Khamis, 13 Mac 2014

13 di pulau bidong - Google Blog Search

13 di pulau bidong - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di pulau bidong</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Oct 2013 09:19 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Survival Laut <b>Di Pulau Bidong</b> Oleh Universiti Malaysia Terengganu <b>...</b>

Posted: 09 Oct 2013 10:42 PM PDT

as promised .. aku update pasal aku pergi survival laut kat pulau bidong..
program ni semua budak first year wajib pergi, 20% masuk dalam markah koko..
untung umt ni ada pulau and kapal sendiri, kitorang as student kat sini pun boleh tahan jugak untungnya sebab dapat guna facilities2 yg ada kat umt nie... untung untung...

pulau bidong ni memang khas untuk warga umt buat research or do aktiviti... majoriti student yg selalu pergi pulau bidong ni ialah budak2 course biology marine<<<aku lah tuuu and budak sains samudera... most of our field work buat kat pulau bidong.. semua lengkap la.. coral dia lawa2... tp a bit freky sebab semua warna hitam je... takde colourful mcm korang tengok kat national geographic tuuu.
7hb 10 aku dah kene bangun awal2 sebab blok aku takde air, plusss kitorang kene berkumpul pukul 7.30 pg, ada 2 course je yg pergi survival laut kat tarikh tu, budak biology marin dengan marketing... budak marketing ada 100 orang lebih dari budak2 course aku, so secara tak langsungnya budak bioM ni dah jadi minority, so kitorang tak boleh nak harok sangat...kang kene bash dgn budak2 marketing...
kitorang pergi kat jeti mana entah... nak pergi pulau bidong kena naik ferry and speed boat.. ramai orang nak naik speedboat sebab laju.. tak rasa sangat la mabuk laut..kalau naik ferry yg slow tu..aduhh.. rasa mcm pregnant 9 bulan..
for sure aksi perebutan, aku and the 5 musketeer berjaya naik speed boat..

dapat ambil gambar lepas dah turun je pasal gambar2 kat atas speed boat tu semua goyanggggg...nama pun speed boat kan, kalau tak terumbang-ambing bukan speedboat namanya tu...
after kitorang mendarat, kitorang ambil gambar banyak2...
ni baru tak goyanggggg...
budak2 bioM .. sikit je kannnn...

                                       ni budak2 bioM yg kepala diorang havoc gila.. best..
                               us... the 5 musketeer... tp lisa takde sebab dia jadi cameragirl...dia..  takpe...gambar u ada banyak..nanti i letak okay..
haa...tu lisa dah masukkk... 
after semua orang dah sampai, kitorang divided into 4 group, udang, pari, ketam and jerung...aku kumpulan pari...masa kitorang berkumpul tu baru aku perasan yg kumpulan pari ni semua member dia budak2 yg umur 19 tahun ke atas... ada yg dah season dah pun... macam ben..haha.. takde pulak gambar ben..takpe, kang aku bluetooth gambar2 lain..
 haa... ni la yg aku cakap orang yg umur dah senja..haha..semua ni bukan 19 tau uolsss... tp weolsss sentiasa nampak muda..
muka berminyak habis sebab jungle trekking...hodohhhhh
mula2 kitorang beramai2 kena buat water confident.. best!
next activity kitorang is jungle trekking around pulau bidong...
serious penat sebab kene daki bukit around 2 km.. semput2 aku tau...
tp,  its all worth it, bila kitorang sampai kat atass, serius, the view was awesome!!!
 oops!! tak nampak pulakkk.. banyak nah pokok kat atas bukit ni..
 tadaaaaa!! tengok! tengok! air dia biru gila kan.. tu semua penuh dgn blue algae tuhhh... pulau biding ni memang di preserve betul2..sebab tu kitorang tak dibenarkan bawak any chemical substances like shampoo and toothpaste.. kitorang mandi tak pakai sabun tauuuu.... korang nampak tak benda besi yg bentuk piranid tu..haa! tu bukan kapal alien dalam cerita battleship, tuh alat sampling kitorang...

actually nak tunjuk yg laut yg colour putih tuu... nampak tak bayang hitam2 tu.. tu lah coral.. lawa kan???
habis je jungle trekking, fasi cerita kat kitorang pasal sejarah bidong ni..
 khusyuk budak2 ni dengar sejarah kat bidong...ooops! ternampak sikit muka crush i uolllsss...
after jungle trekking, kitorang pergi fishingggg!!
well, siapa yg mabuk laut mesti paling menyampah aktiviti ni...
 ok fine! muka aku nampak separuh je kat sini... ni masa kitorang belum fishing..baru je nak pergi port nak tangkap ikan.. haaa! yg indian tu la ben.. crush saya nampak cute uolss.. aww
 lisa... benda alah yg kat tangan dia tu la kitorang buat fishing, kitorang mancing tak pakai joran, kitorang pakai shrek...aku tak tipu nama benda alah bulat tu shrek! lisa! kau dah nampak mcm askar jepun kau tahu!
 ni kitorang duduk kat part paling depan bot.. berangan nak buat titanic yg u jump i jump tu tp masing2 tak berani nak berdiri sebab takut gedebush dalam laut due to unbalance... last2 kitorang kena halau balik deck sebab pakcik yg drive...ehhh betul ke word drive bot hah?? lantakkkk.... pakcik yg drive tu tak nampak jalan sebab kitorang besar sangat la kot...
 lisa lagi..kan aku dah cakap, muka kau banyak... dia ni artis tau.. check out band Summer on September.. dia ni vokalis.. suara dia sedap gila..aku geram sangat sampai nak picit2 je dia bila dia tengah nyanyi..
 hahhh! scandal of the day.. aku tengok korang ni macam ada pape je... hahhaa.. saje menyibukkk
disebabkan kitorang di bagi masa hanya 45 minit untuk memancing..kitorang tak sempat nak ambil gambar.. khusuk dan tawadhuk mancing ikan.. partner mancing aku crush aku, dilema sampai nak mancing ikan ke nak mancing hati dia..awhhhh.. gedik terlampau kau farahhhh... kitorang dapat 3 ekor ikan je..dia pancing, aku tertonggeng-tonggeng tengok mata kail...
ada part 2, kat situ aku update pasal kitorang pergi snorkelling dgn kayaking!!
p/s: actually aku tak puas hati sgt sebab aku tak letak banyak gambar, yela.. ambil gambar pun kat kamera orang kan... campur2..tak tahu kat mana.. ni je la yg mampu..


FARAH HUDA IZZATI IS A DOCTOR IN THE FUTURE

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads