Selasa, 6 November 2012

13 di marang - Google Blog Search

13 di marang - Google Blog Search


Anwar Pula Nak Bertanding <b>Di Marang</b> dan Permatang Pauh <b>...</b>

Posted: 06 Nov 2012 07:00 PM PST

Presiden PAS Pakatan Rakyat

Anwar Ibrahim terpukul dengan kenyataan Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang, Presiden PAS yang mahu bertanding di Pekan menentang Perdana Menteri Malaysia, Najib Abdul Razak memandangkan PKR sedang berusaha bersungguh-sungguh untuk bertanding di Kerusi Parlimen Pekan. Kenyataan yang dikeluarkan oleh Hadi Awang itu sebenarnya telah melukakan hati Anwar Ibrahim.

Parlimen Marang merupakan kawasan kubu kuat Hadi Awang. Hadi Awang memenangi DUN Marang (sebelum persempadanan semula) semenjak dari tahun 1982 lagi walaupun kali pertama bertanding di kerusi tersebut pada tahun 1978. 

Perebutan untuk bertanding di Parlimen Pekan berlaku antara PAS dan PKR. PKR yang bersungguh-sungguh mahu memalukan Presiden UMNO merangkap Perdana Menteri, telah menyatakan dari awal lagi bahawa kerusi tersebut adalah 'hak' mereka, sedangkan PAS yang melihat majoriti kerusi yang mereka tandingi, begitu jauh berbeza dengan PKR, sungguhpun PKR yang lebih banyak menggunakan jentera PAS, sudah pun menyatakan keazaman untuk kembali bertanding di kerusi berkenaan. 

Oleh kerana Hadi Awang sendiri yang menyatakan bahawa dia akan bertanding di Parlimen Pekan, sekaligus memberi isyarat bahawa PAS memang bersungguh-sungguh hendak bertanding di kerusi berkenaan, mahu tidak mahu, Anwar terpaksa membalas bahawa dia sanggup bertanding di Marang dan Permatang Pauh. 

Sekaligus kenyataannya itu menunjukkan dia tidak mahu kalah di tangan Hadi Awang. Kalau Hadi Awang boleh merampas 'kerusi PKR', mengapa pula PKR menerusi Ketua Umumnya tidak boleh merampas 'kerusi PAS'. 

Polemik terbaru yang ditunjukkan oleh  Anwar Ibrahim menunjukkan dengan jelas bahawa dia sebenarnya lebih takutkan PAS berbanding UMNO dan Barisan Nasional. Walau bagaimanapun, Anwar yang diketahui sangat bijak bermuka-muka, sentiasa cuba menunjukkan bahawa PAS itu mudah ditekan dan dijinakkan. 

 Buat masa ini, tiada sebarang ulasan yang kedengaran dari mulut para 'ulama' PAS berhubung kenyataan balas Anwar Ibrahim itu. Besar kemungkinan para pemimpin PAS enggan membuatkan para penyokong PAS berpaling dan tawar hati kerana dari semasa ke semasa, PAS kelihatan semakin lemah dan sentiasa takut dengan Anwar Ibrahim serta Lim Guan Eng. 

Anwar Cabar Najib Tanding <b>Di Marang</b> | MyNewsHub

Posted: 06 Nov 2012 03:21 AM PST

KUALA LUMPUR – Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini mencabar Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak untuk bertanding di kawasan Parlimen Marang di Terengganu pada pilihan raya umum akan datang.

Menurut Anwar, perdana menteri seharusnya bertanding di kawasan Parlimen Marang yang kini disandang Datuk Seri Abdul Hadi Awang setelah presiden PAS itu menawarkan diri untuk bertanding di kawasan Parlimen Pekan di Pahang yang disandang Najib.

Ditanya sama ada Abdul Hadi pasti bertanding di Pekan, Anwar yang ditemui di lobi Parlimen, berkata: "Kami belum membincangkan perkara itu, beliau (Abdul Hadi) kata akan tunduk kepada keputusan PAS, jadi tunggu keputusan parti."

Sebelum ini Abdul Hadi dilaporkan berkata beliau akan bertanding di mana-mana kawasan yang diminta parti termasuk untuk kerusi Parlimen Pekan.

Najib semalam berkata beliau tidak fikir Abdul Hadi akan bertanding di kawasan Parlimen Pekan. – BERNAMA

Iklan Teks:

PERINGATAN: Mynewshub tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

SU Agung Pas &#39;rasa&#39; Hadi Tanding <b>Di Marang</b> | Detik Perubahan

Posted: 03 Nov 2012 04:42 AM PDT

SHAH ALAM – Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali percaya Presiden parti, Datuk Seri Abdul Hadi Awang akan kekal bertanding di kerusi yang disandangnya pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) sementara perbincangan mengenainya masih belum dibuat.

"Saya rasa beliau tetap (tanding) di Marang," katanya ketika dihubungi Sinar Harian Online.

Mustafa diminta mengulas laporan Sinar Harian semalam yang memetik kenyataan Abdul Hadi pada Majlis Pelancaran Dana PRU13 Dewan Muslimat Pas Negeri Terengganu semalam.

"Setakat ini kita tidak ada bincang. Mungkin dia cuma tunjuk kesediaan beliau yang patuh kepada keputusan parti," kata Mustafa.

"Mesej di situ ialah semua orang termasuk dia terpaksa patuh kepada parti," tambah beliau.

Abdul Hadi, bekas Menteri Besar Terengganu, menyandang kerusi Parlimen Marang dan Dewan Undangan Negeri Rhu Rendang.

Beliau menang kedua-dua kerusi itu sejak 1990.

Abdul Hadi semalam menyatakan kesediaan beliau untuk bertanding di kerusi Parlimen Pekan pada PRU13 jika parti memberikannya laluan itu.

Kerusi Parlimen Pekan merupakan kubu kuat Umno-Barisan Nasional yang disandang oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sejak 1976.

Najib, anak jati Kuala Lipis Pahang, ditentang oleh calon PKR, Khairul Anuar Ahmad Zainudin pada 2008.

Baru-baru ini, Pas Pahang dikatakan sedang mempertimbangkan untuk mengambil semula kerusi yang "dipinjamkan" kepada PKR sekiranya mempunyai calon yang baik untuk menentang Najib.- Sinar Harian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads