Selasa, 14 Januari 2014

13 di seberang takir - Google Blog Search

13 di seberang takir - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di seberang takir</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jan 2014 12:09 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

<b>Seberang Takir</b> hab perdagangan Negeri Terengganu - teganuki ta

Posted: 30 Dec 2013 10:47 PM PST

Seberang Takir, kawasan pesisir pantai yang dipisahkan dengan pusat bandar raya ini oleh muara sungai Terengganu akan dibangunkan sebagai hab perdagangan utama negeri ini dalam tempoh lima tahun akan datang.

Beta Asset Sdn. Bhd., anak syarikat kumpulan Akmam yang diberi peluang untuk memajukan kawasan seluas 11.8 hektar, merancang projek hartanah bersepadu dengan pelaburan dianggarkan RM1.5 bilion di bawah Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER).

Pengerusinya, Datuk Mohd. Johar Abas memberitahu, sekiranya menjadi kenyataan sepenuhnya, lebih 3,000 peluang pekerjaan dapat diwujudkan di samping menjadi penjana kepesatan perkembangan ekonomi setempat dan pemangkin kepada kemasukan pelabur lain.

''Beta Asset akan membangunkan hospital pakar setelah menerima kelulusan zon daripada Kementerian Kesihatan di samping pusat pengajian, kompleks perniagaan, hotel butik, hotel lima bintang, kondominium dan apartmen dengan pemandangan laut yang indah.

''Cadangan pembinaan hospital pakar, pusat pengajian dan hotel lima bintang akan dilakukan mengunakan konsep bina - pajak - pindah (built - lease - transfer) bagi memastikan pendapatan kumpulan terjamin pada masa hadapan," ujarnya.

Projek pembangunan bersepadu di Seberang Takir itu merupakan salah satu daripada 12 projek pelaburan baharu ECER yang diumumkan dan Beta Asset turut dipilih oleh ECER menandatangani memorandum persefahaman (MoU) dan pertukaran dokumen di Putrajaya baru-baru ini.

Katanya, Majlis Pembangunan wilayah ECER (ECERDC) memberi pelbagai insentif menarik termasuk pelepasan cukai kepada syarikat yang beroperasi di wilayah berkenaan.

Menurut beliau, bagi menjayakan perancangan tersebut, Beta Asset telah melantik pengurus dana, Ingenious Billion Berhad (IBB), bersama Anametrics Holding Ltd., untuk menguruskan dan meraih dana berjumlah RM3 bilion.

''Sebanyak RM1.5 bilion adalah untuk membiayai projek-projek pembangunan bercampur di ECER manakala RM1.5 bilion lagi untuk menampung projek semasa dan masa hadapan kumpulan termasuk projek pesawat pemantauan dan maritim.

''Bahagian pesawat pemantauan dan maritim akan menjadi teras perniagaan kumpulan pada masa depan, satu lagi sumbangan kukuh pendapatan dan aliran tunai bagi kumpulan dalam waktu terdekat," ujarnya.

Beliau memberitahu, pihaknya turut bercadang melebar dan mempelbagaikan lagi penglibatan pembinaan hab perdagangan termasuk pelabuhan di Wilayah Utara pada masa depan.

''Dalam usaha mengembangkan itu, kami merancang untuk melakukan dua penyenaraian di pasaran bursa saham tempatan dan antarabangsa," ujarnya.

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads