Rabu, 9 April 2014

13 di pulau perhentian - Google Blog Search

13 di pulau perhentian - Google Blog Search


JumieSamsudin.Com: Tips Kalau Nak Bercuti <b>Di Pulau Perhentian</b>

Posted: 03 Apr 2014 11:10 PM PDT

Dear all,

seperti yang dijanjikan,  berikut adalah beberapa panduan mudah yang kalian perlu ambil tahu untuk merancang percutian ke Pulau Perhentian.  Semua catatan ini adalah berpandukan kepada pengalaman I olls dan juga hasil sembang-sembang dengan beberapa rakan yang amat kerap ke Perhentian.  Diharapkan panduan ini boleh digunapakai oleh kalian semua dalam merancangan percutian yang bersesuaian dengan style u olls,  kemampuan fizikal and of course kemampuan poket u olls.

Tapi nak bagitau siap-siaplah kat ampa,  kalau ampa nak mai bercuti kat Perhentian.  Sama ada Perhentian Kecil atau Perhentian Besar,  ampa mai check it out dengan agen pelancongan ni.  Nama depa Perhentian Trans Sdn Bhd.  Ampa call depa,  ampa bagitau semua benda ampa mau,  depa akan arrange segala benda kat ampa.

Pengangkutan ke Kuala Besut
Kepada orang luar dari Terengganu dan Kelantan,  i olls amat mencadangkan agar kalian semua mengambil pengangkutan khas untuk datang ke sini.  Kalau u olls nak drive sendiri,  boleh jer!  Tapi kalau ampa boleh ambil bas persiaran atau sebagainya,  ampa boleh rehat di dalam bas.  Ampa takdakla lebih sangat.  Harga bayaran yang ampa perlu bayar maybe jauh lebih menjimatkan.

Tapi kalau ampa feeling nak drive juga,  ampa boleh drive.  Nanti kat kawasan Jeti Kuala Besut,  ada banyak tempat boleh park kereta ampa.  Lebih kurang RM5-7 sehari parking.

Untuk orang-orang Penang,  ampa boleh pi area Perangin Mall,  Chulia Street dan tanya mana-mana agen pelancongan yang menyediakan van persiaran yang boleh membawa ampa dari Penang terus ke Kuala Besut.  Macam we olls hari tu naik van RM70 dari KOMTAR terus ke Kuala Besut.

Luckily,  masa kami naik van ni hanya 4 orang sahaja.  Me,  Khafi and dua Swedish.  Kalau ramai,  ampa kena la berimpit sikit. Maybe 9-10 orang satu van.

Van akan bertolak dari Penang around 5am dan sampai di Kuala Besut jam 10.30 pagi.

Kalau ampa nak naik bus pun boleh.  Tapi bus ekspress selalunya beroperasi pada waktu malam dan akan sampai di Jeti Kuala Besut lebih kurang jam 5.00 pagi.  Harga adalah lebih kurang RM50-70.  Kalau kalian dari Penang- Butterworth,  saya amat mencadangkan kalau kalian naik Mahligai Ekspress.  Bus dia memang cantek, baru,  dua tingkat dan bersih.  Siap ada suis plug untuk caj handphone or laptop.

Untuk u olls yang nak naik flight,  adalah disarankan untuk ke Lapangan Terbang Kota Bharu yang hanya mengambil masa 1 jam untuk sampai ke Jeti Kuala Besut. Berbanding dengan yang ke Lapangan Terbang Kuala Terengganu yang mengambil masa 2 jam untuk sampai ke Jeti Kuala Besut. Dari Lapangan Terbang Kota Bharu anda boleh menaiki teksi dengan kadar bayaran RM 78++ untuk perjalanan sehala atau boleh menyewa van dengan kadar RM 400 bagi perjalanan pergi dan balik (lapangan terbang-jeti-lapangan terbang).

Pengangkutan Masuk ke Pulau
Okay,  bila ampa dah sampai kat Jeti Kuala Besut,  ampa boleh approach kat agen pelancongan untuk beli tiket naik boat masuk ke Pulau.  Ampa bagitau ampa nak stay kat mana.  Harga speed boat atau feri adalah berlainan.  Tapi kalau ampa penakut,  ampa better naik feri.  Menaiki speedboat adalah amatlah mengadvencerkan.  Boat ulang alik masuk ke pulau pulau ini adalah antara 8 pagi hingga 4 petang.  Oh ya,  jangan lupa,  ampa juga akan dikenakan bayaran caj pemuliharaan sebanyak RM5 oleh Taman Laut Negara.

Penginapan di Pulau Perhentian Kecil 
Bergantung kepada gaya hidup anda,  Pulau Kecil dan Besar dapat memberikan kepuasan yang berbeza.  Sekiranya ampa jenis relaks-relaks,  bag packer style,  bajet,  ampa disarankan untuk stay dimana-mana dorm,  bilik atau challet di sekitar Long Beach atau Coral Beach di Perhentian Kecil.  Ini adalah kerana,  bilik-bilik yang available kat sini memang jauh lebih murah.  Kalau bilik tanpa aircond ampa boleh dapat semurah RM40.  Manakala bilik dengan aircond lebih kurang RM100 dan ke atas.

Kemudahan tandas dan bilik mandi bergantung kepada bayaran bilik u olls.  Kalau u olls amik RM100 ke atas,  bolehlah dapat tandas sendiri dalam bilik dan mungkin hot shower.  Kalau yang murah tu,  u kena share toilet kat luar.

And sorry,  untuk bilik bilik yang feeling RM100 ke atas tu tak mungkin u akan dapat televisyen,  seterika ataupun cerek air panas ye.  Bilik u pun tidak akan dikemas setiap hari.  No room service.  And yes,  bekalan elektrik akan terputus dari semasa ke semasa kerana memang kat pulau ni dia tak ada 24 jam bekalan elektrik.

Kebanyakan yang mai duduk kat Pulau Perhentian Kecil saya ulangi adalah bag packers.  Depa tak kisah bayar murah kerana pada masa yang sama,  depa akan memastikan bilik depa selalu bersih dan upon checking out,  depa digalakkan untuk kemas bilik sebaik mungkin.  Sorry to say,  ini adalah input daripada beberapa pengusaha challet yang akak bersembang-sembang di sini,  depa kata,  pelancong MALAYSIA adalah pengotor.  Especially anak-anak muda lelaki yang datang berkumpulan.

Mereka suka mengotorkan bilik.  Isap rokok merata tempat.  Cucuh puntung rokok pada perabot.  Dan bila depa check out,  depa tidak ambil kisah untuk membersihkan bilik terlebih dahulu.  Oleh kerana itu,  ada segelintir pengusaha challet di Perhentian Kecil tidak mahu menyewakan bilik mereka kepada pelancong tempatan.  Bukan sahaja kerana kebanyakan pelancong Malaysia bersifat sedemikian,  malah kalau ambil mat salleh adalah lebih menguntungkan kerana mereka selalunya akan sewa seminggu atau lebih.  Pelancong Malaysia selalunya 3 hari dua malam je.

Pada mulanya bila dengar cerita pengusaha challet tu,  i rasa macam "KEKWATNYA BELIAU NI! MEMILIH CUSTOMER. TAK BAIK!"  tapi bila pikiak balik dari perspektif dia,  rasa malu pula bila memikirkan sifat-sifat kurang sivik rakyat Malaysia yang segelintir ini.

So kepada adik-adik yang nak pi buat group trip ke Perhentian atau mana-mana pun kat dunia ni,  jagalah adap masuk keluar hotel u olls ya.  Walaupun u bayar hotel tu,  tapi apa salahnya bersifat tidak binatang?

Oh ya,  one more thing about penginapan di Pulau Perhentian Kecil,  u olls tak boleh booking ya!  U olls kena datang sendiri ke receptionist dan terus check in (kalau u suka bilik depa).

Penginapan di Pulau Perhentian Besar
So kepada u olls yang ala-ala Dato Siti Liza,  takdak maknanya u olls nak duduk kat Pulau Perhentian Kecil.  Kalau u nak feeling-feeling orang greet u kat kaunter,  bagi welcoming drink,  angkat luggage u,  haaa silalah ke Pulau Perhentian Besar.  Kat sini adalah lebih banyak pilihan-pilihan shalet yang menawarkan perkhidmatan 5 bintang.  And most of the bilik-bilik mempunyai private beach sendiri.  Haaaa gituuu!! Maka oleh itu....ampa pila contact Perhentian Trans untuk buat tempahan.

Pakej Pelancongan
Kepada u olls yang ingin datang ke sini menggunakan pakej-pakej pelancongan,  memang lebih senang dan lebih mudah.  MALAH LEBIH MURAH.  Kalau ampa nak mai secara group memang lebih berbaloi la.  So apapun,  ampa kena selalu check out page Perhentian Trans untuk tengok depa punya latest offer  :  
https://www.facebook.com/perhentiantrans?fref=ts

Aktiviti di Pulau Perhentian Kecil
Since i duduk kat sini sahaja during my visit,  i can only share a few activities yang boleh dibuat kat sini sahajalah.

  • Beach Party  :  Di Long Beach,  Perhentian Kecil terkenal dengan 'beach party' depa.  Tiap tiap malam kat sini ada party.  Tapi bak kata teman-teman di sini,  kalau peak season iaitu bulan 5-6 (di mana laut paling cantek,  jernih,  biru masa tu,  dan mat salleh akan berlambak-lambak berpusu-pusu kat sini),  maka night party akan jadi lebih banyak.  Masa i olls datang ni,  ada dua party ya.  Ala-ala clubbing tepi pantai la.  Satu pasang lagu slow slow,  satu lagi pasang lagu rancak.  Tiap tiap party ada jual minuman,  and sisha.  Sekali sekala nanti depa buat pertunjukan api.  Sapa-sapa yang duduk kat Coral Beach pun,  sanggup redah hutan malam-malam semata-mata nak mai berparty kat sini.  Ada satu minah German yang lepak dengan I olls,  punya semangat mai sorang-sorang okay!  I kata "Hang tak takut ka?"  Dia kata "Tak takut apa la...mana ada apa,"  Haree betui German ni.  Satgi JU ON mai urung kat kaki hang baru tau.
  • Mandi Laut  :  Kalau cuaca mengizinkan,  kita boleh mandi kat pantai Long Beach.  Laut dia panjang.
  • Sunbathing  :  Perluke orang Malaysia nak sunbathing?
  • Snorkeling  :  Ampa boleh book siap siap dengan pihak Perhentian Trans untuk snorkeling trip.  Segala gear yang diperlukan akan disediakan dalam pakej ini seperti google,  fin dan life jacket.  Terpulang kat ampa nak amik pakej long trip,  short trip atau sebagainya.  Tapi kepada u olls yang nak feeling-feeling sahaja snorkeling dengan damai,  i olls amat mencadangkan agar u olls buat plan macam ni.  Suruh depa arrange boat ke Blue Lagoon ataupun Pulau Rawa,  suruh boat lepas u kat pantasi sana pagi pagi.  U pi sana dengan snorkeling gear semua,  bawak makan semua,  pastu u duduk la sana satu hari.  Snorkeling.  Swimming.  Makan-makan.  Buat photohoot ka apa ka.  Petang,  boat man mai amik u.

    Macam we olls hari tu feeling amik long trip.  Kunonnya boleh tengok sharks,  turtle bagai.  Tapi ikut nasib juga.  Macam we olls haritu,  lagilah tak turun sebab ombak deras.

  • Scuba diving  :  Sapa ada lesen bolehla feeling scuba diving.  Kalau takat nak bernafas kat hidung pun susah macam I,  takpayah la feeling.
  • Tengok matahari terbit dan terbenam  :  Yang ni memang satu aktiviti yang amat wajib untuk pasangan pasangan cinta.  Untuk tengok matahari naik,  ampa tunggula kat Long Beach.  Nenjia 5am dah penuh mat salleh tepi laut.  Bila matahari naik,  depa nanti cium mulut la semua.  Pastu kalau nak tengok matahari terbenam,  ampa kena pi kat Coral Beach.
  • Hiking ke Kincir Angin  :  I olls pun baru tau bahawa kat Pulau ni ada kincir angin.  Kalau ampa berdiri di persisiran pantai Long Beach ampa akan nampak kincir angin ni.  Kita boleh hiking menaiki tangga-tangga mengambil masa 30 minit ke atas (ikut stamina u olls) untuk naik ke puncak kaki kincir angin.  Dari sini,  boleh tengok pemandangan yang amat cantek.

Makan Minum
Kepada u olls yang makan banyak dan sangat suka berkudap seperti I dan En.  Khafi,  disarankan anda membawa banyak tidbit sendiri.  Macam we olls,  bawa segala maknena Super Ring,  Coco Crunch dan macam-macam lagi dalam satu beg recylcing Tesco yang agak besar itu.  Sebab makan minum kat sini adalah subhanallah mahal.  Of coursela u olls!  Standard la kat mana mana tempat pelancongan pun.  Masalahnya,  ini kat pulau.  Hang kalau nak makan tempat yang bukan pelancong pun,  hang nak kena naik boat keluar pulau.  MAMPU?  So,  untuk setiap kali makan kat sini lebih kurang RM20-30 satu kepala.

Keperluan dan Peringatan Lain

  • Minum banyak air masak.  Sebab kat pantai adalah amat panas.
  • Sunblock adalah amat penting!  Siriesly.  Make sure ampa pakai SPF 40 dan ke atas.  And make sure ampa apply more than one time.  Kesalahan i olls adalah sebelum nak pi snokeling,  i olls dah sapu sekali,  lepas tu tak bawa dah (sebab takut leceh).  Sunblock dia ada tahap tahap masa dia. Selalunya lepas 1 jam setengah,  ampa kena apply yang baru!  Yang ni.......apply sekali.  Tapi berjemur dari pagi sampai petang bawah matahari.  Hareeeee....
  • Jangan lupa bawa sunglass baru ampa akan nampak ala-ala JLO gitu.
  • Jangan duk feeling pakai heels atau kasut.  Mai pakai slipper sudah.  Sini pantai kot.  Silap silap satgi kena terjun dari boat dengan ada ayak semua.
  • Jangan lupa bawa camera.  Kalau ampa ada camera boleh masuk ayak lagi baguih.  Tapi kalau ampa pi kat Suhaila Shop,  di Long Beach,  ampa boleh sewa camera ayak ni.  RM100 tak salah I.  Dia akan burn semua gambar dalam CD.

  • Masa naik boat,  jangan feeling pakai topi ala-ala Sofea Jane.  Takdak maknanya.  Angin kuat okay.  Telinga hang pun boleh melayang.  Kalau panas sangat,  bawa tuala.  And cover your head.  That's the best i guess.
  • Bawaklah minyak gamat,  minyak cap kapak and panadol.  Simple things kalau kalaula nanti kaki terpijak terumbu karang ka.
  • Plan your acitivity dengan baik.  Kalau u mai seorang diri takpa,  boleh ikut kepala u.  Kalau u mai dengan kumpulan atau kapel,  make sure ampa satgi tak boring.  Sebab bila duduk dalam pulau ampa tak boleh pi mana dah.

Be Open
Kepada u olls yang mai secara berkumpulan / berkapel / sendiri,  be relaks and open.  Dont be afraid untuk bersembang dengan local dan juga pelancong luar.  Usually pelancong luar negara (european / arab / indian / japanese) depa adalah sangat mesra alam.  U tak pandai English sangat pun takpa.  Depa pun bukan pandai sangat pun.  U belasah saja.  Tunjukkan depa kita rakyat Malaysia yang baguih.

Cumanya yang i olls tak boleh belah adalah sikap sikap pelancong Malaysia especially MELEIS,  baru sekali pakai tupis dah feeling jalan angkat dagu depan mak.  Aiiiiiyooo.  Pehlis okay. Hang pakai tupis pun,  hang pernah masuk VOUGE ka?  Haaaa!

Siriesly kebanyakan pelancong Malaysia adalah sangat STUCK UP.  Depa rasa macam depa sangat baguih daripada orang orang lain semua.  Orang relaks tepi pantai,  dengar muzik,  cium cium dengan marka ka apa ka.....depa ni style feeling duduk tepi laut,  pakai Dr.  Beat pastu duk gigih main tablet.  Apala serrr....hang mai tepi laut semua tapi duk hambakan diri pada gajet.  Aku ni handphone pun tinggai kat bilik.  Kata holideeeeeeeeeee.....

Mak malas la nak layan kimaks macam ni.  Masa kat sini,  at first i try be friendly dengan semua.  Untuk group pelancong Malaysian,  i made new friends with 5 good Malaysian gentleman.  Memang kepala gila tapi cool sahaja.  Ada juga kumpulan Meleis pakai tupis yang macam kimak.  Apa salahnya ampa senyum balik kat aku?  Bukan aku suruh ampa bayar hotel aku pun.

Tapi ada satu group budak Malaysia,  depa ni macam budak budak sikitla.  Macam 21-24 macam tu.  Depa ni baik baik juga.  Tapi yang lawaknya,  depa duduk sebelah bilik kami.  Boleh dengar semua depa sembang apa.  Depa bajet nak mengurat mat salleh saja.  HAHAHAh hare betui la niat depa.  Bila mat salleh pompuan lalu depan bilik kami,  depa akan tegur "Hello Hai..." HAHAHAHAHAH gila sampai lani aku ingat kat depa.


 I olls bersama-sama dengan Yoe Cr.  Dia nila bapak ayam besar kat Perhentian.  
Harga Kami Spent
Here are the details harga bayaran yang kami dah buat sepanjang percutian ni.  Tolak pi tolak mai kami habis cukup cukup SERIBU.  Ampa boleh tengok list i buat ni  :

Van Penang-K.  Besut  : RM70 x 2 = RM140
Bus K.Besut - Penang : RM50.5 x 2 = RM101
Hotel  :  RM160 x 2  = RM320
Snorkeling  :  RM40 x 2  = RM80 (harga spesyel kat i)
Boat ride Jeti-Pulau = RM50 x 2 = RM100 (harga spesyel kat i)

Altogether  :  RM741

Okay takmau cerita banyak dah.  Lani ampa semua mesti teruja kan lepas tengok semua gambar dan juga cerita-cerita we olls.  So harap u olls semua cepat-cepat buat tempahan dengan Perhentian Trans secepat mungkin.  And please bagitau "AMPA BACA DARI BLOG JUMIE SAMSUDIN"  mana nak tau....depa ada bagi special special sikit.
Perhentian Trans Holiday Sdn Bhd
B9,  Plaza MARA Kuala Besut,
22300 Kuala Besut,
Terengganu,  MALAYSIA
Phone  :  09 690 3269 / 012-964 9797
Email address  :  enquiry@perhentiantrans.com

Sekian, love u olls semua!

ps/  So far kami spend RM1000 termasuk dengan duit beli benda benda merapu dan sebagainya.  Kalau nak ikutkan harga tiket
Jumie Samsudin

Also read :  Drunk In Love di Perhentian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads