Sabtu, 6 Julai 2013

13 di pulau wan man - Google Blog Search

13 di pulau wan man - Google Blog Search


chinta hati: malam <b>di</b> lautan

Posted: 01 Jul 2013 09:27 AM PDT

Memandangkan kami ada program lain yang menanti, permintaan Izza nak pekena ikan celup tepung tak dapat ditunaikan. Actually, aku pun teringin jugak. Tapi tak sempat tak mengapalah, lagi pun program malam ni memang ditunggu2. Highlight untuk trip sempoi ni pun memang untuk program malam nanti. 
Sampai je kat rumah Nani, kami semua kelam kabut prepare apa yang patut untuk malam karang. Masing2 makan pil tahan mabuk, prepare untuk sebarang kemungkinan malam karang. Aku bawak je, siap pass kat kengkawan. Kata aku nak makan memang taklah. Selain takut air, aku pun takut ubat jugak sebenarnya. Kalau keadaan tak memaksa, tak adalah aku nak telan. 
Hampir 6 petang kitorang bergerak ke Jeti Losong. Lepas parking kereta, kitorang follow Nani ke jeti as she lead the team. Sementara tunggu sorang kawan lain sampai, sempatlah aku dengan a few yang lain cari bekal makanan. Sempat aku berkongsi maggi dengan Izza kat gerai tepi jeti, kelaparan sebenarnya. Lama jugak kitorang menunggu atas sebab masalah yang tak dapat dielakkan. 
Masjid Kristal di Pulau Wan Man ni cantik, jelas kelihatan dari bot yang kitorang naik. Kalau cuaca cantik, aku pasti lagi mengancam viewnya. 
Bot kami dah meninggalkan jeti. Aku melepak kat bahagian belakang bot dengan few others. Sebahagian besarnya melepak kat bahagian depan bot. 
Sini pun ada I-city jugak tau. 
Melewati bot nelayan yang lain. 
Orait! The cafe is open for business! Untungnya kitorang melepak kat belakang ni sebab boleh nampak apa yang dorang buat. Kalau dorang masak, kitoranglah yang sok-sek kat belakang. Mata tetaplah pandang ke depan, mulut duk sok-sek2 harap2 dorang bagi kitorang makan dulu dan tangan tetaplah slow2 layan tali tangsi, mencandat. 
Bulan mengambang penuh. Mula tu kitorang tersilap, ingatkan matahari nak terbenam. Sekali bulan mengambang daaa... Masa ni still on the way ke tempat untuk mencandat. 
Time ni dah almost sampai ke tempat mencandat yang pertama. Bila tak dapat apa2, bot bergerak ke tempat lain pulak. Banyak kali jugak kitorang pindah tempat malam tu. Patutnya kena datang awal, sebelum matahari terbenam kena siap2 pasang lampu untuk tarik perhatian sotong. Barulah tangkapan lumayan. 
Pertama kali makan sotong fresh memang marvelous. Masih terasa manisnya isi sotong, cair di mulutlah. Masa brader bot masak sotong goreng tepung kitorang punyalah excited kat belakang, masa tu dah tak excited mencandat tapi excited nak makan, hahaha... buruk perangai. Lepas tu sotong digoreng gitu je, sedap sungguh ini betul punya, tak tipu. Kitorang siap makan nasi, letak kicap dan sotong goreng yang memang manis rasanya. Masa brader bot offer mula2 tu tak nak, malu lah konon. Lepas tu tak tahan godaan tengok sotong goreng, terus hilang malu. Last2 kitorang kat belakang yang conquer periuk nasi.
Lepas dah kenyang tu, aku sambung mencandat. Tapi bila lama menunggu, takde tanda2 sotong dah makan umpan, aku jadi boring. Tapi tak lama lepas tu aku mengantuk giler. Apa lagi, syok aku tidur kat belakang, berlantaikan papan bot berbumbungkan langit. Langsung tak sedar apa. 
Nasib tak menyebelahi kami bila hasil tak seberapa, tapi aku tetap puas sebab dah melalui satu lagi pengalaman best dalam hidup. Balik ke rumah Nani pagi tu, Mak Nani dah siapkan nasi lemak dan sambal bilis yang meletup. Sotong yang kitorang bawak balik turut jadi lauk nasi lemak. Lepas dah kenyang makan dan bergelak ketawa dengan dorang, aku mintak diri. Dorang akan bertolak balik ke KL tengah hari tu dan aku terus bertolak balik jumpa family kat kampung. Sedih jugaklah nak berpisah dengan dorang. Walaupun baru kenal tapi dah ngam. 
Dan lepas ni aku bolehlah dengan bangganya mengaku anak Terengganu, tak malu dah sebab takde modal dorang nak perli aku. Aku dah tengok penyu bertelur, anak penyu menetas dan mencandat sotong. Many thanks to Nani sebab dah tunaikan impian kitorang. Harap2 kalau ada rezeki tahun depan kita mencandat lagi, erk! Tak lupa jugak buat Cik Mie walaupun Cik Mie tak baca yang bukak peluang untuk kitorang bermesra dengan penyu di Pantai Mak Kepit dan menjimatkan kos kitorang.  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads