Isnin, 18 Julai 2011

13 di pulau bidong - Google Blog Search

13 di pulau bidong - Google Blog Search


Teganuku..segalanya <b>di</b> sini..: UMT Anjur Program Skuba Untuk Pelajar

Posted: 06 Jul 2011 10:46 AM PDT


Universiti Malaysia Terengganu (UMT) buat julung-julung kalinya menganjurkan Program Pengenalan Selam Skuba di bawah Program Penggalakan Sains dan Teknologi 2011 kepada para pelajar sekolah menengah.

Seramai 40 pelajar tingkatan empat di lima buah sekolah sekitar Kuala Terengganu dipilih untuk menyertai program empat hari itu di Pulau Bidong baru-baru ini, dalam usaha mendedahkan mereka dengan pengalaman baru.

Lima sekolah yang dipilih ialah Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tengku Bariah, SMK Padang Kemunting, SMK Seri Nilam, SMK Bukit Besar dan SMK Ibrahim Fikri.

Program itu dianjurkan di bawah Jabatan Sains Perikanan dan Akuakultur UMT manakala pemilihan sekolah dan peserta dibuat dengan kerjasama Jabatan Pelajaran.

Menurut Naib Canselor UMT, Prof. Dr. Aziz Deraman, program penggalakan sains itu merupakan aktiviti tahunan UMT, tajaan Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi dan kerajaan negeri.

''Program itu juga memainkan peranan aktif kepada pembangunan sosial, ekonomi dan pendidikan melalui penyediaan perkhidmatan terutamanya kepada komuniti sekitar," ujarnya.

Beliau berkata, ia mendedahkan para pelajar tentang asas-asas selam skuba yang diharap dapat menarik minat mereka untuk mendapatkan lesen skuba dan seterusnya menjadi seorang penyelam skuba.

Menurut Aziz lagi, ia turut mendekatkan pelajar dengan kegiatan berasaskan alam laut, sekali gus membuka peluang kepada mereka mengenali pengajian di UMT.

Bagi peserta terpilih yang menyertai program tersebut merasa cukup teruja untuk mempelajari aktiviti skuba.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads