Selasa, 12 November 2013

13 di besut - Google Blog Search

13 di besut - Google Blog Search


Bas terbalik, rombongan pengantin cemas <b>di Besut</b> | Terengganu <b>...</b>

Posted: 20 Oct 2013 08:06 PM PDT

Orang ramai melihat keadaan bas yang terbalik di Kampung Gerai, Jertih, semalam.

Orang ramai melihat keadaan bas yang terbalik di Kampung Gerai, Jertih, semalam.

Pasangan pengantin antara 30 penumpang yang nyaris maut apabila bas sewa khas membawa rombongan pengantin dalam perjalanan dari Johor Bahru ke Kota Bharu, Kelantan terbabit dalam kemalangan dengan sebuah kereta sebelum terbalik di dalam parit di Kampung Gerai dekat Jertih, pagi semalam.

Dalam kejadian jam 6.30 pagi itu , pemandu kedua bas, Sharizan Mohd Nasir, 35, mengalami kecederaan kecil di jari dan dirawat sebagai pesakit luar, manakala kesemua penumpang lain termasuk 12 kanak-kanak dan pasangan pengantin terbabit tidak mengalami kecederaan.

Menurut Sharizan, kejadian berlaku apabila pemandu bas, Mohd Fahrul Rozi Domora Ahmad Shah, 33, cuba mengelak sebuah kereta Perodua Viva dari arah Kota Bharu, Kelantan yang masuk ke laluannya.

"Pemandu bas membunyikan hon sebanyak dua kali dan memberi lampu tinggi kepada pemandu kereta sebagai isyarat, namun kereta tersebut tetap berada di laluan salah.

"Bagi mengelakkan bertembung, kawan saya memandu bas ke tepi, namun hilang kawalan akibat jalan basah sebelum terbabas ke dalam parit kemudian terbalik, manakala kereta itu bergesel dengan sisi kanan bas dan terjatuh ke dalam parit juga," katanya ketika ditemui di Balai Polis Trafik Daerah Besut dekat Jertih.

Sharizan berkata, ketika kejadian, anaknya Muhammad Arif Izuddin, 2, tercampak bersama penumpang lain ke bahagian bawah bas yang terbalik, namun syukur anaknya tidak mengalami sebarang kecederaan.

Menurutnya, tangannya cedera kecil terkena serpihan kaca ketika memecahkan cermin pintu bas dengan alat pemadam kebakaran untuk memastikan semua penumpang dapat keluar.

"Ketika kejadian bas yang disewa khas ini membawa rombongan keluarga pengantin perempuan ke kenduri di rumah pengantin lelaki di Kadok, Kota Bharu Kelantan. Pasangan pengantin turut sama berada di dalam bas dan mereka juga tidak cedera.

"Saya bersyukur kerana semua penumpang selamat dan dapat meneruskan perjalanan dengan sebuah bas lain walaupun agak lewat," katanya.

Kesemua empat wanita yang menaiki kereta Viva tersebut termasuk pemandunya yang dalam perjalanan dari Perlis ke Kuala Terengganu tidak mengalami  kecederaan serius kecuali pemandu cedera di kening.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Besut, Superintendan Kamaruddin Mohd Zakaria ketika dihubungi mengesahkan kejadian dan tidak menolak kemungkinan kemalangan berlaku akibat pemandu kereta tersebut mengantuk dan kejadian berlaku ketika hujan renyai-renyai.

Bagaimanapun katanya, polis akan menjalankan siasatan di bawah Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.-sh

Al Faqir Hanafi El Fesfanji: di antara tokoh tokoh dakwah <b>di besut</b>

Posted: 03 Sep 2013 08:00 AM PDT


di besut,  terdapat dua tokoh besar yang di akui mempunyai peranan dakwah dalam masyarakat di bahagian kedua dekad lalu.  
yang pertama ialah seorang tuan  guru yang ilmu ilmu tentang fiqh mazhab Syafie saya gali dengan salah seorang muridnya  iaitulah  TOK guru hj abbas Tok Jiring. ia  berasal dari bukit putra. saya banyak mempelajari ilmu memahami laras dan lenggang lengguk bahasa kitab feqh khususnya Fathul Wahhab dan Sirajul wahhab (secara ceduk ceduk) dari Ustaz Halias Abu Bakar yang di kenali sebagai Ustaz Halias Khat sewaktu di Kusza. Ustaz  Halias belajar enam tahun dengan Tok Guru di kg Tok Jiring. 
yang kedua ialah  Tok guru hj Wan ahmad Bukit Puteri dan tok guru Hj Latif Alur Keladi adalah murid kepada Tok Guru Haji Umar Cik Ahmad Besut. ( di lahirkan 1878M/ 129 lima H) . dikatakan nenek moyangnyalah di antara yang  membuka besut
keturunan Tok Guru hj Umar Che Ahmad ini berasal dari Patani.  semasa salah seorang dari moyangnya yg di panggil Cik Wan datang dari Patani, menaiki perahu melalui jalan air , setelah melepasi beberapa kuala, ia penat dan berhenti dan memanngil tempat tersebut dengan sut( yang bererti paling penghujung) . kerana sejauh itulah yg mampu di mudiki
tempat itu akhirnya di sebut kuala sut. lama kelamaan di sebut kuala besut
menurut hj wan Mad Saghir. chik Wan ini meninggal dalam pepwerangan
menurut syed bur mohd yg terkenal di Gombak  dengan nama maulana pula,
tok guru hj abbas dan tok guru hj wan latif juga berlajar dengan tok guru haji mat yang membuka pondik dan masjid di kuala besut. Tok guru hj mat ini di panggil  tok ayah  belajar 18 tahun di Mekah.dan mahir dalam bahagian nahu sorof feqh dan usul feqh. Ramai orang termasuk dari Kemboja dan indo yang dating belajar ke situ
 Maulana sempat belajar juga dengannya. Sebelum ke deoband  India, maulana yang sentiasa di panggil dengan nama khan sentiasa di suruhnya azan bilamana masuk waktu sembahyang fardhu.
menurutnya sebelum ber pondok pengajian di masjid kuala besut di buka oleh tok ayah Hj mat. Orang bersembahyang jumaat   di Nurul ittifaq yang terletak di pekan kuala besut yang di bina dengan kegigihan  Tok Wan Ali, seorang aktivis kebajikan masyarakat di situ waktu tersebut. Tok Wan Ali meninggal dalam enam puluhan.  Semasa balik dari India, Maulana masih sempat berhubungan lagi dengan gurunya itu. Tok Ayah mat ini  pernah di tawarkan untuk menjadi pegawai kerajaan di pejabat agama, ia meolaknya kerana lebih bebas menjadi guru agama  pondok rakyat. ia mahu mendidik masyarakat katanya.
Ia hanyalah berhubungan dengan majlis agama  dalam bab perkahwinan kerana ia juga akhirnya menjadi juru nikah.

Bilamana tok ayah hj mat yang berasal dari kg lapu pulang dari mekah dan membuka pondok di kuala besut,  orang ramai bertumpu pula ke masjid tersebut.  Setelah pondok Tok Ayah Hj Mat menjadi Masjid Kuala Besut,  masjid nurul ittifaq bertukar di jadi surau. Surau adalah bahasa Persian

1 unit banglo <b>di</b> Alor Lintah,<b>Besut</b> | Azmiral.com

Posted: 06 Nov 2013 12:31 AM PST

1 unit banglo di Alor Lintah,Besut

Lokasi

- Lokasi 100m dari jln besar Alor lintah ke jln Pak Wongalor lintah copy
- Lbih krg 200m ke masjid Alor Lintah
- lebih krg 300m ke Sk Alor Lintah
- 2.4km ke SMK Tengku Mahmud 2 dan SMK Nasaruddin Shah
- 3 km ke Bandar Kg.Raja
- Lebih kurang 6km ke bandar Jertih

Harga mengikut keluasan rumah

  1. 1000kp – RM205,000
  2. 1200kp – RM229,000
  3. 1400kp – RM246,000
  4. 1600kp – RM269,000
  5. 1800kp – RM292,000

Luas Tanah – 645mp/6942kp

Design dan plan rumah mengikut citarasa dan pilihan pembeli. KLIK DI SINI untuk melihat contoh pelan dan rekabentuk.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads