Jumaat, 3 Februari 2012

13 di hulu terengganu - Google Blog Search

13 di hulu terengganu - Google Blog Search


PROGRAM BERKHATAN <b>DI HULU TERENGGANU</b> 2011

Posted: 25 Nov 2011 02:42 PM PST

(Biro IT)

26 Nov. 2011, Jumaat - Hujan yang turun mencurah-curah membasahi bumi tidak menghalang 4 team PAPISMA Terengganu untuk khidmat berkhatan di Madrasah Al-Ansar, Kg. Basong, Hulu Terengganu, kira-kira 50 km dari Kuala Terengganu. 8.30 pagi masa yang telah dipersetujui oleh pihak PAPISMA Terengganu dan pihak penganjur perlu ditepati. Maklumlah, hari Jumaat. Tahun ini, bilangan yang mendaftar tidak dapat dipastikan oleh pihak penganjur. Ada sesetengah ibubapa sudah berjanji tetapi borang pendaftaran tidak diserahkan. Ditambah pula cuaca yang tidak mengizinkan. Walau bagaimanapun, kami tetap bersedia sebaiknya.

Pukul 7.35 pagi, pemangku ketua team berkhatan kali ini, Dr. Roslan Yusof telah bertolak dari rumahnya. Beliau mengambil jalan singkat melalui jalan Kuala Telemong - Kg. Matang - Kg. Basong. Perjalanan dengan kelajuan 80 km/j dijangkan akan mengambil masa kira-kira 40 minit untuk sampai. Jadi, agak selesa untuk membuat persediaan sebelum bermulanya program.

Namun, tiba di Kg. Bukit Tadok pada pukul 7.55 am, kira-kira 4 km dari Kg. Matang, jalan tersekat oleh banjir. Lautan kuning pekat air banjir di depan mata melimpah di atas jalan dan di celah-celah kelapa sawit. Kawasan itu merupakan kawasan kelapa sawit. Rumah penduduk tidak kelihatan. Beliau terpaksa berpatah balik ke Kuala Telemong.

Satu lagi jalan singkat ke tempat program ialah melalui jalan Kuala Telemong - Kg. Tajin - Kg. Basong. Namun kerana dikhuatiri jalan ini juga dinaiki air, beliau terpaksa melalui jalan biasa namun jalan pintas melalui Kuala Telemong - Kg. Bukit Gemuruh (melalui lebuhraya) - Kg. Sg. Tong - Kg. Bukit Nenas - Kg. Basong. Alhamdulillah beliau sempat sampai pada pukul 8.40 pagi, 30 minit terlewat dari jangkaan. petugas-petugas lain tidak mengalami sebarang masalah.

Sebaik sahaja sampai, persiapan terus dilakukan dan program dimulakan selepas taklimat ringkas dan doa dibacakan.






Mana team 3? Team 3 tak masuk sebab beliau terpaksa ambil gambar. Team 3 dianggotai oleh Dr. Roslan seorang....

Alhamdulillah, program berjaya disempurnakan kira-kira pada pukul 11 pagi. Seramai 15 orang berjaya dikhatankan pada pagi ini. Kami meninggalkan Madrasah Al-Ansar kira-kira pada pukul 11.35 pagi dalam keadaan hujan renyai-renyai.

P/S: Selain Dr. Roslan, Dr. Md Arif dan Dr. Wan Zulkhalid, mereka adalah MA. Panggilan Dr. tu adalah panggilan penduduk di sini kepada tenaga-tenaga PAPISMA.

Full content generated by Get Full RSS.

Tiga Kampung <b>Di Hulu Terengganu</b> Diisytihar Kawasan Wabak <b>...</b>

Posted: 15 Nov 2011 12:50 AM PST

HULU TERENGGANU, 14 Nov (Bernama) — Tiga kampung di Hulu Terengganu iaitu Kampung Basong, Pasir Dula dan Padang Setebu diisytihar kawasan wabak Hepatitis A apabila 42 orang dimasukkan ke Hospital Hulu Terengganu sehingga Isnin.

Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Perpaduan dan Hal Ehwal Pengguna negeri Dr A Rahman Mokhtar berkata bagaimanapun kampung-kampung berkenaan tidak dikuarantin dan boleh dimasuki oleh sesiapa sahaja seperti biasa.

"Cuma kita nasihatkan sesiapa yang masuk ke kampung berkenaan, pastikan makanan yang hendak dimakan daripada sumber yang bersih. Kakitangan kita yang masuk ke kampung berkenaan juga diingatkan supaya menjaga kesihatan dengan baik," katanya kepada pemberita ketika melawat mangsa di hospital itu di sini hari ini.

Dr A Rahman berkata bermula semalam, 35 orang dari dua kampung dimasukkan ke hospital iaitu dari Kampung Basong 27 orang dan 14 orang dari Kampung Pasir Dula manakala pada hari ini pula, seorang lagi dari Kampung Padang Setebu.

Bagaimanapun daripada jumlah itu, sembilan orang telah dibenarkan keluar dari hospital manakala 33 masih ditahan untuk menerima rawatan.

Katanya semua sampel darah daripada pesakit dihantar ke Kuala Lumpur untuk dianalisis bagi memastikan wabak sebenar.

"Tetapi menurut pakar perubatan kes ini lebih kepada wabak Hepatitis A," katanya.

Dr A Rahman berkata sebagai langkah proaktif, Jabatan Kesihatan Hulu Terengganu mengambil beberapa langkah bagi membendung wabak itu, antaranya menubuhkan jawatankuasa wabak bagi menangani kes berkenaan.

Katanya jabatan juga mengambil inisiatif dengan meletakkan klorin di kawasan-kawasan punca air untuk mematikan kuman yang menjadi punca wabak itu.

"Kita kenal pasti bahawa punca wabak itu adalah daripada jangkitan kuman melalui air minuman atau makanan. Kampung berkenaan mendapat sumber air yang ditakung di atas bukit dan menyalurkannya ke rumah-rumah penduduk.

"Daripada siasatan, kita melihat ada tanda-tanda Orang Asli membuat pondok atau bangsal di tempat sumber air berkenaan dan mereka ini mungkin ada menjalankan aktiviti yang boleh mencemarkan air kerana kita dapati virus berkenaan adalah daripada najis manusia," katanya.

"Kita telah berbincang bagaimana hendak pastikan Orang Asli tidak membina pondok di tempat takungan air. Saya cadangkan supaya dilantik tiga atau empat Orang Asli untuk menasihatkan atau menegah kumpulan mereka jangan mengadakan aktiviti di kawasan punca air bagi menghindar wabak itu," katanya.

Katanya Jabatan Kesihatan juga membuka bilik gerakan dan klinik bergerak di Balai Raya Kampung Pasir Dula meminta semua orang kampung membuat pemeriksaan.

Beliau berkata kes-kes tidak serius akan dirawat di situ manakala kes yang agak berat akan dirujuk ke hospital.

Katanya semua keadaan mangsa yang masih dirawat kini beransur pulih.

– BERNAMA

Full content generated by Get Full RSS.

DUA KAMPUNG <b>DI HULU TERENGGANU</b> DI JANGKITI VIRUS <b>...</b>

Posted: 13 Nov 2011 02:22 PM PST

No of View :468
Sebagai Rakyat 1 Malaysia, Jum Bersatu Hati..Tak Yah Gaduh2

ROZI bertanyakan sesuatu kepada seorang pesakit yang dijangkiti Hepatitis A, Wan Selamah Abu Bakar di Hospital Daerah Hulu Terengganu semalam.

HULU TERENGGANU – Seorang calon peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), Nor Ain Nabila Rashid, 17, terpaksa memulakan peperiksaan SPM hari ini di wad Hospital Hulu Terengganu selepas dia bersama 26 penduduk dua buah kampung di sini disyaki dijangkiti virus Hepatitis A sejak seminggu lalu.

Turut menerima nasib yang sama dalam kejadian melibatkan penduduk di Kampung Basung dan Pasir Dula dekat sini itu ialah tiga orang adik Nor Ain Nabila berusia tiga hingga 11 tahun.

Mengingati kembali penyakit itu, Nor Ain Nabila menceritakan, dia mengalami demam dan sakit kepala yang teruk sejak beberapa hari lalu dan sudah berjumpa doktor yang memberinya ubat.

Di sini Di Himpunkan Kisah Pelik dan Lucu, Anda Pasti terhibur...

Dapatkan info terkini dengan klik link ini

"Tetapi saya dan adik-adik makin teruk sampai emak bawa kami ke hospital dan terus ditahan wad," katanya yang tertekan kerana masalah itu menjejaskan persiapannya menduduki SPM hari ini.

Bagaimanapun, pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kuala Jeneris itu menganggap kejadian tersebut sebagai dugaan dan dia berharap dapat menjawab soalan peperiksaan SPM di wad hospital dengan baik.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Incoming search terms:

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads