ads

Sabtu, 16 November 2013

13 di pulau kapas - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

13 di pulau kapas - Google Blog Search


Worlds Around Me: Cuti-Cuti Malaysia - <b>Pulau Kapas</b>, Terengganu

Posted: 19 Sep 2013 12:17 AM PDT

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum...
Rasa rugi juga bila tidak ke mana-mana pada hari cuti umum yang bersambung dengan cuti hujung minggu. Hujung bulan lepas, cuti hari Merdeka yang jatuh pada hari sabtu dan menyebabkan hari ahadnya cuti, aku tidak ke mana-mana. Aku kena buat kek untuk jamuan hari raya yang diadakan di surau berhampiran rumah pada hari sabtu tersebut. Rancangan kononnya hendak ke Pulau Kapas (Pulau Kapas sahaja pun!) terpaksa ditunda.

Alkisahnya, kampung aku dengan Jeti Pulau Kapas di Marang hanyalah berjarak (sekejap, aku tengok google map.. hehe).. 14km lebih kurang dan mengambil masa sekitar 15 minit sahaja dengan kereta. Manakala dari jeti tersebut ke Pulau Kapas menaiki bot laju, hanya mengambil masa sekitar 10 minit sahaja. Maknanya untuk sampai ke Pulau Kapas, masa yang diperlukan tidak sampai setengah jam pun! Punya la dekat kan, tapi yang agak memalukan kaum, ini baru pertama kali aku ke sana. T____T (nangis!)


Aku hanya pergi berdua dengan Aisya, pergi hari Jumaat lepas dan balik keesokan harinya. Cukup semalam sahaja, kalau lebih-lebih, rentung jadinya. Kami tinggal di Makcik Gemuk Beach Resort, di chalet yang berharga RM80 semalam dengan kemudahan tandas di dalam, tv, katil besi besar dengan tilam spring dan cadar yang sangat nipis akibat lusuh, 2 biji bantal  dan selimut juga nipis dan lusuh mujur tidak berbau, meja buruk yang hampir roboh, sehelai sejadah, kipas berdiri dan lingkaran ubat nyamuk Fumakila (tanpa mancis). Tidak ada tuala disediakan. Pada pandangan saya, chalet yang ada penghawa dingin juga (RM120 semalaman) lebih kurang sama sahaja saiznya, dan kemudahannya juga barangkali. Sumber elektrik di pulau tersebut adalah menggunakan solar, dan sepanjang kami di sana dua kali elektrik padam. Sekali siang dan sekali malam.

Kaunter Makcik Gemuk Beach Resort adalah yang pertama dalam barisan unit kedai dari tepi jalan masuk ke tempat parkir kereta di Jeti Marang. Maka memang dia mendapat lebih perhatian, tambahan pula hanya dia yang aku rasa sering didengar-dengar disebut. Sebenarnya ada banyak resort lain di Pulau Kapas, dan aku tidak langsung tahu tentang itu.

Mungkin, putih pasir di Pulau Kapas tidak seputih pasir di Pulau Perhentian, atau Redang. Halus pasir di Pulau Kapas, juga tidak sehalus pasir di Pulau Perhentian atau Redang. Tetapi damainya tetap ada di situ, laut indah yang mengelilinginya tetap laut yang sama, biru, jernih dan penuh misteri, Laut China Selatan.




  





0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved