ads

Khamis, 27 Mac 2014

13 di kuala berang - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

13 di kuala berang - Google Blog Search


Review Sebongkah Batu <b>Di Kuala Berang</b> ~ Don&#39;t worry, be happy :)

Posted: 06 Feb 2014 10:05 PM PST

3 words
Informative, sinical, irresistable.

Kalau memang ada bajet RM700 ribu buat satu dokumentari islamik tentang Sebongkah Batu di Kuala Berang, agaknya berjayakah ianya dilakukan? Novel ini bolehlah nak kata novel sejarah. Sejarah tentang teori kedatangan Islam di Tanah Melayu bertitik tolak dari sebongkah batu bersurat yang kita belajar dalam buku sejarah PMR. Banyak fakta yang dirujuk dan setiap teori itu diulas dalam bentuk argument. Sadly, everything is new to me. So I didn't know which is true or which part wholly fabricated to support Syiah idealism. As 'they' quoted in media.Walaupun penjelasannya jelas, tetap aku tak boleh justifikasikan dengan jelas semasa membaca tang mana yang mempromosikan syiah tu? Tiada satu ayat pun yang menggalak pada syiah (yang aku faham). Salah sila betulkan.

Kalau yang namanya sejarah pasti ada bias di mana-mana. Setiap bacaan perlu ada persoalan dan aku rasa perlu baca lebih banyak untuk memahami karya FT ini. Terutamanya teori kedatangan Islam.  Ada cerita tentang Wali Songo. Oh, aku dah boleh hafal senarai gelaran wali-wali songo itu tau! Tak penting pun untuk aku yang baru nak belajar sejarah Islam ni, kiranya satu pencapaian yang baik dan boleh dapat C+ kalau ambil subjek sejarah Islam nanti.

Nota kaki-tangan
1. Buku ini diharamkan penjualannya oleh JAKIM pada tahun 2011. (Eleh, senang je dapat! haha, lepas lama jugak mencari di kedai. Thanks GR friend, kak Rynn )Penjelasan kenapa buku ini diharamkan lama dulu oleh blogger suarajaga. (dan tak tahu betul ke tidak kan?)

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved