Khamis, 23 Februari 2012

13 di wakaf tapai - Google Blog Search

13 di wakaf tapai - Google Blog Search


Hari Raya &#39;idul Adha <b>di</b> Kg <b>Wakaf Tapai</b>

Posted: 14 Nov 2011 04:47 AM PST


 Mase hari raya qurban baru2 nie, aku balik la ke kg halaman iaitu Kg Tambak Baru, Wakaf Tapai yang terletak kira- kira 20 km dari Kuala Terengganu.. Kalau ikutkan, tokki suruh datang ke situ bersama dengan ma utk masak daging aqiqah sepupu saya..Tapi olaeh kerana ma sibuk dengan tugasan membuat muffin dan cupcake utk orang kawen, maka, aku, abah n semua adik beradik sahajalah yang pergi ke sane..hehe.. Pada awal2 sampai, aku memang agak bosan berikutan xdek kerja yang nak dibuat..Angah tolong abah dekat dapur, menyiang daging yang telah disembelih bersama dengan bapa saudara kami..huhu..sebelum tu, tokki dan abah la yang menyiang daging tu tapi oleh kerana ade orang datang, abah menyuruh angah menggantikan tempatnye.. Oleh kerana belum ade lagi tugasan utk aku, maka kucing nilah yang menjadi mangsa pertama utk koleksi gambar aku..hehehe..

           Gambar kat sebelah ni adelah gambar aku di sebuah perigi yang terdapat di rumah tokki..ni kat belakang rumah la,tempat aku n y lain2 memasak menggunakan dapur kayu..perigi ni memang telah dibuat oleh tokki aku mase2 mula2 die meneroka tanah kat sni...tokki aku tu dulu memang seorang yang handal la dalam membina perigi..biasenye kalau rumah orang lain perigi tak jadi, die la yang pergi tolong buat..hehehe..

Kat sebelah ni pulak mase aku snap mase tokki n abah siang daging..nampak tak kaki lembu kat dlm gmbr tuh?? hehe


  Gambar kat atas nie mase tokki start menumis segala rempah2 n bahan2 utk menggulai daging...aku jaga kat bahagian sup tulang..hehehe.. 

Kat atas ni gambar tok aku...die la yang jage adik aku mase kat Sarawak dulu...naik kapal terbang tuh..hehehe...


 Dah penat2 memasak, sekarang mase untuk berehat pulak..hehehe.. rehat di bawah pohon ape ntah..aku pon tak igt dah..hehehe
       Gambar kat atas ni pulak aku snap mase tgh masak gulai daging tuh..hehehe...menggunakan kayu api, menyangga periuk menggunakan ketulan batu-bata yang terdapat di sekitar rumah..hehehe



muShrOOm : begitu la sedikit sebanyak entri aku di Wakaf Tapai smpena hari raya..hehehe

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads