Khamis, 28 Februari 2013

13 di jerteh - Google Blog Search

13 di jerteh - Google Blog Search


AR RISALAH الــرســالـة: 2 rumah <b>di</b> Hulu <b>Besut</b> hanyut dibawa arus

Posted: 27 Feb 2013 03:43 PM PST

SINAR HARIAN BESUT - Dua bahagian rumah di Kampung La, Hulu Besut di sini rosak teruk akibat hanyut dibawa arus deras ketika banjir melanda kawasan itu petang semalam.

Dua rumah itu yang terletak di tepi jalan utama antara Jerteh ke Keruak, Hulu Besut iaitu berhampiran Sungai Besut, dihanyutkan kira-kira 30 meter dari tapak asalnya.

Anggota Dewan Undangan Negeri kawasan Hulu Besut Nawi Mohamad berkata separuh rumah kepunyaan Zakaria Ibrahim dihanyutkan arus deras manakala seorang lagi mangsa, Abdul Razak Abas dihanyutkan bahagian dapur rumahnya.

Katanya air mulai naik dan memenuhi sekitar Kampung La sekitar 12 tengah hari semalam dituruti arus deras akibat limpahan air Sungai Besut kira-kira sejam kemudian.

"Nasib baik semasa bahagian kedua-dua rumah itu hanyut tuan punya sebuah rumah berkenaan (Zakaria) sempat menyelamatkan diri manakala Abdul Razak pula berada di pusat pemindahan," katanya kepada Bernama ketika dihubungi hari ini. 

Menurutnya ekoran banjir tersebut sebanyak 75 keluarga terpaksa dipindah membabitkan 250 orang.

Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung La, Zakaria Musa yang dihubungi berkata air mulai surut 2 pagi tadi dan sehingga pagi ini terdapat 150 mangsa masih berada di pusat pemindahan banjir di Masjid Kampung La.

Katanya penduduk kini sibuk mencuci rumah masing-masing yang dimasuki lumpur ekoran banjir semalam.

Sementara itu tinjauan Bernama di sekitar Jerteh mendapati beberapa buah kampung di sekitar Lubuk Kawah, Jerteh dan Kampung Lampu, Kuala Besut kini dilanda banjir apabila air mulai turun dari Hulu Besut melalui Sungai Besut awal pagi ini.

Pegawai Pelajaran Daerah Besut Ab Halim Hassan berkata, 15 sekolah kebanyakannya di Hulu Besut dan Jerteh terpaksa ditutup akibat dilanda banjir sejak awal pagi tadi.

Katanya ia termasuk empat sekolah menengah yang terpaksa mengambil cuti berganti apabila jalan ke sekolah itu tidak boleh dilalui semua jenis kenderaan.

Selain itu tinjauan pagi ini juga mendapati beratus-ratus kenderaan tersadai di bandar Jerteh kerana tidak boleh meneruskan perjalanan akibat jalan utama Kota Baharu ke Kuala Terengganu dinaiki air di beberapa kawasan seperti di Kilometer 103 bandar Jerteh berhadapan Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina Chung Hwa dan di hadapan Sekolah Pusat Jerteh sedalam satu meter sejak 5 pagi tadi.

Sementara itu Jalan Jerteh ke Keruak, Hulu Besut juga terpaksa ditutup kerana dinaiki air di beberapa lokasi seperti di kampung Cerang Meliling, Lubok Kawah, Alor Keladi dan di Lepang Kejor antara 0.5 hingga 1.5 meter pagi ini.

Di SETIU, anggota Dewan Undangan Negeri Permaisuri, Halim Jusoh berkata, banjir gelombang ketiga yang tidak dijangka di daerah ini menyebabkan penduduk tidak sempat menyelamatkan harta benda mereka.

"Hujan lebat menyebabkan air banjir naik dengan cepat dan ada antara penduduk yang terpaksa berpindah ke pusat pemindahan pada jam 1 hingga 3 pagi semalam," katanya kepada Bernama di sini, hari ini.

Bagi Abdul Irwan Abdul Jalil, 33, yang berasal dari Sarawak baru berpindah ke Kampung Buluh sejak empat bulan lalu mengakui terkejut apabila rumah sewanya dilanda banjir.

"Baru saya tahu bagaimana perasaan mangsa banjir dan kesusahan yang perlu mereka lalui, namun rakyat Malaysia bertuah kerana kerajaan Barisan Nasional sentiasa menghulurkan bantuan untuk meringankan beban mereka," katanya.

Seorang mangsa banjir yang juga ibu tunggal, Norehan Alias, 28, berkata, banjir kali ini terlalu pantas menyebabkan beliau tidak sempat menyelamatkan peralatan perniagaan warungnya.

"Bagaimanapun, saya bersyukur kerana barang dapur yang hanyut tidak sebanyak ketika banjir gelombang pertama dahulu dan yang penting kami semua selamat," katanya.

Banjir di daerah ini menyebabkan 274 mangsa terpaksa dipindahkan ke empat pusat pemindahan bermula semalam.- Bernama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads