Jumaat, 23 November 2012

13 di jabor - Google Blog Search

13 di jabor - Google Blog Search


teganuku: MPB Rancang Jadikan Lembah Perasing <b>Jabor</b> Hab <b>...</b>

Posted: 22 Nov 2012 07:00 PM PST

MIDF Property Berhad (MPB), satu unit di bawah Permodalan Nasional Berhad (PNB), kini sedang merancang untuk menjadikan Lembah Perasing, di Jabor, Kemaman, sebagai hab biotek untuk negeri

Terengganu berdasarkan kepada faktor kemudahan logistik dan faktor sumber asal flora dan fauna selain hasil galian petroleum dan gas asli.

Pengurus Besarnya, Mohd Yusoff Abdullah berkata projek pembangunan di Lembah Perasing di Jabor merupakan antara projek yang sedang dalam perancangan MPB selain beberapa lagi projek di seluruh negara.

Katanya projek tersebut, yang dirancang berkonsepkan Taman Bio-teknologi, melibatkan tanah seluas kira-kira 125 hektar di Lembah Perasing.

"Lembah Perasing mempunyai faktor sokongan, antaranya lokasi yang strategik dan mempunyai kemudahan logistik yang baik untuk bahan mentah," katanya kepada pemberita di Kuala Terengganu.

Beliau berkata demikian kepada pemberita pada majlis penyerahan bayaran zakat perniagaan MPB 2011 kepada Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (MAIDAM) yang diwakili Pengarah Baitulmal Wan Harujan Sulaiman dan disaksikan Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Said di Kuala Terengganu, kelmarin.

luahan hati: tasik puteri,bukit besi

Posted: 23 Nov 2012 04:16 AM PST

Assalamualikum,hari ini aku nak cerita pasal TASIK BUKIT BESI...rindunya aku nak g sana lagi..memang tak puas aku g sana...YA ALLAH,izinkan aku pergi sana lagi...kisah aku cerita ini,aku copy n aku kaji sejarah BUKIT BESI...


Airnya yang kebiru-biruan sesalju mata yang memandang,mesti jatuh hati punya..Adakalanya angin yang bertiup damai membuatkan hati bertambag teruja akan keindahan Tasik Puteri Bukit Besi..Tasik ini yang terletak dalam Daerah Dungun merupakan sebuah tasik buatan manusia yang dihasilkan daripada peninggalan lombong bijih besi..Tasik ini dahulunya lombong bijih timah kini bertukar menjadi tasik rekreasi utama bagi penduduk yang tinggal di kawasan berdekataan.Keluasan tasik ini adalah 131 hektar..Tasik ini melibatkan kawsan persekitaran kira-kira 5km persegi,bersempadan Kampung Dikinson di sebelah utara,terletk kira-kira 3km dari Bandar Bukit Besi bila mengahala ke Kuantan melalui jalan Jerangau-Jabor....Di tebing sebelah tasik ini terdampar indah menghijau sebuah kawasan padang golf iaitu Tasik Puteri Golf Club..Pihak Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah(KETENGAH) bertanggungjawab memajukan tasik ini untuk tujuan perlancongan yang terkenal..
Tasik Puteri Bukit Besi terletak kira-kira 100 kilometer dari Kuala Terengganu dan 200 kilometer dari Kuantan menggunakan jalan Jerangau-Jabor.Pelacongan boleh memandu sendiri ke Tasik Puteri melalui Jalan Jerangau Jabor...




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads