Ahad, 10 Februari 2013

13 di pulau perhentian - Google Blog Search

13 di pulau perhentian - Google Blog Search


@ Pengemis Cinta @: <b>Pulau Perhentian</b>, Terengganu - Malaysia

Posted: 27 Jan 2013 11:23 AM PST

Assalamualaikum dan selamat malam...hehe....jam 1:19 AM, terasa rajin pula nak menaip kat ruang blog aku nie...entrinya??? tu kat atas...'Pulau Perhentian'......siapa pernah sampai??? bercuti??? honeymoon???....tak kisah la kan...janji sampai.....aku pula??? hurm...nie dah kali keberapa aku sampai kot...dah jemu rasanya...hahaha...action??? sebabnya.??? korang baca dulu entri nie sampai habis........

Ok...aku ceritakan serba sedikit dulu pasal Pulau Perhentian, terkenal dengan pasir putihnya dan air laut yang sejernih kristal, itu semua menjadi syurga bagi pencinta-pecinta alam semulajadi dan syurga juga bagi para penyelam scuba....tahap famous-nya Pulau Perhentian ni, korang tau....ianya sudah terkenal di serata dunia termasuklah beberapa lagi pulau disekelilingnya seperti Pulau Redang dan Pulau Lang Tengah.....terletak 21 kilometer dari tanah besar dan jeti utama untuk kesana ialah di Kuala Besut, Terengganu.


Aku bagi guide line bagi korang yang rasa berminat nak kesini....ok, kalau korang dari negeri mana-mana pun if korang travel dengan bas...korang ambil destinasi ke Jertih atau ke Kuala Besut, Terengganu...so, kalau turun di Jertih korang tepaksa ambil teksi untuk ke jeti dalam 10km perjalanan....kat jeti tu korang akan dapati banyak syarikat pelancongan yang sediakan perkhidmatan untuk sampai ke Pulau Perhentian...korang jangan risau soal tu....ok...kalau travel by car...direct je menuju ke Kuala Besut, disitu belambak ruang parking berbayar disediakan....tak payah risau pasal transport korang...terjamin keselamatannya.....nak cepat lagi....terbang dari KL ke Kota Bharu, dari Kota Bharu menuju ke Jeti Kuala Besut lebih kurang 1 jam perjalanan....soal tambang feri?? penginapan??pakej?? or everything yang berkaitan untuk kesana.....kejap lagi aku bagi contact person....guider terbbaeekkk kat Pulau ...Hansem pulak tu....

Hah...ni cerita aku pula.....mesti ada kan...hehe....berbalik kenapa aku cakap cam dah jemu tadi tu....hehe...bukanla jemu sangat pun action je....acctually aku ni boleh juga digelar dengan panggilan 'Beach Boy' or 'Island Boy'....kenapa??? nak kirakan Pulau Perhentian ni macam kampung aku juga la....sini tempat zaman kanak-kanak aku...tempat aku bersekolah rendah....tempat aku bermain....nak tau ceritanya???...ok...pada tahun 90an, ayah aku ni seorang manager kat salah sebuah resort dekat pulau tu..makanya, terpaksala diangkutnya sekali aku kesana bersama adik aku yang no-2...masa tu kecik-kecik lagi...so, segalanya dunia kanak-kanak aku dekat pulau tu.....jadila aku 'Island Boy'....bab-bab laut nie serah kat aku...hehehe....sememangnya aku bersekolah rendah kat sana hinggala aku menukar sekolah untuk sekolah menengah barulah kitaorang pindah ke Tanah Besar dekat Besut....tu la lebih kurang ceritanya.....tamat flashback......Ini kali ke berapa aku jejak kaki ke Pulau Perhentian pun aku sudah lupa termasukla Pulau-pulau disekelilingnya tadi.....

Kedatangan aku kali ni aku bawa mak saudara aku yang aku gelar mama dan anak-anaknya bercuti.....lagipun kitaorang kalau kesana tak la bersusah payah nak cari resort ke chalet....sebabnya aset ayah aku masih ada kat sana...sebuah rumah.....dan sebidang tanahnya yang belum diterokai.....so, anytime nak pergi....kitaorang pergi je....best kan......dah namanya kampung sendiri kan???

Kat sini aku just nak kongsi beberapa gambar sepanjang kat sana walaupun tak berapa menarik...tapi buktinya aku memang kat sana...hahaha.....









Musim Perlancongan di Pulau Perhentian ni akan dibuka tak lama lagi..dalam pertengahan bulan Febuari...itu salah satu sebabnya aku terpanggil untuk buat entri nie....lebih kurang nak PROMO la...hehe....kalau korang berminat untuk kesana dan ingin menikmati kehidupan secara homestay korang boleh singgah kat homestay kitaorang kat sana....itupun masih belum dibuka....dalam proses renovation......dah siap sepenuhnya...aku akan update....
Done.....sebelum menutup entri ni...aku tak lupa nak kenalkan and pass contact nombor guider hansem yang aku cakapkan tadi tu......sebarang TEMPAHAN, PERTANYAAN UNTUK CHALET@RESORT, FERI, PAKEJ-PAKEJ PENGINAPAN dan segala yang berkaitan untuk ke Pulau Perhentian nie.......korang boleh contact dia.......adik aku ;-
JIJIE       :      019 - 9699629

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads