Selasa, 10 Julai 2012

13 di pulau wan man - Google Blog Search

13 di pulau wan man - Google Blog Search


Destinasi Tempat-Tempat Menarik <b>Di</b> Malaysia~: TERENGGANU

Posted: 04 Jul 2012 01:18 AM PDT

Pengenalan~

Terengganu adalah salah satu negara Malaysia yang kaya dengan kekayaan landskap yang menarik dan menyegarkan semula jadi. Beliau mempunyai pantai, pulau-pulau eksotik, hutan yang subur dara tropika, perkampungan nelayan, air terjun yang mempesonakan dan banyak lagi. Batu dan batu pantai, berpasir putih dan air yang jernih merentasi sepanjang 225 km pantai, memperluaskan dari Besut di utara ke Kemaman di Selatan. Pulau-pulau beliau adalah antara yang paling indah dan menarik di negara ini. Daripada pelbagai hobi yang berwarna-warni yang termasuk batik dan songket tenunan kepada sambutan yg membayangkan kegembiraan hati banyak generasi warisan budaya dan tradisional, Terengganu merupakan sebuah negeri yang sangat diberkati.

Penduduk Terengganu, yang berjumlah kira-kira 1 juta orang, terdiri daripada 90% Melayu, dengan yang lain yang terdiri Cina dan India. Kadar hidup di Kuala Terengganu, ibu negeri, dan semua bandar dan kampung di Terengganu unhurried dan tidak terjejas oleh hiruk-pikuk bandar besar.

Sejarah Terengganu akan kembali kepada sejauh abad ke-1 dan telah lama menjadi kawasan penting penyelesaian Melayu. Sepanjang masa sehingga ke hari ini, Terengganu telah diperintah oleh 16 Sultan.

Di negeri ini terdapat beberapa tempat menarik seperti Pantai Batu Burok.



Seperti gambar di atas, tempat ini adalah pemandangan  di Pantai Batu Burok.

             Banyak pelancong datang ke sini untuk menikmati udara segar dan berseronok dengan keluarga dan rakan-rakan.

     Di Terengganu, terdapat sebuah masjid yang terkenal bernama Masjid Kristal yang terletak di Pulau Wan Man.Masjid ini terkenal kerana keunikannya yang seolah-olah masjid itu diperbuat daripada kristal.

Ini adalah Masjid Kristal.Bagi orang Islam, mereka boleh solat di sini di mana ia terletak di Taman Tamadun Islam,Pulau Wan Man.

Di Terengganu juga,terdapat muzium yang terbesar di Malaysia yang dipanggil Muzium Terengganu.Ramai pelacong datang ke muzium ini untuk melihat & mempelajari sejarah di negeri ini, seperti apa yang telah berlaku pada masa dahulu.

Gambar di atas adalah sebuah muzium yang dipanggil Muzium Terengganu.Muzium ini adalah yang terbesar di Malaysia.

Bentuknya yang unik & 'Ala-Ala Kampung' membuatkan muzium ini dari jauh nampak menarik.

Di Terengganu juga terkenal dengan satu pasar yang terbesar di sini bernama Pasar Besar Kedai Payang.Di sini juga banyak menjual baju batik,kain batik,kraftangan,keropok lekor dan sebagainya.Pasar ini juga menjadi tumpuan pelancong kerana terkenal dengan kain batiknya.







Gambar berikut ialah baju/kain batik yang dijual di Pasar Besar Kedai Payang.Harganya juga berpatutan.Coraknya yang dapat menambat hati setiap pelancong yang datang ke sini membuatkan baju/kain batik ini laku & laris.










                  
Seperti gambar di atas ini ialah kraftangan yang di jual di Pasar Besar Kedai Payang.Kraftangannya yang kreatif & unik juga menarik banyak hati pelancong untuk datang ke pasar ini dan membeli barangan kraftangan di sini. 







Di Terengganu ini juga terkenal dengan makanannya iaitu NASI DAGANG.Nasinya yang enak serta lauknya yang menyelerakan ini membuatkan ramai orang suka & tertarik dengan makanan ini.Makanan ini juga boleh membuatkan orang terliur. xD




Di Terengganu juga terkenal dengan Batu Bersurat yang dikatakan bersejarah di Terengganu.Batu Bersurat yang dijangkakan lebih kurang 700 tahun ini merupakan batu yang mempunyai ukiran yang paling tua dan ditulis dalam Bahasa Jawi yang pertama di Malaysia.Ia membuktikan Islam telah sampai ke Terengganu pada tahun 1326 atau 1386.Batu ini juga ditemui hampir tenggelam selepas banjir surut di tebing Sungai Tersat di Kuala Berang,Hulu Terengganu pada tahun 1899.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads