Khamis, 10 Januari 2013

13 di gong kedak - Google Blog Search

13 di gong kedak - Google Blog Search


Asal Usul Hantu Tentera Jepun | My Blog

Posted: 05 Jan 2013 06:46 PM PST

January 6, 2013 admin Berita InformasiBerita Pelik

Asal Usul Hantu Tentera Jepun

Bertemu lagi kita di dalam membicarakan tentang sejarah bangsa Malaysia yang makin lama makin dirasakan pupus oleh saya kerana kejahilan anak muda kita yang tidak mahu mempelajari sejarah negara dan gagalnya orang orang lama kita mengajar teladan yang baik yang diterima hasil daripada susah payah di "sabun" dan di "lempang" mukanya oleh "si katik" tentera Jepun.

Dalam mempersoalkan kisah yang berlaku hampir 70 tahun yang lampau, saya pada kali ini ingin mengimbas kembali beberapa kisah yang saya dapat dari arwah datuk saya dan juga beberapa kisah dari kawan kawan saya yang mengkaji tentang imperialis jepun ini.

Banyak persoalan timbul dari kisah kisah ini, tetapi apa yang saya ingin highlight pada kali ini ialah resort -resort terakhir para pelancong timur yang tidak diundang ini dan dimanakah lokasi lokasi sebenar resort terakhir mereka ini.

Saya rasa terpanggil untuk berkongsi kisah kisah ini dengan tuan tuan pembaca setia blog Military of Malaysia agar sejarah bangsa tidak hilang dan beberapa perkara mistik yang patut dikaji kesahihannya.

Penulisan saya ini bercampur antara sejarah dan alam mistik. Saya pasti ada beberapa fakta disni yang tuan tuan pernah merasai, mendengar dan juga melalui pengalaman tersebut.

Di dalam pencarian saya mengenai emas emas di semenanjung, tidak dapat lari dari soalan " Bro.. hang tau tak pasal emas yamashita?' Kat mana boleh jumpa? Betul ke ada emas ni? Kenapa tak pernah jumpa walau disebut sebut? Siapa yang jaga?

Saya merujuk kepada beberapa artikel Tn Hj. Shah Paskal berkenaan "penjaga penjaga setia" yang disebut sebut dan ada askar askar kita dan orang awam berjumpa secara tak sengaja dengan mereka ini.

1. Semasa tentera jepun mendarat di pertama kali di Pantai Kuala Pak Amat jam 4.ooam 8 Disember 1941, berkekuatan 3 batalion tentera jepun menjejak kaki mereka di pantai tersebut yang diketuai oleh Leftenan Kolonel Nakamura. Dianggarkan seramai 5600 askar jepun berjaya dalam misi tersebut walau ditentang hebat dari tentera British bangsa India dari pasukan 3/17 th Dogras (Dogra Regiment).

2. Pasukan kedua mendarat diketuai oleh Mejar Kausi dan pasukan ketiga diketuai oleh Mejar Jeneral Hiroshi Takumi dan Kolonel Yashio Nasu agak lewat sikit kerana diserang oleh kapal terbang British Australia jenis Hudson dari pasukan No. 1 Squadron RAAF (Royal Australian Air Force) dari airport Kota Baharu Pengkalan Chepa dan jenis Vickers Vildebeeste yang tiba dari base Gong Kedak dan Base Lalangluas di Machang.

3. Ok, sekarang ni persoalan saya ialah, betapa ramai askar jepun mendarat..dan terbunuh, pernah atau tidak tuan tuan pembaca blog MOM ini mengetahui di mana lokasi mereka di simpan atau di istirehatkan di resort-resort (bunker) yang mereka bina? Silap silap ada yang kecut perut atau seram bila dah tahu di mana mereka 'berehat' setelah perang.

4. Ok itu klue nya… persoalan seterusnya ialah.. pernah atau tidak rakan rakan blog ni yang terserempak dengan hantu Jepun? Kenapa hantu hantu ini sering kali dikatkan dengan kawasan atau tapak tentera Jepun tinggal? Mungkin ada yang kata saya ni mengarutlah,, bohong lah, tipu lah, mana ada hantu jepun…

5. Tapi kalau saya bagitau bahawa orang jepun juga amat percaya akan kuasa roh / mistik ? Tak faham? Boleh rujuk artikel sejenis batu yang di simpan di bawah reservoir di negara selatan oleh Tn. Hj Admin kita…

6. Ok saya jelaskan. , tentera jepun sememangnya amat kuat pegangan kerohanian mereka. Mereka percaya bahawa mereka pasti akan hidup kembali dan akan berada semula di tempat mereka terbunuh. Sebab itu mereka sanggup hara kiri… (Agama Shinto)

7. Oleh itu, mayat mayat askar mereka yang jumlah yang ramai itu sebenarnya tiada dikuburkan. Sebenarnya mereka itu di bakar bersama dengan tanah tanah liat dan dijadikan batu bata untuk membina bangunan dan juga markas mereka. Campuran batu bata ini boleh di lihat hampir setiap monumen atau bangunan yang diduduki oleh Jepun.

8. Kenapa? Mereka percaya bahawa roh roh askar ini akan sentiasa bersama menjaga bangunan itu dan tidak keterlaluan jika saya bagitahu mereka juga penjaga emas yamashita.

9. Itu sebab jika ada tapak tapak sekolah lama yang didirikan bangunan baru seperti asrama pelajar, sering kali diganggu oleh askar yang sedang kawad lah, ronda lah,, bawa rantai lah, takde kepala lah… sehinggakan orang kampung juga membicarakannya dengan mengatakan itu kawasan Jepun, kubur Jepun, kem Jepun dan sebagainya.

10. Hospital tempat saya bertugas dahulu juga sentiasa diganggu oleh tentera yang tak balik kampung ni. Itu resort mereka. Saya ada juga terbaca dari artikel MOM ni yang mengatakan batu satu bangunan yang mempunyai darah dan tulang. Saya lupa artikel yang mana. Tapi itu menjawap persoalan artikel tersebut bagaimana darah dan tulang di dalam batu bata bangunan tersebut.

11. Apabila membicarakan tentang emas yamashita pula, semasa jepun menjajah kita, semua harta emas ini dilebur dan dibawa balik ke Jepun. Itu sebab jepun punya duit, nilainya amat kuat kuasa beli dia fasal stok emas yang dirampas. Tetapi bagaimana pula dengan emas yang gagal dibawa balik kerana perang tamat?

12. Mereka menggali tergesa gesa dan menanam semua emas tersebut di lokasi yang mereka duduk tetapi ia di "jaga" oleh penjaga penjaga setia ini. Bagi orang biasa. Mengarutlah cerita ni… tapi bagi "goldhunter" di negara kita ni, perkara biasa .

13. Cuba tuan tuan fikir, soal nampak hantu Jepun, di mana mana di bicarakan orang. Ada yang pernah jumpa dan ada yang pernah dirasuk dan sebagainya. Di mana lokasi kejadian tu? Tentulah di kawasan mereka duduk dan kem-kem mereka. Tapi di mana? Pecahkanlah batu bangunan tu, ambil dan lihat kemungkinan ada tulang yang bercampur dengan batu bata itu. Itulah penjaga setia mereka.

Artikel ini adalah artikel yang dicampur dari arwah datuk datuk saya, dan para pengkaji sejarah Jepun.
Terpulang untuk mempercayai atau tidak tetapi kalau sebut hantu Jepun semua orang tahu.

Mana kubur? Itu bangunan Jepun laa… ada berani tidur dalam bangunan dia malam malam?

Siang hari pun berkawad di Memorial Perang Jepun di Batu Maung, Pulau Pinang, apa lagi pada waktu malam (pengalaman saya itu). Lintang pukang kami cabut lari gara gara mencari emas Yamashita.

sumber military of malaysia ehsan Faisal 9W2WBT

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Asal Usul Hantu Tentera Jepun

4 Jan 13 : Perbarisan Komander Pangkalan Bagi Penggal 1 Tahun <b>...</b>

Posted: 04 Jan 2013 03:12 AM PST

Gong Kedak, 4 Jan 13 – Perbarisan Komander Pangkalan PU Gong Kedak bagi penggal pertama tahun 2013 telah diadakan bertempat di Padang Kawad Pangkalan.  Aturcara dimulakan dengan ketibaan Komander Pangkalan, YBhg Kol Mohd Asghar Khan bin Goriman Khan TUDM dan di ambil tabik hormat oleh Ketua Perbarisan, Mej Romainor bin Abdul Kadir TUDM. Setelah membuat pemeriksaan anggota perbarisan, Komander Pangkalan telah menyempurnakan pemakaian pangkat bagi pegawai dan anggota LLP seramai 16 orang.

Selain itu beliau juga turut menyampaikan Ucapan Ulung dan membaca Amanat Panglima Tentera Udara Sempena Tahun Baru 2013. Dalam ucapannya, beliau mengucapkan tahniah kepada anggota pangkalan yang baru dinaikkan pangkat dan penghargaan kepada seluruh warga pangkalan yang memberi komitmen dalam menjayakan pencapaian Sasaran Kerja Tahunan Pangkalan tahun 2012.  Selain itu, beliau turut menyarankan agar seluruh warga pangkalan terus meningkatkan usaha seiring dengan Program Transformasi Air Force Next Generation (AF-NG) yang baru memasuki Fasa ke 2 iaitu membangun Full Spectrum Force pada 2020.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads