Khamis, 5 September 2013

13 di jabor - Google Blog Search

13 di jabor - Google Blog Search


Malam merdeka tercemar – Perak Today

Posted: 31 Aug 2013 10:01 PM PDT

treler

Keadaan treler yang terhumban dalam gaung tepi jalan di Laluan Jerangau-Jabor:-

DUNGUN – Keriangan warga komuniti menyambut ambang merdeka di bandar Dungun, malam kelmarin sedikit tercemar dengan kehadiran sekumpulan mat rempit yang mempamerkan pelbagai aksi jalanan kurang sopan.

Bagaimanapun, tindakan tidak bertanggungjawab remaja berkenaan membawa padah apabila dicekup pihak berkuasa yang mengadakan operasi sempena sambutan berunsurkan patriotik itu.

Dalam Ops Ambang Merdeka bermula detik 12 malam yang melibatkan polis, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) serta lain-lain agensi membawa penahanan lebih 43 remaja berusia antara 15 hingga 20an.

Sembilan daripadanya merupakan pelajar sekolah termasuk tiga masih belajar di tingkatan tiga serta tidak memiliki lesen memandu.

Lebih mendukacitakan, selepas ujian saringan air kencing dilakukan, enam daripada remaja terbabit dipercayai positif dadah methapethamine (pil kuda).

Kebanyakan daripada motosikal berkenaan adalah milik ibu bapa atau adik beradik dan mereka dikatakan keluar rumah tanpa kebenaran.

Sementara itu, sambutan kemerdekaan di Bukit Besi meriah apabila lebih 5,000 menghadiri program malam ambang merdeka yang diadakan di Tasek Puteri, malam kelmarin.

Sambutan julung kali diadakan di kawasan bersejarah itu diwarnai persembahan artis jemputan, bacaan sajak serta pertunjukan bunga api.

Adun Bukit Besi, Roslee Daud dalam amanat ringkasnya berkata, kehadiran ribuan warga komuniti pada sambutan tersebut menggambarkan bahawa keamanan negara yang dikecap selepas merdeka itu merupakan sesuatu tidak bernilai sehingga membolehkan masyarakat berkumpul untuk meraikan majlis seperti itu.

Dalam kejadian berasingan lewat tengah malam kelmarin, seorang pemandu lori tangki terpaksa bertarung nyawa apabila lori dipandu hilang kawalan sebelum terhumban dalam gaung di laluan Jerangau-Jabor berdekatan persimpangan masuk ke bandar Bukit Besi.

- SINAR HARIAN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads