Selasa, 22 Mei 2012

13 di gong kedak - Google Blog Search

13 di gong kedak - Google Blog Search


My Journey from d&#39;Cradle 2 d&#39;Grave: TAJUK 287: <b>GONG KEDAK</b> AIR <b>...</b>

Posted: 16 May 2012 12:51 AM PDT



Pangkalan Udara Gong Kedak, Kelantan (Kod IATA/ICAO: WMGK) adalah sebuah merupakan salah satu pangkalan udara yang termuda dalam TUDM dan merupakan lapangan terbang tentera yang yang unik kerana lokasinya yang terletak di dalam dua buah negeri di Malaysia iaitu Kelantan dan Terengganu. 70% dari keseluruhan kawasan pangkalan terletak dalam daerah Pasir Putih dalam negeri Kelantan tetapi alamat rasminya di Jerteh dalam Daerah Besut, negeri Terengganu.  PU Gong Kedak, Kelantan merupakan pangkalan udara yang tercanggih milik TUDM dan menempatkan No. 11 Skuadron (pesawat Su30MKM.
Pangkalan Udara Gong Kedak, Kelantan ditubuhkan secara rasmi pada 13 Februari 1998, mula beroperasi sepenuhnya pada bulan November 1998. 


Sebelum itu, telah wujud sebatang landasan kapal terbang sejak sebelum Perang Dunia Kedua lagi di sini yang dibina pihak Tentera Udara British. Pada awal tahun 1960-an, landasan ini masih lagi digunakan oleh Tentera Udara British di samping Angkatan Tentera Malaysia (ATM). Bermula awal tahun 1970-an sehingga tahun 1989, landasan terbang ini hanya digunakan oleh ATM sebagai kawasan latihan khasnya bagi Latihan Payung Terjun sahaja. 
Pada tahun 1993, lokasi ini telah dibangunkan dengan penempatan sebuah unit TUDM dan telah beroperasi pada awalnya dikenali sebagai Skuadron 321 Bukit Peteri. Pada bulan Mac 1993, pangkalan ini telah bermula dengan unit kecil dinamakan Tim Pendahuluan Skuadron 321 TUDM Bukit Peteri. Keseluruhan kawasan kem TUDM Bukit Peteri ini terletak dalam negeri Terengganu. Pada tahun 1995, projek pembangunan Pangkalan Udara Gong Kedak telah diluluskan oleh Kerajaan Malaysia. Seterusnya Pangkalan Udara Gong Kedak telah ditubuhkan pada 13 Februari 1998 dan mula beroperasi pada bulan November 1998. 
Di peringkat awal penubuhannya, pangkalan ini menempatkan sementara Pusat Latihan Terbang III dengan pesawat PC7 yang dipindahkan dari Pangkalan Udara Kuantan.  Dengan ketibaan pesawat Su30MKM, kesemua pesawat PC7 di PULTIBANG III digabungkan dengan PULATIBANG I di Pangkalan Udara Alor Setar.


Di atas tujuan pembesaran dan memperkasakan lagi pertahanan negara khususnya TUDM, kerajaan telah memulakan proses pengambilan tanah (sekitar kampung Gong Kedak, Gong Badak, Kelantan dan kini kawasan telah meluas ke beberapa kampung sekitar iaitu Kampung Gong Tengah, Kampung Gong Manak di daerah Pasir Puteh, Kelatan dan Kampung Beris Pak Abu daerah Besut, Terengganu) untuk pembinaan Pangkalan Udara Gong Kedak, Kelantan dan prosesnya dijalankan oleh Pejabat Tanah Jajahan Pasir Puteh, Kelantan pada tahun 1981 dan berakhir pada tahun sekitar 2000




Keunikan PUGK adalah dapat 'enjoy' cuti hari kelepasan untuk dua buah negeri iaitu Kelantan dan Terengganu (dan sudah tentu cuti am Persekutuan). 




..



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads