Isnin, 2 Disember 2013

13 di bukit besi - Google Blog Search

13 di bukit besi - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di bukit besi</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Nov 2013 01:48 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

FRIENDLY <b>BUKIT BESI</b> - KELAB DEBAT DAN PIDATO UiTM <b>...</b>

Posted: 14 Sep 2013 10:49 PM PDT

      Program ini dilaksanakan pada 26 & 27 julai 2013 di uitm bukit besi. Bertujuan untuk mengikuti latihan debat bersama-sama antara uitm kampus dungun dan bukit besi. Latihan selama 2 hari ini melibatkan semua pendebat bahasa melayu kampus. Banyak pengalaman dan ilmu yang diberi, moga dapat diamalkan dalam kehidupan seharian.
Maka, ribuan terima kasih diucapkan kepada semua pendebat dari bukit besi yang sanggup menerima kunjungan kami. Semoga, paada masa akan datang kita boleh bersama-sama lagi dalam latihan sebegini yang lebih berisi.

Bicara Mak Dara: FILEM <b>BUKIT BESI</b> - FILEM KENEGARAAN

Posted: 28 Nov 2013 06:08 PM PST

Assalammualaikum.. Haaa Mak Dara nak kongsikan dengan anda semua tentang projek skrip terbaru yang sedang Mak dara tulis sekarang. Pada tika dan saat ini Mak Dara dan juga adik Mak Dara Adza Emie sedang membantu somi Mak Martias Ali menyiapkan sebuah skrip filem bertajuk BUKIT BESI .

Bukit Besi ialah sebuah bandar kecil dalam daerah Dungun, Terengganu, Malaysia. Ia mendapat nama dari aktiviti perlombongan bijih besi di situ. Ia dikenali juga sebagai 'Bukit Batu Besi'.Bukit Besi dahulunya merupakan tempat perlombongan bijih besi dalam daerah Dungun. Ia telah dilombong oleh syarikat dari Jepun sebelum 1939 lagi. Lombong ini telah ditutup berikutan bijih besi di sini telah habis dilombong oleh syarikat Jepun suatu ketika dahulu.Syarikat Jepun itu ialah Nippon Mining Company (Nippon Kogyo). Jeneral Jepun tidak dapat mengawal buruh lombong khususnya pelombong Cina. Ketika itu terdapat juga lombong manganese di Gual perio dan Temangan di Kelantan. Pengeluaran bijih besi berjumlah 1962,000 tan pada 1940. Semasa penjajahan Jepun, operasi lombong ini masih berjalan. Ia dipantau oleh seorang perisik Jepun bernama Kosaki Ishigai. Maklumat-maklumat rahsia tentang potensi ekonomi yang diberikan inilah maka Jepun menyerang Tanah Melayu melalui Pantai Timur Semenanjung Malaysia.
Fuhhhh memang agak sukar juga untuk menyiapkan skrip filem yang berpandukan pada sejarahni. Banyak research yang harus kami lakukan.. Kena ada mengenai orang melayu, orang cina dan india, orang british dan juga komunis.. Dan harus menjaga sensitiviti semasa proses penulisan ni.
Ok kitaorang nak sambung menulis skrip filem ni dan perlu dihantar ke FINAS pada tengah hari nanti. Doakan agar dipermudahkan dan semoga mendapat kelulusan dari pihak FINAS ya.. Kalau tak lulus.. tak dapatlah karya kami ini ditayangkan di layar perak nanti huuhu.. doa doakan ye.. tenkiuuu semuaaa...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads