Khamis, 22 September 2011

13 di besut - Google Blog Search

13 di besut - Google Blog Search


POGRAM JELAJAH KEMBARA BERMULA <b>DI BESUT</b>

Posted: 03 Aug 2011 10:09 PM PDT

Oleh: MOHAMMAD ISHAK


Saidi dan Azizah meletakkan jalur gemilang pada kenderaan yang melalui jalan Jertih-Kota Bharu.

JABATAN Penerangan Terengganu (PMT) mendahului jabatan dan agensi lain di negeri ini membangkitkan semangat patriotik di kalangan rakyat dengan menganjurkan program Kembara Ramadan Jalur Gemilang 2011.

Program tujuh hari membabitkan daerah Setiu, Hulu Terengganu, Kuala Terengganu, Marang, Dungun dan berakhir di Kemamam.

Pengarahnya, Azizah Awang berkata, menerusi program itu selain peserta menjelajah menggunakan kereta mereka juga akan menyertai komuniti setempat dengan majlis berbuka puasa dan sahur di masjd dan lokasi yang dipilih.


Katanya, program itu bertujuan menyemarakkan semangat patriotik dan cintakan tanah air di kalangan masyrakyat menerusi pelbagai aktiviti yang dirancang.

Menurutnya, daerah Besut yang dipilih sebagai lokasi pertama program itu dimulai dengan perarakan kereta proton wira yang membawa jalur gemilang bermula di Dataran Ketara dan berakhir di Masjid Padang Luas, dekat Jertih.


Seorang penduduk menerima hamper sempena Program Kembara Ramadan Jalur Gemilang anjuran Jabatan Penerangan Terengganu

Sebaik tiba di perkarangan masjid berkenaan peserta disambut oleh penduduk setempat dan meneruskan aktiviti dengan menyertai solat asar berjemaah sebelum mendengar ceramah oleh imam masjid terbabit.

Program yang dirasmikan oleh Penolong Kanan Pegawai Daerah Besut (Pembangunan Fizikal), Saidi Salleh @ Sulong, kemudian menyampaikan sumbangan hamper kepada golongan kurang berada di kampong berkenaan.

Sebagai tanda menyemarakkan semangat kebangsaan rombongan berkenaan kemudian mengagihkan 3,500 jalur gemilang kepada pemandu kenderaan yang melalui jalan Jertih ke Kota Bharu,Kelantan.


Orang ramai berbuka puasa bersama peseta konvoi yang diadakan di Masjid Padang Luas, Jertih.

Sebaik selesai pengagihan jalur gemilang peserta dan penduduk setempat menyertai majlis berbuka puasa yang di adakan di perkarangan masjid terbabit.

Seorang penduduk, Razali Che Noh,43, ketika ditemui menyifatkan program itu amat berjaya kerana penganjur mampu mendekati komuniti dengan aktiviti keagamaan dan
riadah dan sesuai dilaksanakan sempena Ramadan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads