ads

Khamis, 31 Januari 2013

13 di besut - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

13 di besut - Google Blog Search


tempat menarik <b>di Besut</b>, Terengganu. (bahagian 1) - MUGMERAH™

Posted: 08 Jan 2013 11:44 PM PST

Assalamualaikum.

aku ni nama je orang Terengganu. tapi xpernah nak promote pelancongan negeri aku sendiri. besut, satu daerah paling hujung dalam negeri Terengganu. dalam daeran ni aku dilahirkan dan membesar. dulu msa menetap kat sini, tak sedar, betapa menariknya daerah aku ni. bukan setakat bahasa yang kami guna. malahan masyarakat kami dan tempat-tempat menarik di daerah ni. bila duduk jauh ni, baru tahu. menariknya tempat aku.

besut. terletak betul-betul di sempadan negeri Kelantan.
seperti yang kita ketahui, negeri terengganu terletak di sepanjang pantai dan kira-kira 225 bermula dari daerah besut hingga kemaman. cewahh. ayat mcm karangan BM plak. hihi. di daerah besut beberapa pantai yang terkenal antaranya pantai bukit keluang dan pantai air tawar. selain dari pulau-pulau seperti pulau perhentian. 
masyarakat besut menggunakan dialek kelantan dalam percakapan seharian walaupun berada dalam negeri terengganu. jadi sebab tu ramai yang ingat aku ni orang kelantan walaupun sebenarnya aku asalnya orang terengganu. jertih merupakan pusat bandar bagi daerah ni. dan kampung raja sebagai pusat pentadbiran. pejabat-pejabat daerah banyak terletak di kampung raja, manakala jertih kekal sebagai pusat tumpuan para peniaga.
di kuala besut pula terdapat jeti untuk ke pulau perhentian, serta pantai-pantai yang indah. jom kita tengok gambar yang berjaya aku google. hehe
La Hot Spring (nmpak berasap sbb wap air panas, best pergi musin sejuk)
sambutan hari Kemerdekaan di bandar jetih pada tahun lepas.
kalau korang nak tahu, ni baru beberapa tempat di kawasan sekitar jertih. belum lagi masuk bahagian pantai. untuk edisi pantai sila tunggu entry selanjutnya. :)

0 ulasan:

Catat Komen

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved