Khamis, 3 Januari 2013

13 di kemaman - Google Blog Search

13 di kemaman - Google Blog Search


Banjir <b>di Kemaman</b> - K*A*M*I

Posted: 29 Dec 2012 09:02 PM PST

Alhamdulillah hari ni dapat datang kerja seperti biasa...itu pun kami pinjam motor jiran...kereta masih lagi xberapa nak sihat untuk berkhidmat macam biasa...xpe la, sikit jer ujian ini berbanding orang lain...bercerita pasal naik motor pagi td, rasa macam takutnya naik motor dicelah2 traffic jammed tu...ye lah since sy mengandungkan alya, mmg xnaik motor langsung dh lepas tu..almost 3years ++ dah kan...rasa macam gayat sangat..
seperti yang semua telah sedia maklum, kemaman banjir besar tahun ni...saya pun 1st time alami situasi banjir mcm ni since dari kecil rumah saya kat kg memang tak pernah banjir...on the day kemaman jadi lautan was on wednesday...pagi waktu saya pergi kerja air masih xnaik lagi kecuali rumah2 yang berada di kawasan rendah...around 10am, one of my officemate called me suruh balik sebab air dh naik ke jalan raya..dia khuatir saya xdapat balik rumah petang tu..tapi since on that day xhujan, sy xbalik la..pada perkiraan saya, air xkan naik lagi dah sebab dh xhujan...tapi sekitar jam 3 keatas ramai yg update kat fb ckp jalan air putih ditutup...hoho..masa tu memang cuak dah...

balik kerja, amik alya kat taska, then terus menghala ke rumah...sampai dekat traffic light menghala ke bukit mentok, air dh penuh kat situ...mula2 ingatkan air kat situ jer, redah la air tu...huhu...nasib baik la kereta xmati kat tengah2  air tu...sampai kat tempat xde air, terus kepala lutut ni menggigil...memang xberani dah nak ke depan sebab kat depan tu ada air lagi...org kata lagi dalam...huhu...now sy stuck kat tengah2..depan belakang saya ada air...nak patah balik memang xberani

masa tu cuba call polis minta bantuan, then diorg pun ada bg respon call me back 2-3 kali ckp akan hantar bantuan...tapi sampai ke malam xde sapa yang datang...ok, sy faham sebab ad org lain lagi yang lebih teruk dr saya..saya sabar..tapi bila dh dekat jam 10 mlm hanya sy ngan alya kat tepi jalan tu, takut juga kan..call polis lagi minta bantuan, tapi kali ni diorg dh penat kot...mcm2 alasan yang di beri..ok cuba tenangkan diri, fikir positive..masa tu nekad tunggu je lah baba alya sampai (baba alya is on the way back)...

time tu ad jugak msg2 ngan budak workshop yg agak rapat dengan saya bgtau sy stuck kat tgh2 jalan, xboleh balik...dekat jam 11 mlm, dia (madie) call sy bgtau kejap lagi bomba datang rescue me...tapi kene tunggu kejap sbb diorg tengah punggah barang kat bukit mentok...alhamdulillah, nasib baik madie ada..dia bagitau adik ipar dia yg keje bomba dtg amik saya...alhamdulillah Allah tolong saya melalui madie dan adik dia ;)
Dekat jam 12mlm, satu truck bomba berhenti kat tepi kereta saya...dan buat pertama kalinya saya naik truck bomba...hehe...hati berbunga riang...terima kasih kepada abg bomba sebab sudi hantar saya balik rumah ;)
alhamdulillah walaupun jalan menuju ke rumah kami dan kawasan sekitarnya ditenggelami banjir, rumah kami  xbanjir...syukur sangat2...cuma kereta kami jer yang rosak...hari khamis malam tu baba alya pergi amik kereta kat tepi jalan...masa tu air kat jalan raya dah surut, cuma xsepnuhnya surut...kereta lain molek2 ada jer redah air, tapi mungkin bukan rezeki kami, kereta kami mati time tengah redah air tu...menurut mekanik yang repair kereta kami tu, kereta kami rosak bukan sebab masuk dlm air, mungkin itu hanya lah asbabnya...dah memang nak rosak, tunggu masa dan ketikanya saja... 
ini hanya gambaran banjir menghala ke rumah saya...difahamkan bandar kemaman pun tenggelam banjir jugak (bank islam & pasaraya nirwana), area bukit mentok dan pengkalan pandan memang tenggelam habis, kawasan binjai pun sama...air terlalu cepat naik, banyak harta benda xdapat diselamatkan...semoga semua mangsa banjir tabah dan redha di atas ujian ini...

UPDATE:
untuk lebih banyak gambar boleh tengok kat sini dan sini yer...
gambar yg sy ad ni hanya gambar dlm perjalanan nak kerumah sy je...
berita malam tadi beri amaran akan ada gelombang ke-2...na'uzubillah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads