Selasa, 7 Februari 2012

13 di kuala berang - Google Blog Search

13 di kuala berang - Google Blog Search


Kubu Buku: Sebongkah Batu <b>Di Kuala Berang</b>

Posted: 29 Dec 2011 06:41 PM PST


Tajuk: Sebongkah Batu Di Kuala Berang
Akedemi Seni Islam mahu membikin dokumentari drama kedatangan Islam di Tanah Melayu. Pendebatan cerdik pandai pun bermula, berlumba-lumba memenangkan mazhab, kumpulan dan pemikiran yang mana dahulu meletakkan kalimah atas lidah bangsa Melayu. Selain itu, seorang pelakon wanita muda Sharifah Ezzati yang terkongkong dalam dunia keduniaan artisnya, dibawa masuk untuk berlakon di dalam projek sulung akademi itu, membuatnya mendepani realiti Islam dan keajaiban yang mula menggoncang jiwanya.

Rasa:
Saya membeli novel ini kerana mendapat berita pengharaman novel ini oleh JAKIM (kedengaran keputusan sudah menarik balik). Mungkin inilah tujuan saya menulis ulasan ini pun, mencari jika isi kandungan tulisan Faisal kali ini benar-benar kontroversi melanggar aqidah.

Buat saya tidak. Apa yang dibawa oleh Faisal hanyalah memaklumkan pengikut "Jafari" berkemungkinan menjadi peneraju pembawa Islam pertama ke tanah Jawi. Hal ini adalah polemik lama yang sudah bertahun-tahun diperdebatkan dalam kalangan cendiakawan sejarah, mengagak jika Sunni atau Syiah yang memperkenalkan agama suci ini di sini. Buat seorang seperti saya yang mengikuti perbincangan ini, hal ini tidak ada apa yang perlu ditakuti (atau tiba-tiba menganut agama sesat, yang mana menjadi paranoid masyarakat kita sekarang yang sangat menakutkan), malah Faisal menghidangkan hal ini dengan cara isi-isi itu dipersembahkan oleh beberapa watak tokoh pemikir (ini yang licik), maka idea-idea ini bukan datang daripada kepalanya(!) tetapi kepala tokoh-tokoh ini, termasuk pemetikan(citation) beberapa tulisan ilmiah berkenaan perkara ini.

Malah sebenarnya (walaupun secara halus, Faisal memenangkan gagasan Jafari tersebut dengan hujah-hujah tokoh wataknya di beberapa perenggan yang strategik) Faisal menggambarkan "perbincangan" perbezaan pendapat "siapa datang dahulu" ini berlaku daripada projek filem yang dilakukan oleh sekumpulan anak muda amatur. Ini menarik. Faisal secara prasedar memohon perbicaraan dan fakta ini didekonstruksi, melalui metafora pembikinan filem dokumentari ini (apabila kita membikin filem, kita melalui satu pengalaman baharu). Maka hal ini "dirakam dan siar" dan bukan semena-mena retorik penulis. Faisal sebenarnya mencari "gaya baharu" dalam memperkenalkan Persuratan Baharu yang diikutinya. Ini adalah antaranya, dan pemilihannya menarik.

Malah apa yang saya fikir mencuit, adalah percubaan Faisal memperkenalkan "praktikal" filem Islam (yang boleh berlaku) dan hal ini digambarkan di sini (saya kira, ini kali pertama difiksyenkan oleh seorang penulis tempatan), malah buat saya berjaya mengalahkan perangkap Juktaposisi Hizairi Othman yang menggunakan istilah-istilah Inggeris (masih!) dalam memperkenalkan jalan hidup "baharu" pembikin muda. Revolusi Faisal ini lebih saya hormati kerana menggunapakai habis-habisan isitulah Melayu dan ia langsung tidak kelihatan canggung! "Aksi" dan "potong" kelihatan hidup dan praktikal dan seharusnya suatu anjakan yang menarik dan diperhatikan oleh pembikin filem kini yang masih terbiasa dengan istilah-istilah Inggeris (ini adlaah satu cara mengacuankan sesebuah filem kita kepada kerangka milik kita).

Dari segi watak, Faisal masih mencuba, tetapi kali ini agak menarik dengan seorang dua watak yang kelihatan "berkembang", khusus Sharifah Ezzati (sindiran Faisal terhadap Syarifah Armani) dan Dr. Hayati. Yang lain-lain masih pepatung-pepatung berbicara sebagai penyampai "ilmu" Faisal. Tetapi saya agak kesal dengan pengakhiran novel ini. Sebenarnya, bab terakhir novel ini adalah "overture" novel ini yang membuatkan watak-watak "jahil" membuka jiwa mereka untuk memahami "hidayah indah" Islam. Tetapi hal ini tidak berlaku (sebaik yang saya jumpai dalam Muhammad Akhir) dan saya merasakan perubahan jiwa dua pelakon moden itu agak "sintetik". Inilah kelemahannya.

Satu hal lagi, saya dimaklumkan, teks Faisal berkenaan transkrip di bongkah batu Kuala Berang itu sudah tidak digunakan lagi (maka kebanyakan hujahnya sudah agak ketinggalan) oleh kalangan akademik dan arkeologi. Petikan "Rasul Allah dengan arwah santabi" sudah ketinggalan kerana transkrip yang lebih dipakai dan dipersetujui iaitu "Rasul Allah dengan yang orang sanabi" (bermakna Utusan Allah dengan umat Nabi Muhammad) yang mana diperbincangkan di seminar batu bersurat di Terengganu pada 2009.

Secara peribadi, atas kerana saya punya keturunan kerabat Acheh, saya agak tersinggung dengan pendedahan tokoh watak Faisal berkenaan Syeikh Nururddin ar-Raniri di bawah pemerintahan Sultan Iskandar Muda "yang despotik" dan "menyesatkan" (hlm. 57) yang mana adik saya yang belajar Pondok ada memaklumkan saya bukti bahawa Nuruddin tidak mencela Hamzah Fansuri. Tetapi sekali lagi, hal ini adalah polemik-polemik yang menarik untuk diperkatakan.

Novel ini turut mengancam golongan Wahabi. Saya mengandaikan, kemungkinan ini juga adalah antara alasan novel ini cuba diharamkan.Secara keseluruhan, sekurang-kurangnya, Faisal cuba memberi semangat dan nafas segar dalam fiksyen menyelami kembali sejarah yang selalu dianggar bosan oleh khalayak kita, membawa kontroversi dan persoalan, dan inilah sepatutnya, bukan sahaja karya didaktisme berhala suapan.

Sebongkah Batu <b>Di Kuala Berang</b>: Layakkah dosanya ditanggung <b>...</b>

Posted: 22 Dec 2011 11:58 PM PST

"Interlok" ditetas;
"Sebongkah" dicantas.
Sasterawan cerdas;
mulailah ditindas.
–A. Samad Said

Lagi sesebuah buku itu diharamkan, lagi melonjaklah popularitinya. Lagi dikeluarkan fatwa tentang buku itu, lagi melonjaklah pula penjualannya.

Siapakah mereka yang mengawal pembacaan masyarakat? Manusia biasa akan ada sifat prejudis mereka sendiri dan akan mengharamkan karya-karya yang mereka tidak suka bukan kerana ada bukti kukuh tetapi atas sebab kepentingan sendiri dan tidak semestinya menguntungkan atau melibatkan masyarakat.

Pengharaman buku perlu dilihat secara berasingan, ianya tidak boleh dihukum secara umum. Alasan yang kerap digunakan oleh pihak tertentu (baca: pro-pengharaman) ialah untuk melindungi masyarakat daripada ditipu atau dipengaruhi oleh aliran yang boleh memesongkan akhlak mahupun akidah.

Sebagai contoh, buku 'Pelik Tapi Benar Dalam Solat' tulisan Ustaz Abdul Rahman Mohamed adalah mengenai feqah, bukan akidah. Akan tetapi, Kementerian Dalam Negeri (KDN) mengharamkan dan menarik balik pengedaran buku tersebut dengan alasan buku ini berlainan mazhab, bimbang akan menggugat akidah pembaca.

Kredit :Google Image

Oleh itu, timbullah persoalan dibenak pembaca berkenaan pegangan mazhab. Adakah hanya kerana kita berpandukan mazhab Syafii' maka menganggap mazhab lain terpesong dari akidah? Adakah mazhab–mazhab lain itu menjadikan kita sesat jika diikuti? Adakah saranan mazhab lain itu salah dan mampu menyimpangkan akidah pembaca? Oleh itu, dari sudut mana penilaian dari KDN itu dibuat?

Kemudian, Negara dikontroversikan dengan isu penarikan balik novel karya Sasterawan Negara Datuk Abdullah Hussain 'Interlok' untuk tidak lagi menggunakan novel tersebut sebagai buku teks komponen sastera bagi mata pelajaran Bahasa Melayu pelajar tingkatan lima mulai tahun ini.

Alasan sebelum ini bahawa Interlok mengandungi beberapa perkataan yang dianggap menghina masyarakat India namun ianya telah ditarik balik dan perkataan berkenaan telah dipinda hasil cadangan sebuah badan bebas yang ditubuhkan oleh kerajaan. Walaubagaimanapun, usaha untuk mengharamkannya tidak bekubur begitu sahaja apabila ianya dicalit rasis oleh politikus-politikus demi kepentingan peribadi.

Kredit: Google Image

Jika disebabkan intipati novel tersebut hanya wujud kasta yang digambarkan oleh pengkarya, ianya bukan suatu bentuk penghinaan kepada kaum India malah merupakan realiti pada zaman berkenaan.  Adakah ini sudah cukup kuat untuk mendakwa novel tersebut mempunyai elemen-elemen menjatuhkan martabat kaum tersebut? Apa sudah jadi dengan negara? Benarkan saya berkata, mundurnya pemikiran rakyat kita!

Soalan yang kian terbit di saat menulis entri ini..

Kalau tidak diharamkan, apakah impak terbesar yang berkemungkinan berlaku kepada pembaca?

Berulang setiap kali Allah menceritakan kejadian alam dan memberikan ruang berfikir kepada manusia. Allah menyatakan;

"yang demikian itu bukti-bukti (kebesaran Allah) bagi mereka yang berfikir" (ar-Ra'd: 3, ar-Rum: 21, az-Zumar: 42),

juga disebut:

"yang demikian itu bukti-bukti (kebesaran Allah) bagi mereka yang berakal" (ar-Ra'd: 4, an-Nahl: 12, ar-Rum 24),

Membacalah dengan mata hati. Maka minda akan lebih berkembang, lebih banyak menyoal, lebih banyak membaca. Orang putih kata, self-censorship. Bagi yang boleh berfikir dan menilai, mungkin penerangan itu akan mudah diterjemahkan dengan baik kerana setiap orang berhak membaca apa sahaja yang mereka mahukan. Tetapi malangnya, di negara ini ramai yang asyik menerima tanpa mahu menilai secara kritis.

Teori minda kita dijajah adalah sangat tepat. Ia terbukti kerana akal kita tidak berupaya untuk berfikir secara kritikal akibat kesan kecenderungan kepada pendidikan sekular yang tidak berteraskan kepada susur galur penyampaian ilmu sebenar yang dianjurkan oleh Islam sendiri. Secara terperinci, sistem pembelajaran di Malaysia hanya mementingkan pencapaian peperiksaan dan tidak banyak memberi ruangan kreatif untuk berfikir. Atas alasan itu, pelajar menjadi jumud dan bahan bacaan yang ringan menjadi pilihan.

Lalu, terhasillah karya-karya picisan yang santai, lemah gemalai dan liuk lentok dihidang kepada kita tanpa jemu. Nah lihat sahaja di kedai-kedai buku, karya apa yang setia berbaris di ruangan best-seller? Atau pergi sahaja di laman sesawang milik penerbit besar, buku apa yang terlaris mengungguli carta bulanan?

Kembali kepada persoalan tadi. Jika tidak diharamkan, bagaimana untuk mengawal buku-buku yang membawa kepada kerosakan akhlak, akidah? Buku yang menjurus kepada penghinaan kepada agama, bangsa? Persoalan demi persoalan beginilah yang sentiasa memberi ancaman kepada ibu bapa dan masyarakat lantas menyokong segala macam Akta yang disodok berkaitan pengharaman.

Adakah dengan membenarkan pengharaman ke atas buku yang mencentus kontroversi kononnya itu adalah jalan terakhir yang diambil oleh pihak berwajib? Jawapannya, TIDAK!

Kredit :Google Image

Mengekanglah tulisan dengan tulisan. Islam adalah agama hujah dan semestinya ditegakkan dengan hujah serta dilindungi oleh hujah. Tindakan yang lebih bijak adalah untuk menulis buku atau artikel bagi menjawab semua karya yang dikatakan mengandungi unsur keraguan kepada pembaca.  Sebagai contoh, baru-baru ini, novel cereka "Sebongkah Batu di Kuala Berang" karya Faisal Tehrani diharamkan edar atas sebab (yang tidak dipastikan) bahawa tulisan penulis dipenuhi penyelewengan dari kebenaran disamping meniupkan unsur 'syiah' di dalam novelnya. Pendapat saya, pihak yang bertanggungjawab di dalam soal pengharaman buku ini wajiblah menyatakan sebab penarikan dengan hujah serta bukti dan terpulang kepada pembaca untuk membuat penilaian. Penulis pula, harus mengambil sikap berlapang dada terhadap kritikan dan menerimanya secara matang dan profesional.

Ianya mengingatkan saya kepada kisah Kassim Ahmad dalam tulisannya 'Mencari Jalan Pulang'. Katanya (lebih kurang), "Dia berfikir begitu kerana ia berdasarkan apa yang dia kaji, dia baca dan dia belajar serta apa yang dia percaya. Dan, sekiranya ada org yang boleh merasionalkan apa yang dia percaya itu salah dan boleh menjawab segala persoalannya, maka dia akan menerima."

Suka saya buka lembaran sejarah sebagai pedoman bersama iaitu pada zaman pertengahan Eropah yang menyaksikan banyak buku diharamkan dan dibakar atas alasan agama. Manakala di zaman penjajahan British pula, karya Pak Sako diharamkan pengedarannya dan begitu juga renteten dari peristiwa yang berlaku di Occupy Wall Street di Amerika, ada perpustakaan yang ditubuh aktivis turut dilayan sedemikian rupa.

Adakah kita ingin negara menuju ke zaman kegelapan gereja yang menghukum apa sahaja ilmu yang tidak serasi dengan kelompok tertentu tanpa alasan? Atau adakah kita terlalu jumud dan paranoid dan bertindak seperti pihak British? Jika trend begini berterusan sudah pasti ianya boleh merosakkan percambahan ilmu.

Dan jika akidahlah yang menjadi kerisauan semua pihak, izinkan saya bertanya. Bukankah untuk mengawal akidah perlulah dimantapkan akidah itu terlebih dahulu? Saya kongsi di sini jawapan Abdullah Munsyi kala dituduh sebagai mengkafir umat Melayu semasa menjadi penterjemah kepada paderi Inggeris:
"Apakah ertinya iman itu? Adapun ertinya iman itu yang kuketahui, percaya; maka jikalau kiranya aku membaca seribu kitab agama lain-lain, jikalau tiada percaya aku akan dia, bolehkah rosak iman? Aku tiada mahu mendengar perkataan bodoh itu."

Mungkin saya boleh simpulkan bahawa kaedah "Bacalah dengan nama Tuhan mu" itu menjawab segala persoalan di atas.

Ulasan Buku: Sebongkah Batu <b>di Kuala Berang</b> - johore <b>...</b>

Posted: 28 Jan 2012 04:38 PM PST

Lama sudah aku mempunyai hobi membaca. Iya lah, aku mamat skema dan nerd, mesti inilah hobi aku. Hahahahaha

-Nizam, sila kembali kepada topik-

Sebongkah Batu di Kuala Berang, merupakan karya mutakhir Faisal Tehrani. Sebelum ini, aku pernah membaca novel-novel beliau seperti 1515 dan Enrique Mengundang Jauh. Aku suka novel-novel beliau kerana ia ada semacam penceritaan sejarah; walaupun terkadang aku tak pasti atau kurang pasti sama ada sejarah yang ditulis itu adalah benar atau rekaan atau hanya fiksyen sahaja.

Aku tidak pasti samada tulisan ini akan di"ban" atau tidak. Ini kerana, novel Sebongkah Batu di Kuala Berang ini telah diharamkan. Usai membeli buku ini kira-kira dua tiga  bulan yang lalu, keesokkannya hari, keluar di akhbar yang menyatakan ia diharamkan. Takkan nak buang kan? Siapa yang nak bayar balik duit RM16.50 aku? Huhhuhuhuhu

Aku kira, aku amat pasti kenapa ia diharamkan. Penulisannya ada menceritakan mengenai kedatangan Islam yang dipercayai datang dari Parsi (kini Iran), bermazhab Jafari. Dan, ramai orang berpendapat bahawa mazhab Jafari dari Parsi itu beraliran Syiah. Dan ini amat bertentangan dengan fahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah penduduk nusantara.

Tapi, ada banyak bahagian yang menarik dalam novel ini. Bahagian yang aku paling suka adalah pada muka surat 69,


"Jangan cakap awak pun seperti budak Felda itu, tidak mahu salam dan pegang perempuan. We are not dogs. Bukan najis ataupun apa," Sharifah Diyanti membebel.

Dialog di atas diucapkan oleh watak seorang artis popular yang dangkal ilmu agamanya. Aku pasti, ramai orang Islam yang di luar sana berpendapat sedemikian. Ok, sepengetahuan aku, tidak berdosa untuk kita menyentuh anjing. Malah, kau boleh berguling dan bergurau senda dengan anjing. Cuma, selepas itu kau perlulah samak diri kau atau pakaian kau dengan tanah dan air. Akan tetapi, kalau kau menyentuh perempuan, dengan sengaja, tanpa darurat, ia adalah berdosa.

Juga, ada babak yang memperli seorang pelakon yang berasa 'bodoh' bila bercakap dalam bahasa Melayu.

Jujur, kadang-kala aku semacam tidak memahami naskah ini. Tinggi bahasanya barangkali. Huhuhuhuhu. Aku perlu mengulangi beberapa kali untuk memahami maksud penceritaan. Lagi seronok membaca novel 1515 dari membaca novel ini.

Cinta jarak jauh

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads