 kecil dan kampung.Pekan2 yang dilalui ialah pekan felda jerangau,Bukit Besi,Almuktafi billah shah,pekan air putih,cheneh dan pekan neram.

Bila melalui lebuh raya ini,yang paling diingati ialah jalan nya yang sangat teruk,lubang disana dan disini,Tempat yang paling teruk dan banyak lubang ialah dikawasan bukit besi ia-itu di gajah mati,Lebuh raya ini tidak sesuai untuk memandu pada waktu malam..Kawasan ini banyak terjadi kemalangan sejak dari dulu.Melalui jalan ini solah2 kita telah undur kebelakang untuk beberapa tahun....
(Pekan ceneh sebuah pekan yang sangat kecil,mempunyai sebuah pam minyak shell dan beberapa buah kedai runcit serta beberapa kemudahan lain.Pekan cheneh terletak dipendalaman kemaman terengganu,merupakan hentian kapada yang memandu jauh,Pekan ini akan sunyi bila lebuh raya pantai timur akan siap sepenuhnya pada 2013 nanti.)..
(Penyelegaraan memang langsung tak ada,telah dibiarkan sebegitu lama)
(Berhampiran dengan pekan bukit besi)
(Kalau didalam gambar kerosakan nya tak nampak,dalam keadaan yang sebenar nak melaluinya pun kena sangat berhati2)
(Kemalangan ni berlaku pada 16hb march 2012 yang lalu dikawasan gajah mati dilebuh raya jerangau jabor akibat dari ingin mengelak lubang besar)
 (Langsung tak bertaraf jalan dalam negara yang diwar2kan sebagai negara maju) Pada kesimpulan nya melalui lebuh raya jerangau jabor seolah2 memperjudikan harta benda kita kapada kemusnahan didalam sebuah kerajaan yang dikatakan kaya raya.Sekian............

Catatan Perjalanan Hidup Networker: Kami <b>Di</b> KT; Melebar.

Posted: 17 May 2012 11:36 PM PDT

Perjalanan hari ini(jumaat). Dari Kuala Lumpur menuju Kuala Terengganu. Keluar dari Bukit Kinrara jam 6.45 pagi. Hantar Baby ke rumah CDM Roshila. CDM Zefry akan hantar Baby bersama dengan anak-anaknya ke sekolah. Nak hantar terus ke sekolah pun. Awal sangat lagi. Tak ada orang. Paling awal orang ada pun jam 7.25 am.
Dari Puchong Hartamas, terus bergerak menuju KT, melalui Serdang Lama, Sungai Besi dan MRR2 menuju ke Tol Gombak. Pagi-pagi, kereta agak banyak, orang nak masuk opis. Bergerak slow je. Tak boleh laju sangat. Singgah isi petrol kat Shell Gombak. Kasi penuh. Biar sampai KT terus. Tak payah nak isi-isi lagi. Selain isi petrol, belilah juga jajan. Biskut. Mengunyah ketika drive. Boleh tahan mengantuk.hi!hi!hi!
Masuk Tol Gombak, Tol Karak. Keluar di Tol Kuantan, lalu Jabor sampai ke Bukit Besi. Dari Bukit Besi masuk semula LPT. Dah buka dari Bukit Besi ke Kuala Terengganu. Hari ini baru buka. Aku lalu tadi hanya 20 minit dah boleh sampai KT. Syoknya. Wow! jimat masa.


Kami singgah breakfast di R & R Temerloh. Kena nasi dengan gulai ikan pating tempoyak. Gulai ikan keli salai. Boleh tahan sedapnya. Harganya amat berpatutan.
Buat apa datang KT? Anak buah kahwin. Esok pagi akad nikah. Tengahari kenduri. Anak sulung aku punya abang. Abang aku juga pagi tadi bertolak dari KL. Sekarang aku sedang berehat kat bilik. Tunggu masa yang sesuai nak keluar, cari makan. Lepas tu, hasrat hati nak jumpa dengan kawan-kawan. Harap ada yang sudi bertemu mata. Jangan takut, kami datang bukan nak ajak berniaga bersama kami. Jumpa sekadar minum-minum dan kukuhkan persahabatan yang sekian lama terjalin.
Kadang-kadang, ada penyakit. Tak nak jumpa kawan. Takut diperangkap. Ajak buat MLM @ pelaburan. Bila kawan muncul tiba-tiba. Insyaalah kami tak buat gitu. Kalau jumpa sekali pun, memang kami cite pasal meniaga. Kawan pun cite pasal kerja mereka. Bertukar pengalaman. Apa salahnya. Sebab itulah kerja yang kami dah lama buat. Bukan nak ajak pun. Tapi kalau terpikat, terpulang pada diri sendiri.
KT dah berubah. Terutamanya sekitar Ladang. Dah tak ada lagi rumah-rumah kayu. Apa yang ada ialah bangunan-bangunan. Banyak juga hotel-hotel baru. Dulu KT susah nak dapat bilik kosong. Terutamanya musim cuti sekolah. Sekarang ni tak lagi kot. Tempat-tempat lain kami belum jelajah lagi.

Dulu-dulu kami selalu datang. Ada juga group yang aktif. Besar juga volume setiap bulan. Zaman tu, zaman jual satu-satu. Bila hujung-hujung, jual satu-satu tak berapa boleh jalan. Mereka tarik diri. Kami jual cash masa tu. Bila masuk mereka yang jual hutang, mereka sedikit bermasalah. Lagi parah, bila leadernya sambung belajar. Tinggal mereka terkapai-kapai. Kami pun semakin sibuk masa tu. Datang pun tak boleh bertumah lama dengan mereka. Lagi cepat mereka tidur. Itu dulu. Tak mustahil mereka bangkit semula. Dah ramai yang bisa bangkit kembali. Malah mereka bisa bangkit dengan boom lagi.

Boom KT. Satu bonus buat akademi. Mana tahu jumpa permata. Mana tahu jumpa yang gile-gile nak buat. Mana tahu nak jadi taiko kat sini. Boleh ubah pemikiran orang KT. Hidup sekarang belum selesa. Pendapatan selesa hari ini, belum tentu selesa juga untuk masa-masa akan datang. Mungkin hari ini RM5K sebulan dah amat selesa. Lima tahun akan datang RM5K dah sama macam RM2K sahaja.

0 ulasan:

Catat Komen

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved