ads

Isnin, 13 Januari 2014

13 di bukit besi - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

13 di bukit besi - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di bukit besi</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Jan 2014 01:41 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di bukit besi</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Dec 2013 01:05 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Bicara Mak Dara: FILEM <b>BUKIT BESI</b> - FILEM KENEGARAAN

Posted: 28 Nov 2013 06:08 PM PST

Assalammualaikum.. Haaa Mak Dara nak kongsikan dengan anda semua tentang projek skrip terbaru yang sedang Mak dara tulis sekarang. Pada tika dan saat ini Mak Dara dan juga adik Mak Dara Adza Emie sedang membantu somi Mak Martias Ali menyiapkan sebuah skrip filem bertajuk BUKIT BESI .

Bukit Besi ialah sebuah bandar kecil dalam daerah Dungun, Terengganu, Malaysia. Ia mendapat nama dari aktiviti perlombongan bijih besi di situ. Ia dikenali juga sebagai 'Bukit Batu Besi'.Bukit Besi dahulunya merupakan tempat perlombongan bijih besi dalam daerah Dungun. Ia telah dilombong oleh syarikat dari Jepun sebelum 1939 lagi. Lombong ini telah ditutup berikutan bijih besi di sini telah habis dilombong oleh syarikat Jepun suatu ketika dahulu.Syarikat Jepun itu ialah Nippon Mining Company (Nippon Kogyo). Jeneral Jepun tidak dapat mengawal buruh lombong khususnya pelombong Cina. Ketika itu terdapat juga lombong manganese di Gual perio dan Temangan di Kelantan. Pengeluaran bijih besi berjumlah 1962,000 tan pada 1940. Semasa penjajahan Jepun, operasi lombong ini masih berjalan. Ia dipantau oleh seorang perisik Jepun bernama Kosaki Ishigai. Maklumat-maklumat rahsia tentang potensi ekonomi yang diberikan inilah maka Jepun menyerang Tanah Melayu melalui Pantai Timur Semenanjung Malaysia.
Fuhhhh memang agak sukar juga untuk menyiapkan skrip filem yang berpandukan pada sejarahni. Banyak research yang harus kami lakukan.. Kena ada mengenai orang melayu, orang cina dan india, orang british dan juga komunis.. Dan harus menjaga sensitiviti semasa proses penulisan ni.
Ok kitaorang nak sambung menulis skrip filem ni dan perlu dihantar ke FINAS pada tengah hari nanti. Doakan agar dipermudahkan dan semoga mendapat kelulusan dari pihak FINAS ya.. Kalau tak lulus.. tak dapatlah karya kami ini ditayangkan di layar perak nanti huuhu.. doa doakan ye.. tenkiuuu semuaaa...

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di bukit besi</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jan 2014 01:17 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di bukit besi</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Dec 2013 01:11 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di bukit besi</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Dec 2013 01:25 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di bukit besi</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Dec 2013 01:21 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Pekerja lombong gempar temui artifak sejarah <b>di Bukit Besi</b> ~ Realiti <b>...</b>

Posted: 13 Sep 2013 12:57 AM PDT

Hisham menunjukkan rim kereta api yang ditemui di tapak lombong Wahaba Wangin.

BUKIT BESI – Sekumpulan pekerja yang sedang menjalankan kerja melombong bijih, dekat sini, gempar berikutan penemuan beberapa objek pelik.

Objek tersebut dipercayai sebahagian peralatan yang pernah digunakan untuk aktiviti melombong pada tahun 40-an hingga awal 70-an dahulu.

Penyelia tapak lombong, Hisham Abdullah berkata, batang besi berbentuk leper dan bulat itu ditemui ketika kerja mengorek tanah dilakukan di kawasan tapak lombong bijih besi milik Wahaba Wangin Sdn Bhd.

Menurutnya, pada awalnya, pekerjanya beranggapan ia adalah serpihan besi biasa, namun apabila dilihat dengan lebih dekat ia menyerupai rel dan rim tayar kereta api.

"Saya syak ia merupakan sebahagian peninggalan bekas lombong dahulu. Jadi besi ini kita simpan di tapak lombong dan mungkin akan diserahkan kepada pihak muzium sebagai bahan sejarah," katanya.

Sementara itu, Setiausaha Persatuan Sejarah Terengganu Cawangan Dungun, Wan Mohd Rosli Wan Ngah berkata, rel kereta api dan takungan besi yang dipanggil opal itu merupakan peralatan yang digunakan syarikat Eastern Mining and Metal Company (EMCO) iaitu sebuah syarikat lombong milik British untuk kerja-kerja melombong bijih besi.

Menurutnya, ketika itu, syarikat EMCO yang beroperasi dari 1948-1971 menggunakan kereta api wagon untuk mengangkut hasil bijih dari kawasan lombong ke pelabuhan Sura Jetty.

Beliau juga tidak menolak kemungkinan banyak lagi peninggalan sejarah yang tertimbus di kawasan berkenaan.

"Walaupun ia sekadar rel kereta api, namun penting sebagai bahan bersejarah.

"Penemuan rel berkenaan membuktikan kewujudan jalinan jalan kereta api di lokasi tersebut yang telah meletakkan Bukit Besi dalam peta perlombongan dunia pada ketika itu," katanya.

Sinar Harian

Umno <b>Bukit Besi</b> / Dungun Tak Malu Ke Pemandangan Begini <b>...</b>

Posted: 07 Oct 2013 03:02 AM PDT

Gambar dibawah saya ambil bulan Januari lalu dan ada saya postkan di SINI. Cantik kan.... tenang jer suasana tasik tu dan bila dibayangi ratusan bendera2 Umno, jadi macam pesta pula.
TAPI itu duluuuuuuu ........ Ni ha gambar yang saya ambil tengahari tadi. Tasik masih tenang cuma ketenangan itu telah dicemari bendera2 Umno yang telah reput lusuh dan carik.

Takkan takde siapapun orang Umno ( Bukit besi / Dungun ? ) yang lalu kawasan itu setiap hari ?

Pasang pandai tapi tak reti nak jaga ......Kalau tak mahu ganti pun, cabutlah ... MEMALUKAN !

PS - Maaf kalau tersalah sebut nama kawasan tapi rasanya betul dah...

Umno <b>Bukit Besi</b> / Dungun Tak Malu Ke Pemandangan Begini <b>...</b>

Posted: 07 Oct 2013 03:02 AM PDT

Gambar dibawah saya ambil bulan Januari lalu dan ada saya postkan di SINI. Cantik kan.... tenang jer suasana tasik tu dan bila dibayangi ratusan bendera2 Umno, jadi macam pesta pula.
TAPI itu duluuuuuuu ........ Ni ha gambar yang saya ambil tengahari tadi. Tasik masih tenang cuma ketenangan itu telah dicemari bendera2 Umno yang telah reput lusuh dan carik.

Takkan takde siapapun orang Umno ( Bukit besi / Dungun ? ) yang lalu kawasan itu setiap hari ?

Pasang pandai tapi tak reti nak jaga ......Kalau tak mahu ganti pun, cabutlah ... MEMALUKAN !

PS - Maaf kalau tersalah sebut nama kawasan tapi rasanya betul dah...

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved