Ahad, 21 Ogos 2011

13 di setiu - Google Blog Search

13 di setiu - Google Blog Search


Teganuku..segalanya <b>di</b> sini..: Jelapang Padi <b>Setiu</b> Mampu Hasilkan <b>...</b>

Posted: 17 Aug 2011 05:55 PM PDT

Jelapang padi di Sri Cempaka, Kampung Jelapang, di Setiu yang mempunyai keluasan 735 hektar (1,816 ekar) sawah yang baru dibangunkan, mampu menampung keperluan beras di Terengganu, kata Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said.

Beliau berkata sehubungan itu, beliau mahu agensi pertanian yang terlibat menjalankan kajian memastikan tanaman padi di kawasan itu mencapai sasaran pengeluaran sembilan hingga 10 tan metrik sehektar.

"Penanaman padi di kawasan itu berhadapan dengan beberapa masalah, antaranya serangan penyakit padi dan tanah gambutnya yang tidak sesuai kerana kawasan itu baru dibangunkan.

"Ini menyebabkan hasil tanaman daripada projek perintis yang diusahakan 19 petani dengan keluasan 32 hektar hanya mencapai 1.73 metrik tan sehektar," katanya kepada pemberita selepas melawat jelapang padi itu di sini.

Turut hadir Pengerusi Jawatankuasa Pertanian Negeri, Asha'ari Idris; Pengarah Pertanian Negeri, Yusof Maidin; dan Pengarah Jabatan Saliran dan Pengairan Negeri, Mat Hussin Ghani.

Ahmad Said berkata beliau telah meminta kajian dibuat oleh Jabatan Pertanian dan Mardi untuk mencari kesesuaian dari segi teknik dan benih padi yang sesuai ditanam di Jelapang Padi Setiu agar mencapai sasaran pengeluaran.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads