Khamis, 13 September 2012

13 di pulau wan man - Google Blog Search

13 di pulau wan man - Google Blog Search


Blog Aku Dan Dunia: Masjid Kristal,<b>Pulau Wan Man</b>,Terengganu

Posted: 22 Jun 2012 08:32 AM PDT

Masjid Kristal atau nama inggerisnya Crystal Mosque ialah sebuah masjid yang terletak di Pulau Wan Man berdekatan dengan Taman Tamadun Islam.
Masjid Kristal 2

Masjid Kristal

BLOG MADRE AMOR: 5 Masjid Tercantik <b>Di</b> Malaysia

Posted: 04 Sep 2012 11:54 PM PDT


(SUMBER)
Masjid yang terletak di Kuala Kangsar, Perak ini antara masjid yang tercantik di dunia. Diasaskan oleh Sultan Idris untuk membayar nazar kerana baginda telah pulih dari penyakitnya.

Salah sebuah masjid yang utama di Kuala Lumpur. Masjid ini mempunyai seni bina Timur Tengah dan seni bina Melayu. Juga mempunyai pengaruh seni bina Masjid Biru di Istanbul, Turki.



Masjid Kristal terletak di kawasan pelancongan Taman Tamadun Islam di Pulau Wan Man, Kuala Terengganu. Merupakan masjid pintar pertama di Malaysia.
Masjid Putra menjadi mercu tanda Putrajaya. Terletak bersebelahan dengan Tasik Putrajaya.
Masjid yang terletak di negeri Sabah ini dibuka secara rasmi sempena pengisytiharan Kota Kinabalu sebagai sebuah bandaraya pada 2 Februari 2000.

Stemzasohor.blogspot.com: <b>Pulau</b> Warisan Kuala Terengganu

Posted: 27 Aug 2012 09:02 AM PDT

Masih ramai yang tak kenal Pulau Warisan. Orasng Terengganu sendiri pun ada yang tak kenal Pulau Warisan. Kalau Pulau Wan Man tu kenallah. Pulau Wan Man tu ada Masjid Kristal sebab tu terkenal. Manakala Pulau Warisan pula ada tarikan tersendiri iaitu panorama indah dan menarik... memang rugi tak datang. Dont miss it kalau datang ke Terengganu.

Ok Pulau Warisan ni macam jugak Pulau Wan Man adalah pulau buatan. Pulau Wan Man tu dengar ceritanya hanya diduduki asalnya oleh dua keluarga je. Kerja mereka tangkap udang. Setelah dibaik pulih dan dijadikan tempat khas bagi masjid Kristal maka jadilah ia tersehor hingga ke selueuh dunia.  Manakala Pulau Warisan ni terletak di belakang Kampung Cina. Kampung Cina ni pulak adalah satu kependudukan Cian Terengganu yang mengunjur dari Hotel Seri Malaysia di Balik Bukit dan memenjang sehingga ke Pasar Kedai Payang. Maka sebagaimana panjangnya Kampung Cina ni maka begitulah panjangnya Pulau Warisan. Kampung Cina ni pulak telah di wartakan sebagai warisan antarabangsa di bawah UNESCO jadi tak boleh usik lah ia dah jadi bahan warisan. Jadi sebagaimana Kampung Cina tu jadi bahan warisan maka pulau buatan di belakang kampung Cian pun jadi lah Pulau Warisan. Rasa-rasanya dah faham lah tu.

Kalau anda dari Kuala Lumpur atau dari Kuantan cari saja GPS ah senang kan tu. Mesti jumpa punya. Pulau Warisan ni telah menjadi lokasi strategik bagi banyak event antarabnya jom heboh TV3 dan TV9.

Baiklah kami sekeluarga telah berkunjung ke Pulau Warisan baru-baru ini. Sebenarnya bukan berkunjung pun cuma tunggu 'mem' beli bahan buat kuih di Kampung Cina jadi kerana jalan jam tak boleh masuk kami pun melepak le di atas jambatan tu. Saksikanlah sendiri sebahagian panorama Pulau Warisan. Ah selebihnya kalau nak tengok datang lah sendiri ke Terengganu.



















Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads